[INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mallow

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 14:36

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 20:30

Ziet er op zich niet slecht uit, maar ik ken Olympus helemaal niet. Ook zou ik voorzichtig zijn met kopen van dergelijke apparatuur via marktplaatst. Helemaal voor die prijs, maar, wat ik al zei, ik ken Olympus niet, ik weet niet wat dit voor model is. Misschien een idee om even meer informatie te zoeken op internet.
Ook moet je alles testen voor je een koop zou doen. De camera en alle lenzen die erbij zitten. Bekijk ze goed.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 20:56

Hallo,

Ik ben al een jaar aan het denken om een spiegelreflex aan te schaffen. Ik maak zelf graag foto's maar een compactcamera is toch niet precies wat ik wil, beperkt me iets te veel. Nu wil ik misschien toch de -vooral budget- stap wagen en gaan kijken voor een spiegelreflex.
Ik kwam dus in de winkel (gewoon naar media markt gegaan zodat ik al een idee had van wat er was) Maar oh er waren er zo veel... Heb op internet gekeken maar ik zie echt door de bomen het bos niet meer.
Mijn budget is 600 euro. Telezoon voor paarden te fotograferen koop ik me achteraf bij denk ik, tenzij er een set is waar die daar goed voor is bij zit (van dat ken ik al helemaal niet veel :') )

Nu, in de media markt zeiden ze me dat de nikon D3100 prima is om mee te starten. Alsook de canon eos 1100D... Maargoed, toen ik uitlegde dat ik achteraf vooral paarden wil fotograferen bekeken ze me nogal vreemd, dus ik dacht vraag jullie ten raad.

Ik zoek een camera die vooral gemakkelijk in te stellen is aangezien ik nog maar een paar keer een spiegelrelfex in handen heb gekregen.
En waar moet ik op letten bij de lens? Doel is (achteraf paarden als ik een gepaste telezoom heb) portretten, foto's van kleine dieren en natuur.

Ik heb mijn best gedaan om in dit topic te zoeken, maar ook hier zie ik door de bomen het bos niet meer...

Edit: zou dit iets kunnen zijn om mee te starten? Dan heb ik nog wat in mijn budget over voor een telezoom, maar krijg je dan nog kwalitatief gezien goede foto's? Zijn natuurlijk van de goedkopere.
http://www.pixmania.be/be/nl/6864196/ar ... -dx-1.html
http://www.pixmania.be/be/nl/9044923/ar ... -mm-d.html

Edit: links vergeten :')

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 21:29

Nou, heel fijn. De 500D die ik geleend heb van m'n school heeft de geest gegeven. Geen idee wat ermee gebeurt is want ik heb 'm 2 weken lang in m'n tas gehad die thuis gestaan heeft en daarvoor liep 'ie als een zonnetje.

Ik ben echt klaar met al dat gezeik met die apparatuur steeds. Krijg steeds meer de neiging al m'n apparatuur na de zomer te verkopen en er gewoon mee te kappen.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 22:37

Courses schreef:
Nou, heel fijn. De 500D die ik geleend heb van m'n school heeft de geest gegeven. Geen idee wat ermee gebeurt is want ik heb 'm 2 weken lang in m'n tas gehad die thuis gestaan heeft en daarvoor liep 'ie als een zonnetje.

Ik ben echt klaar met al dat gezeik met die apparatuur steeds. Krijg steeds meer de neiging al m'n apparatuur na de zomer te verkopen en er gewoon mee te kappen.

:(:)

W_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 23:04

Ik heb het topic globaal gelezen. En kon het antwoord niet zo snel vinden. Weet iemand misschien welke (bij voorkeur Nikon, Canon mag ook) lens ik het beste kan gebruiken om zonder een enorme iso en een te lage diafragma (dus zonder ruis) in een binnenbak te kunnen fotograferen? Ik kom er niet uit, heb op mn canon een 50mm lens geprobeerd, die werkt wel fijn maar geeft toch niet het gewenste resultaat. Om over de 18 - 55mm (Nikon) maar te zwijgen.

urosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 16:01

:wave:
Na het door lezen van het topic deel 1, 2 en 3 kan ik eerlijk zeggen dat ik binnen 3 dagen, van 0,0 kennis over DLSR nu toch begrijp wat globaal de basis inhoud en begrijp welke modellen voor mij een optie zouden zijn.

