Veel mensen fotograferen op M of op Av. Weet niet hoe dit bij Sony heet. Ruis kun je krijgen door hoge ISO. Die had je wss wel nodig voor korte sluitertijden, omdat zon al laag was. Ruis kun je vaak wel een groot deel eruit halen. Ik ga zonder problemen tot ISO1600. Daarboven ga ik echt afwegen of het noodzakelijk is. Wat voor onscherpte zit er in je foto? Te lange sluitertijden zodat je bewegingsonscherpte hebt? Of had je camera moeite met scherpstellen?
Misschien heb je 1 of 2 voorbeeldfoto's met ook de EXIF informatie er nog in?
Ik heb een vraagje, gisteren ging ik foto's maken alleen vond ik het ontzettend lastig met de hele felle zon die er eind van de middag was. Heb verschillende dingen geprobeerd om de overbelichting tegen te gaan, maar is daar eventueel ook een filter voor te gebruiken? Ik zag dat er een polarisatiefilter is of een grijsfilter? Weet niet goed wat ik ermee aan moet. (gaat vooral om portret foto's) Ik heb een Canon 550D met 55-250 mm lens.
Anoniem
Geplaatst: 29-09-11 22:11
Misschien is het goed om een voorbeeldje te plaatsen van de foto die je hebt gemaakt... Dan is het beter te beoordelen waar het probleem aan ligt. Want meestal is het met andere lichtmeting of instellingen gewoon op te lossen.
woollieh
Berichten: 691
Geregistreerd: 07-07-09
Woonplaats: Elburg
Geplaatst: 29-09-11 22:24
Ik heb deze foto, maar vind de rechterkant veelste licht. Weet niet goed hoe ik het verder moet uitleggen. Dat had ik bij meerdere foto's van haar, dat haar haar zo licht werd.
Anoniem
Geplaatst: 29-09-11 22:27
Op zich is er niets mis met wat highlights in het haar. Dat is gewoon het zonlicht in het haar omdat je met licht vanaf de schuin-achterkant werkt.
Door op een andere manier met het licht om te gaan kun je dit eventueel oplossen. Je kunt je model bijvoorbeeld: - volledig in de zon plaatsen (jij met de zon in je rug fotograferen) - volledig in de schaduw plaatsen (maar daar worden de kleuren wat flauw van) - Alles zo laten, maar een reflectie scherm aan de voorkant gebruiken om het gezicht wat in te vullen - Alles zo laten, maar een flitser gebruiken om het gezicht wat in te vullen.
Een grijsfilter maakt je hele foto alleen maar donkerder. Daar heb je dus niets aan. En een polarisatie filter werkt eigenlijk alleen op spiegelende oppervlaktes zoals ramen, water, metaal, etc.
Ik ga in principe mee met Femke, maar heb een kleine aanvulling:
Als je de zon zelf volledig in de rug houdt, moet je model tegen de zon in kijken. Het gevolg is vaak knijpen met de ogen. Ook wordt het licht daarvan erg "vlak". Wat je ook zou kunnen doen is zorgen dat je model écht met de rug naar de zon staat, zodat links en rechts zon op haar haar valt. Je hebt dan links en rechts iig een vergelijkbaar effect, en dan heb je ook geen vlekjes van de zon meer op haar wang.
Vind je het effect dan nog te heftig, dan kun je het gezicht nog iets oplichten met een flitser of een reflectiescherm.
@Woollieh: Ik vind het ook wel mee vallen. Reflectiescherm is inderdaad een goede tip en een stuk goedkoper dan een flitser. Alhoewel een reflectiescherm natuurlijk niet in alle situaties de oplossing is. Nog een tip. Misschien volgende keer je foto's ergens anders neerzetten? MijnAlbum is niet echt de beste foto-site. Foto's krijgen net iets andere kleuren en worden minder scherp.
woollieh
Berichten: 691
Geregistreerd: 07-07-09
Woonplaats: Elburg
Geplaatst: 30-09-11 15:20
Ja, via andere upload site's werkt hier niet. (foto is ook veel minder scherp dan die in werkelijkheid is, en de kleuren zin ook veranderd ja..) Heel vaag, maar hij geeft dan steeds interproblemen aan, terwijl ik er verder geen last van heb.
