[INFO] Fotografie: Tips & Trics

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

X_spirit_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 21:50

De 2e moet je niet nemen. Die heb ik, maar dr staat niks meer in dan in je handleiding. Er staan alleen maar een beetje plaatjes bij maar verder gaan ze je zelfs uitleggen hoe je em aan moet zetten :+

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 22:22

Volgens mij heb ik het eerste boek maar dan voor de 400D. Kaft komt me iig erg bekend voor. Dat vind ik echt een fijn en duidelijk boek!

Ivonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 22:25

Idd die 2e is net een handleiding maar dan wat compacter en met de meest gebruikte aanwijzingen. Ik heb hem voor de Nikon ;)

LetsgoKelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 10:05

LetsgoKelly schreef:
Ik weet niet of het hier goed staat maar, ik heb vorige week een canon EOS 1000D 18-55mm IS gekocht maar nu zou ik graag een boek erbij kopen.
Ik heb een aantal verschillende gezien, kan iemand mij helpen met welk boek het beste uitleg geeft? Zowel voor de basis als tips&trics etc.

1] Digitale fotografie - Canon EOS 1000D
http://img.photobucket.com/albums/v460/devennetjes/boek1.jpg
2] EC Foto pocket, Canon EOS 1000D
http://img.photobucket.com/albums/v460/devennetjes/boek2.jpg

3] Bewuster en beter fotograferen met een Canon EOS 1000D
http://img.photobucket.com/albums/v460/devennetjes/boek3.jpg
4] Fotograferen met een Canon 1000D
http://img.photobucket.com/albums/v460/devennetjes/boek4.jpg

Oke dan valt de tweede alvast af. De eerste leek mij ook wel goed idd alleen wat is dan het verschil met de laatste 2 of zou dat niet veel uitmaken?

Cerize

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 13:19

Misschien kan iemand mij hier helpen.
Ik ga morgen foto's nemen van mijn paardje. Losbewegen in een buitenbak. Ik heb een Fuji S5000 bij me.
Moet ik instellen op continuous shooting, of op C-AF en doe ik nog iets met het licht?

ammi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 12:54

Geen idee of ik hier goed ben, maar dit topic lijkt het beste te passen.

Ik ben een leek wat fotografie betrefd.

Van mijn ouders gebruik ik af en toe een Konica Minolta camera (dimage Z3, 4.0 mega pixels)
Graag wil ik weten hoe ik deze kans optimaal kan benutten, hoe maak ik de beste bewegings foto`s? Alle info welkom :D

Romyv

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 12:57

Om je het niet te moeilijk te maken zou ik kiezen voor de sportstand op de camera.. Dan heb je in 1x alle instellingen goed om scherpe foto's te maken. Wel raad ik je aan om te zorgen voor voldoende licht, dus beter buiten dan in een binnenbak omdat die 99% van de keren toch te donker zijn..

Pienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 12:57

Mijn vader zag mijn camera liggen, een canon eos 450D met op dat moment een 18-55mm lens erop.

En hij riep meteen dat ik een filter moest kopen voor op de lens.

Hebben jullie ervaring met filters? Wat is jullie mening hier over :)

ammi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 13:01

ammi schreef:
Geen idee of ik hier goed ben, maar dit topic lijkt het beste te passen.

Ik ben een leek wat fotografie betrefd.

Van mijn ouders gebruik ik af en toe een Konica Minolta camera (dimage Z3, 4.0 mega pixels)
Graag wil ik weten hoe ik deze kans optimaal kan benutten, hoe maak ik de beste bewegings foto`s? Alle info welkom :D

En is deze camera uberhaupt gescikt voor het maken van bewegings foto`s, denk aan springfoto`s?

ammi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 13:03

Romyv schreef:
Om je het niet te moeilijk te maken zou ik kiezen voor de sportstand op de camera.. Dan heb je in 1x alle instellingen goed om scherpe foto's te maken. Wel raad ik je aan om te zorgen voor voldoende licht, dus beter buiten dan in een binnenbak omdat die 99% van de keren toch te donker zijn..

dank je romyv. Ik kan hem op verschillende icoontje instellen, nou heb ik geen idee wat de sportstand is }:0
Ik gok dat het icoontje met een hardlopend poppetje voor de sport stand is?

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 13:05

Pienn schreef:
Mijn vader zag mijn camera liggen, een canon eos 450D met op dat moment een 18-55mm lens erop.

