[INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Destino

Re: [INFO] Welke camera moet ik kopen? #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 20:31

Ik vind die 2 aparte fijner. Heb van mensen gehoord hier op bokt dan de kwaliteit ook beter is.
Maar nogmaals, heb je beeldstabilisatie? Dat heb je echt wel nodig namelijk!

lovey_ou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 20:36

oh sorry overheen gelezen. Staat niet op me lens dus denk het niet :=

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 20:39

Dan moet er VR op staan..
Let op, bij die 2 aparte lenzen heb je dat ook nodig.
Dat wordt dus wel duurder!

Shetjjee__x

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 20:45

faithfull schreef:
ik heb zitten kijken naar een alternatief voor een spiegelreflex, omdat dat toch iets boven mijn budget komt met de lenzen die erbij komen kijken.

Nu ben ik uitgekomen op de Panasonic Lumix Fz28
heeft iemand hier ervaring mee?
en toevallig een voorbeeldfoto in een situatie met weinig licht? Binnenbaan of binnenshuis ofzo?
Die heeft mijn zus gehad! (Topicstarter van dat voorbeeldtopic ;). En ik heb de FZ18, een iets oudere. Erg fijne camera's vind ik om mee te beginnen!
Hier wat foto's die met de FZ28 in de binnenbak zijn gemaakt:
*KLIK*
*KLIK*

lovey_ou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 20:45

zie het er niet opstaan..

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 21:19

Dan zou ik toch voor de lenzen met VR gaan :) .

faithfull

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 23:07

Shetjjee__x Dank je wel, ik denk dat ik er gewoon voor ga :) het is iig stukken beter dan wat ik nu heb! :)

nathalieeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 23:13

Destino schreef:
Ik vind die 2 aparte fijner. Heb van mensen gehoord hier op bokt dan de kwaliteit ook beter is.
Maar nogmaals, heb je beeldstabilisatie? Dat heb je echt wel nodig namelijk!

Mag ik vragen waar je dat vandaan hebt? Beeldstabilisatie is namelijk absoluut geen must. VR = Vibration Reduction, oftewel, je eigen "bewegingen" die je maakt met de camera worden gereduceerd. Dit heb je dan ook alleen nodig als je met lange sluitertijden uit de hand wilt werken, 1/60 of langer... Zodat de minimale bewegingen die jij zelf maakt geen effect hebben op de foto. Dus als je met erg lange sluitertijden wilt werken, is het handig. Maar anders? Absoluut niet noodzakelijk.

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 23:17

Als jij ver inzoomt en je bent beginnend met foto's maken is het nodig. Dat heb ik van meerdere bokkers gehoord die langer fotograferen.
Anders als je inzoomt en je beweegt heel iets is je foto onscherp. Ik heb het zelf ook ervaren. Met VR uit worden ze sneller onscherp.

Priscilla__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 23:33

Ik zoek een bridge camera onder de 200€ welke raden jullie mij aan :)?

Ik heb zelfde de Fujifilm Finepix S1500 gevonden, jammer dat daarvan geen voorbeeld foto's staan hier.

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 23:36

Wat is een bridge camera?

nathalieeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 23:53

Destino schreef:
Als jij ver inzoomt en je bent beginnend met foto's maken is het nodig. Dat heb ik van meerdere bokkers gehoord die langer fotograferen.
Anders als je inzoomt en je beweegt heel iets is je foto onscherp. Ik heb het zelf ook ervaren. Met VR uit worden ze sneller onscherp.

Dat is niet waar :). Zolang je een sluitertijd neemt die snel genoeg is, zul je geen onscherpe foto's krijgen. Je hebt alleen baat bij VR als je vaak lange sluitertijden nodig hebt, dus 1/60 of minder.. Oftewel vaak bij stilstaande objecten onder lastige lichtomstandigheden, want een stappend paard krijg je met een sluitertijd van 1/40 echt niet scherp, VR of niet :).

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 00:09

Destino schreef:
Wat is een bridge camera?

