[INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Marit

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 23:44

Kun je een foto laten zien met die grauwe tint? Dan kunnen we beter beoordelen waar het aan ligt en wat je eraan kunt doen :D

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 07:25

_Daniella schreef:
Ik weet niet zeker of het hier thuis hoort maar ik heb even een vraag mbt het nabewerken van raw bestanden.

Ik heb soms wat moeite om de grijze/grauwe tint weg te krijgen wat raw bestanden geeft.

Vandaag bijvoorbeeld, heb ik mijn nichtje voor de lens gehad.
Onder een boom heb je meer schaduwen en wanneer ik de belichting goed heb staan zit er nog een wat grauwe gloed op. Deze krijg ik wel weg, maar dan is de foto soms wat te overbelicht.
Wanneer ik de belichting niet omhoog schroef hou ik de foto vrij grauw wat het raw bestand mee geeft.

Wanneer de foto op de camera wordt weergegeven de preview is de belichting goed en zo is eigenlijk hoe ik de foto zou willen krijgen.

Is er iets wat ik moet aanpassen in lightroom misschien?

Waar stond je witbalans op? Kan het misschien aan de witbalans liggen? :=

Cadaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 07:48

Nee het zit hem niet in de witbalans.
Bij alle instellingen vd witbalans is dit.

Als jullie een raw bestand openen in LG hebben jullie dan niet dat de foto grauw is?
Het ruwe bestand dus zonder evt nabewerking nog?

Nou dat krijg ik dus in sommige gevallen niet mooi helder.
Terwijl de preview op camera zelf dan heel mooi helder is.

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 07:55

_Daniella schreef:
Wanneer de foto op de camera wordt weergegeven de preview is de belichting goed en zo is eigenlijk hoe ik de foto zou willen krijgen.

Zou het niet aan je computerscherm kunnen liggen dan?

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 07:56

Dit riekt naar "It's all about colormanagement". :') Ik neem aan dat jouw monitor van je laptop/PC gewoon is gekalibreerd? :=

De preview op jouw body is een verwerkte RAW omgezet naar JPG met alle instellingen die jij hebt ingesteld. Een voorbeeld wat verschil op kan leveren is het gebruik van Picture Styles. Op welke Picture Style staat je body en welke heb jij toegepast in Lr? Als je body op Standard staat moet je die ook toepassen in Lr. Staat je body op Neutral dan moet je dit ook toepassen in Lr. Etc. Als je dit niet aanpast zal Lr jouw foto's importeren als "Adobe Standard" dit is een iets andere interpretatie van je RAW bestand dan "Camera Standard" die ook in het rijtje zit. Je vindt deze in de Develop Module onder het kopje Camera Calibration.

Mijn body staat eigenlijk altijd standaard op Picture Style Standard. Tijdens het importeren in Lr pas ik deze Picture Style altijd toe op alle foto's zodat ik weer een paar keer minder hoef te muis klikken. :')

Wat is jullie aanpak? Staat jullie body op op Faithfull of Neutral en doen jullie alles zelf? Of nemen jullie ook Standard als uitgangspunt? :=

Cadaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 08:01

Mijn body staat op standaard als ik het goed heb.
In LG heb ik hier eigenlijk nog nooit naar gekeken :=

Ik zal er straks even naar kijken, ik hoop iig dat dat het is :)
Mocht dit idd verkeerd staan, kan ik dit voor het importeren goed hebben staan dat hij dit direct toepast.
Dat hij het onthoud zeg maar of moet je dit altijd na het importeren toepassen op alle foto's

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 08:05

Ik heb een action gemaakt waarbij hij automatisch wat EXIF informatie aanpassen en Picture Style op "Camera Standard" zet. Die EXIF informatie bevat wat copyright gegevens etc. Tijdens het importeren heb je aan de rechterzijde een keuze welke actions je wilt toepassen tijdens het importeren. Daar heb ik die action gekozen. De volgende keer dat je importeert staat die action nog steeds geselecteerd.

