MichieldeM schreef:Ik heb een vraag, maar eerst wat achtergrondinformatie.
Mijn eerste camera was een Canon 400D, ik ben hier altijd gelukkig mee geweest. OK, de belichting zat er wel eens naast, maar dan stel je die bij en schiet je nog een keer. Mijn tweede en recente camera is een 60D en om eerlijk te zijn valt het verschil met de 400D mij tegen. Ja, scherm, zoeker etc... zijn veel beter, iso prestaties ook, maar ik schiet er geen (veel) mooiere/betere plaatjes mee. Ik heb wel vaak ruzie met de camera (hij blijft vaak missen met scherpstellen, ongeacht de lens).
Wat ik wil: een beter dynamisch bereik, een beter dynamisch bereik en een beter dynamisch bereik. Betere scherpte-diepte zou ook mooi zijn.
De vraag is: Zou een full frame mij happy maken? Het dynamisch bereik van bijvoorbeeld een 6D is beter, maar is dat duidelijk merkbaar?
Ik ben bang een sloot geld uit te geven aan een nieuwe camera en vervolgens te balen dat het verschil in kwaliteit het verschil in geld niet verantwoord.
Zou het misschien een optie zijn om eerst een 5D mk1 te proberen (goedkoop te vinden op MP en ook weer met minimaal verlies te verkopen bij niet bevallen of een upgrade)? Of is die inmiddels (te) hopeloos verouderd?
Natuurlijk maakt een voelvreempje je happy, maar je portemonnee wordt er iets minder happy van. Je hebt idd beter detail/ruis prestaties, kleinere scherptediepte en ook iets groter dynamisch bereik, maar of dat het geld waard is kun alleen jijzelf bepalen. 
Ik ben ook nog steeds erg blij met mijn voelvreempje die ik regelmatig in combi met mijn cropje gebruik. 
Welke objectieven gebruik jij nu met je 60D/400D combi? Valt er qua scherpte nog winst te behalen op het upgraden van je objectieven?