[INFO] Fotografie: Tips & Trics

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LetsgoKelly

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 16:15

Dankjewel! Ik zal vast snel weer langswippen hier. Als ik weer wat geoefend heb. :)

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 10:45

Ik had een vraagje..
Ik ben in het bezit van de Canon EOS 400D met standaardlens, nu ben ik echt n held (lees; ik bak er niets van) in fotograferen, ik maak dan ook altijd foto's in de automatisch stand..

Maar voor foto's in de binnenbak werkt dit niet :n

Kan iemand mij helpen welke instellingen ik het beste kan gebruiken voor fotograferen in een binnenbak?

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 11:21

je kitlens is niet lichtgevoelig genoeg denk ik.. Ik zou kiezen voor een wat hoger ISO (800 bv), een groot diafragma (F4.0 bv) en een korte sluitertijd.. De foto's zullen dan scherp zijn, hopen dat ze niet helemaal zwart worden :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 11:23

En als ze met ISO 800 nog steeds bewogen of te donker zijn gewoon ISO 1600 gebruiken. Met dit weer heb je best kans dat je best mooie en scherpe foto's kunt maken in een beetje een lichte binnenbak.

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 11:24

We zullen het eens proberen :Y) Ik ga nu bezig met het inrijden van mn fjord, en dat kan alleen in de binnenbak omdat de buitenbak niet omheint is, en dat lijkt me dus niet zo verstandig.. Maar wil wel af en toe een foto.. Dus vandaar wil ik de instellingen graag weten :P Ik zal eens wat proberen met deze instellingen..

Ik heb hem nu op Av staan met F3.5 en iso 1600, en verder staat hij ingesteld op kunstlicht? En op AI FOCUS?

Ik snap er de ballen van :P Maar ik zal jou instellingen eens proberen :j Moet ik met die witbalans en dat focus gebeuren ook nog wat veranderen?

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 11:26

bij ISO1600 met een 400D krjig je een legpuzzel!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 11:27

Romyv schreef:
bij ISO1600 met een 400D krjig je een legpuzzel!

Nee joh! Zelfs een 350D is uitstekend bruikbaar op ISO 1600. En het is de afweging die je maakt: een veel te donkere foto of beweging, of een netjes belichte, scherpe foto met toevallig een beetje ruis. Ik weet wel waar ik voor kies...

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 11:29

Ik voor t laatste, dan maar die met ruis, het zijn geen foto's voor in mn portfolio van 1 of andere fotografie site.. Ik wil ze gewoon voor mijzelf omdat ik het leuk vind om de eerste meters die ik samen met hem afleg in de bak op beeld te hebben :j

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 11:30

Maar moet ik nou nog wat veranderen aan die witbalans/focus? of is dat wel prima zo?

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 11:33

Ik zou eerst proberen op 800, het is zo afhankelijk van het lichti n de bak! Anders kan je hem altijd nog omhoog zetten toch!?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 11:35

Witbalans hangt heel sterk af van de verlichting. Ik kan me voorstellen dat je 's avonds met kunstlicht best redelijk zit, maar dat dat overdag veel te blauwe resultaten levert.

Focus kun je zo laten staan, maar je kunt ook afhankelijk van wat je fijner vindt zelf je camera instellen op One Shot (vooral als je wil hercomposeren na het scherpstellen) of AI Servo (aan te raden voor beweging, maar dan moet je wel goed je onderwerp blijven volgen met het actieve autofocuspunt).

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 11:39

Oke dankje :D !! Ik zal het eens met deze instellingen proberen :j En dan zien we wel wat het oplevert :)

Niien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 11:16

Hee bokkers,
Ik heb een vraagje, hoe kan ik in godsnaam een mooi zelfportret maken met mijn slr?
Als ik hem zelf vasthou is de foto nooit mooi, want hij stelt nooit het goede gedeelte scherp..
Hoe doen jullie dat?
Graag via PM, bedankt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 11:27

Dat maar een klein gedeelte scherp is, valt grotendeels op te lossen door een grotere scherptediepte in te stellen (kleiner diafragma). Dan zie je het in ieder geval niet als bijvoorbeeld je schouder scherp is in plaats van je ogen.

DmNqUe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 11:32

ik ga dalijk een fotoshootje houden van een 3 jarige met rijden hebben jullie nog tips '?? :P

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 21:16

JW18 schreef:
@Magda, camera op statief zetten, sluitertijd instellen op bulb en evt. bijbehorend diafragma en iso kiezen.

In principe kan het met elke lens, maar het is maar net wat je op beeld wil hebben staan.