Daarnaast wil ik mijn respect uitspreken tegen vooral Bagheera, die zelfs na de 100ste vraag over welke camera geschikt zou zijn voor een beginnend fotograaf vriendelijk antwoord blijft geven. Ook voor Nouks die door alle drie de delen tijd neemt om vragen uitgebreid te beantwoorden.

Nu begin ik eens niet met de gebruikelijke vraag, omdat ik door honderden pagina's gezwoegd ben en ik zelf het antwoord gevonden heb :+ Maar het moge duidelijk zijn dat ik ook aan het orienteren ben. Op dit moment ben ik in het bezit van een Panasonic Lumix DMC F27 als ik zeg dat deze camera in deel 1 langskomt als goede tussen optie kun je misschien begrijpen dat het tijd wordt voor vervanging :') Wel ben ik echt super tevreden over de camera en in staat mooiere foto's te maken dan bijvoorbeeld mn pa met zijn Sony DSLR :P Maar ik mis toch wat snelheid (knop indrukken -> foto), zoomen gaat bovenop met een knopje ook wat irritant, en de mogelijkheid meer in te stellen.

Mijn budget is flexibel, ik wil liever niet het instap model (1100 D of 3100D ), maar ik hoef ook niet een professionele equipment die ik langs zag komen. Body moet onder de 1000 euro blijven. Daarnaast wil ik me ook niet beperken tot perse een nieuwe maar sta open voor tweedehands. ( mn panasonic heb ik bv ook tweedehands gekocht). Het moge duidelijk zijn dat het Nikon of Canon wordt, welke van de 2 laat ik afhangen van het gevoel dat de camera me zal geven en hoe makkelijk ik hem in te stellen vind. Ik neig nu meer naar de Canon vanwege het feit dat hier vaak wordt gezegd dat de lenzen voor Canon qua prijs en mogelijkheden aantrekkelijker zijn. Ik meld me hier aan om wat mee te lezen en meer te leren, camera zal over 1 a 2 maanden aangeschaft worden, kom graag goed beslagen ten ijs :D

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 16:36

W_W schreef:
Ik heb het topic globaal gelezen. En kon het antwoord niet zo snel vinden. Weet iemand misschien welke (bij voorkeur Nikon, Canon mag ook) lens ik het beste kan gebruiken om zonder een enorme iso en een te lage diafragma (dus zonder ruis) in een binnenbak te kunnen fotograferen? Ik kom er niet uit, heb op mn canon een 50mm lens geprobeerd, die werkt wel fijn maar geeft toch niet het gewenste resultaat. Om over de 18 - 55mm (Nikon) maar te zwijgen.

Dat kan kloppen. Dit topic gaat ook over bodies en niet over objectieven. Daar is onderstaand topic voor:
[FK] [INFO] Welk objectief moet ik kopen? #3

In binnenbakken wil je eigenlijk helemaal niet fotograferen. := Het hangt van je objectief af hoe hoog je in ISO moet en het hangt van je body af hoe hoog je in ISO kunt gaan voor acceptabele binnenbakfoto's qua ruis/detail.

Ik vind zelf een 70-200mm f/2.8 het fijnst fotograferen bij de paardjes. Ik kan mij nu eenmaal niet de 200mm f/2.0 veroorloven... -O-

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 16:43

urosa schreef:
:wave:
Na het door lezen van het topic deel 1, 2 en 3 kan ik eerlijk zeggen dat ik binnen 3 dagen, van 0,0 kennis over DLSR nu toch begrijp wat globaal de basis inhoud en begrijp welke modellen voor mij een optie zouden zijn.

