[INFO] Welk objectief moet ik kopen? #3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 16:39

EskeGirl schreef:
Sorry dat ik kom binnenvallen, maar ik heb een vraag :)

Voor mijn nikon d60 kan ik een lens overnemen, een 70-300mm lens. Ik heb nu een 18-55mm lens die vanzelf scherp stelt en een correctie heeft bij kleine beweging van de lens. Die ik kan overnemen heeft dat niet, is dat een probleem?

Je bedoelt met vanzelf scherpstellen autofocus? Als die lens dat niet heeft, zou ik hem laten liggen want altijd alles handmatig scherpstellen, daar ga je niet blij van worden....

babli

Re: [INFO] Welk objectief moet ik kopen? #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 16:14

Hallo bokkers, ik heb even een vraagje al weet ik niet zeker of ik hier in het goede topic zit. Ik heb zelf sinds twee jaar de canon eos 400d met de standaard 18/55 kitlens. nu wil ik mij meer in de fotografie gaan verdiepen en hier ook echt verder mee komen.

Ik vind vooral dier en natuurfotografie erg leuk. Portret af en toe. Nu ben ik voor een (betaalbare) nieuwe lens aan het kijken maar ik vind het erg moeilijk. Nu kom ik vaak bij deze lenzen uit

De 70-300 mm lens.
De 75-300 mm lens
En de 50-250 mm lens. Nu is de 70-300 mm lens nog aardig prijzig volgens mij dus dan zou het tussen de andere twee gaan.

Vinden jullie dit een goede keuze en welke van de twee raden jullie dan aan? Andere aanbevelingen zijn ook zeker welkom!! Alvast bedankt voor julie reactie!

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 17:03

wat is je budget?

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 17:49

@ Babli, de 75-300 liever laten liggen. Verder zal je 55-250 bedoelen (ipv 50) en dat is een prima lens tegen een leuke prijs. 70-300 is inderdaad weer een prijsklasse hoger en scheelt dan relatief gezien weer zo weinig met de 70-200 F4 zonder IS, dat we in dat geval meestal aanraden om voor die laatste door te sparen. Als ik jouw verhaal zo hoor wil je gewoon een leuke betaalbare telelens om mee te beginnen en dan zou ik kiezen voor de 55-250. Die wordt trouwens ook regelmatig tweedehands aangeboden omdat veel mensen met die lens beginnen en dan later doorstromen naar een (flink) duurdere telezoom. Tweedehands kopen zou dus misschien nog een optie kunnen zijn, hoewel het dan wel handig is als je iemand mee kan nemen met verstand van zaken want een beetje risico blijft het natuurlijk altijd wel 2e hands. :)

Sani

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 17:51

Kijk trouwens ook op websites als cameratools.nl, kamera-express.nl en fotokonijnenberg.nl bij de occaissions (oid :') ). Daar heb ik mijn 55-200 vandaan voor een prijs van 99,- incl. Filter en Zonnekap. :)

babli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 18:13

Ja mijn budget ligt wel echt onder de 300 het liefst dit omdat het ook echt is als een nieuwe lens als aansluiting op mijn standaard kitlens en het is om gewoon voor eigen plezier leuke plaatjes te schieten.

@alwiene ja 55 -250 bedoel ik haha. Is dit wel een lens waar je een tijdje mee door kan en waar ik ook wel mee kan groeien of zal je met deze lens nooit echt ver komen qua paardenfotografie?

Verder zie ik ook vaak de 55-200 staan. Is dit echt veel verschil met de 55-250?

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 18:45

Voor wat ik gehoord heb, is de 55-200 van Canon echt wel een budget telezoom, je krijgt dus waar je voor betaalt. Terwijl de 55-250 maar iets duurder is, maar een hele goede prijs kwaliteit verhouding heeft.

Het is zeker een lens waar je een poos mee vooruit kan en een heleboel mee kan leren. Ik heb genoeg erg mooie plaatjes gezien van deze lens, belangrijkste blijft dat jij ermee om leert gaan, maar zo te horen ben je wel van plan om tijd en energie in je eigen kennis te gaan steken dus dat komt vast goed :)
Ik denk dat het binnen jouw budget zeker de beste keuze is, en ook denk ik dat voor wat jij nu wilt het niet nodig is om veel meer geld uit te gaan geven.

babli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 19:04

Alwiene schreef:
Voor wat ik gehoord heb, is de 55-200 van Canon echt wel een budget telezoom, je krijgt dus waar je voor betaalt. Terwijl de 55-250 maar iets duurder is, maar een hele goede prijs kwaliteit verhouding heeft.

Het is zeker een lens waar je een poos mee vooruit kan en een heleboel mee kan leren. Ik heb genoeg erg mooie plaatjes gezien van deze lens, belangrijkste blijft dat jij ermee om leert gaan, maar zo te horen ben je wel van plan om tijd en energie in je eigen kennis te gaan steken dus dat komt vast goed :)
Ik denk dat het binnen jouw budget zeker de beste keuze is, en ook denk ik dat voor wat jij nu wilt het niet nodig is om veel meer geld uit te gaan geven.

