[INFO] Welk objectief moet ik kopen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kokomo

Re: [Centraal] Welk objectief moet ik kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 00:13

Bij Konijnenberg kost dat filter 22 euro.

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 00:22

De betere filters van B&W hebben de aanduiding MRC. Dat geeft aan dat er speciale coatings op zitten en dat is beter. Is dat nog niet genoeg dan heb je nog de allersbest met de aanduiding F-PRO of digi Pro

regina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 17:05

hallo allemaal!

ik heb sinds kort een canon eos 400d met 18-55mm lens, en 70-300mm...

wat voor een lens kan ik er het beste nog bij kopen? ik fotografeer het liefst mensen/dieren en af en toe wat bloemen. het liefst doe ik macro foto's Lachen dus welke lens kan ik er het beste nog bij nemen?

JW18

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 17:44

Met de lenzen die je nu hebt kun je ook mensen, dieren en bloemen fotograveren dus snap je probleem niet zo.
Voor macro zou je een macro lens aan kunnen schaffen of bijv. een anon f1.8 met een setje tussenringen.

regina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 17:56

JW18 schreef:
Met de lenzen die je nu hebt kun je ook mensen, dieren en bloemen fotograveren dus snap je probleem niet zo.
Voor macro zou je een macro lens aan kunnen schaffen of bijv. een anon f1.8 met een setje tussenringen.

ok, bedankt!

litteltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 19:55

Ik heb nu een NikonD50 met de kitlens, 18-55mm.
Ik ben op zoek naar een andere lens en ik dacht aan:
70-300mm
55-200mm

Welke kan ik het beste nemen? de 70-300mm is wel duurder..

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 20:01

regina schreef:
hallo allemaal!

wat voor een lens kan ik er het beste nog bij kopen? ik fotografeer het liefst mensen/dieren en af en toe wat bloemen. het liefst doe ik macro foto's Lachen dus welke lens kan ik er het beste nog bij nemen?

Je hebt best wel mogelijkheden. Als je een erg goede macro-objectief wilt kun je gaan kijken naar een speciaal macro-objectief van 90/100 of 110 mm. Maakt eigenlijk niet zo uit welke je kiest want zowel Canon, Sigma, Tamron als Vivitar maken macro-objectieven die elkaar niet zo heel veel ontlopen. Ook kun je een echt macroobjectief kopen. De eerder genoemde macro-objectieven gaan tot een vergroting van 1:1 en dat is net de grens van echte Macro. De MP-E 65mm f/2.8 1-5x Macro Photo
gaat tot 5:1 en kan dus zelfs 5x vergroten. Dat is een halve mug vol in beeld.
Er is ook nog een derde mogelijkheid. Je kunt een goedkoop lichtsterk objectiefje kopen, de 50mm 1.8. Die heeft als voordeel dat ie erg lichtsterk is en je ook binnen nog redelijk uit de voeten kunt zonder flits. Hij kost minder dan 100 euro en is scherper dan de beide zoomobjectieven die je hebt. Als je er nog een par tussenringen van Kelko bij koopt kun je met deze of met de objectieven die al hebt nog beter uit de voeten met macro.

regina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 20:23

Kokomo schreef:
regina schreef:
hallo allemaal!

Je hebt best wel mogelijkheden. Als je een erg goede macro-objectief wilt kun je gaan kijken naar een speciaal macro-objectief van 90/100 of 110 mm. Maakt eigenlijk niet zo uit welke je kiest want zowel Canon, Sigma, Tamron als Vivitar maken macro-objectieven die elkaar niet zo heel veel ontlopen. Ook kun je een echt macroobjectief kopen. De eerder genoemde macro-objectieven gaan tot een vergroting van 1:1 en dat is net de grens van echte Macro. De MP-E 65mm f/2.8 1-5x Macro Photo
gaat tot 5:1 en kan dus zelfs 5x vergroten. Dat is een halve mug vol in beeld.
Er is ook nog een derde mogelijkheid. Je kunt een goedkoop lichtsterk objectiefje kopen, de 50mm 1.8. Die heeft als voordeel dat ie erg lichtsterk is en je ook binnen nog redelijk uit de voeten kunt zonder flits. Hij kost minder dan 100 euro en is scherper dan de beide zoomobjectieven die je hebt. Als je er nog een par tussenringen van Kelko bij koopt kun je met deze of met de objectieven die al hebt nog beter uit de voeten met macro.

ok bedankt! maar waar dienen tussenringen eigenlijk voor?

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 20:51

regina schreef:
ok bedankt! maar waar dienen tussenringen eigenlijk voor?

