[INFO] Welk objectief moet ik kopen? #3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

billionache

Re: [INFO] Welk objectief moet ik kopen? #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 17:10

Mijn 55-300VR (Nikon) is ook besteld vandaag :))
Werd zo'n beetje tijd na 3 jaar met m'n simpel kitlensje aanmodderen :=

Cisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 17:20

Ik heb een vraag, het heeft niet helemaal betrekking op het kopen van het juiste objectief, dus ik hoop dat het hier goed staat. Ik heb al een hele tijd de Sigma lens voor Nikon 70-200 f2.8 (met de Nikon D90). Ik heb de laatste tijd deze lens niet heel veel gebruikt ivm geen tijd voor fotograferen, maar laatst wilde ik hem weer gebruiken en bleek dat ik de foto's met geen mogelijkheid scherp krijg. Ik ben er nu wel helemaal zeker van dat het aan de lens ligt en niet aan de body. De body heb ik paar maanden geleden nieuw gekocht en onlangs heeft iemand anders met mijn lens gefotografeerd en kreeg ook geen enkele foto scherp. Ik heb de lens nu alweer zo'n 2/2,5 jaar geleden gekocht op Marktplaats tweedehands, maar toen was er nog niets aan de hand. Hier een foto begin 2011 gemaakt:

http://i424.photobucket.com/albums/pp32 ... 87c273.jpg

Ik zit er nu over na te denken om hem te laten nakijken wat er daadwerkelijk aan de hand is, maar wilde toch eerst even vragen of iemand anders hier ook mee te maken heeft gehad of weet wat het is. Ik moet er wel bij vertellen dat de onscherpte vooral voorkomt bij rijfoto's van paarden, dus alle soorten bewegingsfoto's. Je kunt goed zien dat de voorgrond bij die rijfoto's onscherper is dan de achtergrond, terwijl ik wel gewoon goed scherp stel. Ik kan de lens ook niet op handmatig of automatisch scherpstellen zetten, alleen de body. Ik heb hier enkele voorbeelden, hopelijk kunnen jullie aan de hand hiervan beoordelen wat er mis is. Ik heb echt geen idee wat het kan zijn, dus ik moet binnenkort maar eens lang een fotozaak vrees ik. Hopelijk kunnen jullie wat meer duidelijkheid scheppen. Alvast bedankt! :P

http://i424.photobucket.com/albums/pp32 ... rst043.jpg
http://i424.photobucket.com/albums/pp32 ... rst033.jpg
http://i424.photobucket.com/albums/pp32 ... fd51fd.jpg

lovey_ou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 17:40

Ik heb toch echt het idee dat het aan jou scherpstel kunsten ligt :) De foto's zijn niet scherp nee maar de eerste foto ook niet. Ik denk dat je toch dat je verkeerd scherp steld door je zoeker ziet het er dan misschien scherp uit maar in werkelijkheid ligt de focus op de achtergrond vooral als de achtergrond dicht is dan zie je het verschil bijna niet :P. Wellicht heb je last van backfocus maar dat zou je dan even moeten bekijken maar ik denk niet dat het probleem daar aan ligt.
Als je met ViewNX kijkt het programma wat je bij je body hebt gekregen. Kun je zien waar de focus ligt heb je dat al bekeken? :) Misschien dat je dan goed kan zien waar je scherp hebt gesteld.

Heb je alleens geprobeerd met automatische scherpstel functie? Dus dat je niet zelf een scherpstel punt kiest maar dat er meerdere automatisch worden gebruikt?
Laatst bijgewerkt door lovey_ou op 02-01-13 17:41, in het totaal 1 keer bewerkt

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 17:41

Yvonne_Mika schreef:
Wat zijn jullie meningen over deze telelens?
Zou ik die goed kunnen gebruiken om paardjes op de kiek te zetten?
Ik ben een beginneling, dus nog niet zo veeleisend en nog helemaal groen met lenzen..

http://www.fotodevakman.nl/objectieven- ... dx-vr.html

Het is voor op een Nikon d3200

Ik heb deze lens en zeker als beginner is het een goede lens waar je veel van kan leren :j
Alle foto's in mijn portfolio zijn met die lens gemaakt (op een D5000)

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 17:43

Ook ik heb een vraag en ik hoop dat ik hier aan het goede adres ben.

