[INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 11:51

:D :D Toeval bestaat niet, zeggen ze ;)
En idd, Sharon, wat Femke al schreef, ook Nikon kan warme kleuren geven, bv met witbalans instellingen aanpassen.

Sharon_2105

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 12:25

Bedankt voor de link! En ik ben zeer sterk aan het twijfelen om over te stappen naarde d5200, is dat een goede zet of niet? Volgens die link zijn er veel positieve dingen over de d5200

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 14:20

Ik zou dan eerder naar een d7100 gaan. Daar heb je langer wat aan als je zelf ook in techniek groeit.

Sharon_2105

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 17:40

Ja, maar die is ineens wel heel duur (in de €1000) en heb gelezen op internet dat er dan teveel knopjes opzitten als je geen pro bent en dat je dan beter bent met de 5200... Al die verschillende camera's ook :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 17:48

Nou, de D7100 is gewoon een consumenten segment camera.
Dus speciaal gemaakt voor fotohobbyisten zoals jij ;)

Professionals kopen een D800 of D4. Die nog eens minstens dubbel of 4x zo duur zijn.

Als je een overstap maakt naar een ándere camera, moet daar een aanleiding voor zijn.
Niet alleen maar omdat je "een andere wil".

Als je merkt dat je béter bent geworden dan de camera die je nu hebt (omdat je nu een uitgekleed model hebt, de goedkoopste instapper), dan is het tijd om over te stappen naar een beter model, dat ook meer en betere functies geeft.
De stap van een D3100 naar D5200 is erg klein.

En dat is zonde van je geld.
Dan zou ik gewoon je huidige camera houden.
Want uit een D5200 "groei" je ook heel erg snel, als je regelmatig foto's maakt. En dan heb je tóch die D7100 nodig. Maar kost 't je uiteindelijk wel meer geld, omdat je eerst het tussenstapje hebt gemaakt.

Maar goed, er is een speciaal topic op FotoKunst voor advies over welke camera je kunt kopen ;)

Sharon_2105

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 21:13

Ok bedankt voor al het advies :)

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 21:21

Hoi :)

al een tijdje lees ik mee, maar ik kan geen antwoord vinden op mijn vraag.

Als ik een foto bewerk met Photoshop Elements 11, dan lijken veel foto's nogal wazig, als ik de orginele fotomaat in beeld heb.
Hoe kan ik nou de foto wat scherper krijgen, direct van mijn camera naar de computer? Of is dit een "foutje" uit PSE11?
De foto is 9/10 keer ook niet helemaal scherp.

Of te wel: ik denk (weet bijna wel zeker) dat de foto's zie wazig zijn, wazig zijn doordat de instellingen niet helemaal juist staan.
Hoe kan ik dit verbeteren?

Ik fotografeer met een Canon 1100D en een 55/250 lens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 21:29

Waren ze al wel scherp (op origineel formaat) vóórdat je ze ging bewerken met photoshop elements 11?

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 21:33

Femke schreef:
Waren ze al wel scherp (op origineel formaat) vóórdat je ze ging bewerken met photoshop elements 11?

Als ik ze open/ bekijk, normaal op de computer, zien ze er (naar mijn mening) wel beter uit :)
Wel denk ik dat het nog wat scherper kan.

Leonyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 21:46

Hier nog een PSE 11 gebruiker, ik heb er echter nog nooit last van gehad.
Schiet je in JPEG?

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 21:47

Ja ik maak de foto's in JPEG, is dat niet goed?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 21:47

@EngeltjeS:

Ik denk dat de kans groot is dat je bij de opties voor 't opslaan er een relatief grote compressie op hebt zitten. Als je de foto's opslaat met de best mogelijke kwaliteit zal het al schelen.

Betere scherpte tijdens het fotograferen kun je krijgen door de sluitertijd snel genoeg te zetten.
Met goede lenzen te werken. En correct scherp te stellen.

Leonyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 22:09

EngeltjeS schreef:
Ja ik maak de foto's in JPEG, is dat niet goed?
Daar is niets mis mee, maar wel handig om te weten als je achter het probleem wilt komen :) De punten die Femke opnoemt kunnen inderdaad zeer waarschijnlijk de oorzaak zijn.

AvWShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 00:20

Steeds meer begin ik me er van bewust te worden dat in het buitenlicht erg slecht te zien is op mijn camera schermpje hoe de kleuren van mijn foto's zijn. Als ik de mogelijkheid heb loop ik wel even een donkerdere ruimte in, maar zeker als het zonnetje veel wisselt (achter de wolk en weer niet) vind ik het erg lastig bepalen of er nu net dat tikkie bij moet of er niet.
Ik probeer wel met mijn hand het licht uit het scherm te houden, maar dit werkt niet voldoende.
Ben ik de enige met dit probleem?

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 05:41

Je kunt de lichtintensiteit van je schermpje aanpassen. Dus voor binnen donkerder maken en bij fel zonlicht lichter maken.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 08:51

Femke schreef:
@EngeltjeS:

Ik denk dat de kans groot is dat je bij de opties voor 't opslaan er een relatief grote compressie op hebt zitten. Als je de foto's opslaat met de best mogelijke kwaliteit zal het al schelen.

Betere scherpte tijdens het fotograferen kun je krijgen door de sluitertijd snel genoeg te zetten.
Met goede lenzen te werken. En correct scherp te stellen.

