[INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 16:36

AvWShots schreef:
Neeeee niet doen! Daar ga je van die 80 euro verschil eeuwig spijt van krijgen.

canon 55-250 is echt een uitzondelijke lens wat betreft prijs/kwaliteit verhouding. Voor de prijs die betaald, krijg je echt een hele goede lens terug.

Ik zei het wat subtieler, maar dat was duidelijk té subtiel haha :Y)

Anoniem

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 17:21

Hoi!

Ik wil graag een spiegelreflexcamera aanschaffen. Het is niet bedoeld om er echt de fotografie mee in te duiken maar vooral om mooie momenten vast te leggen. Wil als ik 18 ben erg graag zelfstandig veel en ver reizen namelijk. Of om mijn bijrijdpaard en hond als model te gebruiken. :+

Wie kan mij helpen? :D

(Als er iemand is die een spiegelreflex te koop heeft, ik hoor graag van je! )

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 17:30

Oke, goed om te weten haha. Dan ga ik maar eens hard sparen voor die camera! Bedankt voor jullie input

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 17:41

@_dominique
als je één pagina terug gaat zie je iemand met bijna dezelfde vraag, en vind je gelijk het antwoord :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 17:46

Oh ja ik zie het nu pas, dankje wel!!

MichieldeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 19:15

Ik heb een vraag, maar eerst wat achtergrondinformatie.

Mijn eerste camera was een Canon 400D, ik ben hier altijd gelukkig mee geweest. OK, de belichting zat er wel eens naast, maar dan stel je die bij en schiet je nog een keer. Mijn tweede en recente camera is een 60D en om eerlijk te zijn valt het verschil met de 400D mij tegen. Ja, scherm, zoeker etc... zijn veel beter, iso prestaties ook, maar ik schiet er geen (veel) mooiere/betere plaatjes mee. Ik heb wel vaak ruzie met de camera (hij blijft vaak missen met scherpstellen, ongeacht de lens).

Wat ik wil: een beter dynamisch bereik, een beter dynamisch bereik en een beter dynamisch bereik. Betere scherpte-diepte zou ook mooi zijn.

De vraag is: Zou een full frame mij happy maken? Het dynamisch bereik van bijvoorbeeld een 6D is beter, maar is dat duidelijk merkbaar?

Ik ben bang een sloot geld uit te geven aan een nieuwe camera en vervolgens te balen dat het verschil in kwaliteit het verschil in geld niet verantwoord.

Zou het misschien een optie zijn om eerst een 5D mk1 te proberen (goedkoop te vinden op MP en ook weer met minimaal verlies te verkopen bij niet bevallen of een upgrade)? Of is die inmiddels (te) hopeloos verouderd?

Pebbles_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 19:33

MelissaLOVES schreef:
Alwiene schreef:
Waarom zou een Canon of Nikon per definitie betere kwaliteit leveren? Ik ken jouw camera niet maar zo te lezen is het een instap spiegel reflex. 70d is natuurlijk van hele andere klasse maar wel belangrijk dat je er dan ook goed glas voor hebt en het allerbelangrijkste is en blijft uiteraard in hoeverre jij met de camera kan omgaan. Een 70d kopen maar hem alleen op de automaat gebruiken is onzin en zal geen mooie platen geven. Ben wel benieuwd waar je met de Sony tegenaan loopt.

Dat merk is sowieso beter met de camera's. Sony is weer goed met tvs ofz. Jaa het is idd begin spiegelreflex en wil graag toch verder komen omdat er weinig instellingen aan te veranderen zijn. Nee gebruikt juist de knoppen waar ik vrije instellingen kan doen. Anders vind ik het op automaat geen fotografie dan kan iedereen de foto maken zegmaar

Oww.. Mijn handen beginnen te jeuken als ik dit lees! Dit is namelijk echt níet waar. Sony doet totaal niet onder voor Canon of Nikon wat betreft camera's. Sony heeft de laatste jaren heel veel geïnnoveerd op het gebied van camera's en levert nu zeker DSRL camera's die minstens dezelfde kwaliteit hebben als Nikon en Canon.
Ik snap dat Nikon en Canon hier vaker genoemd worden, aangezien Sony ook nog niet zo heel lang geleden pas deze kwaliteit camera's op de markt heeft gezet, maar het is echt zonde!

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 19:36

billionache schreef:
Hoi, ik kom ook binnenvallen!

Stilaan ben ik aan het rondkijken voor een nieuwe Nikon body... Alweer 5 jaar geleden kocht ik mijn D3000 en tot nu toe best wel tevreden, maar gezien het toch een verouderd model is vind ik het toch tijd voor een update! Ben echt een leek op gebied van de technische kant van body's dus ben benieuwd of jullie me wat kunnen aanraden!

