[INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 15:45

In je gebruiksaanwijzing staan alle standen voor Autofocus precies uitgelegd met wat ze doen voor jouw model camera.
Dat is je beste informatie bron :j

Wat ik daar nog wel bij wil zeggen; snel rennende honden zijn (in mijn ogen) één van de allermoeilijkste onderwerpen die je als fotograaf kunt verzinnen om te fotograferen.
Een Formule 1 auto die met 250km/u langs komt is nog makkelijker te fotograferen dan een hond.

Honden zijn onvoorspelbaar, klein en razendsnel.
En die combinatie is voor de meeste camera's, objectieven én fotografen dodelijk om nog scherpe foto's te krijgen.

Als de camera óf de lens (of een combi) niet snel genoeg is, dan kun je instellen wat je wil, maar zal je camera nooit op tijd een correcte focus op het onderwerp leggen.
Handmatig focussen zou kunnen helpen, maar ook daar moet je een vergevorderd supermens voor zijn, om een snelle hond te volgen.

En als fotograaf moet je ook alles goed doen.
Je moet de uitsnede goed pakken, het juiste scherpstelveld selecteren en tegelijk niet/nauwelijks bewegen. Want de kleinste beweging naar voren of achteren kan je scherpstelling al verkeerd plaatsen. Terwijl je wel met de hond moet mee blijven bewegen om hem te kunnen volgen.

Het gemakkelijkste is het als de hond parallel aan je loopt. Dus als hij bijvoorbeeld van links naar rechts voorbij loopt. De afstand tussen je camera en de hond blijft dan ongeveer gelijk en scherpstellen is het gemakkelijkste.

De volgende stap is oefenen als de hond schuin op je af komt.

En helemaal op 't laatst kun je pas gaan oefenen met een hond die recht op je af komt.
En dit lukt dus ook alleen met apparatuur die snel genoeg is.
Sommige objectieven zijn gewoon niet vlot genoeg om die snelle beweging te blijven volgen en zijn dan inderdaad een factie van een seconde te laat, met een onscherpe hondenkop als gevolg.

Verder kun je experimenteren in de verschillende scherpstelveld standen.
Meestal heeft een camera er eentje om zélf 1 scherpstelveld te kiezen, en ook een stand waarbij hij actief het onderwerp volgt.
Maar het nadeel met die laatste, is dat een camera systeem niet zo intelligent en goed is als we graag zouden willen. Er gaat vaak wat fout met die systemen. Je camera weet natuurlijk ook niet dat je hondenfotograaf bent, en niet gras-sprietjes-fotograaf ofzo ;)
En ook hierbij geldt dat als je camera niet snel genoeg is, of maar een beperkt aantal scherpstelvelden heeft, het goed kan zijn dat de scherpstelling nooit in orde komt.

Mensen letten bij 't aankopen van hun camera vaak op megapixels en andere zéér onbelangrijke zaken.
Je kunt béter goed kijken naar bijvoorbeeld het aantal scherpstelvelden. Hoe meer je camera er heeft, hoe gemakkelijker het is om op de juiste plek scherp te stellen.

Sommige camera's hebben er maar 5 of 9 of 11.
Mijn camera heeft er 51. En dat maakt nógal een verschil.
Al moet je met zoveel punten wel snel genoeg zijn om je onderwerp te blijven volgen op het juiste veld.
Je moet zorgen dat het scherpstel punt precies op de kop van de hond lig (en niet net er naast).

Leonyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 17:04

Femke: Ontzettend bedankt voor je zeer uitgebreide uitleg! Heb ik zeker wat aan. :) Nu zit ik dagelijks een uur lang tussen de zwiepende staarten en vliegende poten, dus aan oefening ontbreekt het me niet. Maar het is net wat je zegt; Honden zijn heel erg veranderlijk in hun bewegingen, daar lijk ik maar niet aan te wennen.

In ieder geval bedankt voor je post! Dat wordt even lekker experimenteren met het scherpstellen en de handleiding. :D

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 09:53

Femke schreef:
Beeldstabilisatie doet alleen echt iets bij situaties wanneer de sluitertijd eigenlijk te langzaam is om nog uit de hand te kunnen blijven fotograferen. Omdat je anders bewegingsonscherpte van je eigen beweging krijgt.

Met paardenfotografie zit je eigenlijk 99,9% van de tijd al op zo'n snelle sluitertijd (om de beweging van het paard te bevriezen), dat je nooit zal meemaken dat de sluitertijd te langzaam is dat de stabilisatie een verschil zou maken.