Wat bedoel je precies met "Grote compressie"?? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 08:58

Google even naar jpg compressie.
Kan op mn telefoon niet zo handig typen nu

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 09:04

Femke schreef:
Google even naar jpg compressie.
Kan op mn telefoon niet zo handig typen nu

gevonden, dankje wel!

Muds

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 12:28

Ik heb een vraag: ik ben net met m'n Tamron-lens 70-300mm bij de fotograaf geweest, omdat de camera bij die lens steeds de melding 'ERR 99' geeft, ondanks het reinigen van de contactpunten, etc. Conclusie: lens heeft het begeven na minstens 12 jaar trouwe dienst. -O- Dus de fotograaf heeft wat andere telelenzen laten zien, waaronder met beeldstabilisator. Wat een verschil geeft dat! :wow: Maar hij is ook wel 2x zo duur := Dus ik ben benieuwd of hier mensen zijn met ervaring met beeldstabilisatie. Is het zoiets van 'als je eenmaal die functie hebt, wil je nooit meer terug', of valt dat wel mee? En zie je echt verschil in scherpte van de foto's? Ik fotografeer voornamelijk -verrassing- paarden en gebruik daar eigenlijk altijd m'n telelens voor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 12:35

Beeldstabilisatie doet alleen echt iets bij situaties wanneer de sluitertijd eigenlijk te langzaam is om nog uit de hand te kunnen blijven fotograferen. Omdat je anders bewegingsonscherpte van je eigen beweging krijgt.

Met paardenfotografie zit je eigenlijk 99,9% van de tijd al op zo'n snelle sluitertijd (om de beweging van het paard te bevriezen), dat je nooit zal meemaken dat de sluitertijd te langzaam is dat de stabilisatie een verschil zou maken.

Leuke marketing truc, beeldstabilisatie.
Want, zoals je al schrijft, ze vragen er een flink extra bedrag voor.
De meeste fotografen (hobbyisten) weten niet eens wat 't precies doet en wanneer je 'm wel of juist niet nodig hebt. Dus ideaal voor de verkopende partij om zo'n duur objectief met beeldstabilisatie aan te prijzen, zodat ze weer wat extra kunnen verdienen.

Voor paardenfotografie?
Lekker zonder beeldstabilisatie kopen en de centen in je zak houden om bijvoorbeeld je bewerk software legaal te kopen, voor een betere body te sparen, extra geheugenkaartjes, etc.

Muds

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 12:44

Dat is duidelijke taal :D Ik ben ook zo'n hobbyist :') dus bedankt voor de info.
Dus eigenlijk is de beeldstabilisatie een alternatief voor een statief, even heel kort door de bocht.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 12:54

Muds, ik heb VR lenzen, maar gebruik de VR eigenlijk nooit. Niet intrappen dus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 12:59

@Muds: Ja, zo kun je 't zien inderdaad.
Het geeft je de kans om nog iets langer door te fotograferen zonder een statief te gebruiken, in situaties waarbij een wat langere sluitertijd gewenst is, of niet anders kan.

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 13:30

Er is een ezelsbruggetje tot welke sluitertijd je uit de hand kunt fotograferen en wanneer je een statief nodig hebt (of beeldstabilisatie).
Het omgekeerde van je brandpuntsafstand x eventuele cropfactor.
300 mm x 1,6 crop = 480. Dan is 1/480 (1/500) je minimaal benodigde sluitertijd om uit de hand te fotograferen. Bij 200 mm x 1,6 crop dus 1/320 sec.
Met een 70-200 mm lens heb je bij paardenfotografie niet zo snel VR/IS nodig. Op 300 mm kom je op minder zonnige dagen of later op de dag al sneller bij de kritieke grens.

Het is maar een indicatie want het hangt er natuurlijk ook vanaf hoeveel je camera en lens wegen en of je een vaste hand hebt.

Leonyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 15:11

Hoi hoi,
Ik heb denk ik toch wat tips nodig over de AF standen. Het fotograferen van snel rennende honden is bij mij altijd redelijk goed gegaan, maar naarmate ik kritischer ging kijken was mijn camera met F/4.5 toch iedere keer net iets te langzaam met schieten om zo de kop scherp te krijgen. Vaak lag het scherpste deel alweer op de achterhand zodra de foto werd geschoten.
Daarom besloot ik om mijn diafragma wat verder dicht te draaien, richting de F/8.0 zodat er een grotere kans was dat ook de kop scherp zou zijn. Nu lukt het al veel beter, maar naar mijn mening moet het ook gewoon mogelijk zijn om met een groter diafragma aan het werk te gaan.
Aangezien ik wat betreft AF-standen een echte noob ben, vroeg ik mij af of jullie wellicht wisten of er vanuit die hoek nog wat extra's kan komen? Zo hoorde ik laatst iets over tracking focus, maar daar ging mijn hoofd al schuin van hangen. :')
Oftewel, kan iemand mij iets vertellen over deze standen en mij misschien een tip geven over het probleem waar ik mee zit?
Op het moment fotografeer ik met een Sony Alpha 65 + Minolta 75-300. Misschien niet het merk waar iedereen wat over weet, maar voor zover ik heb gezien lijkt de indeling lichtelijk op die van een Canon.

Alvast bedankt!