[INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 20:11

Hoi allemaal,

Ik heb een Nikon J2 die niet zo ver kan inzoomen waar ik een beetje van baal. Ik heb mij al een nieuwe lens gekocht die al iets verder kan maar ik wil eignelijk nog verder kunnen inzoomen. Maar zo'n lens kost meer dan 1000 euro. Ik vind het nog al wat voor een camera. Heeft iemand een idee of je er goedkopere lensen op kunt zetten van bijvoorbeeld een goedkoper merk?

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 20:32

appiesjappie schreef:
Hoi allemaal,

Ik heb een Nikon J2 die niet zo ver kan inzoomen waar ik een beetje van baal. Ik heb mij al een nieuwe lens gekocht die al iets verder kan maar ik wil eignelijk nog verder kunnen inzoomen. Maar zo'n lens kost meer dan 1000 euro. Ik vind het nog al wat voor een camera. Heeft iemand een idee of je er goedkopere lensen op kunt zetten van bijvoorbeeld een goedkoper merk?

Ik heb mij er nog niet in verdiept, maar dacht dat er nog niet zoveel andere merken lenzen waren voor de systeemcamera's van Canon en Nikon. Ik heb alleen nog maar de kitlens voor mijn #babyCanon. Er is nu eindelijk de 55-200mm uit van Canon voor het EF-M voetje.

appiesjappie

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 21:41

Ik had ergens gelezen dat Sigma lenzen had maar kan het niet vinden voor de J2

_Ilsee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 14:56

Hoihoi!

Ik had al was al opzoek naar een betere lens en had besloten om voor de 55-300mm te gaan van Nikon zelf.

Nu zou ik naast die lens nog graag een portretlens willen maar die van nikon zelf zijn allemaal veel te duur..
Nu zag ik twee verschillende lenzen van tamron.
de tamron 70-200mm f/2.8 zonder beeldstabilisator (deze lens met beeldstabilisator is ook te prijzig)
en de tamron 90mm f/2.8 met beelstabilisator

Wat raden jullie aan? Kan ik beter voor een een 70-200mm gaan of voor de 90mm?
Of is het verstandiger om echt nog een behoorlijke tijd door te sparen en dan gelijk een betere te kopen?

DShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 16:24

Die van tamron 2.8 wil ik ook, maar dan voor canon. Maar hij is wel van plastic..

_Ilsee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 21:37

Ja ik weet het.. ik dacht er ook aan maar het scheelt zoveel in prijs en volgens veel reviews valt het kwaliteitsverschil wel mee.

kiimberley

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 22:19

Hallo! Ik heb een canon 1200D met daarbij de standaard kitlens. Nu ga ik binnenkort naar Turkije en wil ik mijn camera meenemen. Doel is vakantie vieren en af en toe fotograferen. Reden dat ik deze camera mee wil is dat ik mooiere foto's krijg. Zal ik een andere lens aanschaffen voor op vakantie of voldoet mijn kitlens? Foto's zullen allround worden.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 01:34

_Ilsee_ schreef:
Hoihoi!

Ik had al was al opzoek naar een betere lens en had besloten om voor de 55-300mm te gaan van Nikon zelf.

Nu zou ik naast die lens nog graag een portretlens willen maar die van nikon zelf zijn allemaal veel te duur..
de tamron 70-200mm f/2.8 zonder beeldstabilisator (deze lens met beeldstabilisator is ook te prijzig)

Of is het verstandiger om echt nog een behoorlijke tijd door te sparen en dan gelijk een betere te kopen?

Wat voor soort portretten maak je graag? Ik merk dat ik mijn 100mm portretlens vaker/meer gebruik voor mensenportretten dan mijn 70-200mm. Voor bij de paardjes gebruik ik juist mijn 70-200mm het meest en mijn 100mm alleen voor de close-ups.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 01:36

kiimberley schreef:
Hallo! Ik heb een canon 1200D met daarbij de standaard kitlens. Nu ga ik binnenkort naar Turkije en wil ik mijn camera meenemen. Doel is vakantie vieren en af en toe fotograferen. Reden dat ik deze camera mee wil is dat ik mooiere foto's krijg. Zal ik een andere lens aanschaffen voor op vakantie of voldoet mijn kitlens? Foto's zullen allround worden.

