[INFO] Fotografie: Tips & Trics #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 14:38

Dat effect kun je eenvoudig maken door met lagen te werken.
Je dupliceert de laag van je foto (zodat je 2 foto lagen over elkaar heen hebt liggen).
Vervolgens maak je de bovenste laag zwart/wit. En gum je de ogen uit, zodat de nog gekleurde ogen van de onderste laag er weer bovenuit komen.

Dat is 1 methode. Er zijn nog heel veel andere manieren om dat te doen.
Ik denk niet dat er een kant en klaar programma bestaat, dat die functie al helemaal als handeling heeft ingebouwd, omdat ogen van ieder dier anders gevormd zijn.
Dus die bewerking moet je zelf doen.

Nienke86

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 14:52

@ Femke

Dank je wel, ben helemaal niet echt thuis in het bewerken namelijk, dus in welk programma kan ik dat eens gaan proberen dan ??

Thnx voor je uitleg !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 16:28

Ik denk dat vrijwel alle uitgebreide fotoprogramma's dat wel kunnen :)
Afhankelijk van je budget kun je gaan kiezen voor een gratis programma of een programma dat je moet kopen.

Ik ken uit m'n hoofd helaas niet alle programma's die momenteel gratis in omloop zijn.
Maar een voorbeeld is GIMP (even via google zoeken).

Een voorbeeld van mooie programma's die je moet kopen zijn: Paint shop pro en adobe photoshop elements.

Nienke86

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 20:50

Ok dan, super dank je wel :D!

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 09:10

Ik zie hier wat linkjes voorbij komen mbt het plaatsen van watermerken als je geen gebruik maakt van betaalde software als LR3.

Light Image Resizer:
http://computertotaal.nl/software/23191 ... rm=%261054

Andere opties blijven natuurlijk Border Maker, Fast Image Resizer en Irfanview.

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 09:29

Handig Bagheera_206! Heb m ook ff gedownload!

mandy358

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 08:46

Ik heb een aantal vragen en misschien kunnen jullie mij daarbij helpen?

Is er ergens een goede site waar je veel over mensen fotografie kunt lezen?
Als jullie een fotoshoot doen stel je dan over het algemeen zelf handmatig scherp?
Of laat je je camera dat ook wel eens doen? En met beweeg foto's (rij of losgooi)
Stel je dan zelf scherp of doormiddel van je camera?

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 08:51

Wat bedoel je precies met mensenfotografie? In de studio? Of gewoon in het algemeen?

Ik stel zelden zelf scherp. Ik laat dat bijna altijd aan mijn camera over. Ik kies echter wel zelf mijn autofocuspunt waar de camera scherp stelt. Dit laat ik nooit aan mijn camera over. Uitzonderingen hierop zijn als ik vanaf statief fotografeer of bijvoorbeeld beestjes als vlinders fotografeer die stil op bloem zitten. Dan stel ik wel zelf scherp. Je kunt dan namelijk ook 5x of 10x inzoomen op je schermpje en dan ook zeer nauwkeurig scherpstellen. :)

Bij beweeg/rij/losgooi zet ik mijn camera op AI SERVO (Canon). Dat wil zeggen dat ik mijn gekozen AF-punt ergens op richt en het paard kan blijven volgen en de camera scherp blijft stellen op het paard zolang ik de knop half ingedrukt houd. Helaas heb ik een simpel instappertje en is alleen mijn middelste AF-punt het meest geschikt voor het goed/snel blijven volgen/scherpstellen van bewegende opbjecten.
Laatst bijgewerkt door Bagheera_206 op 02-11-11 08:59, in het totaal 1 keer bewerkt

mandy358

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 08:57

Heel erg bedankt! :)
Mensen fotografie in het algemeen.

miepjevlug11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 20:52

miepjevlug11 schreef:
Hier ook tips gevraagd! Ik ga over een paar weken naar Mexico en ga daar hele mooie dingen zien. Maar ik vroeg me af of iemand nog tips had voor mij vanwege fel zonlicht daar! Ik zou het heel jammer vinden als het merendeel van mijn fotos over belicht zijn! En ook nog wat tips voor natuur foto's daar leuke ideen misschien! (oa ga ik watervallen zien piramides jungle ect! )

Alvast bedankt! :D Groetjes Madelon

toevoeging : Ik heb een canon 400D en de standaardlens en k heb ook een tamron lens van 300 mm maar daar ben ik niet echt tevreden over fotos zijn snel onscherp

Niemand?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 09:10

Het is nogal een algemene vraag, waarop het antwoord ook nogal algemeen is. Ik denk dat er daarom nog niemand is geweest met 'n antwoord ;)
Zoek eens op google voor tips voor fotografie op vakantie, of lees een boek over fotografie.
Dan krijg je een wat meer algemeen beeld/kennis over fotografie.

