[INFO] Fotografie: Tips & Trics #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 14:57

Het merk van een geheugenkaart maakt niet zo heel veel uit.
Het belangrijkste is dat je bij de snelheid naar de "speed" kijkt. Bijv. 120x of 180x (om maar wat waardes te noemen).

Let ook op dat je niet te veel overkill koopt, want je camera heeft zelf ook een bepaalde uitlees- en schrijfsnelheid. Je kunt er dan wel een waanzinnig snelle kaart in stoppen, maar als de camera zelf niet zo snel kan lezen/schrijven, dan heb je niets aan je super snelle geheugenkaartje :)

Via tweakers.net/pricewatch kun je op het type geheugenkaart en de hoeveelheid gb's zoeken en dan kom je vanzelf een overzicht met merken en prijzen tegen bij verschillende webshops :)

Een zwart en wit onderwerp samen op de foto zetten is niet gemakkelijk.
Meestal zal dan inderdaad óf het lichte te licht worden of het donkere te donker.
Probeer daarom een wat neutralere dag te kiezen. Bijvoorbeeld een licht bewolkte dag.
Dan zal de witte hond niet zo heel snel overbelicht raken.

Of werk op een zonnige dag met tegenlicht en gebruik dan bij de zwarte hond een reflectiescherm om de schaduw in te vullen. Dan heb je ook geen last meer van je belichtingsproblemen.

Axel_Clauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 15:34

Bedankt voor de snelle reactie en de goede en zeker duidelijke uitleg! Hier kan ik wat mee! :D

xJitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 16:57

Hoi, ik ben hierheen verwezen om mijn vraag te stellen:
Wij hebben al een tijdje de Canon 1000D, maar als je daarmee een foto wilt maken moet je door dat kleine gaatje kijken en kan je het niet op het display zien. Ik neem aan dat dit wel moet kunnen en ik heb het ooit voor elkaar gekregen om dat ook 2 seconden te hebben, maar het lukt niet meer :+
Dus weet iemand hoe je dat wél voor elkaar krijgt?
Dus dat je datgene wat je op de foto wilt zetten al meteen op het display ziet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 17:17

Even "Live view" opzoeken in je gebruiksaanwijzing :)

Maar waarom zou je dat willen?
Je kunt dan namelijk veel minder goed zien wat je doet, en je beweegt veel meer. Dus je hebt meer kans op onscherpte in je foto's.

Gewoon door je zoeker kijken levert betere plaatjes op ;)

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 17:21

Live view aanzetten. Via het menu instellen, en dan bij het fotograferen activeren door de 'set' knop aan de achterkant van de camera in te drukken.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 17:23

@IloveBALOU: Waarom zou je dat willen? Ik gebruik Live View alleen bij het filmen of als ik statische objecten fotografeer vanaf statief en ik wil handmatig scherpstellen. Het heet iig Live View en staat vast in je handleiding. Ik heb zelf een 550D en daar zit een dedicated knopje voor binnen handbereik. Ik weet niet waar het knopje zit op de 1000D. Als je door de zoeker fotografeert kun je de camera veel stiller houden, omdat je de camera dicht tegen je lichaam houdt en daardoor krijg je minder bewogen foto. Het grootste voordeel van het gebruik van de zoeker is de snelle autofocus. Als je Live View gebruikt kun je niet profiteren van de snelle autofocus van een spiegelreflex.

-- edit
Tijdens het typen al beantwoord. Haha!

xJitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 22:35

Bedankt, gevonden! :)
Handleiding ook op internet gevonden en heb binnen een half uur al weer wat dingen uitgevonden :)

Demi_Donna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 19:39

Hallo ik heb een sony a350 maar hij maakt soms wazige fotos hoe voorkom ik dit?
vooral met rijdende fotos (paardrijden)

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 19:40

Heb je voorbeelden? Kan het zijn dat je te lange sluitertijden waarbij het paard beweegt terwijl je de foto maakt?

Demi_Donna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 19:49

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 19:53

Dat zijn inderdaad te lange sluitertijden :j

Valt te fixen door groter diafragma en/of hogere ISO te gebruiken, dan kun je je sluitertijd korter instellen.

