[INFO] Fotografie: Tips & Trics #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 18:08

Ik heb ook een vraag en denk dat ik dat hier het makkelijkste kan stellen!
Ik wil vanweekend een aantal paarden fotograferen, maar het probleem is dat het in een binnenbak is.
Ik heb een Canon EOS 1000D met een Tamron 70-300 lens, heb een externe flitser maar ik ga uiteraard niet flitsen in een omgeving met paarden en denk ook niet dat dit de oplossing is.
Hoe zorgen jullie dat jullie binnen de ISO zo laag mogelijk houden (weinig ruis) en toch mooie scherpe foto's maken? Ik fotografeer in principe altijd in manual.

Anoniem

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 18:43

Dat is een balans tussen beiden iso en sluitertijd.
Zet je diafragma in ieder geval zo ver mogelijk open (grote opening / klein getal).
En zet je sluitertijd zó, dat het paard dat je op de foto zet nog net bevroren is.
En je iso moet dan vervolgens zo hoog staan, dat de foto ook correct belicht is.

Hóe hoog die dan moet staan, is afhankelijk van hoe donker of licht de binnenbak is.

Zorg in ieder geval dat je nu in de herfst/winter op het lichtste tijdstip van de dag fotografeert.
Want vanaf een uur of 15.00 begint het alweer veel donkerder te worden.

Tot slot; sommige bakken zijn gewoon té donker om fotografie zonder kunstlicht mogelijk te maken.

woollieh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 19:19

Misschien een beetje een rare vraag maar ik werd gevraagd voor een familiefoto te maken en ze willen graag een grote afdruk er van hebben. Hoe kan ik weten hoe groot ik deze foto kan laten afdrukken? Ze wouden namelijk een grote afdruk, maar wat is het maximaal en hoe kun je dat testen?

Ik heb geprobeerd om met RAW-foto's te maken, maar het lijkt alsof ze veel minder scherp en duidelijk zijn? Waar zou dat aan kunnen liggen?

Ik werk met GIMP2 en heb een hele mooie foto van een baby met felblauwe ogen; nu zie ik wel eens dat alles grijs is en bijvoorbeeld de persoon kleur, hoe kan ik dat doen met de blauwe ogen en de rest grijs?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 19:58

Voor grotere afdrukken, moet je vaak zelf de foto iets vergroten met een bewerkingsprogramma.
Anders krijg je bij sommige afdrukcentrales dat de foto te klein is.

Op google kun je ontzettend veel informatie vinden over dit onderwerp (afdrukken, resolutie, dpi/ppi).

Hoe groot je de foto kan laten afdrukken is o.a. afhankelijk van de kwaliteit van de foto zelf.
Als de foto goed scherpgesteld is en van goede kwaliteit is, dan kun je mooiere afdrukken maken dan wanneer de foto niet goed scherp is en van mindere kwaliteit is (bijv. met een zachte waas over de foto door 't gebruik van een goedkopere lens met een wijd open diafragma).

RAW foto's zijn inderdaad zoals het woord al omschrijft: ruw. Zonder bewerking.
Dat moet je dus zelf doen.
Over normale jpg foto's zet je camera zelf al wat bewerking voor bijv. contrast, verzadiging en verscherping.
Bij RAW doet je camera helemaal niets daar aan en moet je dat dus helemaal zelf doen achteraf.

De vraag over zw/w en kleuren is kort geleden nog in dit topic gesteld... even terugzoeken ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 20:10

@Woollieh: ik weet niet wat voor camera je hebt maar een afdruk tot ca A2-formaat gaat prima met een 8 of 10 megapixel camera. Veel belangrijker is de kwaliteit van het bestand: een spiegelreflexcamera van 10 megapixels biedt betere beeldkwaliteit dan een compactcamera met hetzelfde aantal megapixels. Camera's met een nog grotere sensor dan een standaard SLR (bijv: full-frame SLR of een middenformaat) biedt nog betere kwaliteit, etc etc. Ook van belang is bijvoorbeeld scherpte: is de foto op het juiste punt scherp, geen bewegingsonscherpte, etc.

En natuurlijk geldt dat je een foto op 40x60cm of groter aan de muur altijd in zijn geheel (en dus van een afstandje) zult bekijken: als de details iets worden "uitgerekt" ziet toch niemand dat want een dergelijke print is er niet voor bedoeld om er met je neus bovenop te gaan staan.

VWB je RAW-bestanden: kan goed kloppen gezien het natuurlijk in feite digitale negatieven zijn. Normaal gesproken bij JPG's wordt gekeken naar de instellingen van je camera voor o.a. scherpte, verzadiging en contrast. Deze settings worden in een RAW "vergeten" met de achterliggende gedachte dat je ze achteraf zou willen instellen op de meest optimale setting.

Open dus je RAW-bestand in een RAW-converter en pas de verscherping toe die je het meest gepast lijkt.

Edit: ach kijk nou, zomaar twee uitgebreide reacties :D

woollieh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 20:23

Wauw! Super bedankt! :D Dan ga ik er even naar kijken! ;)

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 20:25

welke stand maken jullie meestal paardensport foto's??

SternPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 13:34

kan iemand mij helpen ???
zodra ik mijn honden op de foto zet, als ze aan t spelen zijn bijvoorbeeld.
dan zijn ze eigenlijk altijd bewogen..heb nu alles op scene en dan dieren.
kan iemand mij een 'standaard'stand geven waarmee ik wel mooie foto's krijg.
ik heb een nikon d 5100 met 18-55 mm lens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 13:59

Er is helaas geen "standaard" stand om mooie foto's te krijgen.
Wat je wél kunt doen is wat meer te weten komen over fotografie. Hoe je camera werkt met iso, diafragma en sluitertijd.
En op die manier zélf zorgen dat je foto's altijd lukken :)

Zoals ik het hier hoor heb je problemen met de camera die een te trage sluitertijd kiest.
Oplossing: zélf de instellingen aanpakken en bijv. in de A stand gaan schieten.
Stel je diafragma waarde zo in dat je een zo klein mogelijk getal hebt (= grote diafragma opening).
Stel je ISO in, afhankelijk van het weer (benaderingen: zonnig = 200, bewolkt is 400-800, nóg donkerder is 1600 +). Kijk wat je camera voorstelt als sluitertijd. Is die te traag om te bevriezen? Dan iso nog wat hoger zetten. Is die sluitertijd véél te snel (bijv. 1/8.000e seconde), dan kan je iso wat omlaag.

Sani

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 14:46

Olaaa! :wave:

Ik fotografeer met een Fuji Finepix S3200, waar ik veel dingen mee zou moeten kunnen.
Ik heb door middel van de zoekfunctie binnen dit topic gezocht naar een boek over fotografie, maar vond eigenlijk voornamelijk het boek van Femke, wat besproken werd dan.

Is er een boek, waarin ik door te lezen, maar ook daar allerlei kleine opdrachtjes uit te voeren meer kan ontdekken over de werking van functies binnen mijn camera?
Het boek van Femke is niks voor mij, omdat ik meer een algemeen onderwerp wil. Paarden fotografeer ik nauwelijks. :)

LF_xx_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 14:48

Hallo!

Ik ben pas met fotografie begonnen en wij hebben nog een oude statief thuis toevallig.
Nu is deze zo oud dat ik geen idee heb hoe ik de camera er op moet bevestigen.

Hij ziet er ongeveer zo uit:
Afbeelding

De bovenkant is dus een soort platformpje met een gat erin, waar je (denk ik) een soort schroef in kan draaien of zetten.

Nu zit aan de onderkant van m'n canon ook zo'n soort kleiner gat, ik neem even aan dat daar ook een soort schroef ik moet.
Kan ik deze statief wel gebruiken? Want ik kan het nu niet 'aan elkaar' maken zegmaar. :Y)

Sani

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 15:10

Sani schreef:
Olaaa! :wave:

Ik fotografeer met een Fuji Finepix S3200, waar ik veel dingen mee zou moeten kunnen.
Ik heb door middel van de zoekfunctie binnen dit topic gezocht naar een boek over fotografie, maar vond eigenlijk voornamelijk het boek van Femke, wat besproken werd dan.

Is er een boek, waarin ik door te lezen, maar ook daar allerlei kleine opdrachtjes uit te voeren meer kan ontdekken over de werking van functies binnen mijn camera?
Het boek van Femke is niks voor mij, omdat ik meer een algemeen onderwerp wil. Paarden fotografeer ik nauwelijks. :)

Ik heb ondertussen rondgekeken op bol..
Kent iemand deze boeken?
http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boe ... index.html

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 16:33

Het is mijn ervaring dat veel boeken over fotografie zó ontzettend algemeen zijn dat je er eigenlijk niet veel van opsteekt.
Ik zou zo'n boek dus níet via internet aanschaffen, maar gewoon eens in boekenwinkels gaan kijken en op zoek gaan naar een boek waar precies in staat wat jij graag wil leren. Anders heb je er alsnog niets aan ;)

@LF_xx_D: Bij dat statief hoort inderdaad nog een schroef te zitten.
Ik kan niet goed zien of het "plaatje" ook nog los te koppelen is. Vaak kun je het dan loskoppelen van het statief en onder de camera schroeven, zodat je een soort snelsluiting hebt. Als je de camera dan op je statief wil zetten, hoef je alleen het plaatje dat dan onder de camera zit maar vast te klikken.
Maar zonder schroef kun je ze inderdaad niet aan elkaar bevestigen. Ik heb geen idee of zoiets nog los verkrijgbaar is. En kijk ook even of het statief wel stevig genoeg is voor het huidige type camera's en lenzen. Want niet alle statieven zijn gemaakt voor spiegelreflex camera's met zware lenzen.
Bovendien kost een basis statief tegenwoordig ook bijna niets meer. Hoewel er natuurlijk altijd nog een markt is voor statieven van honderden euro's.
Vraag jezelf ook eens af of je wel een statief nodig hebt. Want in veel gevallen beperkt het je bewegingsvrijheid nogal.