Zorg dat wanneer je die 300mm lens gebruikt, je ook kiest voor een snellere sluitertijd (minimaal 1/300e), of gebruik een statief. Een telelens werkt als een verrekijker; al je eigen bewegingen worden ook versterkt, waardoor je sneller last hebt van je eigen bewegingsonscherpte.
Ligt dus niet aan de lens, maar aan je eigen beweging, of je instellingen waardoor je onderwerp niet bevriest.

Wat betreft het felle zonlicht; fotografeer liefst 's ochtends of eind v/d middag. Niet midden overdag, omdat het zonlicht dan vrij recht boven je hoofd staat in landen die relatief dicht(er) bij de evenaar liggen.
En fotografeer met de zon mee (zon in je rug), dan voorkom je ook hard tegenlicht.

Als je iets meer bekend raakt met fotografie, en je camera op M, Av, Tv of P kunt gebruiken, dan zou je in geval van overbelichting de +/- knop (belichtingscorrectie) kunnen gebruiken op -0,3 of -0,7 om het licht wat te corrigeren. Maar die functie werkt geloof ik niet op de automatische programma's van je camera.

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 18:33

Hoi!

Ik heb ook weer een vraagje. Vandaag heb ik rond half 5 wat foto's gemaakt van mijn paard.
Daar is een leuk plaatje uitgekomen:
Afbeelding

Maar er zit wel veel ruis is, en de foto was best wel flets, maar heb 'm met photoshop een beetje op kunnen fleuren.
Dat er veel ruis is zit komt volgens mij door de nogal hoge ISO,
maar ik kon 'm niet echt lager zetten (800 ipv 1600) omdat de foto dan erg donker werd..
Durfte de sluitertijd ook niet erg veel lager te doen, dan worden ze ze zo onscherp, of zou dat wel moeten kunnen?

Wat had ik nog meer kunnen doen, ipv de ISO zo omhoog te schroeven om te zorgen voor een wat lichtere foto?
En hoe zorg ik ervoor dat ze niet zo flets worden. Het was wel bewolkt, dat maakte het er ook niet makkelijker op :D

Of zit ik nu gewoon aan de limiet van mn camera en zijn lens? Is een Canon 1000d met een 55-250IS lens :)

Alvast bedankt voor het lezen van dit lange verhaal :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 18:40

Er zijn 3 manieren om de hoeveelheid licht op de sensor te beïnvloeden:

Diafragma - Sluitertijd - ISO

Het diafragma kun je maar tot een bepaalde waarde open zetten (bij professionele lenzen vaak tot f2.8, maar bij sommige consumenten lenzen maar tot f4 of f5.6 of soms zelfs f6.3).
Verder open dan volledig open gaat niet, dus daar zit je snel aan je grens.

De sluitertijd kun je wel veel extremer doen, maar inderdaad.... je wil je plaatje wel bevroren hebben.
Ik weet niet welke sluitertijd je bij deze foto hebt gebruikt?
Maar je zit met een portret toch ook al snel met een sluitertijd van 1/200e seconde, als je zeker wil zijn dat het paard niet bewogen is (vaak bewegen ze toch íets, ook al staan ze stil).

Dus een langzamere sluitertijd kán wel, om het plaatje wat lichter te maken, maar dan moet je mogelijke bewegingsonscherpte voor lief nemen.

Tot slot is er nog de ISO waarde.
Die kun je flink omhoog zetten. Maar zoals je al schreef; je krijgt er ruis van op je foto (die je vaak wel weer redelijk kunt wegwerken met speciale anti-ruis programma's, maar je blijft toch wat detail verlies houden).

Je moet dus een compromis maken:
- Óf je zet je sluitertijd trager, maar krijgt dan eerder kans op bewegings onscherpte
- Óf je zet je iso hoger, maar dus meer ruis in je foto
- Óf je gaat op een ander tijdstip fotograferen (dat zou mijn persoonlijke keuze zijn, gewoon wachten tot een mooiere dag en niet te laat in de middag).

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 18:49

Okee! Volgens mij stond de sluitertijd op 1/320, dus kan nog lager dan. :)
Zal de volgende keer met een mooie dag iemand hem laten vasthouden, is wel een lekker paard om op te oefenen haha!
En dan weer een beetje uitproberen met de sluitertijden en diafragma's.