Ik ben in het bezit van een canon 1000d en een canon lens 18-55 en een tamron zonder beeldstabilisatie van 70-300.

Nu wil ik graag een zoomlens met stabilisatie hebben, omdat met statief fotograferen bij paarden die bewegen niet echt handig is. Ik fotografeer alleen voor mezelf, niet in opdracht.
Ik zat te denken aan een Tamron, maar lees hier en daar dat de kwaliteit niet voldoende is? Dat Canon lenzen beter zijn?
En welke kan ik dan het beste nemen om hobby matig mee te fotograferen? Liefst een zo groot mogelijk bereik, ik mis nu namelijk elke keer net het tussenstuk tussen mijn 2 lenzen. Het is of te ver weg, of te dichtbij, en lenzen wisselen kan wel, maar dan is het object(paard) alweer weggelopen :)

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 18:06

wendy1987 schreef:
Ook ik heb een vraag en ik hoop dat ik hier aan het goede adres ben.

Ik ben in het bezit van een canon 1000d en een canon lens 18-55 en een tamron zonder beeldstabilisatie van 70-300.

Nu wil ik graag een zoomlens met stabilisatie hebben, omdat met statief fotograferen bij paarden die bewegen niet echt handig is. Ik fotografeer alleen voor mezelf, niet in opdracht.
Ik zat te denken aan een Tamron, maar lees hier en daar dat de kwaliteit niet voldoende is? Dat Canon lenzen beter zijn?
En welke kan ik dan het beste nemen om hobby matig mee te fotograferen? Liefst een zo groot mogelijk bereik, ik mis nu namelijk elke keer net het tussenstuk tussen mijn 2 lenzen. Het is of te ver weg, of te dichtbij, en lenzen wisselen kan wel, maar dan is het object(paard) alweer weggelopen :)

Beeldstabilisatie heb je voor de paardjes niet nodig. Ik mis het stuk tussen 55-70mm niet echt. Meestal is stapje naar voren of achteren voldoende. :=

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 18:08

Maar zonder zijn ze altijd onscherp, hoe kan ik dat dan voorkomen? Met statief gaat het wel goed namelijk.
Klopt dat het even heen en weer voldoende is, maar dan staat vaak het statief weer scheef en is het moment wat ik wil vastleggen weer voorbij.
Ik fotografeer niet vaak, maar wil het wel altijd goed doen :+ Vandaar hier dus ook mijn vraag erover :)

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 18:10

wendy1987 schreef:
Maar zonder zijn ze altijd onscherp, hoe kan ik dat dan voorkomen? Met statief gaat het wel goed namelijk.
Klopt dat het even heen en weer voldoende is, maar dan staat vaak het statief weer scheef en is het moment wat ik wil vastleggen weer voorbij.
Ik fotografeer niet vaak, maar wil het wel altijd goed doen :+ Vandaar hier dus ook mijn vraag erover :)

Misschien gaat er iets niet goed met focussen of te lange sluitertijden? :=

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 18:14

Ja dat zou kunnen, maar ook zonder stabilisatie zouden ze dus scherp moeten kunnen zijn met de 70-300? Uit de hand genomen dan, zonder statief?

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 18:17

wendy1987 schreef:
Ja dat zou kunnen, maar ook zonder stabilisatie zouden ze dus scherp moeten kunnen zijn met de 70-300? Uit de hand genomen dan, zonder statief?

