[INFO] Fotografie: Tips & Trics #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 15:20

Ik heb laatst eens een leuk dingetje gedaan toen het buiten slecht weer was en ik wel veel zin had om te fotograferen:

Ik ben in huis op zoek gegaan naar allerlei texturen en heb daar steeds close-up foto's van gemaakt.
Bijvoorbeeld van de bakstenen, het hout van de tafel, de pagina's van een boek, de gordijnen, de kapt van ene lamp, de hor voor het raam, etc.

Een studio kun je op verschillende manieren maken.
Maar de meest voor de hand liggende manier is uiteraard gewoon studio apparatuur gebruiken.
Dus studio flitsers, papier/doek/wand als achtergrond, etc.

Maar ook een low-budget studiootje is mogelijk met bijv. een setje bureaulampjes en een stuk karton. Alleen ben je dan wel beperkt tot het fotograferen van kleinere onderwerpen (zoals bijv. parfumflesjes, etc.). :)

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 15:42

waar is het kalibreren van je scherm voor nodig dan? heb dat wel vaker voorbij zien komen maar niet echt een idee waar t voor nodig mocht wezen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 17:00

Als je foto's wil aanpassen/bewerken/afdrukken, dan is het handig als de kleuren die je monitor laat zien ook daadwerkelijk kloppen.

Want stel dat je monitor veel te licht afgesteld is, dan lijken alle foto's heel erg overbelicht/licht.
Met bewerken heb je dan de neiging om ze véél donkerder te maken. En als je die foto's dan naar een klant stuurt of laat afdrukken, dan blijkt pas dat je de foto's niet geoptimaliseerd hebt, maar per ongeluk juist slechter gemaakt hebt.

Omgekeerd precies hetzelfde; als je monitor té donker afgesteld staat, dan kloppen je kleuren ook niet. En zal je tijdens het verwerken van je foto's alles per ongeluk veel te licht maken.

Dus om foto's op een correcte manier te corrigeren/optimaliseren, is het belangrijk dat je monitor zo correct mogelijk is afgesteld, zodat de kleuren die hij laat zien ook daadwerkelijk overeenkomen met de werkelijkheid.

Overigens is het ook mogelijk om niet alleen je monitor maar ook printers te kalibreren. Professionele bedrijven doen dat vaak al (bijvoorbeeld Profotonet) en die leveren je zelfs het juiste kleurenprofiel van hun printers aan, zodat je nóg beter op de afdrukkleuren kunt richten. :)

De meeste beeldschermen staan standaard té licht ingesteld, omdat het lekker fel/duidelijk is en vaak prettig werkt.

Roomz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 17:18

Ik heb even snel een vraagje over geheugenkaartjes. weet niet of ik daarvoor hier moet zijn?
Maar goed.
Ik heb een Canon 350 D. heb er een geheugenkaartje inzitten met 1 gb, maar ik wil graag een andere hebben.
Kunnen alle geheugenkaartjes erin? tenminste van die compact flash?

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 17:27

Zou ik gewoon even met je camera en huidig kaartje langs de winkel gaan. Daar kunnen ze je goed helpen. Ik weet bijvoorbeeld dat bij het andere formaat kaartje. SD. Dat er nieuwe standaard is en dat oude camera's die nieuwe kaartjes niet ondersteunen. SDHC en nu is er zelfs een nog nieuwere vorm vna SD en die kaartjes zijn denk nog niet goed verkrijgbaar. :=

Ik weet niet of dat bij CF ook zo is dat er bepaalde standaarden zijn. De 350D is helaas niet meer de nieuwste camera. :=

Roomz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 17:39

Dankje voor je antwoord :)
Dan neem ik hem wel even mee naar de winkel. We gaan even kijken bij de Media Markt namelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 17:41

Je zou ook even in je gebruiksaanwijzing kunnen kijken.
Vaak staat er een lijst in van accessoires die bij je camera passen. En dus ook welke geheugenkaarten worden ondersteund.

Het kan namelijk inderdaad zo zijn bij oudere camera's dat ze veel hogere capaciteit kaarten niet aan kunnen.
Voorbeeldje: een 1gb kaartje gaat goed, maar een 16gb kaartje geeft een foutmelding omdat de camera dat niet aan kan.

Dus controleer even of er iets over in je gebruiksaanwijzing staat :)

ALS je naar een winkel gaat, ga dan naar een góede fotograaf toe, en niet naar een algemene electronica zaak.
Want die huren vaak hele goedkope krachten in die 9 v/d 10x niet goed weten waar ze 't over hebben.

kippiekipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 15:03

Nouks schreef:
F_Orumster schreef:
Ik ook niet?

