[INFO] Welk objectief moet ik kopen? #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 10:30

zo veel mogelijk lifaya! die dingen zijn behoorlijk waardevast. Kijk op marktplaats, hoog inzetten en biedingen (per mail!) afwachten.

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 10:31

Klopt inderdaad. Dat werkt hetzelfde als met een auto inruilen :+.

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 12:52

Zowel met auto's als met lenzen heb ik goeie ervaringen met inruilen. Mijn garage en mijn fotozaak zijn niet de allergoedkoopste maar rekenen eerlijke prijzen voor verkoop en inkoop.
Daarbij geven ze allebei erg goede service. Wekenlang gratis leenauto toen mijn auto na een aanrijding flinke schade had, gratis camera te leen toen de mijne voor reparatie naar Canon moest.
Dat vind ik persoonlijk erg belangrijk want ik ben nogal afhankelijk van mijn auto en mijn foto-apparatuur.
Zelf een auto of apparatuur verkopen via Marktplaats o.i.d. kost veel tijd en vooral veel frustratie van al die mensen die eindeloos mailen, blijven zeuren over de prijs en uiteindelijk niks kopen, of niet komen terwijl ze afgesproken hebben etc. Wat denk je dat het kost als je tijdelijk een extra auto op de oprit hebt staan. De vaste kosten lopen gewoon door.
Elke dag dat een lens werkloos in je kast ligt, neemt de waarde af, dus dat kost ook geld.
En al verloren tijd gaat van de uren af die je had kunnen werken of van je vrije tijd.....

Kiwipitje

Re: [INFO] Welk objectief moet ik kopen? #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 13:02

Misschien betalen jouw garage en jouw fotozaak een eerlijke prijs, maar over het algemeen is de prijs die je er daar voor krijgt fors minder dan wanneer je alleen verkoopt en niet meteen weer iets koopt.

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 13:09

Manon_ schreef:
Misschien betalen jouw garage en jouw fotozaak een eerlijke prijs, maar over het algemeen is de prijs die je er daar voor krijgt fors minder dan wanneer je alleen verkoopt en niet meteen weer iets koopt.

Ik heb inderdaad goeie ervaringen met inruilen (dus verkopen en aankopen tegelijk), jij hebt het over alleen verkopen, zonder iets te kopen. Daar kan ik niks zinnigs over zeggen want dat heb ik bij beide bedrijven nog nooit gedaan.

Lifaya gaat een lens kopen, dus ze zou altijd kunnen informeren of inruilen interessant is. Als het tenminste een winkel is waar ze 2ehands verkopen.

x_Lys

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 13:09

Hallo,

Ik heb sindskort een 50D aangeschaft. Ik heb er 1 keertje maar ongeveer 10 foto's mee geschoten. Deze foto's heb ik geschoten met de 70-300.
Deze foto's waren erg onscherp en niet helder. Komt dit nu omdat er in beide geen beeldstabilisator inzit? Of kan dit niet het probleem zijn?

Ik wil namelijk ook graag me 70-200 2.8 sigma lens. De Canon zal ik me gewoon nooit kunnen veroorloven en die vind ik gewoon echtte duur. Maar als dit door de beeldstabilisator niet mogelijk is, weet ik het even niet meer wat ik wil.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 13:11

Lys echt geen idee := als je wil kan ik je wel helpen :') maar ik ben niet goed in uitleggen, meer in laten zien :+

zo direct naar afspraak, dan leiden cs lensje verkopen en dan Rotterdam om lensje te kopen :D (als de lens verkocht is :P )

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 13:13

Jolanda ik ga idd eff navragen hoe dat zit, ik ga hem bij foka halen :D

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 13:14

JolandaS schreef:
Manon_ schreef:

Ik heb inderdaad goeie ervaringen met inruilen (dus verkopen en aankopen tegelijk), jij hebt het over alleen verkopen, zonder iets te kopen. Daar kan ik niks zinnigs over zeggen want dat heb ik bij beide bedrijven nog nooit gedaan.

Lifaya gaat een lens kopen, dus ze zou altijd kunnen informeren of inruilen interessant is. Als het tenminste een winkel is waar ze 2ehands verkopen.
Je begrijpt me verkeerd. Je krijgt over het algemeen minder geld voor je lens/auto wanneer je inruilt dan wanneer je de auto verkoopt. In het geval van Lifaya is het dus handig om de lens te verkopen en apart de lens die ze wil te kopen. Of ze de lens dan aan de fotozaak moet verkopen is maar de vraag, maar dat bedoelde ik dus.