Leuke marketing truc, beeldstabilisatie.
Want, zoals je al schrijft, ze vragen er een flink extra bedrag voor.
De meeste fotografen (hobbyisten) weten niet eens wat 't precies doet en wanneer je 'm wel of juist niet nodig hebt. Dus ideaal voor de verkopende partij om zo'n duur objectief met beeldstabilisatie aan te prijzen, zodat ze weer wat extra kunnen verdienen.

Voor paardenfotografie?
Lekker zonder beeldstabilisatie kopen en de centen in je zak houden om bijvoorbeeld je bewerk software legaal te kopen, voor een betere body te sparen, extra geheugenkaartjes, etc.

Hier ben ik zo blij mee *\o/*
mijn nieuwe lens word een 70/200 zonder IS :) nog even wachten...

Paris_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 13:11

Ik heb een vraagje. :)
Mijn camera (Canon Eos 1000D) heb ik tegelijkertijd gekocht met een 18-55 mm en macro (?) objectief, een EF 75-300 mm.
Nu vraag ik me af of die laatste ook geschikt is voor bewegende voorwerpen -fotografie?
Ik heb het al geprobeerd maar krijg nog steeds wazige foto's. Of is deze lens echt bedoeld voor insecten/bloemen etc.? :)

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 13:35

Bedoel je te zeggen een macro objectief én een 75-300 of zeg je macro een 75-300?.Want die laatste is een telezoom. Een macro heeft vaak een vast brandpunt (bv 105mm)

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 16:31

Ik zit voor Afrika even te kijken naar extra dingetjes die ik nog moet aanschaffen..
Kwam oa op een extra accu (heb het tot nu toe altijd met 1 gered en hele dag, maar als ik wil gaan filmen moet ik er toch zeker één extra hebben), maar is het nou ook verstandig ook nog een extra lader erbij te kopen? Omdat als ze allebei leeg zijn aan het eind van de dag je ze niet beiden op kan laden.. Maar zo'n accu kost al €50,- en dan ook nog een lader erbij.. :+ Wat is wijsheid?
Of ik schaf meteen een grip aan <<)

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 16:50

Maar zolang hoeft accu toch niet in de lader? Je kunt ze toch omstebeurten laden? := En als je toch al 1 reserve accu hebt. Een BG is wel erg fijn. Zeker als je veel fotografeert of teletoeter gebruikt. Het is allemaal net iets beter in balans. :)

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 16:54

Ik vind de body te groot worden met een grip, (40d). Dan is het me wat te lomp allemaal.
Koop een accu met hoge mAh sowieso, die houden het wel even vol.

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 16:54

Bagheera_206 schreef:
Maar zolang hoeft accu toch niet in de lader? Je kunt ze toch omstebeurten laden? := En als je toch al 1 reserve accu hebt. Een BG is wel erg fijn. Zeker als je veel fotografeert of teletoeter gebruikt. Het is allemaal net iets beter in balans. :)

Ja daarom.. Met mijn 500mm straks helemaal. Maarja, wel weer nóg meer gewicht en ik sleep al heel wat kilo's mee.. En bij zo'n grip moet ik alsnog een accu bijkopen :+
Maaar.. We maken lange dagen, we komen vaak pas na het eten etc bij de slaapplek aan. Dan moeten ze dus 's nachts laden.. Maar dan zou je er telkens na een paar uur weer uit moeten om te wisselen :') Want een uurtje of 2 laden is slecht voor accu's toch? Heb altijd geleerd dat je accu's tot het allerlaatste beetje op moet laden :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 17:28

Zorg in ieder geval ook voor de juiste stroom adapter als dat nodig is.
Want niet overal ter wereld komt dezelfde spanning uit 't stopcontact (en ook juiste stopcontact stekkers meenemen).

@Paris_:
(Vrijwel) Alle objectieven zijn geschikt voor actie foto's.
Maar niet alle mensen achter de camera hebben de juiste kennis om te zorgen voor een scherpe foto. Een camera kan dat niet (altijd) zelf.

Er is al tientallen keren in dit topic uitgelegd wat je kunt doen om bewegingsonscherpte te voorkomen.
Eventjes zoeken, levert je ongetwijfeld uitleg op die (ik of anderen) al eerder geschreven is. :)

Paris_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 17:34

F_Orumster schreef:
Bedoel je te zeggen een macro objectief én een 75-300 of zeg je macro een 75-300?.Want die laatste is een telezoom. Een macro heeft vaak een vast brandpunt (bv 105mm)

Nee sorry, ik had het fout.
Ik bedoelde 'macro 75-300 mm' maar dat is dus geen macro maar een telezoom. :)
Heb hem gelukkig direct uit kunnen proberen, en jawel hoor. Scherpe foto's van Hackney's in actie!
Van mijn 'gewone' lens wist ik handmatig te kunnen scherpstellen, ging ook prima. Nu heb ik het met deze lens ook voor elkaar. Toch bedankt voor het antwoord!

