[INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 19:41

Jolandaa_

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 21:12

Ik heb dat matglas ook zelf schoon gemaakt. Met speciale spullen ervoor. Ben heel voorzichtig geweest met als resultaat krassen. Mijne is opgestuurd naar Nikon nu :=

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 21:21

Sicayes schreef:
Misschien staat dit op de verkeerde plek; excuses daarvoor. Maar kon even niet zo snel vinden waar ik anders voor advies kon vragen :=

Ik heb sinds een kleine 2 weken een DSLR in bezit (Canon 600D) en vandaag viel me ineens op dat er op de focusplaat (noem je dat zo? dat witte matglas) vuiltjes zitten. Hoe dit precies is gekomen weet ik niet, de camera word door mij als een baby behandeld zo zuinig :') maar ik weet wel dat mijn vriend er een keertje voor de 'lol' plaatjes mee heeft geschoten en die is misschien niet zo voorzichtig met lens er af draaien/opbergen en de beschermingsdop op de body te doen. Ik dacht eerst dat het de lens was, maar op de test foto's die ik maak zie je het niet. Ik zie het dus echt puur alleen in de zoeker..

Hoe kan ik dit het veiligst schoonmaken? Het is nu zeg maar net alsof er iemand met vuile vingers op de focus heeft gezeten. Het heeft gelukkig geen nadelige effecten op mijn foto's maar in de zoeker is het wel een beetje storend. :+ en ik steek liever niet 'zomaar' iets in de body van mijn camera. :=

Het zal haast wel niet hoor, maar het is niet per ongeluk zo dat hij aan het radartje heeft gezeten waarmee je de zoeker aan kan passen aan de afwijking van je ogen? Dat hij daardoor voor jou niet meer scherp is en jij nu dénkt dat hij vuil is daardoor? Waarschijnlijk is dat niet wat je bedoelt, maar het idee kwam bij me op, dus dacht ik post het toch maar even :)

Nog even over de zonder btw actie... als de btw er af gaat scheelt je dat géén 21%. Het bedrag inclusief btw is namelijk niet 100% maar 121% (Prijs ex btw = 100% + 21% btw = nieuwe prijs).
Wanneer je dus een 'zonder btw' actie hebt gaat er geen 21% maar 17,36% van de prijs af. Nog steeds een hele aardige korting, maar wel vervelend als je uit gaat van 21% :D

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 21:49

Haha alwiene thnx voor de berekening.
Ik vraag me ook altijd af of ze niet stiekem de prijzen wat verhogen vlak voor/tijdens zo'n actie.
Maar t zal vast schelen :)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 23:33

Zwitsal schreef:
Haha alwiene thnx voor de berekening.
Ik vraag me ook altijd af of ze niet stiekem de prijzen wat verhogen vlak voor/tijdens zo'n actie.
Maar t zal vast schelen :)

Dat gebeurt. Prijsbewustheid is dus zinvol, maar het zegt ook iets over de marges.........

Sani

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 00:30

Ik kan je vertellen dat prijzen ophogen niet kan (actieprijzen flyers weken ervoor er buiten gelaten). Winkels worden er op gecheckt.
De btw/21% korting is een verwarring die veel mensen ervaren. Menig discussie over gevoerd..

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 08:49

Sani schreef:
Ik kan je vertellen dat prijzen ophogen niet kan (actieprijzen flyers weken ervoor er buiten gelaten). Winkels worden er op gecheckt.
De btw/21% korting is een verwarring die veel mensen ervaren. Menig discussie over gevoerd..

Ehm, ik heb vastgesteld dat het gebeurt!
De truc zit 'm in de adviesprijs versus de verkoopprijs. Wat men doet is die "BTW-korting" geven op de adviesprijs (of een prijs iets daaronder) maar die uitgangsprijs is hoger dan de prijs die je zonder korting zou betalen.

Sani

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 09:27

Je spreekt nu over hoger liggende prijzen tov anderen...
Wat betreft prijzen omgooien voorafgaand aan btwweken:
Er worden hier controles uitgevoerd door onafhankelijke controleurs.. We krijgen zelfs boetes/problemen bij dat soort prijsophogingen zoals jij noemt.
Wat wel kan is dat prijzen per vestigingen verschillen van elkaar. Je zit ook nog met prijsconcurrentie tov andere winkeliers.
Maargoed, deze discussie is niet op z'n plek in dit topic.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 09:39

Sani schreef:
Je spreekt nu over hoger liggende prijzen tov anderen...
Wat betreft prijzen omgooien voorafgaand aan btwweken:
Er worden hier controles uitgevoerd door onafhankelijke controleurs.. We krijgen zelfs boetes/problemen bij dat soort prijsophogingen zoals jij noemt.
Wat wel kan is dat prijzen per vestigingen verschillen van elkaar. Je zit ook nog met prijsconcurrentie tov andere winkeliers.
Maargoed, deze discussie is niet op z'n plek in dit topic.