Moet straks toch nog naar de winkel, dus kan ik ook wel voor een reflectiescherm kijken! Bedankt!
Ook ik heb een vraagje. Ik ben al een tijdje actief bezig met paardenfotografie en ik wil nu ook een opening maken naar portretfotografie, van mensen dus. Nou vraag ik me af, zijn de instellingen (behalve de sluitertijd natuurlijk) hier heel anders voor?
Ik had gister hetzelfde probleem als Woollieh.. Echter was ik een boer (mijn vader) die bezig was met grote landbouwmachines aan het fotograferen.. Fotografeer met een Nikon D3100 Had mijn iso op 100 gezet de f op 7 en ik geloof dat ik 1/160 had gepakt. Echter kreeg ik een hele gekke belichting. Heb dus maar gewacht tot ze naar een andere akker reden waar ik met de zon in mijn rug kon fotograferen. Als ik automatisch fotografeerde ging mijn camera flitsen? Had ik in de M stand ook moeten flitsen? Het tegenflitsen? Een scherm was bij mij overigens geen optie geweest.
Anoniem
Geplaatst: 01-10-11 09:56
Nogmaals; met een voorbeeldje er bij is het wat gemakkelijker om te zien waar het probleem precies ligt. Maar op een super zonnige dag zoals gisteren, gok ik dat iso 100 met f7 en sluitertijd 1/160e al veeeeeel te veel licht geeft op je sensor. Die sluitertijd valt op zo'n zonnige dag al snel in de duizendsten van secondes ipv honderdsten.
Dat je camera zelf wilde inflitsen kan betekenen dat je met veel tegenlicht hebt gewerkt. Als inflitsen of een scherm geen optie is, dan is er nog 1 andere mogelijkheid: draaien ten opzichte van de zon. Dus niet er tegenin, maar met de zon mee werken.
Maar mag ik vragen waarom je de M stand gebruikt als je dergelijke basis van het licht nog niet lekker onder de knie hebt? Je kunt dan veel beter in de A of S stand werken, dan heb je in ieder geval wat meer zekerheid op een betere belichting op je foto. De M stand is in veel gevallen onnodig veel werk.
LindaLinda
Berichten: 2600
Geregistreerd: 11-11-04
Woonplaats: Oosterhout
Geplaatst: 01-10-11 10:45
Ik ga even kijken of ik een goed voorbeeld kan vinden en die uploaden (dacht in de openingpost te lezen dat het niet de bedoeling was hier foto's te plaatsen). Ik had de M stand gepakt omdat ik echt nog bezig ben met m'n camera te ontdekken... Bedankt voor de tip van de A en S stand, ga ik zeker ook proberen.
De twee geplaatste foto's zijn in ieder geval overbelicht.
Daarnaast helpt het op 1 en 2 niet echt mee dat je geen echt onderwerp gekozen hebt. Je hebt er van alles op staan: een grote voorgrond, veel lucht, donkere bomen, en de landbouwmachine eigenlijk heel klein. Als je echt de landbouwmachine als onderwerp had gekozen en je belichting wat had aangepast (lees: zorgen dat je foto's niet overbelicht zijn, dus kortere sluitertijd in dit geval) had je waarschijnlijk al heel andere foto's gehad. Dit is niet te wijten aan de positie van de zon, maar aan je instellingen.
Daarbij wil ik overigens wél nog even benadrukken dat de positie van de zon wel degelijk heel veel uitmaakt: met de zon mee komen de kleuren van de machine waarschijnlijk beter uit, mits goed belicht, terwijl je met tegenlicht meer op sfeerplaatjes gaat zitten dan op "kijk eens wat een mooie machine".