Daarnaast wil ik mijn respect uitspreken tegen vooral Bagheera, die zelfs na de 100ste vraag over welke camera geschikt zou zijn voor een beginnend fotograaf vriendelijk antwoord blijft geven. Ook voor Nouks die door alle drie de delen tijd neemt om vragen uitgebreid te beantwoorden.

Nu begin ik eens niet met de gebruikelijke vraag, omdat ik door honderden pagina's gezwoegd ben en ik zelf het antwoord gevonden heb :+ Maar het moge duidelijk zijn dat ik ook aan het orienteren ben. Op dit moment ben ik in het bezit van een Panasonic Lumix DMC F27 als ik zeg dat deze camera in deel 1 langskomt als goede tussen optie kun je misschien begrijpen dat het tijd wordt voor vervanging :') Wel ben ik echt super tevreden over de camera en in staat mooiere foto's te maken dan bijvoorbeeld mn pa met zijn Sony DSLR :P Maar ik mis toch wat snelheid (knop indrukken -> foto), zoomen gaat bovenop met een knopje ook wat irritant, en de mogelijkheid meer in te stellen.

Mijn budget is flexibel, ik wil liever niet het instap model (1100 D of 3100D ), maar ik hoef ook niet een professionele equipment die ik langs zag komen. Body moet onder de 1000 euro blijven. Daarnaast wil ik me ook niet beperken tot perse een nieuwe maar sta open voor tweedehands. ( mn panasonic heb ik bv ook tweedehands gekocht). Het moge duidelijk zijn dat het Nikon of Canon wordt, welke van de 2 laat ik afhangen van het gevoel dat de camera me zal geven en hoe makkelijk ik hem in te stellen vind. Ik neig nu meer naar de Canon vanwege het feit dat hier vaak wordt gezegd dat de lenzen voor Canon qua prijs en mogelijkheden aantrekkelijker zijn. Ik meld me hier aan om wat mee te lezen en meer te leren, camera zal over 1 a 2 maanden aangeschaft worden, kom graag goed beslagen ten ijs :D

Veel leesplezier in dit topic. Je zult hier wss voldoende info vinden over een nieuwe body. De nieuwste telgen van Canon en Nikon in het segment boven de Canon 1100D en Nikon D3100/D3200 zijn de Canon 650D en Nikon D5200. Dit zijn de opvolgers van de Canon 600D en Nikon D5100. Samen met kitlens blijf je ruim onder de 1000 euro. Helaas is er nog wel een telezoom nodig voor bij de paardjes. := Als je deze 7 modellen met elkaar vergelijkt en de voors en tegens bekijkt moet je vast wel een keuze kunnen maken. ;)

urosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 19:25

Bagheera_206 schreef:
Veel leesplezier in dit topic. Je zult hier wss voldoende info vinden over een nieuwe body. De nieuwste telgen van Canon en Nikon in het segment boven de Canon 1100D en Nikon D3100/D3200 zijn de Canon 650D en Nikon D5200. Dit zijn de opvolgers van de Canon 600D en Nikon D5100. Samen met kitlens blijf je ruim onder de 1000 euro. Helaas is er nog wel een telezoom nodig voor bij de paardjes. := Als je deze 7 modellen met elkaar vergelijkt en de voors en tegens bekijkt moet je vast wel een keuze kunnen maken. ;)

Ja dat ben ik hier ook meerdere malen tegen gekomen :o :D Telezoom kan ik later ook nog een keer aanschaffen, die DSLR zal al een enorme verbetering zijn ten opzichte van mn zes jaar oude camera := En als ik een goede tweedehands vind heb ik meer speelruimte.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 19:37

Als 2e hands ook een optie is zou ik eerder voor 2e hands lens ipv 2e hands body gaan. :=

FemkeRoosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 22:28

Zou ik hier de vraag over een SD kaartje mogen stellen? Of waar kan ik dat anders doen?

