[VRAAG] Fotoshoot aanbieden; wat doen wij fout?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 16:50

NathalietjeB schreef:
1 de markt is overzadigd met fotografen.
2 ga uitzoeken waar je hart ligt in de fotografie en hoe je er tussen uit springt.
3 ga naar concoursen etc om naams bekendheid op te bouwen

En dat is precies mijn gedachte.

Half bokt stroomt over van 'geprofessionaliseerde hobbyfotografen'. Concurrentie is immens.

Wees meer orgineel. De kiekjes die op de FB staan kan mijn telefoon ook maken. Filtertje er overheen en klaar. Wees origineel, zoek andere hoeken, speel met scherpten en kleuren en wissel af. Zoek je stempel - waar worden jullie foto's aan herkend - en draag deze naar buiten toe. Een logo zorgt ook deels voor herkenbaarheid maar zorg wel voor symmetrie in het logo als je deze gebruikt. Het ene moment is die duidelijk zichtbaar, vervolgens verlicht. Het ene moment zie je het been wel in de hoek en op de andere foto is het been er af...

En wat betreft naamsbekendheid: Ga idd naar concoursen, keuringen, e.d. Je hoeft niet perse een paard op stand te fotograferen maar een halslijn van een paard op stand tijdens de keuring (herkenbaarheid dus. Sommige fotografen zijn goed in details, anderen in de omgeving naar voor brengen, weer anderen spelen met de kleuren)

Zoek je oorsprong. Waar liggen je kwaliteiten. Oefen oefen oefen voordat je überhaupt geld durft te vragen.

Wb je website. Wat doet een pen op die site :+ ?! Dat is totaal irrelevant. Vertel de oorsprong van fotografie. Hoe je hier bij bent gekomen. Wat je doelstelling is, wat je wilt bereiken. Vertel wie je bent, wie je wil zijn en wat je wil laten zien. Maar zorgt wel dat de foto's hierop aansluiten.

Edit: Portifolio zie ik ook alleen maar koudbloeden. Paarden die hun passen niet hebben afgemaakt. En bij de Welkom! zie ik verschil in lettertype/letterafmeting.
Laatst bijgewerkt door eenitraM op 08-12-14 16:59, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Re: Fotoshoot aanbieden; wat doen wij fout?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 16:51

Om de opmerking "Zulke kiekjes kan ik met mijn telefoon ook maken" moet ik altijd erg lachen. :D

Ik heb al een aantal keer aangegeven dat we inderdaad naar evenementen gaan en dit ook zullen blijven doen.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 16:53

altijd welkom om het gouden boktveulen te fotograferen ;)

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 16:53

Variatie zou inderdaad een goed plan zijn, maar de opzet van jullie website vind ik er netjes uitziet. :j

Wat betreft jouw laatste zin, Tieneke, wil ik wel even op invallen. Ondanks dat ik weet wie Kim en die fries van jou zijn, valt het wel op dat je veelal dezelfde erop hebt staan. Probeer pony's erin te zetten, verschillende kleuren. Qua verschil in locatie vind ik wel duidelijk en netjes. :D

Naarmate je langer fotografeert komt die originaliteit vanzelf wel. Gewoon je ding blijven doen, dan vind je vanzelf je eigen smaak wel. Als iemand een fotoshoot wil, altijd mooi meegenomen. Ondertussen gewoon jezelf blijven verbeteren.

Goed dat jullie naar evenementen gaan!

Zulke kiekjes kan ik inderdaad niet met mijn telefoon maken. :+

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 16:58

KoudbloedKim schreef:
Om de opmerking "Zulke kiekjes kan ik met mijn telefoon ook maken" moet ik altijd erg lachen. :D

Ik heb al een aantal keer aangegeven dat we inderdaad naar evenementen gaan en dit ook zullen blijven doen.

Ja, sorry hoor := De foto springt niet.. (Terug naar de termen 'variatie' en vooral 'creativiteit') Je snapt toch wel wat er bedoeld wordt?!

Gebruik evenementen op je website! Ik zie regelmatig topics langskomen van mensen die opzoek zijn naar een fotograaf die zij hebben gezien tijdens het rijden van bijvoorbeeld een proef :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 17:00

Katja, toch wel? :)

Nayomie, ik kan nog geen foto's erop zetten die ik nog niet heb gemaakt.
We hebben via pb al wel meerdere leuke aanbiedingen gehad! :j
Ook aparte paarden en mooie omgevingen, dus dat komt wel goed.
Of ik er nou geld voor krijg of niet, ik blijf er evenveel plezier in hebben.
Fotograferen en alles daar omheen is mijn leven.