Ook de derde foto is nog overbelicht. Ook vind ik hier de positie van de zon net niet lekker: schaduw op de voorzijde. Licht was beter geweest als de machine de andere kant uit was gereden en als je er daarna weer schuin voor was gaan staan.
Iccc
Berichten: 1459
Geregistreerd: 06-06-06
Geplaatst: 01-10-11 20:15
ook van mij even een voorbeeldje. ben nog steeds van alles aan het uitproberen op mijn sony camera DSLR-A390. probeer zoveel mogelijk te oefenen en te ontdekken. alleen heb ik dus telkens dat ik tog wat bewegende foto´s krijg.. in het begin gewoon even met sportstand geschoten dat begon goed, later werden het wat bewogen.. toen wat dingen geprobeerd en toen kwam ik op de laatste foto uit met wel oke licht maar veel ruis.. komt dit door de schemering de zon was al bijna weg?
@ IVAANAA__ De eerste foto is niet slecht, maar niet helemaal scherp, dat kan komen door bewegingsonscherpte, de sluitertijd is namelijk 1/125e en dat is eigenlijk te lang. Je sluitertijd zou minimaal je brandpuntafstand x 1.6 (cropfactor van je camera, geloof bij jou ook 1.6) of sneller moeten zijn. Deze foto is genomen op 135mm dus dan kom je uit op 1/216 oftwel 1/250e minimaal om geen last te hebben van bewegingsonscherpte door jouw eigen beweging. Des te sneller het paard beweegt des te korter je sluitertijd moet zijn om die beweging te bevriezen, ik heb zelf het liefste een sluitertijd van 1/500e of korter bij paarden. Als je een stabilizer op je lens hebt zitten (ik weet niet of je dat hebt, maar zeg het maar even) helpt die wel om (de gevolgen van) je eigen beweging te stabiliseren, maar niet voor die van je onderwerp uiteraard, dus langere sluitertijden kunnen dan alleen bij stilstaande objecten.
De tweede foto is duidelijk bewogen door een veel te lange sluitertijd, je sluitertijd daar is 1/30e wat véél te lang is voor een bewegend paard.
De derde foto is dan weer een stuk beter, maar zoals je zelf aangeeft veel ruis. De ruis komt door de erg hoge (3200) ISO waarde. Hoe hoger je ISO waarde des te meer ruis er op je foto komt. Echter omdat het al donker begon te worden was er erg weinig licht en moest je dus ook wel flink omhoog in je ISO om een sluitertijd te halen die de beweging kon bevriezen. Je diafragma staat daar op 5.6 en ik vermoed dat dat de grootste opening is die bij jouw lens mogelijk is op de gekozen 150mm. Ook daarin viel dus niets meer te winnen. Laatste optie waarmee je nog wat kan veranderen is de sluitertijd, maar die is met 1/250e zeker niet te lang voor een paard in beweging. Het komt er dus eigenlijk op neer dat er te weinig licht meer was om goede foto's te kunnen maken. Je had zo weinig licht dat je naar een zéér hoog ISO moest om een 'korte' sluitertijd te behalen met het gevolg dat je ontzettend veel ruis hebt. Je hebt bij deze foto dus wel eruit gehaald wat erin zat m.i. maar de omstandigheden waren verre van optimaal meer
Mijn tip: Maak het jezelf om het te leren niet te moeilijk en kies volgende keer een situatie met méér licht. Vergeet de sportstand of andere kant-en-klaar-standen van je camera en kies voor de A(v) of T(v) stand van je camera. Ik werk zelf het lieft met de A(v) anderen met de T(v). Jezelf pesten door compleet Manueel te gaan is overigens niet nodig en ook niet zinvol zolang je niet weet hoe alles precies werkt. Heb je al goed door hoe diafragma, sluitertijd en ISO inwerken op de belichting van je foto? Zoniet lees je dan op internet even in op die punten en ga daarna nog eens lekker aan de slag
Ik heb voor mijn verjaardag een kodak easyshare M575 14 mp gekregen. Natuurlijk geen super deluxe camera, maar wel een waar je wat leuke fototje's mee kan maken. Nu ben ik vooral aan het uitproberen, maar wil het soms nog niet lukken. Zo krijg ik niet ingesteld dat de achtergrond bijvoorbeeld wazig wordt. Als het donkerder begint te worden krijg ik allemaal ruis op mijn foto's. En vaak, wit paard, veel zon, krijg ik overbelichte foto's. Ook krijg ik vaak de foto's niet helemaal scherp. Hier een paar voorbeeldjes wat ik tot nu toe voor elkaar heb gekregen: http://i722.photobucket.com/albums/ww22 ... a0d040.jpg http://i722.photobucket.com/albums/ww22 ... 3754ca.jpg
Ik wil graag naar wat meer proffesionele foto's toe.
