[INFO] Fotografie: Tips & Trics #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 10:52

Heb ik ook nog nooit laten doen eigenlijk. Maar kan vrijdag toch niet.. jammer!

Dani

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 11:33

Ik heb mijn camera pas een paar maanden, weet niet hoe nuttig zoiets dan is? Woon schuin tegenover de Cameraland dus kan er zo naartoe. :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 11:44

Of het nuttig of nodig is, is afhankelijk van hoe je met je camera om bent gegaan.
Je kunt zelfs na 1 dag al zó veel stof op je sensor krijgen dat het behoorlijk nodig is om 'm te laten reinigen.

Bijvoorbeeld als je in een stoffige binnenbak je lenzen staat te wisselen, terwijl er paarden voorbij rijden. ;)

Wil je weten of je sensor aan een reinigingsbeurt toe is?
Pak dan een wit vel papier, zet je diafragma op een zo hoog mogelijk getal (dus kleine opening, bijvoorbeeld f22) en maak een foto van het witte vel papier (je mag evt. flitsen).

Zie je allerlei stofjes verschijnen? Dan is het tijd om je sensor te laten reinigen.
Geen stofjes, of bijna geen stofjes? Dan is reinigen niet nodig.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 11:52

DaniBanani schreef:
Ik heb mijn camera pas een paar maanden, weet niet hoe nuttig zoiets dan is? Woon schuin tegenover de Cameraland dus kan er zo naartoe. :P

Dan ben ik een paar keer vlakbij jou in de buurt geweest. :P

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 13:03

Dankje Femke, ga ik dat gewoon even testen. :)

Bagheera, zag je inderdaad al in het Alkmaar-topic dus toen had ik al zo'n vermoeden :D Woon er nog niet zo lang hoor, 1 maandje nu (en daarvoor 3 maanden aan het verbouwen geweest).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 13:15

@Richard ik kan je uit ervaring vertellen dat het als je regelmatig concerten fotografeert geen overbodige luxe is om af en toe je sensor te (laten) reinigen. Zijn toch vaak stoffige omstandigheden waarbij je ook regelmatig objectieven zult wisselen. Ik heb eens een keer een sensor laten reinigen bij Konijnenberg en die man was helemaal verbaasd over wat een stofnest m'n camera was :D

Met concerten zul je absoluut geen last hebben van de stofjes, maar stel je gaat een keer architectuur fotograferen of studioportretten tegen een witte achtergrond, dan word je er aardig druk mee na de tijd.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 13:25

@Anouk: Bedankt voor je wijze raad. :)

Als het dan toch gratis is ga ik wel even langs. Ik gebruik hem nu al ruim 1 jaar actief bij concerten en sta regelmatig te wisselen tussen primes, standaard- en telezoom. := Het wordt tijd dat Canon de opvolgers uitbrengt van de 7D en 5D Mk2. Dan kan ik mij eens gaan oriënteren op een 2e body. :P Hoef ik niet meer zo vaak te wisselen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 13:38

Waarom wacht je op de opvolgers, Richard? Bieden de 7D en/of 5D2 niet wat je zoekt, of hoop je dan een 7D of 5D2 voor enigszins minder geld te kunnen aanschaffen? :)

En – misschien persoonlijk – maar ik vind het altijd heel gek als mensen twijfelen tussen enerzijds een APS-C sensor en anderzijds een full-frame body. Als je tussen die twee twijfelt weet je dus eigenlijk gewoon niet wat je wil :D

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 14:39

Terecht commentaar. De 7D heeft dezelfde sensor als mijn 550D. Daar ga ik niet op vooruit qua ruis/detail. De 7D heeft alleen een superieure AF wat ik als grootste voordeel zie tov mijn 550D. O.a. natuurlijk de extra focuspunten, meer crosstype-focuspunten, grotere zoeker, ISO niet meer per hele stop, meer massa, etc. Voor concertfotografie gaat mijn voorkeur naar de 5D uit, maar voor zover ik heb begrepen is de AF van de 7D veel beter dan de 5D Mk2. Hopelijk krijgt de opvolger van de 5D Mk2 het AF-systeem van de 7D. Dan zal dit zeker mijn keuze worden.

Het grote voordeel van de APS-C camera's zijn de "extra" milimeters die je dan hebt wat mij ook prima bevalt. := Verder heb ik mij nog niet verdiept in de Digic V processor die volgens mij in de S100 zit, maar als deze ook gebruikt zal gaan worden in de opvolgers vind ik dat de moeite waard om te wachten. Misschien dat je net weer 1 stopje extra ISO hebt die wel bruikbaar is.

Vandaar dat ik gewoon afwacht op wat er komen gaat en for time being gewoon mijn 550D blijf gebruiken. Waarschijnlijk wordt het de opvolger van de 5D Mk2 en ga ik op termijn mijn 550D vervangen door een 7D oid. Waarom zou je geen APS-C/FF combi mogen gebruiken als fotograaf? Je hoeft toch niet perse voor het een of het ander te kiezen? Ik zou graag met 2 bodies willen werken. Ik zou ook graag mijn EF-S standaardzoom willen blijven gebruiken op mijn 550D of 7D ipv een extra aanschaf van bijvoorbeeld een 24-70mm voor de 5D.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 14:51

Klinkt alsof jij op zoek bent naar de 1D X. :D
Full-frame, ik verwacht fantastische ruisprestaties, én een geheel nieuw AF-systeem.
Zit wel een prijskaartje aan....