Heel erg bedankt voor je tips. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 22:56

Jammer dat de exif (opname-info) niet meer in je foto zit, zou het advies een hoop gemakkelijker maken :)
Denk je dat je op je computer (rechtermuisknop > eigenschappen > geavanceerd) de exacte instellingen van je camera voor ons kunt terugzoeken? :)

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 14:23

Ik moet toch maar eens een keer mijn monitors gaan kalibreren. := Hoe Aldi en Medion ze ook zijn... :=

Wat is een handige site voor meer info hierover? Ik zie dat er tig tooltjes zijn en denk dat de Datacolor Spyder 3 ruim voldoende is voor mij qua specificaties.

Datacolor Spyder 3 Express N
http://www.fotokonijnenberg.nl/product/ ... ess-n.html

Datacolor Spyder 3 Pro
http://www.fotokonijnenberg.nl/product/ ... 3-pro.html

Zou ik voldoende hebben aan de Express of kan ik beter voor de Pro gaan? De Elite en die versie erboven vind ik eigenlijk een overkill voor mijn El Cheapo monitors. Of raden jullie eigenlijk een andere tool aan om dit te doen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 14:33

Ik heb destijds de Spyder 2 express gebruikt. Dat was prima :)

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 14:46

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 14:51

Op de 2 is nogal wat aan te merken, de 3 daarentegen is prima.
Je zou ook kunnen kijken naar een X-Rite systeem, ook een heel prima merk.

@Femke "ik heb destijds gebruikt" wekt de indruk dat je je monitor eenmalig gekalibreerd hebt en sindsdien nooit weer? Je weet dat dat niet geheel betrouwbaar is, hoop ik?

Edit, @Richard: ambient light check is ook absoluut wel een pluspunt voor een kalibratiesysteem :)

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 14:54

Bedankt voor de tips. Ik zal ook nog eens Googlen naar X-Rite... := Dan eens kijken wat ik zelf het handigst/liefst zou willen. := Lastig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 14:56

Klopt, ik heb een aantal jaar geleden die Spyder 2 express gekocht.

En toen regelmatig gebruikt.

Maar ik merkte dat de kleuren na kalibratie juist helemaal niet correct waren.
En soms zelfs zó veel afweken, dat ik er niet op kon vertrouwen voor o.a. afdrukken.

Als ik de kalibratie vervolgens zelf deed, via de uitgebreide kalibratie tests die je op verschillende plekken op internet kon vinden, bleek het resultaat echt véél beter uit te pakken.
De kleuren komen nu voor 99% exact overeen met wat ik te zien krijg op m'n afdrukken, albums, etc.
Terwijl dat met de spyder destijds maar zo'n 70% was. Foto's werden véél te donker en véél te warm (roze zweem).

Dus de spyder heb ik een paar jaar geleden weer vrolijk verkocht.
Maar ik kalibreer mijn beeldscherm regelmatig. :)

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 15:38

Nou ik ga mij er nog even in verdiepen. Pffff... Lastige materie. Ik lees ook een paar mindere verhalen over die Spyders. :=

http://www.curtpalme.com/forum/viewtopic.php?t=11436
http://gathering.tweakers.net/forum/lis ... es/1418676

Als ik naar X-Rite kijk zou de i1Display Pro in aanmerking kunnen komen, maar das wel bijna 200 euro. :=
http://www.xrite.com/product_overview.aspx?ID=1454

@Anouk: Kun je de X-Rite op meer dan 1 PC installeren?

@Femke: Kun je de Spyder op meer dan 1 PC installeren?

Anders moet ik even kijken of ik paar Bokkers kan porren voor zo een ding. }:) Ik vind het namelijk best veel geld. En als je het om de paar weken doet is het beter dan ongekalibreerd. :P Als je met een paar man/vrouw zo een ding koopt is het wel goed te betalen.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 08:24

Blijkbaar kun je aankomende vrijdag de sensor van je Canon gratis laten reinigen bij Cameraland in Alkmaar. Hoeveel kost zoiets normaal? Ik heb mijn sensor nog nooit laten reinigen en heb mijn camera nu sinds maart 2010. := Misschien dat ik maar even heen ga. Kan ik mij meteen even laten informeren over de Spyder en de i1Display. :+ Ik zie dat het toch stiekem wat duurder is dan ik dacht en het loont om mij goed te oriënteren voor ik zo een ding aanschaf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 09:20

Ik had de spyder 2, die had ik gewoon op de pc én de laptop geïnstalleerd. Dat ging toen zonder problemen.

Sensor reinigen kost meestal zo'n 2 tot 4 tientjes, afhankelijk van waar je het laat doen.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 09:25