Mocht je het vergeten zijn tijdens het importeren dan kun je Picture Style aanpassen door foto 1 uit je serie goed te zetten en dan met een paar muisklikken te synchroniseren met de rest van je serie zodat alles op "Camera Standard" staat. Lang leve Lr! <3

NYC2B

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 08:14

Hey bokkers :D ik had weer even een vraagje. Vanmiddag komt mijn nieuwe lens (70-300 Nikkor met VR)(camera: D3100)
en ik heb alvast een oefenmodel.
De fotosessie vind plaats in een bak en aangezien het zonnetje heerlijk schijnt heb ik dus erg gauw last van de grond vd bak die behoorlijk overbelicht raakt. Het model haar paard is ook nog eens zwart dus het wordt erg lastig. Iemand die daar tips voor heeft?

Cadaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 08:24

Bagheera_206 schreef:
Ik heb een action gemaakt waarbij hij automatisch wat EXIF informatie aanpassen en Picture Style op "Camera Standard" zet. Die EXIF informatie bevat wat copyright gegevens etc. Tijdens het importeren heb je aan de rechterzijde een keuze welke actions je wilt toepassen tijdens het importeren. Daar heb ik die action gekozen. De volgende keer dat je importeert staat die action nog steeds geselecteerd.

Mocht je het vergeten zijn tijdens het importeren dan kun je Picture Style aanpassen door foto 1 uit je serie goed te zetten en dan met een paar muisklikken te synchroniseren met de rest van je serie zodat alles op "Camera Standard" staat. Lang leve Lr! <3

Opgelost! Dat was het probleem! :D
In LG stond idd adobe standard ipv camera standard.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 08:26

Hoe simpel kan het zijn. :)

It's all about colormanagement! 8-)

Cadaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 08:29

pfff en ik al die tijd proberen om dat weg te krijgen met gewoon maar blijven schuiven met al die balkjes :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 09:06

Deijs schreef:
Hey bokkers :D ik had weer even een vraagje. Vanmiddag komt mijn nieuwe lens (70-300 Nikkor met VR)(camera: D3100)
De fotosessie vind plaats in een bak en aangezien het zonnetje heerlijk schijnt heb ik dus erg gauw last van de grond vd bak die behoorlijk overbelicht raakt. Het model haar paard is ook nog eens zwart dus het wordt erg lastig. Iemand die daar tips voor heeft?

Zwart paard met lichte bak?
Ander paard of andere locatie kiezen.
Of voor lief nemen dat t paard te donker of de bak te licht wordt.
Of een camera kopen met een hogere dynamic range.
Of fotograferen met bewolking zodat de bak niet te veel licht krijgt.

Bij dergelijk hoge contrasten is er geen andere oplossing ( zeker niet bij bewegende onderwerpen)

Leonyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 10:40

Femke schreef:
Deijs schreef:

Bij dergelijk hoge contrasten is er geen andere oplossing ( zeker niet bij bewegende onderwerpen)

(Of met een B+W polo, als je een volle portomonnee hebt...)

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 11:18

Jolandaa_ schreef:
fotograferen ben ik weer aan 't oppakken maar het wil niet zo gaan zoals ik wil.
Het lukt me niet meer. deze eerste foto is van 2 jaar geleden (wel nog met de d60 en ik heb nu de d3200) en de andere foto is van vandaag.. nu zijn het 2 verschillende paarden maar ik zie in de eerste foto voor mijn gevoel een betere scherpte en ik krijg niet het resultaat wat ik gehoopt had..
iemand hier tips voor, of een ander topic waar ik mijn vraag kan stellen? alvast bedankt :)

http://img836.imageshack.us/img836/7906/dsc0168k.jpg

http://imageshack.us/a/img541/4975/dsc0638f.jpg

Je schrijft dat het je niet meer lukt. De ene foto heb je op M alle standen zelf ingesteld (1/1250, f5.6, 320 iso, 200mm, matrixmetering, met zon -okee, die heb je niet zelf aangezet-) de ander in S (1/800, f7.1, iso 200, centered weight metering, zonder zon). N.m.m. zijn de foto's niet vergelijkbaar, andere lichtomstandigheden, andere instellingen gebruikt. Komt bij dat met (zwart)bonte paarden de camera heel anders reageert of je op het zwart, wit of overgang zwart/wit van het paard licht meet / focussed.