@IVAANAA in aanvulling op het verhaal van Alwiene, In de schemering wordt het inderdaad heel gauw donkerder. Je eigen oog compenseert dit heel erg en dus heb je dat niet zo door, maar de lichtmeter in je camera merkt dat wél. Ik heb op een prachtige zomeravond eens een crosstraining gefotografeerd rond 8 uur 's avonds, zelfs toen had ik op ISO 1600 en met een F2.8-objectief al moeite om de foto's scherp te houden. Probeer inderdaad wat lichtere momenten uit te zoeken voor fotografie.
@drafbalk: Je vraag is nogal algemeen, eigenlijk komt het er op neer dat er nog een boel niet goed gaat, dan is ook eigenlijk het enige zinnige antwoord dat je kunt geven "vooral blijven oefenen". Ieder specifiek punt van je post tot in de theorie behandelen heeft niet zo heel veel zin als je de theorie nog niet snapt en je je camera bovendien niet handmatig kunt instellen.
VWB de wazige achtergrond, dat is ook lastig met jouw camera. Dit is een heel technisch verhaal maar heeft te maken met de grootte van je sensor (veel kleiner dan bij een spiegelreflexcamera). Bij close-ups moet dat wel aardig lukken maar met meer overzichtsfoto's wordt dat bijzonder lastig. Om het toch een beetje te benadrukken: zorg altijd voor zo veel mogelijk afstand tussen je onderwerp en de achtergrond, dan zijn de omstandigheden in ieder geval optimaal.
Precies, ik merk ook dat de laatste vragen eigenlijk voor 90% met de basis van fotografie te maken hebben. Een gratis wat online research doen, tutorials bekijken en een boek over fotografie lezen zou al ontzettend veel meer inzicht geven in wat je precies doet met je camera. Daarmee kunnen jullie denk ik voor een groot deel je eigen vragen al beantwoorden
alwiene : bedankt voor de super uitleg ! ga er zeker mee aan de slag en plaats snel nieuwe foto's supe bedankt! nouks : bedankt voor de aanvulling van het commetaar!
Even een vraagje aan jullie. Ik zie vaak mooie portretfoto's met een hele donkere achtergrond. Weten jullie hoe dit soort foto's tot stand komen? Is dat echt met een zwart doek en dan vrij harde belichting van schuinboven?
Dat zijn inderdaad studio foto's waarbij de achtergrond vaak bestaat uit een studio papierrol of doek. De belichting wordt ook volledig kunstmatig gedaan met behulp van studio flitsers.
oliebol, stiekem was ik daar al bang voor. Ik heb wel allerlei andere technieken gevonden en geprobeerd, maar het wil maar niet lukken... Helaas. Toch maar een studio huren!
Met een zwart laken (HEMA, IKEA?) kom je ook al een heel eind... Of als je 's avonds als het donker is buiten gaat fotograferen met een flitser. De achtergrond wordt dan ook zwart.