[INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ash_

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 23:23

Hooi. Even een vraag van mij. Mijn camera stelt sinds ren tijd heel moeilijk scherp waneer die op automatisch scherpstellen staat. Handmatig doet die het wel.

Geldt voor al mijn lenzen op alle afstanden van het onderwerp vandaan.
Kan het aan mijn body liggen?
Heb een canon 1000D.
Groetjes

AvWShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 23:34

@Ash_ : Heb je meerdere lenzen? Dan zou je even kunnen wisselen om te kijken of het probleem ook met een andere lens zich voordoet.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 00:35

Staat body op AI SERVO, AI FOCUS of op ONE SHOT?

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 06:29

Volgens mij op one shot. Ja bij andere lenzen doet die het ook.
Zou die dan op all focus moeten staan?

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 07:22

Ash_ schreef:

Als je hier meer informatie over wilt weten kun je het beste je handleiding even erbij pakken.

ONE SHOT gebruik je voor stilstaande of heel langzaam bewegende ondwerpen
AI FOCUS gebruik je niet
AI SERVO gebruik je bij de paardjes/hondjes en bewegende onderwerpen

Daarnaast is het ook belangrijk om zelf je AF-punt te kiezen ipv de body dat voor jou te laten doen.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 08:31

Een domme vraag hoor maar misschien kunnen jullie me overtuigen:

Het verschil tussen een f/4 en een f/2.8 lens, is dat te omschrijven?
Heeft iemand toevallig een voorbeeld er van?

Ik heb een mooi aanbod gekregen voor een 70-200 f/2.8 lens. Alleen had ik eerder een 70-200 f/4 lens in gedachten.

Sani

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 08:37

In het objectieventopic is dit meermaals besproken. :) gok dat je daar het antwoord wel zal vinden :)

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 09:32

Bagheera_206 schreef:
Ash_ schreef:

Als je hier meer informatie over wilt weten kun je het beste je handleiding even erbij pakken.

ONE SHOT gebruik je voor stilstaande of heel langzaam bewegende ondwerpen
AI FOCUS gebruik je niet
AI SERVO gebruik je bij de paardjes/hondjes en bewegende onderwerpen

Daarnaast is het ook belangrijk om zelf je AF-punt te kiezen ipv de body dat voor jou te laten doen.

Indd mijn beschrijving erbij gepakt. :)
Was even bang dat mijn body het probleem was :P
Ik stel nu ook eigelijk altijd zelf scherp maar soms met beweging foto's is het soms net iets makkelijker wanneer de body dit doet :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 11:24

EngeltjeS schreef:
Een domme vraag hoor maar misschien kunnen jullie me overtuigen:

Het verschil tussen een f/4 en een f/2.8 lens, is dat te omschrijven?
Heeft iemand toevallig een voorbeeld er van?

Ik heb een mooi aanbod gekregen voor een 70-200 f/2.8 lens. Alleen had ik eerder een 70-200 f/4 lens in gedachten.

Een f2.8 objectief heeft een maximaal open diafragma van f2.8
Dat is een hele stop meer dan f4.

Betekend dat je in vervelende lichtsituaties bij je maximale iso, toch nog op 1/200e kunt schieten met een f2.8 ipv 1/100e met een f4 objectief.
Dat is het grote verschil. Het kan soms nét 't verschil maken tussen nog kunnen fotograferen in een donkere binnenbak, of onscherpe foto's krijgen.

Bovendien geeft f2.8 een meer wazige achtergrond dan op f4.
En uiteraard kún je de f2.8 versie wel gewoon op f4 zetten als je dat zou willen.

Tot slot is het voor de meeste merken zo, dat de f2.8 versie beter van kwaliteit is dan de f4 versie.
Maar ik heb horen zeggen (geen eigen ervaring) dat bij Canon de F4 versie ook heel erg goed is.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 12:21

Dat klopt. De Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM en Canon EF 70-200mm f/4.0L IS USM zijn de twee beste 70-200mm's van de vijf 70-200mm's die Canon heeft.

love_Soraya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 19:26

heel goed en leerzaam topic is dit voor mij :) ! Ga het eens even beetje doorlezen..
Ben sinds gisteren in het bezit van een nikon d3100 met kitlens, voor de lens 55-200 moet ik nog even doorsparen :o ..