Bedankt voor je reactie! Ja ik ben echt van plan mij er meer in te gaan verdiepen. Ik heb op internet ook een fotografiecursus zien staan hier in de buurt welke start in maart. Hier wil ik mij ook voor gaan inschrijven. Je bedoeld dus dat de 55-250 beter aangeschreven staat terwijl deze niet erg veel duurder is? Als ik het zo hoor denk ik dat het de 55-250 wordt.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 19:06

Ik ben het met Alwiene eens. De Canon EF-S 55-250mm IS II is met jouw budget een prima keuze.

babli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 19:31

Bagheera_206 schreef:
Ik ben het met Alwiene eens. De Canon EF-S 55-250mm IS II is met jouw budget een prima keuze.

Sorry alvast voor de waarschijnlijk domme vraag maar waar staat EF-s en Is II voor. :o

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 19:35

De 55-250 is een prima lens met een mooie prijs-kwaliteit verhouding, en zeker voor een beginnende fotograaf meer dan genoeg om mee aan de slag te gaan en ook wel even zoet mee te zijn :))

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 19:36

EF staat voor de 'mount' de aansluiting op je camera en geeft aan op welke serie camera's deze lens past. EF-S betekent dat deze lens alleen op zogenaamde crop camera's en niet op een fullframe camera past. Geen probleem want jouw camera is een crop, en mocht je ooooooooooit op een fullframe over willen zal je zeer waarschijnlijk allang eerst voor een andere lens gegaan zijn.

IS staat voor Image Stabilizer, een handige functie die jouw trillingen compenseert, zodat je bij foto's met een lange sluitertijd en een stilstaand onderwerp langer een scherpe onbewogen foto krijgt. Dit werkt niet bij bewegende onderwerpen omdat daar je sluitertijd toch al kort moet zijn om je onderwerp te bevriezen.

II staat voor versie II, deze lens heeft een voorloper. Dezelfde naam, maar dan zonder de II. Dit is een verbeterde versie, maar versie I was ook al heel prima. De exacte verschillen kunnen anderen je wellicht wel vertellen, ik weet ze zo niet :)

babli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 20:13

Bedankt voor alle reacties. Ik heb net veel filmpjes gekeken op YouTube met reviews en zie dat deze lens daar ook goed aangeschreven staat! Ik denk dat we een winnaar hebben haha.

Met welke lens zijn julie ooit begonnen? :D

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 20:22

Canon EF-S 18-135mm. :=

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 20:36

Een oude non IS versie van de 18-55 van Canon, samen met een Tamron tele zaten die bij de 350d van mijn moeder waar ik mee begonnen ben. Beide heb ik met veel plezier samen met de camera weer ingeleverd toen ik mijn eigen 550d kocht. Daarbij zat de 18-55 IS wat een hele verbetering was t.o.v. zijn voorganger en waar ik het nu nog mee doe tot ik een keer geld over heb voor een vervanging. De Tamron is eerst vervangen door de Canon 70-300 IS USM wat al een stuk beter was dan de Tamron, maar toen ik van mijn ouders een leuk bedrag als kado kreeg heb ik er een Canon 70-200 IS F4 bij gekocht wat echt een super lens is :j

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 21:38

Fotografen en hobbyisten,
Ik zit even in een dubio...ik ben op zoek naar een geschikte lens voor mijn 7D, stapje professioneler.
Ik fotografeer zeer divers en zou het fijn vinden als de lens zo multifunctioneel mogelijk is.
Zodat ik binnen met en zonder studio goede kwaliteit foto's kan leveren, maar ook buiten de lens handzaam is voor diverse portretten en fotoshoots.

Ik zit zelf te twijfelen over:
24-70mm canon usm L F2.8
24-105mm canon usm F4.0

Of zijn er nog andere goede opties qua lenzen?

Tips gevraagd! Mijn dank is groot.

giotto

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 21:54

Bagheera_206 schreef:
Damn. Is iedereen soms haar goede voornemens aan het uitvoeren door body/lens te upgraden? _O-

Ik heb een upgrade gedaan in de vorm van een statief :D Ik heb lang getwijfeld en prijzen vergeleken maar heb uiteindelijk afgelopen zaterdag de knoop doorghakt!
En nu is het (voorlopig) even gedaan met investeren in de fotografie ;) 't Geld is op !!

@revanches : Een vriendin van me heeft ook een 7D en heeft sinds kort de 24-70mm L f2.8 en is daar zeer tevreden over. Z'n geld dubbel en dik waard!