Het type camera dat het segment tussen de compact en de spiegelreflex dekt. Dus bijvoorbeel een Fuji S6500.

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 07:52

Oke dankjewel!
Nathalie, hoe kom je erbij dat dat niet waar is. Ik vind het wel heel handig en ik maak dan ook geen foto's van alleen paarden!

lovey_ou

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 08:37

ach beginnend.. Ik had hiervoor een fujifilm S5800. Daar werkte ik met sluitertijd en diafragma. Tuurlijk is het nu een beetje wennen. Bij me fujifilm keek ik bij altijd door het scherm omdat door het gat niet prettig keek. En deze lens kon verder inzoomen dan de 55-200 lens. Maar de camera is redelijk zwaar en de lens is ook best zwaar. Dus bij elkaar ligt het wel stevig in de hand. Natuurlijk heb je altijd last van trillingen maar die zijn dan minimaal. Ik denk dus dat ik gewoon deze hou. Bedankt voor je mening en advies Destino! :j

Priscilla__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 10:05

BfmvFreakx3 schreef:
Ik zoek een bridge camera onder de 200€ welke raden jullie mij aan :)?

Ik heb zelfde de Fujifilm Finepix S1500 gevonden, jammer dat daarvan geen voorbeeld foto's staan hier.

Iemand die er nog een paar heeft of ervaring me deze camera:)?

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 12:17

Ik ken de camera niet BfmvFreakx3

Destino: ik ben het eigenlijk niet met het beeldstabilisatie verhaal eens. Ben wel benieuwd welke fotografen dat gezegt hebben.

En over de Sigma en Nikon (en andere merken) vergelijking is volgens mij wel waar ik zou het even moeten nazoeken. Echter verteld hij maar het topje van de ijsberg. Kitlensen/goedkope objectieven hebben vaak als buitenste lens een plastik lens. Sigma heeft als buitenste lens een glazen. Bij de andere objectieven zijn de binnenste lensen dus wel van glas.

IngridHar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 12:33

Ik heb nog weer een vraagje. Ik kan dus een 2e hands spiegelreflex overnemen alleen dacht ik dat dat de 1000D van Canon was maar het blijkt de 350D te zijn. Nu had ik al vanalles nagezocht maar deze is niet meer verkrijgbaar.
Mijn vraag is nu wat is de nieuwprijs geweest? dan kan ik een beetje nagaan of de prijs die hij vraagt goed is (weet de prijs nog niet) aangezien de lens ook schoongemaakt moet worden. Nieuwe lenzen enzo passen hier wel op had ik al gezien.

Ik ben nog een beginner met foto's maken enzo maar vind het wel intressant. Ik had voor mezelf besloten dat ik zo mooi kon kijken of het wat is en dan eventueel over een jaar ofzo een ander model aanschaffen.

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 12:41

De 350 is een van de beter digitale spiegelreflexen die Canon gemaakt heeft en komt op sommige vlakken beter naar voren dan de nieuwere 400 en 450D. Waarom moeten de lens perse worden schoongemaakt?

Mijn vriend heeft vorig jaar een 350D gekocht met 18-55 en 70-300 lens en heeft daar 270,- voor betaald. Het hangt sterk af van de lens die er bij zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 12:58

De 350D was destijds een prima camera, alleen inmiddels echt sterk verouderd. De nieuwprijs lag destijds net onder de 1000 euro, maar inmiddels zijn de prijzen dusdanig gedaald en is de camera dusdanig oud dat je daar niet meer aan kunt zien wat de camera nu waard is. Immers, een nieuwe 50D kost je minder!

Hoewel ik niemand nog zou aanraden een tweedehands 350D aan te schaffen, kun je beter kijken naar de straatwaarde momenteel dan naar de nieuwwaarde destijds. Bij Kamera-Express staat momenteel een 350D body (dus zonder lenzen en/of battery grip) te koop voor 180 euro. Indien je van een particulier (dus zonder bon en garantie!) koopt, zou ik daar nog behoorlijk onder gaan zitten (voor de body niet meer dan 140 euro).

