De volgende dag werd ik om half zes wakker door Jason die op mijn bed kwam zitten. "Wat doe jij hier nou? Het is nog zo vroeg." Ik wreef in mijn ogen en rekte me uit.
"We moeten om half acht weg naar de wedstrijd en we moeten eerst alles nog inladen en de paarden klaarmaken. Mijn ouders gaan ook mee, wij hebben onze eigen trailer."
Ik gaapte nog een keer en stapte uit mijn bed. "Ik ben zo moe..." kreunde ik en legde mijn hoofd op Jasons schoot.
Hij lachte. "Je kunt niet met een slaaphoofd een wedstrijd rijden. Hup, onder de douche." Jason trok mijn pyjama uit, daar schrok ik van. Dit was de eerste keer dat hij me naakt zag. Maar goed, dat moest er toch een keer van komen, ik bedoel, het is mijn vriend natuurlijk.
Ik liet me meeslepen naar de douche en kreeg een koude plens water over me heen. Ik gilde en was meteen klaarwakker. Jason lachte me uit. "Zie je, koud water doet wonderen."
Ik zuchtte en sloeg hem met mijn handdoek. “Bedankt hé, staan we nou quitte?” Ik rolde de handdoek op en liet hem los op zijn kont. “Au! Ha ha, ja, we staan nu quitte.” lachte hij en pakte de handdoek af.
Even later zat ik in mijn kleren een broodje te eten. Jason was alweer naar buiten gegaan, waar het alweer plensde van de regen. Ik hoorde een klap en een hinnik. Snel propte ik mijn broodje in mijn mond om te kijken wat er was.
Ik zag dat Danger steigerde en Jason die naar hem schreeuwde. Mijn moeder kwam net het voerhok uitrennen en schoot Jason te hulp. Ze mompelde allemaal dingen, die ik niet kon verstaan en wreef zachtjes over Dangers hals. Danger leek er rustiger van te worden en briesend bleef hij stilstaan. Een klopje op zijn hals volgde en mijn moeder liet hem weer los. Ongelofelijk! Had ze dat ook uit dat boek? Ik schudde mijn hoofd en liep naar ze toe. “Mam! Hoe deed je dat?” vroeg ik nieuwsgierig.
Mijn moeder haalde haar schouders op. “Uit dat boek waar ik over vertelde. Er staan echt heel veel en handige dingen in!” Ze pakte het boek die naast Sueño’s stap lag en liet mij de bladzijde zien waar mijn moeder het vandaan had gehaald. “Kijk, houd uw ogen niet op het paard gericht, dan voelen ze zich bedreigd, schreeuw niet, maar praat zachtjes om het paard gerust te stellen en aai zachtjes over de hals.”
Ik knikte geïnteresseerd. Ik vond het allemaal zo leuk! Ik geloofde echt dat mijn moeder heel goed met paarden om kon gaan.
“Goed mensen, we moeten de paarden nog klaar maken voor de wedstrijd! Jason, onthoud goed wat ik net deed, dan zullen dat soort dingen niet snel meer gebeuren.” Mijn moeder leek de hele leiding over te nemen en Jason deed wat ze zei.
Ik besloot Fox maar klaar te maken voor de reis en stapte zijn stal in. Daar begon ik hem te borstelen en hem transportbandages om te doen. Ik zag een auto met trailer de oprit oprijden. Daar waren Jasons ouders. Tijd om kennis met ze te maken dus.
Ik liet Fox alleen in zijn stal en liep samen met Jason naar buiten. Daar stapten er twee mensen uit. Jasons moeder had bruin haar en een hoed op en een bloemetjesjurk aan. Ze had een deftig tasje in haar ene hand en in haar andere hand had ze een enorme paraplu.
Jasons vader had een grote snor en een kogelronde buik. Hij was kaal en heel groot. Ik vind hem er een beetje eng uitzien, want zijn wenkbrauwen gaven hem een boze blik.
“Hoi pap, mam!” groette Jason en hij stapte opzij, zodat zijn ouders mij konden zien. “Jij moet Rochelle zijn!” zei Jasons vader met een zware bromstem. Hij liep naar me toe en gaf me een stevige handdruk. Een beetje té stevige handdruk, mijn hand deed er een beetje pijn van.
Jasons moeder begroette me met een deftige stem, maar verder deed ze niets.
Alles was klaar voor vertrek en we vertrokken om vijf voor half acht. Mooi op tijd dus, want het was een half uur rijden en om half negen moest ik rijden, om kwart voor negen mijn moeder en om tien voor half tien Jason.
De reis verliep goed en het regende nog steeds heel hard toen we daar aankwamen. Er klonk het gekraak van piepende luidsprekers, toen we de paarden uitlaadden.
Ik liep naar één van de bakken om de deelnemer die bezig was te zien. De bak was heel erg modderig en af en toe zag je het paard uitglijden. Bij de laatste hindernis kwam het paard niet goed uit, waardoor het paard uitgleed en met een harde dreun op de grond viel.
Mijn adem stokte in mijn keel. Het deed me weer denken aan die ene wedstrijd met Blue Sky! In paniek schudde ik mijn hoofd en rende weg van de bak naar een weiland, waar ik me hijgend liet vallen in het hoge gras.