Cocodox

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 17:38

EngeltjeS schreef:
Femke schreef:
Beeldstabilisatie doet alleen echt iets bij situaties wanneer de sluitertijd eigenlijk te langzaam is om nog uit de hand te kunnen blijven fotograferen. Omdat je anders bewegingsonscherpte van je eigen beweging krijgt.

Met paardenfotografie zit je eigenlijk 99,9% van de tijd al op zo'n snelle sluitertijd (om de beweging van het paard te bevriezen), dat je nooit zal meemaken dat de sluitertijd te langzaam is dat de stabilisatie een verschil zou maken.

Leuke marketing truc, beeldstabilisatie.
Want, zoals je al schrijft, ze vragen er een flink extra bedrag voor.
De meeste fotografen (hobbyisten) weten niet eens wat 't precies doet en wanneer je 'm wel of juist niet nodig hebt. Dus ideaal voor de verkopende partij om zo'n duur objectief met beeldstabilisatie aan te prijzen, zodat ze weer wat extra kunnen verdienen.

Voor paardenfotografie?
Lekker zonder beeldstabilisatie kopen en de centen in je zak houden om bijvoorbeeld je bewerk software legaal te kopen, voor een betere body te sparen, extra geheugenkaartjes, etc.

Hoe zorg je ervoor dat je scherpe foto's klikt als je bv. dravende paarden op de foto wilt krijgen? Ik heb net een nieuwe camera maar ik begrijp nog niet helemaal hoe dat zit met diafragma/sluitertijd haha.... ik begrijp de bedoeling wel, maar snap het verkrijgen van de juiste waarden niet helemaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 18:28

Ook dat is al tientallen keren in dit topic voorbij gekomen...
Even de zoekfunctie in duiken ;)

JuliaaahX

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 20:33

Hoi! Ik ga over een paar maanden naar Suriname en wil m'n camera (Canon 1100D + 55-250) graag meenemen. Nu is het daar ontzettend vochtig (gelukkig geen regenseizoen op dat moment), maar ik wil mijn camera wel zo goed mogelijk beschermen tegen al het vocht daar. Nu zal het reis zeker geen 'luxe' zijn, stel je het maar voor als een gestoorde survivaltocht door het regenwoud :+ Wat is de beste manier om m'n camera te beschermen? Alvast bedankt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 21:07

Lastig...
En om vochtschade te voorkomen zou ik zelfs adviseren om je camera thuis te laten.
Bij echte hoge luchtvochtigheid komt 't vocht je body gewoon binnen. En kan daar schade aanrichten.

Duurdere body's met een magnesium legering zijn meestal weathersealed, die kun je wél veilig meenemen.

Eventueel zou je nog aan een siliconen beschermhoes kunnen denken zoals deze:
http://www.camerafilterstore.nl/EasyCov ... 1100D.html

Maar die zijn natuurlijk ook niet zaligmakend.

_l_amanda_l_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 21:10

ik heb ook een vraagje, en kon niet terugvinden in het topic of het al gevraagd is... :)
Ik heb een poosje geleden een polarisatiefilter aangeschaft, en ben er wat mee aan het oefenen geweest.
Nu merk ik alleen, dat er bij bv. portretfoto's een vervaging ontstaat, weet niet helemaal hoe ik het kan omschrijven.
(daarom ff een plaatje, heb van de week ff gauw een voorbeeldje gemaakt)
Hoe ik de filter draai maakt niet uit, wel is het richting 200mm wat erger dan bij 100mm.
Bij landschappen etc. heb ik er overigens geen last van, althans, dan valt het me i.i.g. niet op :=
Iemand een idee waar dat door komt? Of is het normaal?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 21:12

Zo te zien een slechte kwaliteit filter ;)

Filters maken vaak de kwaliteit van je lens minder goed.
Als de lens ook al geen top lens is, en je zet er een matige filter op, dan krijg je dit soort problemen te zien :j

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 22:30

Amanda heeft een 70-200 f2.8 van Sigma, behoorlijk goed lensje. Waarom een polarisatiefilter voor portretten? Pola maakt luchten/wolken/water mooier, haalt reflecties weg, maar kost je wel 1.5 tot 2 lichtstops.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 22:43

Dan ligt t waarschijnlijk aan de filter zelf...