Lys, het is handig om wat foto's te plaatsen (in linkje) zodat mensen kunnen zien wat er fout gaat. Zo is het nl moeilijk beoordelen.

x_Lys

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 13:17

Afbeelding Dit is nog de scherpste en is verscherpt door flickr

Afbeelding
Afbeelding

Iso stond op 200, diafragma op 6.3 en sluitertijd vrij hoog!

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 13:21

Heb je zelf je scherpstelpunt gekozen of het aan de camera over gelaten?
De 2e is een 'moeilijk onderwerp' voor de camera, zwart en de schaduwkant van een bewegend onderwerp. daar zou de lens te traag voor kunnen zijn.
Wat noem je een hoge sluitertijd? Want die is wel heel belangrijk om te weten.

x_Lys

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 13:23

800 .

Ja ik heb het aan de camera overgelaten maar om eerlijk te zijn doe ik dat altijd :o en dat is nooit fout gegaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 13:25

Jammer, exif-informatie zit er niet meer bij. Weinig zinnigs over te zeggen dus. Verder zijn ze ook erg klein om over te oordelen. De sluitertijd lijkt iig kort genoeg.

- Wat vind je er precies niet scherp aan?
- 100% crop?
- Foto's op groter formaat?
- Heb je gefotografeerd in JPEG of in RAW? In het eerste geval: parameters wel ingesteld met enige verscherping? In het tweede geval: in de nabewerking wel een verscherping ingesteld?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 13:26

x_Lys schreef:
800 .

Ja ik heb het aan de camera overgelaten maar om eerlijk te zijn doe ik dat altijd :o en dat is nooit fout gegaan.

Daarover heb ik in het HK-topic al wat geschreven ;-)

Citaat:
Zal ik je probleem dan eens uit de wereld helpen? Daar mee stoppen :D

Als je alle AF-punten gebruikt, kiest je camera DAT AF-punt waar je "onderwerp" het meest dichtbij de camera is... Maar dat hoeft dus lang niet altijd écht het onderwerp te zijn. Paard schuin van achteren? Staart scherp, terwijl je misschien zelf het hoofd van het paard of de ruiter scherp had willen krijgen. Paard langs een schuin hek? Goeie kans dat je camera scherpstelt op het hek omdat dat dichterbij is dan je onderwerp.

x_Lys

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 13:30

Ja :j dat heb ik opgepikt toen van je inderdaad :D!

Nou ze zijn gewoon niet scherp :P. Ik verscherp nooit na in me bewerkingen. Ik schiet altijd in JPEG omdat ik het zwaar irritant vind dat als je in RAW schiet dat je ze niet gelijk kan zien maar eerst al je 600 foto's moet bewerken. Of heb je hier nog tips voor?

Op groter formaat is het nog erger := . En dat In het eerste geval: parameters wel ingesteld met enige verscherping? Dat snap ik niet uitleg pleasee :D!

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 13:34

x_Lys schreef:
800 .

Sluitertijd is kort genoeg.
Alle dingen die je de camera automatisch laat doen zijn 'onvoorspelbaar'.
Als je zelf niet bewust iets doet, dan kun je het niet herhalen (als het goed ging) of juist anders doen (omdat het niet goed ging).

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 13:37

x_Lys schreef:

Nou ze zijn gewoon niet scherp :P. Ik verscherp nooit na in me bewerkingen. Ik schiet altijd in JPEG omdat ik het zwaar irritant vind dat als je in RAW schiet dat je ze niet gelijk kan zien maar eerst al je 600 foto's moet bewerken. Of heb je hier nog tips voor?

Op groter formaat is het nog erger := . En dat In het eerste geval: parameters wel ingesteld met enige verscherping? Dat snap ik niet uitleg pleasee :D!

JPEG + RAW :)

Ik schiet eigenlijk nooit in raw hoor, heel af en toe als ik bewust uitgebreid ergens foto's van ga maken doe ik het wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 13:39

x_Lys schreef:

Nou ze zijn gewoon niet scherp :P.