Demi_Donna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 19:55

Oke dankjewel ik ga het proberen

Demi_Donna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 17:25

Halllo ik heb nog even een vraagje ik heb op iso gedrukt en dan staan er allemaal getallen van 100 tot 3200 op hoeveel moet ik hem zetten als ik zo rij fotos wil maken?

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 17:32

Je moet je ISO zo hoog zetten om je sluitertijd ergens korter dan 1/500s of eigenlijk korter dan 1/1000s te krijgen voor rijfoto's.

Demi_Donna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 17:43

als ik 3200 doe dan staat er links in bleed 1/60 en als ik blijf bewegen beweegt die mee hoort dat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 17:48

Probeer je diafragma dan zo laag mogelijk te zetten (= grote opening / klein getal).
Als het dan nóg niet lukt, is het er helaas gewoon te donker om op die manier foto's te maken. ;)

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 23:25

Demi_Donna schreef:
Halllo ik heb nog even een vraagje ik heb op iso gedrukt en dan staan er allemaal getallen van 100 tot 3200 op hoeveel moet ik hem zetten als ik zo rij fotos wil maken?

Je zou er verstandig aan doen om op deze site eens in ieder geval de stukken over sluitertijd, diafragma en ISO te lezen, die drie werken samen om de belichting van je foto te maken en enige kennis hiervan is onmisbaar om dit zelf goed in te kunnen stellen. http://www.digitalefotografietips.nl/basiscursus/

Wendy89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 13:48

Ik heb een vraagje, misschien kunnen jullie mij helpen??
Ik fotografeerde altijd met een Nikon D70s afgelopen outdoor seizoen (springpaarden). Ik gebruik hiervoor een Sigma zoomlens van 75 - 300 mm. Nu gaan we het indoor seizoen in en kwam ik erachter dat ik bij een hoge ISO een behoorlijke ruis op de camera krijg (ouderdom van het beestje zou ik maar zeggen). Nu heb ik gisteren een Nikon D3100 gekocht. Zelfde lens erop geklikt en foto's gemaakt in de manege. Maar op de één of andere manier krijg ik het nog steeds niet scherp, ondanks de ISO van 3600. Met de standaard lens van Nikon (AF Nikkor 50 mm f/1.8) heeft die geen problemen, haarscherpe foto's maar gewoon te ver weg. Ben al met het diafragmaring aan het prutsen geweest, maar deze camera geeft constant de melding: vergrendel de diafragmaring van het objectief op het kleinste diafragma (grootste f/waarde). Ik moet juist het grootste diafragmaopening hebben. Kan iemand mij hiermee helpen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 14:41

Je moet je diafragma niet via de ring instellen, maar via de camera ;)
Op welke stand gebruik je de camera? Want als je zelf instellingen wil bedienen, moet je 'm op de M, A of S stand zetten. Anders krijg je inderdaad die foutmelindgen ;)

Het kan heel goed zijn dat je sigma niet lichtsterk genoeg is om in die bewuste manege foto's te maken.
Het verschil tussen bijv. f5.6 van je sigma op 300mm en f1.8 van je 50mm is natuurlijk enorm.

Wendy89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 14:50

Bedankt Femke,

Ik gebruik de camera altijd op M stand, omdat ik dan alles zelf in kan stellen. Maar ik had inderdaad net ontdekt dat ik via AE-L/AF-L en wieltje de sluitertijd en fwaarde op de camera kan wijzigen. Dus bij deze camera hoef ik niks met het diafragmaring van de lens zelf te doen?

Ja precies, ik dacht het zelf ook al. Ik gebruik nu de instellingen die jij hebt omschreven voor een donkere binnenbak in je boek.. Maar ik denk idd dat de Sigma niet lichtsterk genoeg is. Dat wordt dus sparen voor een lichtsterke lens ;)

Of weet jij nog andere 'goedkopere' alternatieven?