Ik ben vnl bezig met fotografie van paarden en honden, en in het bezit van een Nikkor 55-300mm f/4.5 telelens. Mijn budget ligt rond de €1000 (enkel body), eventueel iets hoger als iets écht de moeite is :)

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 19:56

MichieldeM schreef:
Ik heb een vraag, maar eerst wat achtergrondinformatie.

Mijn eerste camera was een Canon 400D, ik ben hier altijd gelukkig mee geweest. OK, de belichting zat er wel eens naast, maar dan stel je die bij en schiet je nog een keer. Mijn tweede en recente camera is een 60D en om eerlijk te zijn valt het verschil met de 400D mij tegen. Ja, scherm, zoeker etc... zijn veel beter, iso prestaties ook, maar ik schiet er geen (veel) mooiere/betere plaatjes mee. Ik heb wel vaak ruzie met de camera (hij blijft vaak missen met scherpstellen, ongeacht de lens).

Wat ik wil: een beter dynamisch bereik, een beter dynamisch bereik en een beter dynamisch bereik. Betere scherpte-diepte zou ook mooi zijn.

De vraag is: Zou een full frame mij happy maken? Het dynamisch bereik van bijvoorbeeld een 6D is beter, maar is dat duidelijk merkbaar?

Ik ben bang een sloot geld uit te geven aan een nieuwe camera en vervolgens te balen dat het verschil in kwaliteit het verschil in geld niet verantwoord.

Zou het misschien een optie zijn om eerst een 5D mk1 te proberen (goedkoop te vinden op MP en ook weer met minimaal verlies te verkopen bij niet bevallen of een upgrade)? Of is die inmiddels (te) hopeloos verouderd?

Natuurlijk maakt een voelvreempje je happy, maar je portemonnee wordt er iets minder happy van. Je hebt idd beter detail/ruis prestaties, kleinere scherptediepte en ook iets groter dynamisch bereik, maar of dat het geld waard is kun alleen jijzelf bepalen. :=

Ik ben ook nog steeds erg blij met mijn voelvreempje die ik regelmatig in combi met mijn cropje gebruik. :)

Welke objectieven gebruik jij nu met je 60D/400D combi? Valt er qua scherpte nog winst te behalen op het upgraden van je objectieven?

MichieldeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 20:13

1 van mijn meest gebruikte objectieven is de 50mm 1.4 USM, ik denk niet dat daar nog winst uit te halen valt ;)

Ik vraag me af hoe merkbaar het verschil gaat zijn wanneer ik 1 op 1 foto's zou vergelijken van de 60D, de 6D en de 5D Classic. (dus hetzelfde licht, zelfde voacal length, zelfde diafragma).

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 20:20

MichieldeM schreef:
1 van mijn meest gebruikte objectieven is de 50mm 1.4 USM, ik denk niet dat daar nog winst uit te halen valt ;)

Ik vraag me af hoe merkbaar het verschil gaat zijn wanneer ik 1 op 1 foto's zou vergelijken van de 60D, de 6D en de 5D Classic. (dus hetzelfde licht, zelfde voacal length, zelfde diafragma).

Het schijnt dat die nieuwe Sigma 50mm f/1.4 Art wel een tof ding is. Ik heb dezelfde 50mm als jij en als ik eerlijk ben gebruikte ik die vaker op mijn cropje. Vind dan 85mm of 100mm ongeveer net zo fijn werken op mijn voelvreempje als die 50mm op mijn cropje. Dat heeft inderdaad te maken met de cropfactor.

Afhankelijk van welke ISO zie je verschil in ruis/detail en op zelfde disfragma heb je met een voelvreempje minder scherptediepte.

cato1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 09:09

Hallo allemaal,

Mijn camera is onlangs gestolen en nu heb ik via de verzekering geld gekregen om een nieuwe te kopen. Ik wil graag weer een spiegelreflexcamera en heb een budget van 600 euro, maar daar zit een lens en tas bij in. Ik ben niet meer een beginner, maar ook net niet een gevorderde.
Ik weet niet of ik een canon of nikon moet kopen..

Ik wil leuke mooie foto's kunnen maken, voor portret, natuur en paardenfotografie.
Ook is filmen wel handig, en de foto's moeten erg scherp zijn.

Hebben jullie suggesties?