En hij riep meteen dat ik een filter moest kopen voor op de lens.

Hebben jullie ervaring met filters? Wat is jullie mening hier over :)

Ik werk alleen met flitser op feesten en dan doe ik een hele lange shutter zodat je het licht behoudt en dit soort effecten krijgt:

Afbeelding

Afbeelding

anders wordt het echt heel nep!! als je het kan mijden, moet je het zeker doen!! En anders is een opzetflitser altijd mooier dan de flitser die in je camera zelf zit..

Pienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 13:07

Nee ik bedoel een filter op de lens, zodat deze niet gauw beschadigd :)

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 13:08

ow, las ik het verkeerd!? hahaha oops! Op iedere lens zit een coating tegen beschadegingen.. zelf heb ik er geen separaten filters voor en ze zijn bij mij nog steeds onbeschadigd!

Pienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 13:09

Haha, Dankjewel! Ik wist niet eens dat er een coaing op zat :)

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 13:47

ammi schreef:
Romyv schreef:

dank je romyv. Ik kan hem op verschillende icoontje instellen, nou heb ik geen idee wat de sportstand is }:0
Ik gok dat het icoontje met een hardlopend poppetje voor de sport stand is?

ik vind het een goede gok :Y)

Ivonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 16:19

Pienn schreef:
Nee ik bedoel een filter op de lens, zodat deze niet gauw beschadigd :)

Een filter kan ook scherpte van je foto beinvloeden. Zou gewoon je zonnekap als extra bescherming gebruiken.

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 15:57

Pienn, je vader bedoeld een UV filtertje. Ik gebruik ze zelf wel om de lens te beschermen tegen stofjes en krasjes. Mijn ervaringen ermee zijn prima, ik heb gewoon goedkope van de Mediamarkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 16:03

Ik zou ze persoonlijk alleen afraden. En al helemáál "de goedkope van de Mediamarkt".

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 19:50

Waarom dan Nouks? :) Ik ben heel benieuwd wat de nadelen dan zijn...? Ik begin nog maar net met digitale spiegelreflex, namelijk...

Ivonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 19:59

Je foto's verliezen scherpte door (zeker goedkope) filters.

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 20:58

Bedankt Ivonka, dat wist ik nog niet... ik zie nu pas dat dat er ook stond.

JW18

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 21:13

Die goedkope filters zijn echt waardeloos. Zonde geld. Heb ooit eens zo'n Marumi gehad. Lens was beduidend minder scherp als ik het filter op de lens had.
Omdat ik de camera overal mee naar toe sjouw, heb ik er toch een filter opgezet. Heb op de ene een B&W en de andere een Hoya pro1. Ben hier wel tevreden over.

Overigens zou ik op een 18-55 (kitlens neem ik aan), helemaal geen filter zetten (tenzij je een bepaald effect wil berijken, bijv. een pola). Een goed filter kost al gauw 40 Euro. Een kitlens heb je 2ehands voor rond de 35 Euro.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 21:17

Ik heb een vraag aan de fotograferen hier die veel natuurverschijnselen vastleggen :)

Ik ben al jarenlang 'geobsedeerd' door onweer, maar ik hield het altijd voor onmogelijk om een mooie foto te maken. Vorig jaar heb ik met heel veel geluk en een HTK toestel de foto die in mijn avater te zien is gemaakt (voor grotere foto zie de link in mijn profiel).

Nu ben ik bezit van een DSL camera (Sony Alpha 200) en eigenlijk hoop ik in de zomer dat er zeer regelmatig zulke buien zullen overtrekken die ik vast kan leggen.

Maar hoe krijg ik zulke foto's vast? Welke instellingen zijn het beste? Is een statief pre of voldoet een stevige stapel boeken bijvoorbeeld ook? Kan dit met elke lens?

JW18

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 11:47

@Magda, camera op statief zetten, sluitertijd instellen op bulb en evt. bijbehorend diafragma en iso kiezen.

In principe kan het met elke lens, maar het is maar net wat je op beeld wil hebben staan.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 14:54

Bedankt voor de tip! Nu wachten op het onweer :Y)

Ik heb nu een 18-70 lens geloof ik. Als ik genoeg bij elkaar gespaard heb komt er een .. - 300 van Tamron bij. Moet alleen even kijken welk bereik hij ook al weer had :+