De eerste foto is niet scherpgesteld op het paard, maar ergens in het gras ver daar voor. Als ik jou was zou ik sowieso veel dichter op je onderwerp gaan staan, dan wordt het heel wat gemakkelijker om daadwerkelijk op je paard scherp te stellen en dat geeft ook een veel interessanter beeld (nu is het paard wel erg klein).
De tweede is inderdaad ook niet scherp op het paard, maar de foto's zijn erg klein om te oordelen waar de scherpte dan wel precies ligt.
Mag ik eens vragen waar je je autofocus-modus op ingesteld hebt staan? One Shot, AI Servo, AI Focus?
Bij One Shot kan het natuurlijk zo zijn dat je onderwerp na het scherpstellen dichterbij je komt of juist verderaf, terwijl de focus op het punt blijft waar je eerst scherp hebt gesteld. Bij zowel AI Servo als AI Focus is het van groot belang dat je het juiste autofocuspunt kiest en het onderwerp blijft volgen, want bij bewegende onderwerpen blijft de lens dan scherpstellen. Als het onderwerp niet meer bij het autofocuspunt is, zal het gekozen autofocuspunt proberen scherp te stellen op wat daar dan wel ligt (meestal dus de achtergrond).
Hmm... Je foto's zien er in ieder geval uit alsof je niet goed (nauwkeurig, met de juiste instellingen) scherpstelt... Denk dat het handig is gewoon nog eens wat foto's te maken en dan de tips die je hier gekregen hebt in je achterhoofd te houden en te kijken of ze dan beter worden.
Babeth
Geplaatst: 04-04-09 23:27
Angela, wat voor een lens heb je erop? De kit? Vaak als je inzoomt en geen stabilisator hebt in je lens en camera, dan krijg je snel dat de foto's onscherp worden. Je focus stond op automatisch zei je, dan zou ik het AF punt even op AF-C zetten. Dat houd in dat je camera constant blijft scherpstellen. Ik geloof dat je in de sportstand de sluitertijd en f-stop niet aan kunt passen, dus daar kun je ook niks mee doen. En probeer met je onderwerp mee te bewegen, dat voorkomt ook een hoop bewegingsonscherpte. Een statief kan ook een uitkomst bieden.
_Bonte_
Geplaatst: 05-04-09 11:14
Nouks schreef:
Wat bedoel je precies met buiten formaat?
Bij het afdrukken moet het normaal toch zijn zoals 3/4 ofzo ... Elke keer als ik ze afdruk komen ze langer en smaller eruit
Ah. Dan moet je gewoon je foto's van tevoren bijsnijden en verkleinen naar het gewenste formaat. Een afdruk op 10x15 (2:3) heeft nu eenmaal een andere verhouding dan 15x20 (3:4) of 13x18. Enige manier om te zorgen dat je je foto's op het gewenste formaat afgedrukt krijgt is door zelf te zorgen dat de verhoudingen kloppen
LetsgoKelly
Geplaatst: 06-04-09 12:42
Hallo! ik heb ook sinds kort een 1000D+18-55 IS en ben echt heel erg fanatiek (bijna eng gewoon) aan het oefenen met mijn camera op onze paarden en honden. Nu is het zo dat ik met momenten echt mooie foto's heb maar soms dan is het zo net niet.. Ik kan maar niet ontdekken wat ik nu fout doe.. Ik fotografeer in Tv of in de M stand. Dit is een voorbeeld van een in mijn ogen goede foto: http://img.photobucket.com/albums/v460/ ... G_2689.jpg 1/500 - F 5.6 - ISO 400
En een waar het dus mis gaat.. is dit bewegings onscherpte? Of hoe komt het dat deze niet scherp is? De hele serie van bijna 200 foto's waren zo net niet.. De foto's zijn geheel onbewerkt. http://img.photobucket.com/albums/v460/ ... G_1532.jpg 1/80 - F 5.6 - ISO 100
Is het reeel om te denken dat ik het eerst met dit "pakketje" wil leren (dus deze lens) voordat ik ga investeren in een duurdere lens? Ik wil het nl eerst goed zo kunnen omdat ik anders denk dat ik uit mijn nieuwe lens ook niet alles kan halen.
Heeft iemand tips voor mij of dingen wat ik goed moet oefenen?
Op die laatste foto is de achtergrond scherp in plaats van de hond.
Je sluitertijd is daar wel vrij kort, dus beweging zou vrij snel aan de orde kunnen komen zodra de hond zou bewegen en zodoende is het misschien verstandig naar ISO 200 of 400 te gaan om een kortere sluitertijd te kunnen hanteren. Maar in deze foto is dat dus niet aan de orde, hier staat de hond keurig stil
Deze foto lijkt gewoon niet goed scherpgesteld. Was je niet te dicht bij de hond, waardoor de lens niet dichterbij scherp kon stellen? Had je wel het juiste autofocuspunt?
Ik denk dat je zeker méér uit deze set moet kunnen halen, en vind het dus geen raar idee om eerst je camera goed door te krijgen voor je investeert in een duurdere lens. Dit soort dingen (user error, laten we maar zeggen/ga ik vanuit) kunnen met hele dure lenzen namelijk ook verkeerd gaan...
LetsgoKelly
Geplaatst: 06-04-09 13:28
Ja verhipt je hebt gelijk wat de hond betreft! Stom dat ik dat nog niet had gezien. Ik zou thuis eens moeten kijken maar volgens heb ik bij de honden steeds het middelste punt genomen om te focussen. Of zou ik dan juist beter een puntje erboven nemen zodat ik dan zn kop scherp krijg? Ik ga hier iig goed opletten.
Blij dat ik het idee van dure lens icm beginnend fotograaf goed heb gedacht.
Edit: wat vind je van de eerste foto? Is die wel oke?
Bij de eerste foto is in ieder geval het hoofd van het paard mooi scherp. Ik had daar echter persoonlijk waarschijnlijk gekozen voor een grotere scherptediepte (kleiner diafragma > groter getal) om te zorgen dat bijvoorbeeld het meisje ook scherp zou zijn. Daarnaast had de compositie denk ik beter gekund. Om je een idee te geven, ik had zoiets waarschijnlijk mooier gevonden:
Oh zo oke ja dat zou er wel beter uit zien inderdaad. Dat kan ik ook nog croppen. Meer scherptediepte had ik idd ook liever gezien dat ga ik ook proberen de volgende keer. Dan spreekt de foto veel meer. Kan ik nu ook kiezen om bijvoorbeeld Het hoofd vh paard en mijn zusje ook scherp te krijgen of gaat dit dan ten koste van de scherptediepte?
Sowieso ligt er altijd meer scherpte achter het punt waar je scherpstelt dan daarvoor bij een kleiner diafragma. Dus stel je stelt scherp op iets dat 6 meter verderop staat, dan kan het bijvoorbeeld zo zijn dat alles van 5 tot 8 meter scherp is, of alles van 4 tot 10. Als je dus toch graag de achtergrond wazig zou willen houden, is het belangrijk sowieso te zorgen voor relatief gezien de grootste afstand tussen het paard en de achtergrond, door dichtbij het paard te blijven. Ook is het in dit geval aan te raden om op het meisje scherp te stellen, omdat het paard achter het meisje valt qua afstand en de focus achter het punt waar je scherpstelt groter is dan daarvoor.