Groetjes Cato

mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 17:32

Ik wil ook een spiegelreflexcamera camera gaan kopen. Vooral voor kinderfoto's, vakantie enz. Nu werd hier de canon EOS 1100d genoemd welke ik wel interessant vind, ik wil er echter ook mee kunnen filmen (HD). . Nu weet ik dat ik dan beter een filmcamera daarvoor kan kopen maar is echt voor erbij, in betere kwaliteit als gsm . Ik ben beginnend fotograaf (wel met enige achtergrond kennis). Welke raden jullie aan? (In ong. Dezelfde prijsklasse als de 1100D).

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 18:16

Ik heb een 600d, die kan filmen in HD!
Kan de 1200d niet filmen in HD? Ben niet zeker, maar het kijken waard!

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 18:51

Ik heb ook een 600D en vind de filmfunctie erg fijn :) (had niet van te voren verwacht dat ik er veel gebruik van zou maken, maar met de kleine in huis doe ik dat toch)
Heb ook een camcorder, maar de kwaliteit van de 600D is een stuk beter, de camcorder is dus vooral stof aan't vangen hier.. Het is makkelijk als je dan foto's aant maken bent om even te switchen met het knopje en je kunt gelijk filmen, da's met kinderen toch wel erg fijn :)
Ik zou dan eerder voor de 600D kijken, al ligt die niet in de prijsklasse van de 1100D volgens mij. Ik zou dan misschien nog even wat langer doorsparen..

mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 20:15

Nu ik op de site van Canon zelf kijk zie ik dat de 1100d wel hd kan filmen (op kieskeurig stond van niet 8)7 ). Iemand ervaring met het filmen met de 1100d?

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 20:44

Ik heb al eens gefilmd met mijn 1100 en ik vindt hem goed filmen voor een spiegelreflex. ;)
Mooi helder beeld en goede microfoon.

juliedo24

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 18:28

Ik lees al een tijdje mee en heb nog niet echt antwoord gekregen op een vraag. Sorry als ik er overheen heb gelezen.

Ik heb een tijd geleden een Canon EOS 400D gekregen (superaardig, was wel al echt gebruikt) met kitlens. Ik heb net sinds een tijdje de 55-250mm is II gekocht (wat achteraf gezien echt een domme zet was, ik had beter eerst een body en dan een nieuwe lens kunnen kopen omdat mijn body dus nu kapot gaat). Nu gaat mijn body langzaamaan kapot en wil ik een nieuwe kopen.

Ik heb al wat rondgekeken en de 60D sprak me erg aan, alleen die is wel al wat ouder en ik heb ergens in dit topic gelezen dat de techniek in de body's ondertussen een stuk verbeterd is en dat de 60D niet eens de 400D zo erg aanvult, dus begin ik toch te twijfelen. Aangezien ik wel een kantelbaar scherm wil hebben sprak de 70D mij erg aan. Maar aan de andere kant, kan ik die 300 euro dan niet beter in een nieuwe lens steken? Lastig.

Mijn eisen:
- niet boven de 1000 euro (liefst lager, want ik wil ook graag een betere lens)
- kantelbaar scherm
- hogere ISO (die van de 400D is tot 1600)
- kortste sluitertijd minimaal 1/8000 (die van de 400D is maximaal 1/4000, en als het heel licht is moet mijn diafragma dus verder dicht waardoor er weer scherptediepte verloren gaat)
- het liefst ook meerdere autofocus punten (de 400D heeft er negen dacht ik)
- het liefst ook BULB, maar dat hebben de meeste camera's volgens mij wel
- het liefst ook zo'n schermpje bovenop de camera, maar dat is meer een extra

Touchscreen, aantal megapixel, HD filmkwaliteit en wifi zijn geen eisen, dat maakt me niet zo veel uit.

En ik wil graag een nieuwe lens, waar ik dus ook voor moet sparen. Het liefst de 70-200 F/4 IS, eventueel zonder IS.

Ik maak paardenfoto's en ben heel erg aan het zoeken naar welke compo's het mooist zijn, wat er gebeurd als ik de ISO omhoog doe en onderbelicht enzovoorts, beetje creatief bezig dus.
Wat zou jullie keuze zijn?

Ik werk wel, verdien zo'n 10 euro per week en krijg zakgeld maar dat gaat dus niet heel snel. Sorry voor het lange verhaal

AvWShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 22:10

Voorlopig zou je echt een eind vooruit kunnen met de 70d met 55-250.
Ik zou nu de 70d nemen en gewoon nog even wachten (doorsparen) voor een 70-200.
Voor paarden fotografie heeft imo IS geen meerwaarde, maar maakt de lens wel 2x zo duur.
Er zit nog best een stap tussen de 60d en 70d namelijk. Snellere AF, ietsjes betere sensor en even snel uit mijn hoofd gezegd ook meer scherpstelpunten.