Heb al een hoop foto's gemaakt maar kom er nog echt niet weg wijs uit :( , al mijn foto's zijn heel onscherp , kan in dit topic denk wel informatie vinden qua sluitertijden enzo?

NYC2B

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 20:46

Yes dat gaat je wel lukken :j

Ik ben vandaag met mijn 70 -300mm lens naar Outdoor Gelderland geweest, oh ik houd echt van mijn nieuwe lens <3

KylaLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 00:00

Ik had al n apart topic geopend maar kreeg de tip om mn vragen gier ook te stellen.

Binnenkort mag ik op een bruiloft van kennissen foto's maken. Ze hebben voor zover ik weet verder geen fotograaf. Nu heb ik sinds n paar maanden een Canon Eos 600D. Ze weten dat ik beginnend ben en vinden het gewoon erg leuk om me die kans te bieden.
Heb nu dus n paar vragen..

Als eerste lenskeuze... Ik heb de standaard 18-55 kitlens en de 70-300 F4.0-5,6 IS USM. Welke kan ik het beste gebruiken? Of zeggen jullie geen van beide en n objectief huren bij kamera-express in Amsteram? Gaat om binnen in het stadhuis, en savonds het diner en de feestavond.

Dan flitser... Ik heb geen losse flitser. Alleen de ingebouwde. Nu kan ik er wel een lenen van familie, de Speedlight 430EX als ik het goed heb. Doen of niet?

Wil namelijk wel wat fatsoenlijke foto's maken natuurlijk.

En als jullie verder nog tips hebben hoor ik het natuurlijk graag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 09:01

Ga eens lekker aan de slag met inlezen over t onderwerp.
Er staan tienduizenden paginas op internet volgeschreven over tips voor bruiloftfotografie.
En t onderwerp is wat te breed en ingewikkeld om hier kort uit te kunnen leggen.

In het heel kort:
Als je niet weet welke objectieven of flitsers handig zouden zijn, ben je er nog lang niet aan te om n bruiloft te fotograferen.

Het is een van de zwaarste disciplines van fotografie.
Geen tijd, geen ruimte voor fouten, en t kan niet even overnieuw als je net n moment mist.
Geen tijd om te denken, testen, etc
Alles moet volledig routine zijn, ook t werk met flitser. Dat moet je echt maanden beheersen voordat je klaar bent voor n trouwerij.

Een bruidspaar heeft vaak geen enkel idee hoe moeilijk het is, zelfs als je uitlegt dat je nog nooit n bruiloft hebt gedaan, maar je normale portfolio is leuk, dan schatten ze je vaak toch te hoog in.
Wat verwachtingen schept die je misschien niet waar kunt maken.

Mijn beste tip is om echt tegen t bruidspaar te zeggen dat ze er rekening mee moeten houden dat er. Misschien belangrijke fotos zoals de kus, kunnenmislukken. En of ze dat geen probleem vinden.

Heb al zo veel bruiloft foto ellende gehoord, van mensen die een vriend/hobbyfotograaf hadden gevraagd en uiteindelijk thuiskwamen met mislukte of helemaal geen fotos.

Bruiloften alleen aan beginnen als je ver gevorderd bent, en pas als enige fotograaf als je minimaal een keer of 5 eerder mee hebt kunnen fotograferen met n prof tijdens n bruiloft.

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 10:36

Ben het met Femke eens.
Ik heb misschien iets meer ervaring met m'n spiegelreflex, maar ik ben nog steeds een beginnende beginner (vind ik zelf) en ik zou dit nooit aandurven. Wat ik wel heb gemerkt is dat zodra men weet dat je een spiegelreflexcamera hebt, denkt dat je ook goed kunt fotograferen.

