Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
_Daniella schreef:Ik weet niet zeker of het hier thuis hoort maar ik heb even een vraag mbt het nabewerken van raw bestanden.
Ik heb soms wat moeite om de grijze/grauwe tint weg te krijgen wat raw bestanden geeft.
Vandaag bijvoorbeeld, heb ik mijn nichtje voor de lens gehad.
Onder een boom heb je meer schaduwen en wanneer ik de belichting goed heb staan zit er nog een wat grauwe gloed op. Deze krijg ik wel weg, maar dan is de foto soms wat te overbelicht.
Wanneer ik de belichting niet omhoog schroef hou ik de foto vrij grauw wat het raw bestand mee geeft.
Wanneer de foto op de camera wordt weergegeven de preview is de belichting goed en zo is eigenlijk hoe ik de foto zou willen krijgen.
Is er iets wat ik moet aanpassen in lightroom misschien?
Bagheera_206 schreef:Ik heb een action gemaakt waarbij hij automatisch wat EXIF informatie aanpassen en Picture Style op "Camera Standard" zet. Die EXIF informatie bevat wat copyright gegevens etc. Tijdens het importeren heb je aan de rechterzijde een keuze welke actions je wilt toepassen tijdens het importeren. Daar heb ik die action gekozen. De volgende keer dat je importeert staat die action nog steeds geselecteerd.
Mocht je het vergeten zijn tijdens het importeren dan kun je Picture Style aanpassen door foto 1 uit je serie goed te zetten en dan met een paar muisklikken te synchroniseren met de rest van je serie zodat alles op "Camera Standard" staat. Lang leve Lr!
Deijs schreef:Hey bokkersik had weer even een vraagje. Vanmiddag komt mijn nieuwe lens (70-300 Nikkor met VR)(camera: D3100)
en ik heb alvast een oefenmodel.
De fotosessie vind plaats in een bak en aangezien het zonnetje heerlijk schijnt heb ik dus erg gauw last van de grond vd bak die behoorlijk overbelicht raakt. Het model haar paard is ook nog eens zwart dus het wordt erg lastig. Iemand die daar tips voor heeft?
Femke schreef:Deijs schreef:Hey bokkersik had weer even een vraagje. Vanmiddag komt mijn nieuwe lens (70-300 Nikkor met VR)(camera: D3100)
en ik heb alvast een oefenmodel.
De fotosessie vind plaats in een bak en aangezien het zonnetje heerlijk schijnt heb ik dus erg gauw last van de grond vd bak die behoorlijk overbelicht raakt. Het model haar paard is ook nog eens zwart dus het wordt erg lastig. Iemand die daar tips voor heeft?
Zwart paard met lichte bak?
Ander paard of andere locatie kiezen.
Of voor lief nemen dat t paard te donker of de bak te licht wordt.
Of een camera kopen met een hogere dynamic range.
Of fotograferen met bewolking zodat de bak niet te veel licht krijgt.
Bij dergelijk hoge contrasten is er geen andere oplossing ( zeker niet bij bewegende onderwerpen)
Jolandaa_ schreef:fotograferen ben ik weer aan 't oppakken maar het wil niet zo gaan zoals ik wil.
Het lukt me niet meer. deze eerste foto is van 2 jaar geleden (wel nog met de d60 en ik heb nu de d3200) en de andere foto is van vandaag.. nu zijn het 2 verschillende paarden maar ik zie in de eerste foto voor mijn gevoel een betere scherpte en ik krijg niet het resultaat wat ik gehoopt had..
iemand hier tips voor, of een ander topic waar ik mijn vraag kan stellen? alvast bedankt![]()
http://img836.imageshack.us/img836/7906/dsc0168k.jpg
http://imageshack.us/a/img541/4975/dsc0638f.jpg
Leonyr schreef:Femke schreef:
Zwart paard met lichte bak?
Ander paard of andere locatie kiezen.
Of voor lief nemen dat t paard te donker of de bak te licht wordt.
Of een camera kopen met een hogere dynamic range.
Of fotograferen met bewolking zodat de bak niet te veel licht krijgt.
Bij dergelijk hoge contrasten is er geen andere oplossing ( zeker niet bij bewegende onderwerpen)
(Of met een B+W polo, als je een volle portomonnee hebt...)