juliedo24

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 22:15

Oke dankjewel! Ik vind dat de 55-250 goede foto's maakt, zeker met mijn versleten body, maarja ik heb nooit een lens uit de L serie in mijn handen gehad :o
Ik zag ook al dat de 60D uit 2010 komt en de 70D uit 2013... Dat scheelt toch even wat :)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 22:21

AvWShots schreef:
Voorlopig zou je echt een eind vooruit kunnen met de 70d met 55-250.
Ik zou nu de 70d nemen en gewoon nog even wachten (doorsparen) voor een 70-200.
Voor paarden fotografie heeft imo IS geen meerwaarde, maar maakt de lens wel 2x zo duur.
Er zit nog best een stap tussen de 60d en 70d namelijk. Snellere AF, ietsjes betere sensor en even snel uit mijn hoofd gezegd ook meer scherpstelpunten.

Wanneer je op de site van Canon beide camera's naast elkaar zet, zie je snel genoeg wat de verschillen zijn. Ik denk dat de 400D het toch echt aflegt tegenover een 60D, maar de 70D is een stap beter die het overwegen meer dan waard is.

Ik heb geen ervaring met de 55-250, maar afgaande op de reacties in dit topic is het een goede lens en gezien de prijs zeker geen verkeerde keuze.
Wat ik je wel adviseer, in aansluiting op AvWShots: spaar door tot het bittere einde en ga voor de 70-200 f2.8 IS mII; je zult er geen spijt van hebben en dat kan ik dan weer wel uit eigen ervaring zeggen.
Dat IS bij paarden geen nut heeft; mwoah, maar er zijn nog bosjes andere omstandigheden waarin je wil fotograferen waar het WEL van belang is. Op een varend schip, om maar eens een dwarsstraat te noemen.......

AvWShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 22:22

Ja het is echt een prima lens, alleen niet zo lichtsterk. Wil je een lichtsterkere lens ga je inderdaad gelijk stukken meer betalen.

Persoonlijk heb ik IS nog nooit gemist ikke, maar dat kan voor jou anders zijn natuurlijk.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 22:39

AvWShots schreef:
Ja het is echt een prima lens, alleen niet zo lichtsterk. Wil je een lichtsterkere lens ga je inderdaad gelijk stukken meer betalen.

Persoonlijk heb ik IS nog nooit gemist ikke, maar dat kan voor jou anders zijn natuurlijk.

Maar ik ben ook niet bang om op 1/60 of zoiets te schieten met een 200mm. Dan heeft IS echt wel iets te bieden.
Ik ben ook van mening dat wat je hebt, inzetbaar is, of juist niet. Ik gooi er met regelmaat de AF vanaf omdat ik het zelf beter kan, danwel kritische foto's maak. Een kikker tussen het riet fotograferen gaat niet goed op AF, heb ik proefondervindelijk vastgesteld :D maar dat maakt AF nog geen overbodige funktie.

Grote gaten (yep, is ie weer) kosten veel glas en glas is wat een lens duur maakt.
In die context: occasions zijn de moeite waard om naar te speuren. Kan je soms leuke dingen opleveren zoals een 70-200 f2.8 IS mI, bijvoorbeeld

AvWShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 22:43

Ja maar goed, wanneer gebruik je bij paarden nou 1/60 ;)
Ik maak echt alleen foto's in mijn studio, waar dus genoeg licht is etc. Of vaak paarden actie foto's en hondjes die nooit echt stil zullen zitten. Ik zou dus in heel weinig aan IS hebben. Voor concertfotografie bijv. heeft IS wel meerwaarde, maar voor paarden. Naah.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 23:03

AvWShots schreef:
Ja maar goed, wanneer gebruik je bij paarden nou 1/60 ;)
Ik maak echt alleen foto's in mijn studio, waar dus genoeg licht is etc. Of vaak paarden actie foto's en hondjes die nooit echt stil zullen zitten. Ik zou dus in heel weinig aan IS hebben. Voor concertfotografie bijv. heeft IS wel meerwaarde, maar voor paarden. Naah.

Ik maak foto's onder alle omstandigheden. Ik vind het pas leuk worden tegen de tijd dat de meesten het al lang opgegeven hebben.

Jaaaaaren geleden is er in mijn toenmalige woonplaats een ernstig treinongeluk gebeurt. De locomotief is ter plekke gesloopt en weggetakeld, midden in de nacht. Het halve dorp stond erbij en keek ernaar, maar naast een journalist was ik de enige die foto's stond te maken.
2 sec uit de hand met ISO 400 film en een 50mm f1.7 is niet zonder risico, maar ik heb plaatjes in mijn archief waarvan de rest van het dorp alleen nog vaag weet van oh ja, dat is toen gebeurt......