NYC2B

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 13:15

Leonyr schreef:
Femke schreef:

(Of met een B+W polo, als je een volle portomonnee hebt...)

Helaas is mijn portemonnee niet te vol ): bedankt voor het antwoord!

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 13:17

Ik loop al een tijdje te hannesen ermee en kom er even niet meer uit. Ik ga eens verder op die instellingen aanrommelen. Zometeen een nieuwe poging. Heb het fotograferen qua paarden even links laten liggen maar vind het zelf nu weer leuk om wat te oefenen. Maar geen idee wat ik moest doen. Ik heb zojuist ook mijn aantekeningen Schrift gevonden die ik weer eens door ga lezen. Alvast bedankt..

Hoe zie jij welke instellingen ik gebruikt heb eigenlijk?

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 14:00

In de exifgegevens van je foto's ;)
Qua lichtmeten hebben mijn Nikon's het met mijn Tinkers altijd het best gedaan met Matrixmetering. Verder schiet ik altijd in NEF, zodat als een foto door het bonte toch overbelicht of onderbelicht is dat makkelijk in Nikon Capture NX2 te corrigeren is. Zowiezo gaan alle foto's door Capture heen.

Sani

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 16:43

Vraagje:
Ik heb sinds vandaag een nieuwe monitor (LG 23EA63) aan mijn laptop hangen en nu is het kleurverschil wel erg duidelijk tussen mijn laptop en deze monitor.
Het scherm van mijn laptop is gekalibreerd (eind vorig jaar).
Van welke kleuren moet ik nu uitgaan in de fotobewerking?
Ter illustratie:
https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/ ... 7315_o.jpg

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 16:52

Geen van beide... ;)
Kalibreren moet zeer regelmatig gebeuren (bijv. maandelijks).

Ook verschil in kwaliteit tussen de monitoren en de leeftijd van de monitor kunnen een grote rol spelen.

Beide monitoren opnieuw kalibreren.
En dan zou ik je nieuwe monitor gaan gebruiken, omdat de helderheid van een laptop al kan variëren naar mate je 'm iets naar voren of naar achteren buigt.

Sani

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 17:08

Mijn monitor gebruiken was ik sowieso van plan. :)
Ik heb hem laten kalibreren bij Richard bij een LR workshop vorig jaar.

Ik zit nu overal te kijken naar kalibratieapparaten en ik vind de Spyder 4 (Express/Pro/Elite) en de X-rite. Heb jij een aanrader?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 17:10

Dat is sowieso dan niet erg effectief, want je kunt alleen goed kalibreren in de kamer op de plek waar je monitor ook daadwerkelijk staat. Omdat omgevingslicht ook een flinke rol kan spelen op de weergave :j

Ik heb zelf de Spyder 4 Pro op dit moment.

Maar voor hobby is de express ook prima :j

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 17:33

Dat klopt inderdaad dat je regelmatig moet kalibreren. Omgevingslicht is ook belangrijk, maar niet ieder kalibreerding kan overweg met omgevingslicht dacht ik. :=

Sani

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 18:28

Bedankt voor je advies Femke. :)
Ik ben toch voor de Pro gegaan. (Heeft mijn vakantiegeld een goede bestemming.. :') )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 18:52

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 21:38

Altijd fijn dat vakantiegeld. And... It's gone! :')