Wat gebruiken jullie om je beeldscherm te kalibreren?

Ik heb een X-rite Eye One Display 2. Was dat alles wat je wilde weten, of heb je meer vragen? :D

Ik wil me hier ook in verdiepen, heb vandaag foto's gekregen die niet overeenkomen met
hoe mijn beeldscherm ze weer geeft.

Ben ik perse zo'n oog nodig of is er ook een andere manier?

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 15:36

ik heb ook wel wat meer vraagjes over dat kalibreren. hoe gaat dat in ze werk? wat heb je daarvoor nodig? kan dat ook met een laptop?
maar hoe zit dat dan met het zelf aanpassen van je beeldscherm meer kleur of minder kleuren? want je heb ook een knopje op laptop die je beeldscherm helderder maakt enzo.

sorry ben er een echte leek in dus snap er eigenlijk nog niet zo heel veel van

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 16:21

@Carina: met zo'n stukje hardware (een oog dat licht kan meten) is het kalibreren wel het meest nauwkeurig.

Maar als je dat nog niet hebt en je hebt je monitor nog nooit goed afgesteld, dan kan het ook al enorm helpen om even op internet te zoeken naar kalibratie online.
Dan loop je door een aantal schermen heen, waarbij je via plaatjes zelf kunt bepalen of er meer helderheid/contrast, etc. in je beeldscherm moet, of juist minder.

Met hardware en software, zet je het "oog" op je scherm (normaal scherm of laptop). Je start de software op en die gaat vervolgens allerlei kleuren en tinten laten zien aan het oog. Het oog meet dan hoe de monitor het weergeeft en vergelijkt met hoe die kleuren er eigenlijk uit zouden móeten zien.
Op het eind laat hij het verschil zien en vraagt de software of je de nieuwe of de oude instellingen wil behouden. :)

Heel eenvoudig dus.

Er zijn ook veel uitgebreidere pakketten, waar je heel veel opties (ook voor gamma, RGB waardes, etc.) kunt instellen. En waar je die ook nog handmatig extra kunt corrigeren.

Bij de meeste laptops en computers kun je bij het beeldscherm zelf aan knopjes/schuifjes de instellingen bepalen. Of via een snelkoppeling in je toetsenbord, dat die knopjes digitaal te voorschijn tovert in windows. Alleen zal dat per laptop verschillen.

kippiekipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 17:36

Femke schreef:
@Carina: met zo'n stukje hardware (een oog dat licht kan meten) is het kalibreren wel het meest nauwkeurig.

Maar als je dat nog niet hebt en je hebt je monitor nog nooit goed afgesteld, dan kan het ook al enorm helpen om even op internet te zoeken naar kalibratie online.
Dan loop je door een aantal schermen heen, waarbij je via plaatjes zelf kunt bepalen of er meer helderheid/contrast, etc. in je beeldscherm moet, of juist minder.

Heb ik al gedaan, ook nog de speciale windows kalibratie. Heb hem nu wat anders ingesteld staan maar nog als ik de foto's
er naast hou lijkt het er nog niet helemaal op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 17:59

Houd er wel rekening mee dat het nooit 100% hetzelfde zal zijn qua kleur en helderheid.
Want je monitor is een verlichte achtergrond, terwijl afgedrukte foto's natuurlijk niet vanaf achteren verlicht worden maar alleen te zien is met natuurlijk licht dat op de foto valt.

kippiekipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 18:49

Nee oke. De foto's zijn ook niet lelijk geworden maar ik had bijvoorbeeld een black foto besteld en het
paard is echt donkerder dan hoe ik hem bewerkt had.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 20:19

Waren dat foto's via profotonet, met optimalisatie uit?
Zo ja, dan zou je je monitor ietsje donkerder kunnen instellen. Dan voorkom je de volgende keer verrassingen. Wel even een test afdruk bestellen om te controleren of het er daarna beter op is geworden :)

Als het foto's zijn die via een andere aanbieder afgedrukt zijn, houdt er dan ook rekening mee dat zij mogelijk nog een automatische bewerking over je foto's kunnen zetten. Waardoor kleuren anders zijn dan je ze aangeleverd had.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 20:38

Bij Pixum zag ik die optie ook en heb ik ook maar uitgezet, omdat ik de foto's zelf door LR3 heb gehengeld.