Ja. Zolang je sluitertijden maar korter houdt dan 1/500s als je volledig ingezoomd bent op 300mm. ;) Afhankelijk of je stand/portret/rij fotografeert moet de sluitertijd nog korter.

Voor meer info:
[FK] [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 18:18

Ok, dankjewel! Ik ga eens even kijken..

Yvonne_Mika

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 19:33

MadelonSunny schreef:
Yvonne_Mika schreef:
Wat zijn jullie meningen over deze telelens?
Zou ik die goed kunnen gebruiken om paardjes op de kiek te zetten?
Ik ben een beginneling, dus nog niet zo veeleisend en nog helemaal groen met lenzen..

http://www.fotodevakman.nl/objectieven- ... dx-vr.html

Het is voor op een Nikon d3200

Ik heb deze lens en zeker als beginner is het een goede lens waar je veel van kan leren :j
Alle foto's in mijn portfolio zijn met die lens gemaakt (op een D5000)

Super, Dankje! :)
De foto's zien er mooi uit.

lovey_ou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 19:58

wendy1987 schreef:

Al zou je een lens met beeldstabilisatie gebruiken op een statief dan zou de foto ook niet scherp zijn aangezien de lens dat bewegingen gaat corrigeren die er niet zijn.
Zoals Richard al zegt gaat er waarschijnlijk niets mis met focussen of te lange sluitertijden :j Als je een statief fijn vind maar onhandig werken kun je eventueel ook gaan voor een monopod? Al denk ik dat je met andere instellingen al veel betere resultaten behaald! :j

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 20:58

Cisss schreef:
Ik zit er nu over na te denken om hem te laten nakijken wat er daadwerkelijk aan de hand is, maar wilde toch eerst even vragen of iemand anders hier ook mee te maken heeft gehad of weet wat het is. Ik moet er wel bij vertellen dat de onscherpte vooral voorkomt bij rijfoto's van paarden, dus alle soorten bewegingsfoto's. Je kunt goed zien dat de voorgrond bij die rijfoto's onscherper is dan de achtergrond, terwijl ik wel gewoon goed scherp stel. Ik kan de lens ook niet op handmatig of automatisch scherpstellen zetten, alleen de body. Ik heb hier enkele voorbeelden, hopelijk kunnen jullie aan de hand hiervan beoordelen wat er mis is. Ik heb echt geen idee wat het kan zijn, dus ik moet binnenkort maar eens lang een fotozaak vrees ik. Hopelijk kunnen jullie wat meer duidelijkheid scheppen. Alvast bedankt! :P

http://i424.photobucket.com/albums/pp32 ... rst043.jpg
http://i424.photobucket.com/albums/pp32 ... rst033.jpg
http://i424.photobucket.com/albums/pp32 ... fd51fd.jpg

De eerste 2 zijn gemaakt aan het einde van de middag, onder moeilijke lichtomstandigheden voor de autofocus. Ze zijn te donker, dus de combinatie van sluitertijd, diafragma en ISO klopt niet. Gebruik van diafragma f/2.8 heeft tot gevolg dat de scherpte in de foto klein is, dus de kans dat je er naast zit, is vrij groot. Helemaal in het geval van onderbelichting.
Op de laatste is de achtergrond scherp en het onderwerp niet. Daar heb je dus niet op het juiste punt scherp gesteld.

Als je overdag foto's maakt (bij voldoende licht) en de lichtmeting van de camera aanhoudt, zijn je foto's dan ook onscherp?

showteam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 21:05

Bagheera_206, ik wil je even bedanken voor je tips :) ik heb vandaag de sigma 70-200 2.8 gekocht!
Heb hem gelijk uitgetest op het strand met de hondjes en ik ben dolgelukkig haha!

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 21:43

showteam schreef:
Bagheera_206, ik wil je even bedanken voor je tips :) ik heb vandaag de sigma 70-200 2.8 gekocht!
Heb hem gelijk uitgetest op het strand met de hondjes en ik ben dolgelukkig haha!