Het schijnt naast bulb ook te kunnen met een lange sluitertijd? Statief ben ik bijna in bezit van! Nu heb ik een stapel boeken wat trouwe dienst doet :)

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 21:24

ik heb ook even hulp nodig!
ik krijg net te horen dat morgen ochtend mn eerste foto 'opdracht' gaat plaatsvinden ^^.
de peuterspeelzaal waar mn moeder directrice van is wil een promotie folder gaan maken die in de hele omgeving verspreid gaat worden..
en ik mag daar de foto's voor maken (die dus op die folder komen te staan), en wel morgen ochtend^^.

maar nu komt het probleem..
het is binnen, het wordt morgen waarschijnlijk geen mooi weer dus buiten is het grauw. en ik heb alleen een kitlens tot mn beschikking (ja en een 55-200 lens maar daar schiet je niet zoveel mee op).
hebben jullie tips voor de instellingen? normaal gesproken probeer ik gewoon altijd in de automatische stand te fotograferen maar ik ben bang dat ik daar morgen teveel tijd mee kwijt ben.
dan zitten de kindertjes net leuk te spelen, ben ik met mn instellingen aan t klooien en als ik ze dan eindelijk goed heb zijn de kinderen allang alweer weg ^^.

ohja ook handig om te vermelden natuurlijk, heb een canon 1000d.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 13:13

wat is de lichtgevoeligheid van die 55-200? Als die mooi lichtgevoelig is zou ik die meenemen, mn iso wat hoger zetten en zorgen dat alle lichten aan staan.. Je kan dan op een afstandje gaan zitten zodat de kinderen er geen benul van hebben dat ze op de foto komen..

Daarbij hoeft het geen mooi weer te zijn voor mooie foto's! GEwoon lekker buiten fotograferen kan gemakkelijk nu het droog is hoor..

succes

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 12:10

Ik had een vraagje. Als jullie een bewegend onderwerp hebben, hoe stellen jullie dan zo snel scherp?
Lukt me tot nu toe elke keer niet namelijk, doe wel automatisch scherpstellen, maar dan alsnog lukt het niet. Moet ik dan iets veranderen aan de instellingen oid? :\

Rozzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 12:18

Ik heb hier eigenlijk helemaal geen last van absque_dubio, ben wel erg benieuwd naar het antwoord ;) .

Van mij niet echt een vraag, maar gewoon nieuwsgierigheid :D :
Ik ga straks op een menwedstrijd wat foto's maken, op gras. Het zonnetje schijnt zachtjes en de lucht is helder. Welke instellingen zouden jullie gebruiken? :)

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 14:35

Zwitsal schreef:
ik heb ook even hulp nodig!
ik krijg net te horen dat morgen ochtend mn eerste foto 'opdracht' gaat plaatsvinden ^^.
de peuterspeelzaal waar mn moeder directrice van is wil een promotie folder gaan maken die in de hele omgeving verspreid gaat worden..
en ik mag daar de foto's voor maken (die dus op die folder komen te staan), en wel morgen ochtend^^.

maar nu komt het probleem..
het is binnen, het wordt morgen waarschijnlijk geen mooi weer dus buiten is het grauw. en ik heb alleen een kitlens tot mn beschikking (ja en een 55-200 lens maar daar schiet je niet zoveel mee op).
hebben jullie tips voor de instellingen? normaal gesproken probeer ik gewoon altijd in de automatische stand te fotograferen maar ik ben bang dat ik daar morgen teveel tijd mee kwijt ben.
dan zitten de kindertjes net leuk te spelen, ben ik met mn instellingen aan t klooien en als ik ze dan eindelijk goed heb zijn de kinderen allang alweer weg ^^.

ohja ook handig om te vermelden natuurlijk, heb een canon 1000d.

Ik zou allereerst duidelijke afspraken maken met het kinderdagverblijf, op papier (!) dat jij niet verantwoordelijk/aanprakelijk bent voor het portretrecht. Als ze deze folders willen maken met de kinderen erop dan moet het kinderdagverblijf zelf zorgen dat de ouders hiervoor toestemming geven. Anders kan je daar nog problemen mee krijgen.

Ik zou eerst een tijdje gewoon foto's gaan maken van speelgoed, boekjes, ect en niet meteen van de kinderen, dan kunnen ze vast wennen aan een vreemd iemand met zo'n grote camera. Als eenmaal het spannende eraf is kun je waarschijnlijk leuke speel foto's maken waar ze ontspannen opstaan.

Ik denk dat binnen toch wel lastig is zonder een goede lichtsterke lens....welk bereik heeft je 55-200? En weet je tot welke ISO je camera acceptabele foto's maakt, want je ISO zal zeker omhoog moeten. Blijf goed letten op je sluitertijd, dat deze snel genoeg blijft om scherpe foto's te maken. Ik zou persoonlijk kijken naar de lichtomstandigheden en dan kijken of je beter in de sluitertijdvoorkeuze og diafragmavoorkeuze kan schieten.

Succes!

DmNqUe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 09:14

Goedemorgen :wave:
ik had een vraagje, ik ben van plan een nikon d60 te gaan kopen, wie heeft er ervaring mee en hoe bevalt hij???

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 09:29

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 09:50

absque_dubio schreef:
Ik had een vraagje. Als jullie een bewegend onderwerp hebben, hoe stellen jullie dan zo snel scherp?
Lukt me tot nu toe elke keer niet namelijk, doe wel automatisch scherpstellen, maar dan alsnog lukt het niet. Moet ik dan iets veranderen aan de instellingen oid? :\

Een andere lens kopen die snelle scherp kan stellen.. heeft te maken met het motertje in je lens nl

Lipydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 13:23

óf inderdaad een andere instelling qua scherpstellen. Weet niet welke camera je hebt? Maar Canons kunnen op drie verschillende manieren scherp stellen. Al Servo is dan de meest slimme voor bewegende objecten.