Ik had trouwens dezelfde combinatie lenzen en ik kon het daarmee niet erg vinden. Met de kitlens heb je misschien net even wat te weinig bereik en met die zoomlens heb je dan weer dat je op sommige momenten iets minder in wilt zoomen. En elke keer wisselen op zo'n dag gaat echt niet. Inmiddels ben ik overgegaan naar een lens van 18-200.

Als het te trouwen stel geen fotograaf in wil huren, zou het een idee zijn om aan alle gasten te vragen foto's te nemen en jou dan als "hoofdfotograaf".

korbakimmy8

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 21:12

Hoi bokkers!!

Ik krijg aankomende week een Nikon D50 spiegelreflex camera. Dit is mijn eerste spiegelreflex camera en dus nog erg onwennig. Zeker met de lenzen. 
Ik krijg er 2 lenzen bij:
Een 35-80 en een 70-300. Ik wil graag weten wat dat betekend. Hij heeft me voorbeeld fotos gestuurd van een vliegende F16 vliegtuig. Deze is gemaakt met de 70-300 lens. Betekend het dat die lens voor bewegende fotos is? En je kan die lenzen instellen? Op wat moet je ze instellen voor bewegende fotos?
En die 35-80 lens, is dat voor bijvoorbeeld portretten? Wat voor lens is dat? Hoe moet je die in stellen? 
Kunnen er een paar voorbeelden genoemt worden met wat voor stand wat voor fotos? 
Sorry voor de vele vragen, wil graag leren!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 22:20

Ik denk dat je met al die vragen t beste geholpen bent met een basis boek over algemene fotografie.
Er zullen ongetwijfeld ook gratis ebooks over te vinden zijn.
Je vragen zijn namelijk zo uitgebreid dat t niet in een paar zinnen compleet uit te leggen is.

korbakimmy8

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 17:04

Wat voor lens is die 35-80 dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 18:59

Standaard bereik tot lichte tele zoomlens

korbakimmy8

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 19:41

Femke schreef:
Standaard bereik tot lichte tele zoomlens

Ook een zoomlens dus?

Wat is dan presies een kitlens?
Sorry voor de vele vragen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 09:29

Een kitlens is een lens die samen met een camera in een doos in de winkel geleverd. Dus als kit camera + lens.

Iedere lens met meerdere brandpuntafstanden is een zoomlens.
Een 50mm lens is een prime lens.
Een 70-200mm is een voorbeeld van een zoomlens.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 07:57

Kan iemand mij adviseren met een tussenring?
Wat is aan te raden met of zonder AF? Ik wil het uitproberen of het wat voor mij is en ik stel eigelijk altijd handmatig scherp. Wat is aan te raden?

Is onderstaande iets voor mij? Het is voor op een 17-55 lens.
http://www.cameratotaal.com/tussenringe ... -p-51.html

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 11:48

Ik zou je het setje van solliger aanraden. Past op elke lens. En als je met tussenringen werkt stel je sowieso altijd handmatig scherp, meestal door naar voor en achter te bewegen.

Priscilla__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 16:15

Ik moet binnenkort een stel shetten op de foto zetten (8 stuks). Iemand hier tips voor qua hoe ze het beste neer te zetten dat je foto goed gevuld is etc. Verschillende composities? Ze willen de shetten nml. allemaal op een 'groeps'foto.

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 18:48

Hoi allemaal,

Ik heb een vraag:
Ik heb een nieuwe camera + lens, namelijk de Nikon D300s met de 70-200VR2 f/2.8 lens.
Ontzettend mooie set, en ben er erg blij mee, maar rijfoto's maken vind ik nog moeilijk met deze set.
Wat zijn de beste instellingen hiervoor?
Ik heb keuze uit de standen S, Cl, Ch, Q, zelfontspanner en MUP.
En welke ISO, belichting en diafragma kan ik het beste gebruiken?