Zou dit ook iets voor mij zijn met mijn Olympus E-510? (zie mijn vraag ivm paarden foto's maken)

showteam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 21:59

Ik denk het wel, maar ik denk dat er voor jouw doeleinden nog wel goedkoper alternatief is.
Maar hoe of wat weet ik niet, ik ben ook niet zo heel erg thuis in Olympus camera's. Ik hoop dat er iemand is die je wat beter kan helpen!

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 22:11

Storrum, ik heb je ook al een advies gegeven (heb zelf 5 jaar met een vergelijkbare Olympus gefotografeerd), maar daar wordt helaas overheen gelezen.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 23:04

showteam schreef:

Graag gedaan. ;)

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 23:06

storrum schreef:
showteam schreef:

Zou dit ook iets voor mij zijn met mijn Olympus E-510? (zie mijn vraag ivm paarden foto's maken)

Hij bestaat dacht ik wel, maar een 70-200mm heeft een heel ander bereik op de Olympus ivm andere cropfactor.

Nikon: x1,5 dwz 70-200mm wordt dan 105-300mm
Canon: x1,6 dwz 70-200mm wordt dan 112-320mm
Olympus: x2 dwz 70-200mm wordt dan 140-400mm

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 23:16

Sorry heb er idd overheen gelezen blijkbaar.... :o
Is de lens die jij noemt vergelijkbaar met die 70-200?

Focussed schreef:
Ik heb voor mijn Olympus een 45-150 f/3.5-4.5. Die was qua bereik heel goed voor paarden (vergelijkbaar met 180 mm op een Canon of Nikon dankzij de iets kleinere sensor).

Als upgrade wilde ik daarvoor de 50-200 f2.8-3.5 kopen maar uiteindelijk besloten m'n hele set up te graden naar een Canon. Die 50-200 lens kost tweedehands rond de €500 euro en is kwalitatief erg goed. De 45-150 is een leuke instaplens maar langzaam en focust niet altijd goed. Maar kost tweedehands rond de €100,- dus een flink stuk minder. (En dan mag je m ook van mij overnemen voor een leuke prijs :D lol!)

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 23:27

De lens die ik heb heeft een minder ver bereik (imo een voordeel omdat die 70-200 door de cropfactor enorm verlengt waardoor je in een normale rijbak nauwelijks foto's kunt maken omdat je te weinig uit kan zoomen, rond de 45 a 50 mm is imo een mooi minimaal getal op een 2.0 crop sensor) en een minder groot diafragma. Dat zorgt (oa) voor een veel lagere prijs.

Een tussen optie zou die 50-200 f2.8-3.5 zijn (van Olympus zelf, wellicht is er ook een Sigma versie van).

Ik vind persoonlijk het aanbod lenzen op een Olympus karig, vandaar dat ik heb besloten helemaal over te gaan op een nieuwe set van een ander merk.

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 09:31

@ Focussed, dank je voor de verdere info. Foto's in de rijbak maak ik eigenlijk niet, is vnmlijk voor foto's in het land en mooie standfoto's. Ik gebruik nu de 2 kitlenzen die bij de camera zaten maar mijn foto's missen "iets" maar dat kan ook aan mij liggen natuurlijk.... ;)
Ook foto's van paarden in beweging zijn vaak niet helemaal scherp. Welke instelling ik ook kies...

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 12:25

Ik heb de Canon EF 70-200mm f/4.0L USM besteld :D Komt morgen aan, dankjewel voor het advies!
Was wel een heel stuk boven budget, maar ik heb liever een wat duurdere dan eentje waar ik achteraf spijt van heb.

Yvonne_Mika

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 18:43

Even een vraagje:

Heb nu mijn camera binnen, en mijn kitlens, maar heb nog geen protectie voor de lens!
Denk dat dit wel noodzakelijk is als ik die lens mooi wil houden..
Is een Marumi Protect filter aan te raden?