Nog even een vraag, ik ga voor een nieuw kaartje.
Ik dacht in eerste instantie aan deze: http://www.cameranu.nl/nl/geheugen-opsl ... 4/#tab-tb2
Op dit moment heb ik deze: http://www.cameranu.nl/nl/geheugen-opsl ... 34_268454/
Daar ben ik tevreden mee, maar een sneller kaartje is natuurlijk fijn. Nu de vraag kan mijn camera uberhaupt die snelheid wel wegschrijven? Anders heb ik er natuurlijk nog niets aan, op internet kan ik hier tot nu toe nog niets over vinden, ook niet wat de wegschrijfsnelheid is.

Liins

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 02:02

Hier ook een vraagje.

Op dit moment de canon 500D in bezit. Nu loop ik alleen wel tegen het één en ander aan...
Al een tijdje wil ik een nieuwe body. Waarom?
Ik kan me iso niet opschroeven..
Ik fotografeer enkele keren per jaar voor een bedrijf en hierbij kom ik soms dus in problemen waarneer
Het dus prut weer is :D

Dat het wat kost, snap ik.. Maar ik houd alle opties open.. :)

urosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 09:47

Bagheera_206 schreef:
Als 2e hands ook een optie is zou ik eerder voor 2e hands lens ipv 2e hands body gaan. :=

Ja dat vind ik nu ook, had even op marktplaats gekeken, maar als er dan een goede 2de handse op staat scheelt het ook niet eens heeeeel veel.. dan heb ik ook liever een nieuwe :j

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 20:24

Liins schreef:
Hier ook een vraagje.

Op dit moment de canon 500D in bezit. Nu loop ik alleen wel tegen het één en ander aan...
Al een tijdje wil ik een nieuwe body. Waarom?
Ik kan me iso niet opschroeven..
Ik fotografeer enkele keren per jaar voor een bedrijf en hierbij kom ik soms dus in problemen waarneer
Het dus prut weer is :D

Dat het wat kost, snap ik.. Maar ik houd alle opties open.. :)

Ehm. De 500D heeft een goeie sensor en qua ISO is hij vrij hoog. Ik weet niet in welke omstandigheden je fotografeert maar ISO is eigenlijk de laatste instelling die je aanpast. Je diafragma en sluitertijd eerst, daarna pas je ISO :) Investeer in je objectieven, niet in je body.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 01:57

_O-

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 12:27

Ik ga volgend jaar naar Amerika op vakantie, een rondreis door west-amerika. Ik heb nu een compactcamera waar ik vrijwel niets mee doe puur omdat ik de foto's niet mooi vind.
Ik wil graag overstappen maar wat is verstandig? Ik heb gekeken voor de systeem camera Nikon J2 10-30 VR + 30-110 VR of de spiegelreflex Nikon DS3200+AF-S-DX 18-105VR.
Met een spiegelreflexcamera heb je meer uitbreidmogelijkheden dan een systeem camera maar een systeemcamera is makkelijker in gebruik voor een nitwit en compacter.

Kan iemand mij adviseren waarom ik nou de spiegelreflex moet kiezen of toch de systeem moet kiezen?

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 08:12

Voor de Nikonians die zitten te twijfelen om te upgraden naar een "voelvreempje".

Hier een interessante review van de Nikon D600. :)
http://www.dpreview.com/reviews/nikon-d600

Of het is een D7000 on steroids of een afgeslankte D800. Net hoe je het bekijkt. Haha!

Conclusion - Pros

Outstanding low and high ISO performance in both JPEG and Raw files
High quality JPEG images at default settings
Wide dynamic range Raw files
Consistently pleasing metering and white balance results
Very solid build quality and good ergonomics / handling
Fast, responsive camera when adjusting settings
Weather-sealing comparable to higher priced D800
Dual SD card slots
Built-in flash can act as Commander for multi-flash setups
Comprehensive camera customization options
DX crop mode in both stills and video modes
100% viewfinder coverage with high magnification
Auto ISO selection can be linked to lens focal length
Well-designed, easily accessible menu system
In-camera raw processing
Very good video specification and output
Ability to output uncompressed HD video to an external recorder
Manual audio control for both recording and monitoring
3.5mm Stereo mic and headphone inputs
Dual axis virtual horizon