Ik heb trouwens ook een cropcamera maar zou nooit een EF-s objectief kopen. Moest ik ooit een fullframe kopen...dan kan ik al mijn lenzen blijven gebruiken.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 21:58

Revanches schreef:
Ik zit even in een dubio...ik ben op zoek naar een geschikte lens voor mijn 7D, stapje professioneler.
Ik fotografeer zeer divers en zou het fijn vinden als de lens zo multifunctioneel mogelijk is.
Zodat ik binnen met en zonder studio goede kwaliteit foto's kan leveren, maar ook buiten de lens handzaam is voor diverse portretten en fotoshoots.

24-70mm canon usm L F2.8
24-105mm canon usm F4.0

Het Jennifer! :wave:

Voor in studio is denk ik de Canon EF 24-70mm f/2.8 II USM beter geschikt, want daarnaast heb jij toch nog jouw 70-200mm f/2.8 toch?

Probleem is alleen dat de 24-70mm rond de 1900 euro kost. Hij was bij lancering 2200-2300 euro. :=

Lens staat nog op mijn wishlist. -O-

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 21:59

giotto schreef:
Bagheera_206 schreef:
Damn. Is iedereen soms haar goede voornemens aan het uitvoeren door body/lens te upgraden? _O-

Ik heb een upgrade gedaan in de vorm van een statief :D Ik heb lang getwijfeld en prijzen vergeleken maar heb uiteindelijk afgelopen zaterdag de knoop doorghakt!
En nu is het (voorlopig) even gedaan met investeren in de fotografie ;) 't Geld is op !!

@revanches : Een vriendin van me heeft ook een 7D en heeft sinds kort de 24-70mm L f2.8 en is daar zeer tevreden over. Z'n geld dubbel en dik waard!

Ik heb trouwens ook een cropcamera maar zou nooit een EF-s objectief kopen. Moest ik ooit een fullframe kopen...dan kan ik al mijn lenzen blijven gebruiken.

Met EF-S lenzen is niets mis. Vind bijvoorbeeld de Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM een heerlijke lens op een cropbody als de 7D.

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 22:29

Revanches schreef:

24-70mm canon usm L F2.8
24-105mm canon usm F4.0

Ik heb jarenlang een 28-70 gehad en die kwam nooit mijn cameratas uit. Ik gebruikte altijd de 70-200 mm.
Die 70-200 mm gebruik ik nog steeds het meeste maar ik heb er een 24-105 mm bij.
Als ik reportages moet maken voor een blad, dan moet ik niet alleen het paard fotograferen maar ook overzichtsfoto's maken. Dan is het bereik van die 24-105 mm heel fijn. Ik kan dan van alles zonder van lens te wisselen. En dat is heel handig als je maar kort de tijd hebt en toch een afwisselende serie foto's moet maken.
Qua kwaliteit vind ik hem iets minder dan de 70-200 mm f/2.8 IS, maar dat is dan ook een onverwoestbaar ding. :D
Hij is ook iets trager, maar dat levert geen problemen op.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 09:54

Kan m'n 70-200 op gaan halen van reparatie, echter moet ik eerst 't geld even fixen haha :')
Verdorie.

mariekeoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 14:03

voorbeeldfoto canon eos 1000d met kitlens

Afbeelding

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 15:50

Courses schreef:
Kan m'n 70-200 op gaan halen van reparatie, echter moet ik eerst 't geld even fixen haha :')
Verdorie.

-O- Stom! Hoop dat je hem snel op kunt halen!

Babli: Ik ga denk ik ook in mijn advies mee met de anderen! De 75-300 wordt (zoals in het andere topic vermeld werd) idd vaak de "slechtste" Canon lens genoemd. Dus die zou ik niet adviseren. Ik heb zelf geen ervaring met de lenzen maar wat ik hoor en lees over de 55-250 klinkt goed!

mariekeoo: Leuke foto!

Ik heb dit weekend ook wat foto's genomen met mijn setje..
Paardje van een stalgenoot: http://sphotos-h.ak.fbcdn.net/hphotos-a ... 1580_n.jpg

Mijn eigen oma-beer :D
Afbeelding

Ben erg blij met de lens :j :j Nu wachten op wat beter weer.... :brr:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 15:52

Mooi!

Ik heb zelf de 75-300 en vindt deze persoonlijk fijner dan de 55-250 hij is bij mij sneller :j . En vindt de foto's met 75-300 ook zeker niet slecht!

Edit: 70-300 zit bij mn vaders camera die gebruik ik ook wel eens maar vindt hem niet super veel beter t.o.v. de de 75-300.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-01-13 16:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 16:01

Yvank_ schreef:
Mooi!

Ik heb zelf de 75-300 en vindt deze persoonlijk fijner dan de 55-250 hij is bij mij sneller :j . En vindt de foto's met 75-300 ook zeker niet slecht!

Eerder in dit topic zei je dat je de 70-300 had, weet niet welke je hebt, maar de 70-300 of de 75-300 is nogal een verschil :)