Grass

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 14:18

Dag allemaal,

Ik kom ook even binnenvallen in dit topic. Ik ben begonnen met een beetje hobbyfotografie, maar het wil nog niet altijd lukken.
Vandaag was ik bij indoor concours NIC Assen en ik heb hier een aantal foto's geschoten, maar wat ik al verwacht had is ook gebeurd. De foto's zijn niet zo goed gelukt. Ik fotografeer met een Canon EOS 350D en vandaag had ik het Canon EF 75-300 mm f/4-5.6 III USM objectief erop. Van tevoren heb ik delen uit boeken en dit topic doorgelezen en ik had voor de volgende instellingen gekozen:
Stand Av met de f waarde zo klein mogelijk. Meestal kwam dit neer op f4,5 en een ISO waarde van 800 of 1600. Maar met deze instellingen was de sluitertijd soms maar 1/60 of 1/125 :( Daardoor heb ik veel bewegingsonscherpte op de foto's. Bovendien zijn de kleuren wat flets. Is er met dit objectief meer uit te halen, doe ik iets fout of kan dit objectief het gewoon niet aan?

Even een paar voorbeeldjes van vandaag.
De 'beste' foto :n
http://i40.photobucket.com/albums/e241/EsterH/_MG_0108.jpg
f / 4,5
ISO 1600
Sluitertijd 1/320 sec
Brandpuntafstand 125 mm

Voorbeeld bewegingsonscherpte (Sommige foto's waren nog veel erger!)
http://i40.photobucket.com/albums/e241/EsterH/_MG_0043.jpg
f / 5
ISO 1600
Sluitertijd 1/200
Brandpuntafstand 155 mm

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 14:42

VWB de lange sluitertijden: Met ISO 1600 en F4.0 a F4.5 nog steeds te lange sluitertijden, dan is er voor jouw lens/camera combi gewoonweg te weinig licht om scherpe foto's te kunnen maken. Dat zou je kunnen oplossen door 1) een andere body (die hoger kan in de ISO-waardes) en/of 2) een ander objectief (met groter diafragma).

Echter in de door jouw gepostte foto's is de sluitertijd niet direct het probleem. Ik zie nauwelijks bewegingsonscherpte en 1/250 of 1/320 is krap, maar in principe acceptabel om foto's te maken zonder al te veel bewegingsonscherpte (hoeven daargelaten). 1/200 (foto 2) is wel net aan de te lange kant.

Wat je met je huidige gear onder soortgelijke omstandigheden nog kunt proberen om toch iets kortere sluitertijden te kunnen hanteren is iets onderbelichten (op Av de belichtingscompensatie bijvoorbeeld naar -2/3 draaien, daardoor worden je foto's 2/3 stop donkerder en je sluitertijd 2/3 stop korter. Een sluitertijd van 1/125 zou dan bijvoorbeeld 1/200 worden) en de foto's na de tijd in het nabewerken iets oplichten. Je hebt dan in ieder geval geen of minder bewegingsonscherpte, maar dat doet wel wat afbreuk aan de beeldkwaliteit van je foto's (lees: vermeerdering van de hoeveelheid ruis).

Wat op de door jou geplaatste foto's wel een probleem is, is je focus: die ligt in beide gevallen op de achtergrond in plaats van op je onderwerp.

Ik kan in de exif (fotoinfo) zo snel niet terugvinden hoe je precies hebt scherpgesteld. Weet je dat zelf nog? AF of MF, welk focuspunt, welke scherpstelmodus (AI Servo, One Shot)? Het lijkt me dat je aan de focus meer aandacht moet gaan besteden, heel bewust op het onderwerp scherp moet gaan stellen.

Tot slot de kleuren, je noemt ze wat flets. Ik zie dat je gebruik hebt gemaakt van een handmatige witbalans. Dat is op zich iets heel goeds (zeker onder deze lichtomstandigheden; tl-verlichting is niet gemakkelijk), als je maar wel weet hoe dat precies werkt/hoe je dat instelt... Weet je dat ook? Wat me zelf opvalt aan de kleuren is dat deze te veel naar groen neigen door een incorrecte witbalans.

Grass

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 15:54

Bedankt voor je uitgebreide antwoord! Ik ga morgen weer naar het concours, dus dan kan ik het dan weer proberen. (Ik neem dan ook de telelens van mijn moeder mee, die heeft o.a. een f-waarde tot 2.8.) Maar ik zal dan ook proberen om met deze lens de belichtingscompensatie wat aan te passen.

Wat je zegt over de focus herken ik wel. Ik vind het moeilijk om in korte tijd scherp te stellen op het bewegende paard. Ik had de volgende instellingen: AF, als focuspunt had ik het scherpstelveld in het midden en dan richtte ik op de buik van het paard, de scherpstelmodus had ik op AI Servo staan. Ik vind het dus moeilijk om snel scherp te moeten stellen op een bewegend object. En dit is me dus duidelijk ook niet gelukt.