Ik had op vakantie alleen mijn 18-55mm kitlensje mee en kon mij er prima mee redden. Als je budget het toelaat zou je kunnen gaan kijken naar de canon 55-250mm voor erbij ter aanvulling van je 18-55mm. Met deze combi heb je een heel groot bereik en kun je jouw body met kitlens en telezoom allround inzetten.

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 12:55

hallo iedereen. ik heb een vraagje. ik heb laatst mijn propedeuse gehaald en wordt binnenkort 21 waardoor ik van me ouders een mooi cadeau mag uitzoeken. nu fotografeer ik hobbymatig al 2 jaar denk ik en heb ik het afgelopen jaar 10 weken een fotografiecursus gevolgd waar ik ontzettend veel aan had en nu ook nooit meer de standaard functies gebruik.

ik ben in het bezit van een 1100D van Canon. Deze is nu 1,5 jaar oud en met de kerst 2 jaar. Daarnaast kreeg ik bij de aankoop van mijn body meteen een lens van Tamron bij en dan de 18-200 met 4.5 t/m 5.7 ofzo. Als beginner vond ik het prima maar zeker na de cursus vond ik het eigenlijk een super irritante lens. Veel te vaak wazig, ondanks dat ik de snelheid vaak had opgeschroefd en bij schemering kon ik hem amper gebruiken. Toen heb ik vorige kerst een Canon lens aangeschaft van 50mm 1.8. Wat is dat genieten zeg als je zo'n lichtsterkte hebt. Ik kan nu zelfs in het donker goed foto's maken. Alleen is het jammer dat je niet kan zoomen. Maar voor portretten vind ik het prachtig. Nu ik de smaak van het fotograferen te pakken heb, wil ik natuurlijk meer.

Alleen ik zit heel erg te twijfelen over wat ik moet doen. Ondanks dat ik het een super fijne body vind de 1100D, is het al wel een redelijk oud model. Uiteraard weet ik dat de lens zorgt voor de mooie foto. Maar een vriendin zei onlangs dat een body na zo veel 'clicks' vaak kapot gaat.

Maar ik zou ook wel graag een mooie zoomlens voor mijn camera willen, echt een goede met een lichtsterkte van minimaal 1.8 en maximaal 2.5 denk ik. Canon zelf is al behoorlijk prijzig, maar ik hoorde dat Sigma ook een paar leuke lensjes heeft.

Ik weet niet wat verstandig is. Ik wil zeg maar wel verder ontwikkelen. Moet ik nu eigenlijk al gaan kijken naar een nieuwe body, omdat het een redelijk oud model is en ik hem al best wel lang heb. Of toch lekker kijken naar een mooie zoomlens met een goede lichtsterkte/diafragma. En zo ja wie heeft een paar tips?

Joysieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 13:10

Ik zou voor een lens gaan, en als je dan écht genoeg van je body hebt, koop je een andere van Canon zodat al je lenzen er nog op passen ;)
Ik heb een 1000d van al meer dan 5 jaar oud volgensmij, daar is al erg veel mee gefotografeerd en hij doet het nog top :) Dus ik denk dat hij niet heel snel stuk zal gaan ;)
Qua lenzen heb ik geen tips want daar heb ik weinig verstand van :p

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 13:53

HorseTimeXL schreef:
hallo iedereen. ik heb een vraagje. ik heb laatst mijn propedeuse gehaald en wordt binnenkort 21 waardoor ik van me ouders een mooi cadeau mag uitzoeken. nu fotografeer ik hobbymatig al 2 jaar denk ik en heb ik het afgelopen jaar 10 weken een fotografiecursus gevolgd waar ik ontzettend veel aan had en nu ook nooit meer de standaard functies gebruik.

ik ben in het bezit van een 1100D van Canon. Deze is nu 1,5 jaar oud en met de kerst 2 jaar. Daarnaast kreeg ik bij de aankoop van mijn body meteen een lens van Tamron bij en dan de 18-200 met 4.5 t/m 5.7 ofzo. Als beginner vond ik het prima maar zeker na de cursus vond ik het eigenlijk een super irritante lens. Veel te vaak wazig, ondanks dat ik de snelheid vaak had opgeschroefd en bij schemering kon ik hem amper gebruiken. Toen heb ik vorige kerst een Canon lens aangeschaft van 50mm 1.8. Wat is dat genieten zeg als je zo'n lichtsterkte hebt. Ik kan nu zelfs in het donker goed foto's maken. Alleen is het jammer dat je niet kan zoomen. Maar voor portretten vind ik het prachtig. Nu ik de smaak van het fotograferen te pakken heb, wil ik natuurlijk meer.