Maar hoe dan ook, ik zou het je niet aanraden. De kans dat zo'n oude camera gebreken heeft of binnen korte tijd een defecte sluiter heeft, is zeer groot. De camera is inmiddels al dusdanig weinig waard dat 'ie in geval van gebreken of een defecte sluiter waarschijnlijk direct total loss zal worden verklaard. Zou je de camera dan toch nog laten repareren, zal je aankoopbedrag in korte tijd gemakkelijk verdubbelen.

IngridHar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 13:09

Fairytail schreef:
De 350 is een van de beter digitale spiegelreflexen die Canon gemaakt heeft en komt op sommige vlakken beter naar voren dan de nieuwere 400 en 450D. Waarom moeten de lens perse worden schoongemaakt?

Mijn vriend heeft vorig jaar een 350D gekocht met 18-55 en 70-300 lens en heeft daar 270,- voor betaald. Het hangt sterk af van de lens die er bij zit.

Er zit een vlekje op de lens. Bij iedere foto krijg je een zwart puntje in beeld. Ik had al nagevraagd wat dit ongeveer zou kosten en dan kom ik op €50,-. En lenzen weet ik niet precies. Ze neemt maandag alles mee zodat ik het kan zien.

Ik ken de persoon in kwestie die hem mij verkoopt en ik weet dat hij er heel zuinig op is geweest en als die volgend jaar kapot gaat dan kan ik dan alsnog een nieuwe aanschaffen. Daarom wilde ik een richtprijs die nu duidelijk is. Als hij bv €250,- met lenzen enzo dan weet ik of dit reeel is of niet, anders kan ik beter gaan voor een nieuwe. Had namelijk de 1000D met 2 lenzen gezien voor €520,- :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 13:19

Welke lens/lenzen zit(ten) er precies bij? Weet je dat? Lenzen zijn redelijk waardevast, dus in dat geval kun je de nieuwprijs opzoeken bij bijvoorbeeld Konijnenberg. Neem ca. 70% van de nieuwprijs en je hebt de tweedehands waarde voor een product dat in prima staat is.

Besef je wel... Als iemand erg zuinig en voorzichtig is met zijn of haar spullen, is het risico op defecten redelijk klein. Zeker als diegene de camera zelf bewijsbaar met veel plezier heeft gebruikt.

Maar de sluiter slijt wel met iedere foto die je ermee maakt. Aan de buitenkant van een camera kun je niet zien hoe veel foto's ermee gemaakt zijn, maar de levensduur van een sluiter is wel vrij beperkt (350D richtaantal ca. 50.000). Met heel veel pech is je sluiter dood bij 30.000, heb je meer geluk dan kan 't zo richting de 80.000-100.000 gaan. Op grote concoursen, festivals en dergelijke kan het aantal foto's met gemak richting de 1000 per dag gaan.

Daarom is het met zo'n oude camera wel heel belangrijk na te gaan hoe ze hem gebruikt heeft. Heeft ze er vaak grote evenementen mee gefotografeerd of wordt de camera meer gebruikt voor af en toe eens een aantal portretten, landschappen, dat soort dingen?

IngridHar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 13:29

Ze (collega) neemt maandag de spullen mee, het is van haar vriend die ik ook wel ken. Hij heeft er voornamelijk portretten en landschappen mee gefotografeerd.

Bedankt voor de informatie. Ik weet natuurlijk als je iets 2e hand koopt dat je nooit precies weet hoe en wat. Je moet er toch een beetje geluk mee hebben.
Als de prijs ernaar is dan waag ik denk ik de gok van de sluiter. Weet nu nog niet welke lenzen er bij zitten maar dat kan ik zo nakijken. Mag hem ook eerst testen voordat ik definitief betaal en dus koop ;)

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 13:37

Als je sluiter kapot is, kun je die dan wel laten vervangen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 13:40

Ja, die kun je laten vervangen. Maar de kosten daarvan zijn wel dusdanig hoog dat 't bij een 300D/350D/20D etc waarschijnlijk weinig zin meer heeft.