Alvast bedankt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 15:03

Bij je vorige camera hoefde je ook al niet aan de diafragma ring te draaien ;)
De eerste digitale camera's waren direct al gewoon via de camera in te stellen, wat diafragma betreft :)

De M stand kan heel prettig werken in echt donkere lichtsituaties. Maar zorg dan inderdaad wel dat je precies weet wat je doet.
Anders zou de A stand misschien wat makkelijker kunnen werken. Zeker als je op verschillende plekken in de bak foto's maakt, want iedere plek heeft natuurlijk een eigen lichtmeting nodig in de M stand en daar kun je relatief lang mee bezig zijn. Wat eigenlijk onnodig is in veel situaties.
Met de A stand kun je ook bereiken wat je met de M stand kan, maar met de "veiligheid" dat de camera zelf een sluitertijd voorstelt.

Zet je diafragma waarde zo ver mogelijk open (dus klein getal). Zoom liefst niet helemaal in, want als je op 300mm foto's maakt, is je lens minder lichtsterk dan bijv. op 200mm.
Maak een inschatting voor de iso waarde. Begin binnen maar 'ns op iso 1600.
En volg dan het paard in de compositie die je wil hebben. Kijk welke sluitertijd je camera dan aangeeft.

Is die te traag om je plaatje te bevriezen?
Dan je iso omhoog.

Sta je op de maximale iso waarde en is je sluitertijd nog steeds te traag?
Dan is het er te donker om de foto te maken waar je op uit was met de apparatuur die je op dat moment hebt.
Je kunt dan eventueel nog wat handmatig onderbelichten (met de +/- knop) en dat corrigeren achteraf. Je camera zal dan een wat snellere sluitertijd kiezen, maar de foto wordt dan dus wel donkerder.

Nikon heeft geen 70-200mm f4 lenzen (Canon wel). Dus je gaat direct van een f5.6 lens naar een f2.8 objectief in het telebereik.
Tenzij je bijv. een 24-120mm f4 objectief koopt, maar die kost ook al bijna 1.000,- euro.

Een 2e hands Sigma of Tamron of Tokina 70-200mm f2.8 zal al een stuk vriendelijker zijn voor je budget dan een nieuw exemplaar, en zeker een stuk goedkoper dan een originele nikon :)

Zo heb ik zelf m'n eerste jaren rondgelopen met een 80-200mm f2.8 ATX PRO van Tokina.
Wat minder snel en net wat minder scherp dan de 70-200mm VR van nikon natuurlijk, maar het hielp me in ieder geval top in de lastige lichtsituaties.

Wendy89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 19:08

Femke, bedankt voor de heldere informatie! Ik heb net weer in de manege foto's geschoten en ik ben van de ruis en onscherpte af! Beetje geprutst met je informatie in de A-stand en het resultaat was aanzienlijk beter! (moet zeggen dat ik ook geluk had dat de zon nog recht de manege in scheen).

Maar wat vreemd, ik kon met de D70s wel aan het diafragmaring draaien met resultaat en zonder foutmelding! Ik ga eens even kijken of ik nog een 70 - 200mm f2.8 lens ergens op de kop kan tikken ;)

Bedankt!

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 07:52

Die Sigma 70-200mm f/2.8 zonder VR is trouwens nieuw ook wel te doen. Voor Nikon is hij nog geen 550 euro. Ik heb er vorig jaar ook eentje gehad en toen waren ze nog zeker 650 euro. Prijs is denk ik gedaald, omdat er tegenwoordig ook een OS/IS/VR versie op de markt is.

Tooeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 11:14

Zitten sommige van jullie ook op zoom? Misschien wel leuk om gebruikersnamen uit te wisselen, dan kunnen we elkaar een beetje volgen.

Iccc

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 22:09

hallo,
ik ben nog steeds beetje aan het klungelen met rijfoto´s mischien dat jullie wat tips hebben.
vandaag had ik foto´s gemaakt met sportstand zon was bijna weg maar nog wel licht. ik had toen best wat ruis erin en de scherpte was niet mooi. iemand idee hoe dit komt?
ik krijg niet met die rijfoto's die mooie heldere scherpe foto's die instellingen blijven lastig..
iemand tips hoe ik dit kan oefenen? ik heb een spiegelreflex sony
bedankt en hopelijk hebben jullie tips dat ik verder kan oefenen