Nee, ik heb het over verkoopprijzen binnen dezelfde winkel!

Die "prijsconcurentie" is een spiegelgevecht. De marges zijn dusdanig dat dat simpel uit kan. Sterker nog, doordat met zulke acties de omzet hoger wordt, kunnen de winkelketens op het eind van het jaar nog extra "targetbonussen" tegemoet zien, waardoor de uiteindelijke marge hoger is dan wat je vanuit inkoop/verkoop ziet!

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 13:13

hmm had ik eindelijk besloten voor de 70d te gaan als upgrade van mn huidige camera..
zie ik nu bij de camerawinkel waar ik vaak mn spullen koop, bij de 2ehands artikelen de 7d staan voor dezelfde prijs als de 70d nieuw.

ik heb destijds geloof ik wel de 7d meegenomen in mn vergelijking maar ik weet niet meer zo goed waarom ik nou de 70d als winnaar had uitgekozen.
Iemand hier aanbevelingen? 7d of 70d? (dingen als video functie, wifi, touchscreen, lifeview etc ga ik waarschijnlijk toch niet gebruiken dus die hoeven niet meegenomen te worden)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 14:08

Zwitsal schreef:
hmm had ik eindelijk besloten voor de 70d te gaan als upgrade van mn huidige camera..
zie ik nu bij de camerawinkel waar ik vaak mn spullen koop, bij de 2ehands artikelen de 7d staan voor dezelfde prijs als de 70d nieuw.

ik heb destijds geloof ik wel de 7d meegenomen in mn vergelijking maar ik weet niet meer zo goed waarom ik nou de 70d als winnaar had uitgekozen.
Iemand hier aanbevelingen? 7d of 70d? (dingen als video functie, wifi, touchscreen, lifeview etc ga ik waarschijnlijk toch niet gebruiken dus die hoeven niet meegenomen te worden)

De 70D is een nieuwere camera en dat zie je in vergelijk wel terug in de specs.
De 7D voelt naar mijn idee degelijker. Ik zou ze gewoon eens vasthouden en voelen wat er gebeurt.

Ik vind de videofunktie helemaal top. Je krijgt erg mooie beelden wanneer je bijvoorbeeld een dressuurproef opneemt. Juist de videofunktie in combi met de rappe tijden (7 fps in fotomode) was voor mij uiteindelijk de reden om de 7D te nemen, maar punt is wel dat de 70D op dat moment nog niet op de markt was.

Zoek op www.canon.nl de specificaties bij elkaar en vergelijk beide camera's op die punten die jij belangrijk vindt. Dan komt vanzelf boven drijven welke de beste keuze is.

Lumea

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 14:33

Hoi! Ik kom me hier ook maar eens melden :)

Ik wil graag een spiegelreflexcamera kopen, maar ik heb geen idee wat voor een.
Het is (voor nu) gewoon puur als hobby, dus zoek er eentje die niet te duur is. Wil vooral mijn eigen dieren op de foto zetten en stukken natuur, maar ook dagjes uit en vakanties.

Welke camera raden jullie mij aan/af en wat voor lenzen? (gewone lens die er al bij zit ben je snel beu heb ik gehoord?)

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 14:37

@ Ikke, bedankt :)
en hm ja die video functie interesseert me echt helemaal niet.
Ik heb nog nooit video's gemaakt en ook welgeteld 0x in mijn leven de behoefte daartoe gehad :P
ik rij geen paard meer (heb uberhaubt al eeuwen geen paard meer van dichtbij gezien :P), kan me voorstellen dat het voor proeven ed nog wel eens handig kan zijn maar dat is bij mij dus uitgesloten haha.
Vasthouden in de winkel ga ik inderdaad nog even doen :)

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 15:04

Zwitsal schreef:
Ik heb nog nooit video's gemaakt en ook welgeteld 0x in mijn leven de behoefte daartoe gehad :P
ik rij geen paard meer (heb uberhaubt al eeuwen geen paard meer van dichtbij gezien :P), kan me voorstellen dat het voor proeven ed nog wel eens handig kan zijn maar dat is bij mij dus uitgesloten haha.

Mijn persoonlijke voorkeur zou naar de 70D uitgaan. Ik heb hier al een keer in dit topic gepost waarom.

Los van het feit dat ik nog steeds erg blij ben met mijn 7D hoor! :)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 15:19

Zwitsal schreef:

Even beide camera's naast elkaar:
70D: http://www.canon.nl/For_Home/Product_Fi ... R/EOS_70D/
7D: http://www.canon.nl/For_Home/Product_Fi ... LR/EOS_7D/

Bedenk wel dat de 7D al enkele jaren oud is, de 70D is vorig jaar uitgekomen. dat zie je terug in de specificaties.