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 09:19

KootMiraDrum schreef:
Amanda heeft een 70-200 f2.8 van Sigma, behoorlijk goed lensje. Waarom een polarisatiefilter voor portretten? Pola maakt luchten/wolken/water mooier, haalt reflecties weg, maar kost je wel 1.5 tot 2 lichtstops.

Ik vroeg me ook al af waarom een pola bij portretten.

_l_amanda_l_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 14:15

Fijn dat er meteen van een mindere kwaliteit lens wordt uitgegaan :Y) Maar nee, ik heb de Sigma van KMD overgenomen.

-O- oh, is dat zo vreemd? Ach, het was het proberen waard. Ik wil dan soms wat minder hysterische witte luchten, of tegen de reflecties op water e.d.(mijn zoektocht op internet zei dat het werkte, ook bij portret) , maar dan doe ik dat voortaan wel zonder :')
Maar daarom KMD, met de Sigma barst ik van het licht :D en daarom dacht ik dat het wellicht zou helpen tegen overbelichting van de omgeving, maar als ik dat qua scherpt moet inleveren, schiet ik er niet erg veel mee op...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 15:23

Nee, ik ga er niet van uit.
Ik roep ook als eerste dat 't waarschijnlijk 't filter is.

En daarna als aanvulling nog er bij, dat in 't algemeen dit probleem vaak nog erger is als er ook een slechte kwaliteit lens gebruikt wordt.

Maar zonder info over welke lens het is, kan ik dat natuurlijk niet beoordelen, dus laat ik me daar ook niet over uit ;)

Maar voor de volledigheid, ook een stukje Sigma glaswerk kan dit mogelijk veroorzaken.
Heb zelf ook genoeg prof-kwaliteit Sigma objectieven gehad die allemaal weer de deur uit zijn gegaan omdat het resultaat enorm tegenviel.

Als je ooit met een filter wil gaan werken, kies dan in ieder geval de duurste/beste die je kunt vinden.
Filters van 3 of 4 tientjes doen meestal de kwaliteit van je glaswerk teniet.
Filters van 100+ euro zijn vaak acceptabel. Maar beeldkwaliteit is zonder filter altijd het beste.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 16:01

_l_amanda_l_ schreef:
Fijn dat er meteen van een mindere kwaliteit lens wordt uitgegaan :Y) Maar nee, ik heb de Sigma van KMD overgenomen.

-O- oh, is dat zo vreemd? Ach, het was het proberen waard. Ik wil dan soms wat minder hysterische witte luchten, of tegen de reflecties op water e.d.(mijn zoektocht op internet zei dat het werkte, ook bij portret) , maar dan doe ik dat voortaan wel zonder :')
Maar daarom KMD, met de Sigma barst ik van het licht :D en daarom dacht ik dat het wellicht zou helpen tegen overbelichting van de omgeving, maar als ik dat qua scherpt moet inleveren, schiet ik er niet erg veel mee op...

Daarom zeg ik je ook steeds he, met de Sigma kan je het beste wat onderbelichten en in NEF schieten.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 20:39

fotograferen ben ik weer aan 't oppakken maar het wil niet zo gaan zoals ik wil.
Het lukt me niet meer. deze eerste foto is van 2 jaar geleden (wel nog met de d60 en ik heb nu de d3200) en de andere foto is van vandaag.. nu zijn het 2 verschillende paarden maar ik zie in de eerste foto voor mijn gevoel een betere scherpte en ik krijg niet het resultaat wat ik gehoopt had..
iemand hier tips voor, of een ander topic waar ik mijn vraag kan stellen? alvast bedankt :)

http://img836.imageshack.us/img836/7906/dsc0168k.jpg

Afbeelding

Cadaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 22:34

Ik weet niet zeker of het hier thuis hoort maar ik heb even een vraag mbt het nabewerken van raw bestanden.

Ik heb soms wat moeite om de grijze/grauwe tint weg te krijgen wat raw bestanden geeft.

Vandaag bijvoorbeeld, heb ik mijn nichtje voor de lens gehad.
Onder een boom heb je meer schaduwen en wanneer ik de belichting goed heb staan zit er nog een wat grauwe gloed op. Deze krijg ik wel weg, maar dan is de foto soms wat te overbelicht.
Wanneer ik de belichting niet omhoog schroef hou ik de foto vrij grauw wat het raw bestand mee geeft.

Wanneer de foto op de camera wordt weergegeven de preview is de belichting goed en zo is eigenlijk hoe ik de foto zou willen krijgen.

Is er iets wat ik moet aanpassen in lightroom misschien?