Alleen ik zit heel erg te twijfelen over wat ik moet doen. Ondanks dat ik het een super fijne body vind de 1100D, is het al wel een redelijk oud model. Uiteraard weet ik dat de lens zorgt voor de mooie foto. Maar een vriendin zei onlangs dat een body na zo veel 'clicks' vaak kapot gaat.

Maar ik zou ook wel graag een mooie zoomlens voor mijn camera willen, echt een goede met een lichtsterkte van minimaal 1.8 en maximaal 2.5 denk ik. Canon zelf is al behoorlijk prijzig, maar ik hoorde dat Sigma ook een paar leuke lensjes heeft.

Ik weet niet wat verstandig is. Ik wil zeg maar wel verder ontwikkelen. Moet ik nu eigenlijk al gaan kijken naar een nieuwe body, omdat het een redelijk oud model is en ik hem al best wel lang heb. Of toch lekker kijken naar een mooie zoomlens met een goede lichtsterkte/diafragma. En zo ja wie heeft een paar tips?

Kort door de bocht moet je een nieuwe body kopen als ie echt versleten is of als je tegen de beperkingen van de functionaliteit aanloopt. Je hebt niet zomaar 50.000 foto's gemaakt........

De sigma-lens die jij waarschijnlijk bedoelt: http://www.cameratools.nl/lenzen-object ... -os-hsm-3/

Telezoomobjectieven met meer dan f2.8 bestaan vrijwel niet en als je er al eentje vindt, betaal je de hoofdprijs; reken op 3000+ euri's. Glas kost nu eenmaal veel knaken en hoe groter het gat, hoe meer (en duurder) glas erin zit.
Over de kwaliteit van dit bloemenvaasje kan ik niks zeggen, ik heb 'm nooit op de camera gehad.

DShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 17:52

Hallo,

Op dit moment heb ik een 1100d canon body, maar ik wil over naar een nieuwe.
Iemand eventuele tips of ideeen?

xx

_Ilsee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 18:53

Bagheera_206 schreef:
_Ilsee_ schreef:
Hoihoi!

Wat voor soort portretten maak je graag? Ik merk dat ik mijn 100mm portretlens vaker/meer gebruik voor mensenportretten dan mijn 70-200mm. Voor bij de paardjes gebruik ik juist mijn 70-200mm het meest en mijn 100mm alleen voor de close-ups.

dan is het voor mij verstandiger om de 70-200 te doen ik ben nu nog vooral bezig met paarden (honden) wil later wel mensen gaan doen maar ik wil eerst dit onder de knie krijgen.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 19:34

DShots schreef:
Hallo,

Op dit moment heb ik een 1100d canon body, maar ik wil over naar een nieuwe.
Iemand eventuele tips of ideeen?

xx

Voor bodies is een ander topic:
[FK] [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

De Canon 700D of Canon 70D zou een prima upgrade kunnen zijn. Welke lenzen heb je nu op je 1100D?

Tamaraa18

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 20:23

Hallo,

Ik heb een vraagje.
Op dit moment heb ik een Nikon D3100 met een standaard kitlens.
Maar ik merk dat het toch moeilijk is om beweging perfect scherp te fotograferen, vaak zijn de benen net een tikje wazig. Nu wil ik een nieuwe lens kopen, maar welke is het meest geschikt om beweging goed vast te kunnen leggen? Ik ben een hobbyfotograaf dus graag geen 1000+

Leverage

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 20:24

Tamaraa18 schreef:
Hallo,

Ik heb een vraagje.
Maar ik merk dat het toch moeilijk is om beweging perfect scherp te fotograferen, vaak zijn de benen net een tikje wazig. Nu wil ik een nieuwe lens kopen, maar welke is het meest geschikt om beweging goed vast te kunnen leggen? Ik ben een hobbyfotograaf dus graag geen 1000+

Het objectief wat je nu hebt is daar ook geschikt voor. Het is gewoon een kwestie van je body anders instellen.