Maar das niet echt een concreet antwoord en daar kunnen we dus niet zo veel mee. Er zijn verschillende soorten onscherpte:

- Scherptepunt ligt te ver naar voren of achteren doordat de camera of lens niet goed gekalibreerd is (backfocus, frontfocus)
- Scherptepunt ligt verkeerd doordat de fotograaf niet goed heeft scherpgesteld
- Er zit beweging op de foto
- De foto mist verscherping

Om te beoordelen met welke soort onscherpte we hier te maken hebben, hebben we echt iets meer nodig dan deze kleine plaatjes.

Citaat:
Ik verscherp nooit na in me bewerkingen. Ik schiet altijd in JPEG omdat ik het zwaar irritant vind dat als je in RAW schiet dat je ze niet gelijk kan zien maar eerst al je 600 foto's moet bewerken. Of heb je hier nog tips voor?

In een programma als Adobe Bridge, Adobe Lightroom of Digital Photo Professional kun je ook RAW-bestanden gewoon bekijken voor je ermee aan de slag gaat :)

Citaat:

Je kunt in je camera instellen wat je wil doen met dingen als contrast (veel/weinig), verzadiging (veel/weinig), scherpte (veel/weinig). Zonder verscherping zijn JPG-bestanden vaak sowieso wat "soft".

Voordeel van RAW is dus dat je deze parameters achteraf kunt instellen. Dat geeft dus meer controle over het resultaat.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 14:26

JolandaS schreef:
Elke dag dat een lens werkloos in je kast ligt, neemt de waarde af, dus dat kost ook geld.

Onzin, vooral met de wat betere Canon objectieven. Als ik nu een 70-200L van 1000,- koop en ik houd 'm netjes gaat die over 5 jaar nog gewoon voor 800,- over de toonbank.
Dat betekent dat ik - met m'n voordeel om BTW terug te vorderen en met inachtneming van de periode waarover ik die lens kan afschrijven - letterlijk geen cent verlies.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 14:29

Überhaupt onzin. Objectieven zijn zodra ze de winkel verlaten ca. 25% gedaald in (tweedehands) (verkoop)waarde en zijn vervolgens nog jaren zeer waardevast tussen de 65% en 75% van de nieuwprijs te verkopen.

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 14:30

Maar dan moet je hem wel 'zwart' verkopen :Y)
Anders maak je er zelfs boekwinst op!

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 14:31

Idd, ook de Sigma's gaan nog gewoon voor ~450,- weg. Zelfs als je er bij zegt dat het ding mankementen heeft hoef je meestal niet veel in te leveren.

@yvonnepuntnl: dat klopt idd, maar ik haal 'm niet zwart uit m'n bedrijf. Afgeschreven = prullenbak ;)

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 14:35

Precies!

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 15:03

Ik snap ook wel dat de waardevermindering niet per dag gaat. Maar een nieuwe lens is na een maand al niet meer te verkopen voor de nieuwprijs en ik weet ook dat er een soort bodemprijs is per lens. Neemt niet weg dat het interessant kan zijn om een lens in te ruilen i.p.v. ongebruikt in de kast te laten liggen.

Kopen met BTW-voordeel en verkopen aan een particulier is ook leuk, maar voor een heleboel fotografen op dit forum niet van toepassing.

Het blijft ook een persoonlijke afweging: wil je tijd besteden aan fotograferen, aan beeldbewerken, aan het huishouden, aan paardrijden, aan reizen of aan het verkopen van je overbodige apparatuur?
Als ik een eerlijke prijs kan krijgen bij mijn fotozaak, dan ga ik geen uren spenderen aan proberen mijn spullen voor een beetje meer zelf te verkopen. Dat vind ik zonde van mijn (schaarse) tijd.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 15:06

Welke schaarse tijd? Ik heb kortgeleden m'n EOS 5D verkocht voor meer dan de vraagprijs en dat heeft me exact een uur gekost (als ik minder tijd gezellig met de koper had zitten kleppen had het een halfuur geduurd). Heb van 10 geinteresseerden mails gehad waarvan ik er 7 zo richting prullenbak kon sturen ivm uit Nigeria oid afkomstig.

Die 225,- die ik daar meer vang dan de inruilprijs verdien ik écht niet in een uurtje, hoe hard ik ook werk.