Met tussenringen kun je dichter bij je onderwerp komen waardoor het er groter op komt. Stel je kunt met de 50mm tot op 45 cm komen. Als je er 1 tussenring tussen zet wordt dat bv. 20cm. Met 2 10 cm. Er zijn setjes te koop van Kenko, die zijn niet zo duur en dat is een set met 3 verschillende lengtes. Daar kun je 6 verschillende lengtes van samenstellen. Als je ze er alledrie op hebt kun je behoorlijk dicht bij komen en kun je goed macrofoto's maken. Ik heb het hele verhaal al een keer uitgelegd op een van deze topics.

Niien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 20:56

Ik heb een olympus E-500
En ik zoek een lens waarmee ik kleine beestjes enzo ook erg groot kan fotograferen.
Is dat een aparte lens, of heb je daar iets anders voor?
Ik hoor het graag over PB!

JW18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 16:15

@nien_ zie de posts voor je.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 17:03

Jeannine schreef:
Hallo,
Ik heb een vraag? Wij hebben sinds 2 dagen een nieuwe camera (eos 400D) Er zit dus die standaard lens bij, daar kun je best goed mee oefenen aangezien (echte) fotografie nieuw is voor mij. Je kunt met die lens best veel, maar als ik wil inzoemen op het eendje wat in de sloot zit, dan kom ik niet zo ver.
Nu is mijn vraag, wat voor lens kan ik daar het best voor gebruiken?

Als ik de musjes voor wil fotograferen, dan lukt dat niet, want ze zijn al weg als ze mij zien, omdat ik redelijk dichtbij moet komen om ze dichtbij te halen.
Gr. Jeannine

ps sorry als dit al eerder in dit topic genoemd is, maar had geen tijd om het topic nu door te lezen.

Afgelopen zaterdag heb ik ook de 400D gehaald. Ik heb er meteen de Canon 55-200 USM bij besteld, omdat ik al het vermoeden kreeg dat ik met de kitlens alleen niet al te ver zou komen. Helaas moet ie nog binnenkomen, dus ik ben nu eerst even met de kitlens aan het spelen. Maar de Canon 55-200 USM vind ik zeker een aanrader voor een leuke prijs (€ 175).

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 17:50

Kokomo schreef:
Ik zie het nut niet om op een forum voorbeeldfoto's van een objectief te plaatsen of je zou al een link naar het volledige formaat moeten doen. Het normale formaat hier is nl. veel te klein om uit die voorbeelden conclusies te trekken. Je zult hier, in een resolutie van 800 pixels, dan ook nauwelijks een verschil kunnen ontdekken tussen een objectief van 100 of van 1000 euro.

Even lezen in het topic, dat was ook voorgesteld Knipoog

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 17:51

Hoe vind ik trouwens een juiste zonnekap voor mijn objectieven?
Is er ook zoiets als een universele zonnekap?
Want ik zie bij digitalstreet dat bij elke objectief hoort een bepaalde zonnekap (die moet toch ook te verwisselen zijn op mijn andere objectief (zo'n universele? )

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 21:56

Marchador schreef:
Hoe vind ik trouwens een juiste zonnekap voor mijn objectieven?
Is er ook zoiets als een universele zonnekap?
Want ik zie bij digitalstreet dat bij elke objectief hoort een bepaalde zonnekap (die moet toch ook te verwisselen zijn op mijn andere objectief (zo'n universele? )

Een echt universele zonnekap bestaat niet. Ten eerste kun je 2 soorten kopen, nl. een inschroef of eentje die aan de buitenkant om je objectief schuift. Die laatste is handiger want bij de inschroef kun je niet meer je lensdop er op doen, maar moet je eerst de zonnekap er weer afschroeven.
Tevens moet denken om voor wat voor objectief je een zonnekap nodig hebt. Als je een zonnekap voor een teleobjectief hebt en die zet je op een groothoekobjectief, dan zie je de hoeken van de zonnekap in je beeld. Als je een losse zonnekap koopt kun je het beste je camera meenemen om even te controleren of dat het geval is.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 22:42

Sorry, allereest was het niet de bedoeling dit bericht nogmaals hier niet te zetten, ik dacht dat ik hem op een ander forum neer had gezet Bloos

Kokomo: heel erg bedankt voor je reactie: hier had ik nog niet eens aan gedacht, dat je de hoeken zou kunnen zien. Als ik op pad ga om ze uit te zoeken, neem ik mijn camera zeker weten mee!
Bedankt

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-07 10:36

Naar aanleiding van dit topic op FZ: viewtopic.php?f=25&t=772629 het volgende:

Het lijkt me handig om objectieven-fotovoorbeelden op de zelfde manier toe tevoegen en bij te houden als in het centrale welke camera moet ik kopen topic. Ik stel daarom ook het volgende voor:

Objectieven voorbeeld fotos
  • Je opent een nieuw topic, met de tag [FOTO].
  • In het topic plaats je de voorbeeld foto's die je wilt laten zien.
  • Je vermeld welke lens je hebt gebruikt.
  • Eventueel vermeld je wat extra info over de lens.
  • Je vermeld welke body je hebt gebruikt.
  • Je plaatst je topic en drukt op de TEM knopt met de mededeling dat het een objectieven voorbeeldtopic is.
  • Je topic wordt gesloten en de link wordt toegevoegd in het centrale objectieven topic.

Discussies naar aanleiding van de voorbeeldfoto's/topics kunnen gewoon in het centrale objectieven forum.

dierenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 13:13

Ik ga straks mijn nieuwe EOS 400D (Canon) halen en deze zal vooral dienen om portretfoto's en sportfoto's van dieren en mensen te nemen. Heeft iemand enig idee welke betaalbare lenzen er zijn voor deze mogelijkheden? Macrofoto's zal ik ook wel nemen , maar hiervoor hoef ik geen speciale lens,ik ben meer voor de portretfoto's en sportfoto's.

Wat raden jullie aan dat aan volgende dingen ongeveer voldoet? Lachen
- Betaalbaar
- voor Canon 400D
- Portret en sportfoto's

En dan een laatste vraag , kan ik met dit soort lens ook de blackfoto's nemen (dus zwarte achtergrondfoto's) of heb ik hiervoor beter een andere lens?

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 13:49

dierenlover schreef:
Ik ga straks mijn nieuwe EOS 400D (Canon) halen en deze zal vooral dienen om portretfoto's en sportfoto's van dieren en mensen te nemen. Heeft iemand enig idee welke betaalbare lenzen er zijn voor deze mogelijkheden? Macrofoto's zal ik ook wel nemen , maar hiervoor hoef ik geen speciale lens,ik ben meer voor de portretfoto's en sportfoto's.

Wat raden jullie aan dat aan volgende dingen ongeveer voldoet? Lachen
- Betaalbaar
- voor Canon 400D
- Portret en sportfoto's

En dan een laatste vraag , kan ik met dit soort lens ook de blackfoto's nemen (dus zwarte achtergrondfoto's) of heb ik hiervoor beter een andere lens?

De 70-300mm van Canon is een goed objectief die in 3 uitvoringen leverbaar is. De eenvoudige, eentje met USM motor waardoor hij snleer en geruisloos scherpstelt en nog met IS, de image stabelizer die trillingen wegwerkt. Het glas er in is gelijk van alle drie.
Prijzen 205, 249 en 544 euro.
Voor de blackfoto's kan je in principe ieder objectief gebruiken. Het is een opname methode en heeft met het gebruikte objectief minder te maken. Met een ietsje tele is het wat handiger.

Madelief28

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 20:21

Deze lens heb ik onlangs gekocht voor mijn EOS400D

Afbeelding

Dan krijg je dit soort fotoos

Afbeelding
Afbeelding

Deze lens hebben we nu een half jaartje denk ik
Afbeelding

dan krijg je dit soort fotoos..
Afbeelding
Afbeelding

Let aub niet op de isowaardes en sluitertijden, ik ben nog steeds lerende Lachen

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-07 23:18

xXIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 10:39

Ik wil binnenkort ook nog een lens erbij kopen voor de Canon EOS 400d.
Ik heb al een kitlens 18-55mm
Ik zoek een goeie lens, die betaalbaar is, en waar ik verder mee kan inzoomen.

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-07 11:50

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 12:34

Ik heb vandaag al een topic om CB geopend, maar kan ik er nog een openen voor foto's van de objectieven? Lachen Of moet ik dan wachten tot morgen?

kay27

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 13:51

claudia23 schreef:
Deze lens heb ik onlangs gekocht voor mijn EOS400D
Afbeelding

Het zou wel fijn zijn als je er dan ook bij vermeld om wat voor lens het gaat, aangezien je (ik in ieder geval) dat niet kan zien aan de foto.
Leuk dat je er wat foto's bij plaatst, maar dat zegt mij niets. Een betere fotograaf zal met een mindere lens nog steeds betere foto's weten te produceren. Je foto's zijn op lage resolutie, lijken in kwaliteit ingeboet te hebben door het uploaden, en kun je om die reden dus net zo goed weg laten.