Tamaraa18

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 20:25

Leverage schreef:
Tamaraa18 schreef:
Hallo,

Ik heb een vraagje.

Het objectief wat je nu hebt is daar ook geschikt voor. Het is gewoon een kwestie van je body anders instellen.

Op welke manier kan ik hem dan het beste instellen volgens jou ? :)

Leverage

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 20:26

Tamaraa18 schreef:
Leverage schreef:

Op welke manier kan ik hem dan het beste instellen volgens jou ? :)

Sluitertijd korter en je diafragma zo open mogelijk. Iso zo laag mogelijk, as usual :)

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 20:31

En zo ver mogelijk inzoomen om perspectiefvervorming te voorkomen. :=

Tamaraa18

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 20:40

Okee, dus ik kan beter nog even flink door oefenen.
Of zijn er nog meer tips? :)

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 20:43

Nightingale

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 12:33

Hoi allemaal, ik hoop dat iemand hier me weer wat verder kan helpen. Ik zit al een tijdje op internet rond te zoeken naar een goed model camera om de overstap mee te maken van compact naar SRL. Ik dacht het eindelijk gevonden te hebben in de Nikon D3200, gebruiksvriendelijk en een goede prijs. Maar na even verder lezen kom ik er steeds meer achter dat ik waarschijnlijk niet genoeg ga hebben aan de standaard 18-55mm kitlens. Ik wil namelijk ook graag huisdieren, portretten, details etc. fotograferen in plaats van alleen groothoek. Ik ben dus tot de conclusie gekomen dat een telelens een goede toevoeging zou zijn. Wat het hele aankoopproces een stuk ingewikkelder maakt := Die dingen zijn duur! Dus nu kom ik opnieuw een beetje om in de mogelijkheden. Ik dacht eraan om misschien een iets goedkopere body (zoals de D3100) te nemen met een meer allround objectief (18-105mm? Of 18-200mm?), maar zeker bij de Nikon objectieven loopt dit behoorlijk op in de kosten. Ik heb ook objectieven van Sigma en Tamron bekeken, die een stuk aantrekkelijker waren qua prijs, maar is de kwaliteit daarvan wel goed?
Het liefst houd ik de prijs van een complete set onder de 500 euro, maar ik vrees dat het er wel iets overheen zal gaan...

Kunnen jullie mij adviseren over deze kwestie? Nog even mijn vragen op een rij:
-Is een telelens/allroundlens überhaupt het overwegen waard?
-Is het verstandig om te besparen op de body om er een 'beter' objectief bij te nemen?
-Welk(e) objectief/objectieven is/zijn aan te raden voor een beginner, en waarom?
-Wat is het verschil tussen de merken precies?

Alvast bedankt!

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 12:39

Ik ga straks proberen uitgebreid te reageren. Ik heb een d3200. Met die kitlens en een zoomlens. Zowel van nikon 50-200 als van tamron de 70-300 met macro functie.

Gebruik de nikon variant zelf nooit.. die 2 nikon lenzen kreeg ik bij mijn d60 een aantal jaar geleden. Wilde een macro lens omdat ik dat leuk vond en nog niet meteen eentje van 600 euro wilde. Ik gebruik altijd die tamron. Nikon zal kwalitatief misschien beter zijn, maar ik vind deze ook goed en dat voor 135€

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 13:35

Het beste kun je dan mss toch beginnen met een instap DSLR als de Nikon D3200 of Canon 1200D. Daar neem je dan de 18-55mm kitlens mee. Zo kun je met deze set alvast wat ervaring op doen en koop je er later een telezoom bij voor bij hondjes/paardjes.

Een super-allroundlens geeft je vaak niet de kwaliteit die jij er van verwacht. Een losse combi van standaardzoom en telezoom geeft vaak een beter resultaat.