Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
JW18 schreef:Met de lenzen die je nu hebt kun je ook mensen, dieren en bloemen fotograveren dus snap je probleem niet zo.
Voor macro zou je een macro lens aan kunnen schaffen of bijv. een anon f1.8 met een setje tussenringen.
regina schreef:hallo allemaal!
ik heb sinds kort een canon eos 400d met 18-55mm lens, en 70-300mm...
wat voor een lens kan ik er het beste nog bij kopen? ik fotografeer het liefst mensen/dieren en af en toe wat bloemen. het liefst doe ik macro foto'sdus welke lens kan ik er het beste nog bij nemen?
Kokomo schreef:regina schreef:hallo allemaal!
ik heb sinds kort een canon eos 400d met 18-55mm lens, en 70-300mm...
wat voor een lens kan ik er het beste nog bij kopen? ik fotografeer het liefst mensen/dieren en af en toe wat bloemen. het liefst doe ik macro foto'sdus welke lens kan ik er het beste nog bij nemen?
Je hebt best wel mogelijkheden. Als je een erg goede macro-objectief wilt kun je gaan kijken naar een speciaal macro-objectief van 90/100 of 110 mm. Maakt eigenlijk niet zo uit welke je kiest want zowel Canon, Sigma, Tamron als Vivitar maken macro-objectieven die elkaar niet zo heel veel ontlopen. Ook kun je een echt macroobjectief kopen. De eerder genoemde macro-objectieven gaan tot een vergroting van 1:1 en dat is net de grens van echte Macro. De MP-E 65mm f/2.8 1-5x Macro Photo
gaat tot 5:1 en kan dus zelfs 5x vergroten. Dat is een halve mug vol in beeld.
Er is ook nog een derde mogelijkheid. Je kunt een goedkoop lichtsterk objectiefje kopen, de 50mm 1.8. Die heeft als voordeel dat ie erg lichtsterk is en je ook binnen nog redelijk uit de voeten kunt zonder flits. Hij kost minder dan 100 euro en is scherper dan de beide zoomobjectieven die je hebt. Als je er nog een par tussenringen van Kelko bij koopt kun je met deze of met de objectieven die al hebt nog beter uit de voeten met macro.
regina schreef:ok bedankt! maar waar dienen tussenringen eigenlijk voor?
Jeannine schreef:Hallo,
Ik heb een vraag? Wij hebben sinds 2 dagen een nieuwe camera (eos 400D) Er zit dus die standaard lens bij, daar kun je best goed mee oefenen aangezien (echte) fotografie nieuw is voor mij. Je kunt met die lens best veel, maar als ik wil inzoemen op het eendje wat in de sloot zit, dan kom ik niet zo ver.
Nu is mijn vraag, wat voor lens kan ik daar het best voor gebruiken?
Als ik de musjes voor wil fotograferen, dan lukt dat niet, want ze zijn al weg als ze mij zien, omdat ik redelijk dichtbij moet komen om ze dichtbij te halen.
Gr. Jeannine
ps sorry als dit al eerder in dit topic genoemd is, maar had geen tijd om het topic nu door te lezen.
Kokomo schreef:Ik zie het nut niet om op een forum voorbeeldfoto's van een objectief te plaatsen of je zou al een link naar het volledige formaat moeten doen. Het normale formaat hier is nl. veel te klein om uit die voorbeelden conclusies te trekken. Je zult hier, in een resolutie van 800 pixels, dan ook nauwelijks een verschil kunnen ontdekken tussen een objectief van 100 of van 1000 euro.
Marchador schreef:Hoe vind ik trouwens een juiste zonnekap voor mijn objectieven?
Is er ook zoiets als een universele zonnekap?
Want ik zie bij digitalstreet dat bij elke objectief hoort een bepaalde zonnekap (die moet toch ook te verwisselen zijn op mijn andere objectief (zo'n universele? )
dierenlover schreef:Ik ga straks mijn nieuwe EOS 400D (Canon) halen en deze zal vooral dienen om portretfoto's en sportfoto's van dieren en mensen te nemen. Heeft iemand enig idee welke betaalbare lenzen er zijn voor deze mogelijkheden? Macrofoto's zal ik ook wel nemen , maar hiervoor hoef ik geen speciale lens,ik ben meer voor de portretfoto's en sportfoto's.
Wat raden jullie aan dat aan volgende dingen ongeveer voldoet?![]()
- Betaalbaar
- voor Canon 400D
- Portret en sportfoto's
En dan een laatste vraag , kan ik met dit soort lens ook de blackfoto's nemen (dus zwarte achtergrondfoto's) of heb ik hiervoor beter een andere lens?
claudia23 schreef:Deze lens heb ik onlangs gekocht voor mijn EOS400D