Ik verwacht eigenlijk (om toch noemenswaardige verschillen te laten bestaan tussen de 5D-serie en 1D-serie) dat Canon de 5D-serie toch met een onderontwikkeld AF-systeem zal doorontwikkelen :( Ik hoop voor jou (en misschien ook voor mezelf) dat ik ongelijk heb btw, want ik zou een 5D3 ook niet verkeerd vinden als 'ie én de sensor én de AF van de 1D X zou krijgen, maar acht dat niet helemaal realistisch.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 14:57

Daar ben ik inderdaad naar op zoek! _O- Nu zoek ik nog een klein zakje met geld. :=

Met een 5D met de AF van een 7D zou ik al tevreden zijn hoor. :) En anders wordt het een combi van 7D/5D om in deze prijsklasses te profiteren van best of both worlds.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 15:01

Maar de "best of both worlds" is dus.... de 1D X :D
Ik wil 'm echt. Ooit. Moet alleen nog even heel rijk worden.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 15:05

Als je je niet laat remmen door enig budget kom je idd bij de 1DX. :D Helaas laat ik mij wel remmen door mijn budget en denk dat er dan geen 1DX zal komen. :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 15:21

Same here, en dus ben ik nog erg tevreden met mijn 1D3. Is dat ook niet wat voor jou? AF veel beter dan de 5D2, super snelle body, qua sensor een tussenmaatje, super goed bruikbare ISO 3200. Eigenlijk had je hem natuurlijk even moeten proberen tijdens de workshop...

Liins

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 17:56

Baheera: Fotografeer je met de Canon 550D? In welke stand (m, af enz) fotografeer jij bewegende objecten ( :)) ) dus, Paarden honden katten enz?

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 18:02

@Linsey: Ik fotograaf idd met de 550D. Ik fotografeer bijna altijd op Av. Tenzij ik in het donker sta te fotograferen, aan het flitsen ben of iets bijzonders wil dan gaat de camera op M. Jij hebt ook een 550D? Fotografeer je al lang? Mooie hond in je profiel! Heb je nog meer foto's van je hondje? Lijkt op Arie die wij in september in hebben laten slapen.

Liins

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 18:06

Ik fotografeer eigenlijk vaak in M ? :+ Waarom weet ik niet, gaat ook niet altijd goed, maar zodoende leert men! :))

Oh echt... Sorry :(:) Ja heb zeker nog meer fotos van mijn meisje, moment! :)

Liins

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 18:12

AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding

Laatste foto heeft me vriend gemaakt! :j

SternPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 18:20

Kan iemand mij helpen ??
liefst even via PB, want anders raak ik kwijt waar het stond :P

Als ik een foto maak en er is een storend object hoe kan ik dit verwijderen ??
ik heb op dit moment photoshop element 10.
De proefversie.., mocht dit bevallen dan koop ik hem.

Kan iemand mij uitleggen hoe ik dit kan verwijderen o.i.d ?
en ook hoe ik rode ogen weer een mooie kleur laat krijgen ??
en als laatste hoe ik bijvoorbeeld een andere hond op de foto erbij plak ??

alvast bedankt *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 18:25

SternPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 20:10

dank je wel :D

SternPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 20:12

Dan had ik wel nog een vraagje...
ik wil een niewe lens voor mijn Nikon D5100..
heb op dit moment een 18-55mm lens..
maar wil graag een 200 of 300 mm lens.
Welke is het beste met een niet al te dure prijskaartje..
mijn budget is rond de 200 euro

kippiekipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 20:16

kani_ejj schreef:
Dan had ik wel nog een vraagje...
ik wil een niewe lens voor mijn Nikon D5100..
heb op dit moment een 18-55mm lens..
maar wil graag een 200 of 300 mm lens.
Welke is het beste met een niet al te dure prijskaartje..
mijn budget is rond de 200 euro

[FK] [INFO] Welk objectief moet ik kopen? #2

Liins

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 00:00

Mag ik vragen waar hier de fotografen hun foto's mee nabewerken/verkleinen/copyright enz enz :) ?
Ik zoek nog steeds een goed programma, waar eventueel een ruiscorrectie opzit, een goeie verkleiner, eventueel een pixeltoevoeger en iets met auto copyright erin én een wegwerk iets, voor touwtjes lijntjes enz.

Best een hele zooi, maar wie weet.. Wie weet heeft iemand hét programma voor mij :))
Al vrees ik het ergst :)

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 00:25

Liins schreef:
Mag ik vragen waar hier de fotografen hun foto's mee nabewerken/verkleinen/copyright enz enz :) ?
Ik zoek nog steeds een goed programma, waar eventueel een ruiscorrectie opzit, een goeie verkleiner, eventueel een pixeltoevoeger en iets met auto copyright erin én een wegwerk iets, voor touwtjes lijntjes enz.

Best een hele zooi, maar wie weet.. Wie weet heeft iemand hét programma voor mij :))
Al vrees ik het ergst :)

Ik gebruik daar Lightroom voor, maar dat is meteen een programma voor je hele workflow.
Vlekjes wegwerken gaat prima in LR, voor moeilijkere wegwerkklussen is het dan handig om Photoshop (Elements) erbij te hebben.