Sani

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 16:34

Sani

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 16:35

Femke schreef:
Het is mijn ervaring dat veel boeken over fotografie zó ontzettend algemeen zijn dat je er eigenlijk niet veel van opsteekt.
Ik zou zo'n boek dus níet via internet aanschaffen, maar gewoon eens in boekenwinkels gaan kijken en op zoek gaan naar een boek waar precies in staat wat jij graag wil leren. Anders heb je er alsnog niets aan ;)

Dankzij een pb van een bokker ben ik nu al aan het 'klooien' met behulp van deze site:
http://zoom.nl/artikel/20583/basiscursu ... amera.html

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 16:38

f8.0 zorgt juist voor een kleinere opening, en minder licht ;)
f3.1 is een grotere opening met meer licht.

Hoe groter het getal, des te kleiner de opening, des te minder licht er op je sensor valt.
Hoe kleiner het getal, des te groter de opening, des te meer licht er op de sensor valt.

Sani

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 16:39

:')
Jezus, ik voel me dom. _O-
Ik had het verkeerd om gelezen :=

LeonieL

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 16:40

Sani: Zo dom is het niet hoor. ik haal het ook nog wel eens door elkaar :P Ik onthoud het ook alleen maar : laag getal is wazige achtergrond :')

Sani

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 16:42

Maar een hogere ISO zorgt dan toch wel weer voor meer licht? :')
Want ik heb een foto met ISO 6400 ( en magaveel ruis :') ) en eentje met ISO 400 en die is beduidend donkerder. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 16:43

Ja, er zijn 3 factoren die voor licht zorgen:
Diafragma, sluitertijd en iso.

Door onderling met die waardes te spelen kun je met verschillende instellingen bepaalde effecten bereiken en toch tot dezelfde, juiste belichting komen.

Sani

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 16:44

Vervelend ben ik he? O:)
Ik ben nu alles aan het uittesten en de verschillen er tussen aan het ontdekken. :D

Ik wijzig mijn post even. :')

Het is dus zo dat ik momenteel in normaal kamerlicht met een sluitertijd van 1/30, diafragma van F3.1 en een ISO van 1600 een erg lichte/heldere foto krijg.
Met een langere sluitertijd ( hogere waarde is toch langer voor ie de foto 'neemt'?) wordt de foto donkerder evenal een lagere ISO.
:')
nieuwe edit. _O-

Als ik alle waarden tegenovergesteld verander ( kortere sluitertijd, hogere iso en hoger diafragma ) is de foto enorm donker.
Ik heb iets geleerd! *\o/*
http://imageshack.us/g/32/dscf1484g.jpg/
Mijn muis was mijn testslachtoffer. _O-

Yvonne_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 14:49

Kan iemand mij uitleggen hoe reversed macro werkt want heb het geprobeerd maar .et wil niet lukken x.

LF_xx_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 14:31

Femke schreef:
@LF_xx_D: Bij dat statief hoort inderdaad nog een schroef te zitten.
Ik kan niet goed zien of het "plaatje" ook nog los te koppelen is. Vaak kun je het dan loskoppelen van het statief en onder de camera schroeven, zodat je een soort snelsluiting hebt. Als je de camera dan op je statief wil zetten, hoef je alleen het plaatje dat dan onder de camera zit maar vast te klikken.
Maar zonder schroef kun je ze inderdaad niet aan elkaar bevestigen. Ik heb geen idee of zoiets nog los verkrijgbaar is. En kijk ook even of het statief wel stevig genoeg is voor het huidige type camera's en lenzen. Want niet alle statieven zijn gemaakt voor spiegelreflex camera's met zware lenzen.
Bovendien kost een basis statief tegenwoordig ook bijna niets meer. Hoewel er natuurlijk altijd nog een markt is voor statieven van honderden euro's.
Vraag jezelf ook eens af of je wel een statief nodig hebt. Want in veel gevallen beperkt het je bewegingsvrijheid nogal.

Dankje! Er zit idd geen schroef bij, maar ik heb net ontdekt dat ik het hele bovenstuk eraf kan schroeven (dus het platformpje met die hendel eraan etc) en dan blijft er een schroefje over die ik onderin m'n camera kan draaien (ik moet dus zegmaar m'n camera op de statief draaien). Niet ideaal maar het werkt iig, alleen ik had gehoopt dat ik m'n camera op dat platformpje kon schroeven zodat ik met die hendel alle kanten op kon draaien en vastzetten. Nu kan de camera alleen recht vooruit erop zegmaar. ;)

en een statief wil ik gaan gebruiken als ik bijv.'s avonds laat een foto van een verlichte brug wil maken, dan is de sluitertijd lang (toch) en moet de camera niet bewegen natuurlijk. :)
Verder zal ik de statief nauwelijks gebruiken, daarom wil ook ook geen nieuwe aanschaffen! Maar bedankt voor je info :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 16:29

Daar is 't inderdaad ideaal voor :j

SternPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 17:29

waar en hoe kan ik sluitertijd aanpassen op de nikon ??
heb ISO gevonden (al duurde dat ff, had geen zin om boekjes te lezen }:0 )
En dan graag welke het fijnst is om buiten (mooie) en snelle foto's mee te maken..
en vrij snel achter elkaar aan :j