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 16:53

haha ik zat ook al heen en weer te klikken tussen beide schermen ja :P.
ik hou het denk ik toch maar weer bij de 70d.
Tenzij ik in de winkel de 7d lekkerder in de hand vind liggen haha, misschien switch ik dan toch weer.
(ik vind in de specificaties juist niet zo heel veel verschil zitten? of ligt dat aan mij)

_Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 10:10

Hier een super tevreden 70D gebruiker! :D 3 maanden nu, ik ben er echt heel blij mee

Pieter25

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 15:47

Ik meld me weer even, ik heb uiteindelijk toch voor de Samsung nx300 gekozen.
Heb er meteen een Blackrapid rs-7 schouderband bij gekocht.. super blij mee, enigste nadeel tot nu toe, met volle zon is het resultaat soms moeilijk te zien, verder is de kwaliteit top

Afbeelding

@De Schaak Meterik
Afbeelding

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 16:22

Hoi hoi!

Een vriendin van me vroeg wat info over een camera, het is een Nikon dus heb er weinig verstand van en vraag het maar hier.

Het zou gaan om den Nikon d3000 van 3 jaar oud, met kitlens 18-200 lens en 55-300 lens, ook een statief tas, extra batterijen,...
Voor 450 euro. Nu vraag ik mij af of dit nog de moeite is aangezien er al een d3100 en d3200 zijn. Het is gewoon voor hobby fotograferen.

Wat denken jullie?

Tenshi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 16:27

Ik zou daar niet voor kiezen.
Voor hetzelfde bedrag, of iets meer kun je in de winkel een nieuwe D3100 of D3200 kopen, met set lenzen die beter op elkaar aansluit (bv 18-55 en 55-200). Een simpel statief en tas heb je voor 20 euro elk.
Adviseer haar eens om op kieskeurig.nl te kijken

Lumea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 16:28

Lumea schreef:
Hoi! Ik kom me hier ook maar eens melden :)

Ik wil graag een spiegelreflexcamera kopen, maar ik heb geen idee wat voor een.
Het is (voor nu) gewoon puur als hobby, dus zoek er eentje die niet te duur is. Wil vooral mijn eigen dieren op de foto zetten en stukken natuur, maar ook dagjes uit en vakanties.

Welke camera raden jullie mij aan/af en wat voor lenzen? (gewone lens die er al bij zit ben je snel beu heb ik gehoord?)

Tenshi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 16:29

Wat is je budget Lumea?

Lumea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 16:35

Het is voor de hobby, dus wil geen duizenden euro's kwijtzijn aan de camera. Wil wel gewoon leuke foto's kunnen maken van goede kwaliteit. In welke prijsklasse ik precies moet denken weet ik dus niet. Ik wil voor de body onder de 500,- blijven, en als het kan ver eronder, maar daar mogen de mogelijkheden niet te beperkt worden. (nogmaals ik zou écht niet weten in wat voor prijsklasse ik moet denken..)

Ben van plan om een keer naar een winkel te gaan en me echt goed te laten informeren, maar wilde hier alvast wat research doen :)

Tenshi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 17:22

Als je niet alleen de kitlens wil, zou je kunnen kijken voor een combiset; de 18-55 en de 55-200 bijvoorbeeld. Dan kom je binnen je prijsklasse uit op de Canon 1100D en de Nikon D3100, beide volgens mij prima camera's in de lagere prijsklasse. :)
http://www.kieskeurig.nl/spiegelreflexc ... 56#prijzen
http://www.kieskeurig.nl/spiegelreflexc ... 40#prijzen
De Nikon D3200 is een stukje nieuwer, met dus ook betere specs. Met 2 lenzen kom je dan uit op 550 euro.
http://www.kieskeurig.nl/spiegelreflexc ... 86#prijzen

Bedenk ook dat je wat moet uitgeven aan een geheugenkaart en cameratas. :)

MelissaLOVES

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 13:05

Ik had een vraag.
Ik fotografeer met een Sony a330 ,volgens mij, heb ervaring met de nikon en canon en die vind ik beter bij mij passen en het fotograferen gaat stukken beter omdat de nikon en canon natuurlijk betere kwaliteit bieden.
Welke camera adviezeren jullie?
Ik fotografeer voornamelijk paarden of course, maar ook portret, macro en natuur etc.
Ik heb zitten kijken naar de canon 70d, met scherm die je kan draaien en hd full kan filmen, wat ik erg leuk erbij vind! Heb hem tijdje op 'proef' gehad zeg maar dit beviel me zeker! Maar aangezien de canon 70D nogal prijzig is, en er genoeg andere goede camera's zijn.

Is mijn vraaag dus welke camera adviezeren jullie? :o