Conclusion - Cons

Small coverage area of AF array compared to its peers
Slow AF in live view and video modes (but good compared to its DSLR competitors)
Rear LCD prone to glare in bright sunlight, despite new design
Uncompressed video output over HDMI is not full frame, with black borders around image area
No 'live' aperture control in live view or video mode
Sensor appears unusually prone to dust spots
No histogram in live view
When shooting in live view, rear screen is blacked out until data is written to the card
Maximum magnifications in image playback show pixelated output
Lacks useful customization of 'OK' button in playback (featured in D300S and D800)

Maris__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 23:53

Hey! Ik heb even een vraagje, ik kan een Sony Alpha 230 met 5 lenzen van mijn oom kopen, de lenzen zijn 18-55, 18-70, 70-210, 28-200 en 100-400. Zou iemand zijn/haar ervaringen hiervan willen vertellen? En eventueel foto's kunnen bijvoegen? Ik heb zelf een klein beetje ervaring met Canon, maar totaal niet met een Sony. Ik zou de camera dan puur voor paardenfotografie gebruiken. Mag ook in PB antwoorden! :-)

Leonyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 09:43

Maris__ schreef:
Hey! Ik heb even een vraagje, ik kan een Sony Alpha 230 met 5 lenzen van mijn oom kopen, de lenzen zijn 18-55, 18-70, 70-210, 28-200 en 100-400. Zou iemand zijn/haar ervaringen hiervan willen vertellen? En eventueel foto's kunnen bijvoegen? Ik heb zelf een klein beetje ervaring met Canon, maar totaal niet met een Sony. Ik zou de camera dan puur voor paardenfotografie gebruiken. Mag ook in PB antwoorden! :-)

Ik heb zelf een Sony A350, maar je komt ze niet (meer) zo vaak tegen. Misschien omdat ze al wat ouder zijn.
Hij is, vind ik, zeer fijn om mee te fotograferen, fijner zelfs dan de Nikon of Canon. Hij ligt heel stevig in de hand en alle knoppen zijn met één hand te bedienen. Daarnaast is hij duidelijk en biedt hij veel. Dit is trouwens wel pas merkbaar als je je hebt neergelegd bij het feit dat de ISO niet hoger dan 400 kan en de foto's op 100% grootte bekeken moeten worden met blinddoek.
Toch ben ik er erg blij mee.
Ik fotografeer roedels honden, waar ik dan vaak middenin zit, en soms komt er dan ook een hond met een klap tegen je camera. Hij is nu 6 (?) jaar oud, heeft veel dingen meegemaakt en doet het nog steeds.
Ik heb zelf de kitlens, een portretlens van Minolta en een telelens van Tamron.
Op mijn Deviantart kun je foto's vinden, ze zijn bijna allemaal met deze camera gemaakt.
http://www.LovingLeonyr.deviantart.com

Om even een voorbeeld te geven van paardenfotografie:
http://fc02.deviantart.net/fs71/i/2012/ ... 54rziq.jpg

Maris__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 13:46

@Leonyr: bedankt voor je duidelijke uitleg. Kon er inderdaad vrij weinig over vinden dus denk vraag hier eens even. Ik denk dat ik het ga doen. Als ik dan vragen heb mag ik jou dan PBen?

Sani

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 15:36

zijn de lenzen passend op de nieuwere body's?

want dan kan je altijd nog een nieuwere body er bij aanschaffen na verloop van tijd. :)

Leonyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 18:10

@ Sani: Alle Alpha lenzen passen op iedere Alpha camera. Dus de nieuwste DSLR van Sony kan nog steeds worden berust met lenzen van het Minolta tijdperk.

Maris__ schreef:
@Leonyr: bedankt voor je duidelijke uitleg. Kon er inderdaad vrij weinig over vinden dus denk vraag hier eens even. Ik denk dat ik het ga doen. Als ik dan vragen heb mag ik jou dan PBen?

Natuurlijk! :)

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 19:36

Nikon D600 vs Nikon D7000 @ DigitalRev:

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 15:02

Blijf de D600 zo sexy vinden hè <3 fullframe <3