De witbalans zorgt bij mij voor wat verwarring. Ik heb als witbalans ingesteld TL licht, maar betekent dat al dat je het handmatig hebt ingesteld? Want ik kwam dat ook tegen in de exif. Moet je bij het instellen op TL-licht ook eerst een foto maken van een wit oppervlak, want dat heb ik vanmorgen niet gedaan in die hal. Is dat dan het probleem? Ik ging er eigenlijk vanuit dat de camera zichzelf zou instellen op TL-verlichting. Dan heb ik me daar dus niet genoeg in verdiept... Als ik eerst een foto moet maken van een wit oppervlak, wat gebruiken jullie dan meestal? Een wit hekje, een reclamebord of gewoon een vel papier op je schoot o.i.d?

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 22:20

ik heb een klein vraagje, waarmee bekijken jullie je foto's op de computer?? bij mij ogen ze een stuk minder mooi op de computer in vergelijking met op mijn camera

miepjevlug11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 22:34

Hier ook tips gevraagd! Ik ga over een paar weken naar Mexico en ga daar hele mooie dingen zien. Maar ik vroeg me af of iemand nog tips had voor mij vanwege fel zonlicht daar! Ik zou het heel jammer vinden als het merendeel van mijn fotos over belicht zijn! En ook nog wat tips voor natuur foto's daar leuke ideen misschien! (oa ga ik watervallen zien piramides jungle ect! )

Alvast bedankt! :D Groetjes Madelon

toevoeging : Ik heb een canon 400D en de standaardlens en k heb ook een tamron lens van 300 mm maar daar ben ik niet echt tevreden over fotos zijn snel onscherp

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 22:41

Romana01 schreef:
ik heb een klein vraagje, waarmee bekijken jullie je foto's op de computer?? bij mij ogen ze een stuk minder mooi op de computer in vergelijking met op mijn camera

Mag ik je vragen wat er precies aan scheelt op je computer? Wat vind je er precies niet mooi aan?

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 22:44

het is heel erg blokkerig, Ik bekijk ze nu met windows live photo gallery. Ook lijkt het op sommige of er een kleine waas en ruis over heen zit. Dit zag ik niet op mijn camera

SternPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 20:15

Ik weet niet of er al iets als dit is gevraagd, maar hoe kan je je diafragma instellen en hoe werkt dit ?
Ik heb De Nikon d 5100 met standaard lens.

End welke lens is goed om buitenfoto's te maken en te zoomen, gaat om dieren.

Dan nog een vraag, is er een boek oid door fotografie van dieren??

Kan iemand mij wat meer vertellen over hoe deze camera werkt en wat de beste stand is door dieren end beweging.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 21:23

Hoe de camera werkt staat allemaal beschreven in je gebruiksaanwijzing :j

Je diafragma kun je instellen door de camera eerst op de M, A, of P stand te zetten.
Zet je 'm bijvoorbeeld op de "A" stand, dan kies je zelf het diafragma en de iso, en je camera zoekt daar een passende sluitertijd bij.
Je kunt dan je ontspanknop even half indrukken om de lichtmeting te activeren, en je draait dan met je rechterhand aan het draaischijfje op je camera om de diafragma waarde in te stellen.

Een lens om lekker buiten met dieren aan de slag te gaan is bijvoorbeeld een 70-200 of 70-300mm lens. Er zijn er verschillende op de markt van allerlei merken. Afhankelijk van je budget kun je een geschikte lens uitzoeken.

Via boekenwinkels of online stores zoals bol.com kun je boeken over dierenfotografie vinden. Kijk voor aanschaf wel even of het boek je vertelt wat je wil weten.
Voor een boek over paardenfotografie specifiek, kun je ook op mijn eigen site kijken, want die heb ik zelf eentje geschreven: www.paardenfotografieboek.nl . Het boek is trouwens ook in een aantal bibliotheken te lenen!

Wat de beste stand is voor dieren en beweging is afhankelijk van je eigen voorkeur.
Sommige mensen vinden de M stand fijn werken, anderen de S stand, weer anderen (waaronder ik zelf) gaan liever voor de A stand.

Nienke86

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 14:33

Hallo allemaal !

Ik heb even een vraagje, ik kijk heel internet af voor een leuk bewerkingsprogramma, en ik zoek eigenlijk een programma, die alles grijs wit maakt, maar de kleur ogen hetzelfde laat...
Ik heb het al meerdere malen gezien.. Maar ik kan het niet vinden.. Wie o wie zou mij kunne helpen :)