Ik zal eerlijk bekennen dat sommige reacties in dit topic nogal aanvallend over zijn gekomen.
Of ze zo bedoeld zijn weet ik niet, misschien wel, misschien niet. :)
Als je eindelijk voor het eerst in je leven iets hebt gevonden wat ECHT bij je past en waar je tranen van in je ogen krijgt als je er aan denkt, is het best teleurstellend om te horen dat je niet goed bent, dat je faalt.
Met opbouwende kritiek kan ik/kunnen we ontzettend veel en ik ben dankbaar voor alle tips die er zijn gegeven. :j

Jongens, lees dit bovenstaande stukje a.u.b niet selectief. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 17:00

eenitraM schreef:
[naam] schreef:

Ja, sorry hoor :=
Excuses geaccepteerd. :+

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 17:01

KoudbloedKim schreef:

Waarom? Een goede fotograaf maakt met de simpelste camera een betere foto dan een amateur met de duurste! ;)
Hoe / waar hebben jullie leren fotograferen?

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 17:02

KoudbloedKim schreef:

Ik begrijp niet waarom je daar mee moet lachen. Als mensen dat tegen mij zeggen ga ik toch evt denken wat ik anders kan doen. Ipv het weg te lachen.. oké je bent goed bezig met je website enzo, maar ik denk dat je een beetje moet beseffen dat het gewoon niet zo snel gaat, ook al zou dat super leuk zijn!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 17:02

Geen idee, vind het gewoon lachwekkend, al heb je tegenwoordig natuurlijk ook wel erg goede telefoons. :+

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 17:04

KoudbloedKim schreef:
Doubtless schreef:
Dat andere paard kan ik echt niet vinden :') Ik weet niet of je het nu belangrijker vind om je gelijk te halen of om tips te krijgen...
Dat gevoel heb ik persoonlijk eerder andersom. :)

Ik heb de foto's gekozen waarvan ik denk dat ze portfoliowaardig zijn.
Er zijn nog een hoop die erbij zouden kunnen, maar dat zijn dezelfde rassen als er nu al staan.

Over de voorpagina; de gemiddelde bezoeker weet niet van wie de paarden zijn, dus die vlieger gaat al niet op.

Wilde je nou tips of? Ik snap er echt weinig meer van, je opent een topic, maar de helft van de tips ga je vervolgens alleen maar tegen in lopen drammen...

Niet bedoelt om je af te kraken, maar volgens mij heb je/jullie niet helemaal een realistisch beeld van je kunnen en het werk wat je hebt op dit moment.
Wat betreft telefoons, het moet niet uitmaken wat voor apparatuur je gebruikt, een goede fotograaf kan met een telefoon nog prachtige foto's maken. Zal qua kwaliteit minder zijn maar fotograferen gaat om veel meer dan dat.

Edit:

KoudbloedKim schreef:

Ik zal eerlijk bekennen dat sommige reacties in dit topic nogal aanvallend over zijn gekomen.
Als je eindelijk voor het eerst in je leven iets hebt gevonden wat ECHT bij je past en waar je tranen van in je ogen krijgt als je er aan denkt, is het best teleurstellend om te horen dat je niet goed bent, dat je faalt.
Met opbouwende kritiek kan ik/kunnen we ontzettend veel en ik ben dankbaar voor alle tips die er zijn gegeven. :j

Volgens mij zegt niemand hier dat je faalt? Alleen om realistisch te blijven, dat is wat anders. Als fotograaf moet je juist kritisch naar jezelf kunnen kijken.
Laatst bijgewerkt door Fenrir op 08-12-14 17:07, in het totaal 2 keer bewerkt

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 17:05

Wat ik zie een site van iemand die heel goed foto's van zijn eigen dieren maakt, er zijn 2 foto's van andere paarden/dieren de rest is van jou of van Kailey. :P Waarschijnlijk zijn dat de mooiste foto's omdat jullie vooral veel geoefend hebben met je eigen dieren. Dat is logisch!

Eerlijk? Ik zou heel groot op die site en facebook zetten dat jullie op zoek zijn naar portefoliomateriaal. En zeker geen geld vragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 17:07

MarlindeRooz, er staan echt wel wat meer foto's op dan onze eigen paarden.

En tips, ja die waardeer ik (toch grappig dat bepaalde reacties van mij niet gelezen worden), maar ik heb ook het recht om onterechte opmerkingen te corrigeren. :)

Yasmijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 17:08

Ziet er erg goed uit!
Wil ik ooit een fotoshoot kom ik zeker even rondneuzen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 17:09

Dankjewel! :)

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 17:09

KoudbloedKim schreef:

Wat Marlinde ook zegt, zoek portfoliomateriaal, vraag hier geen geld voor maar enkel reiskostenvergoeding zodat jullie mooi kunnen oefenen en ook nog eens mooi portfoliomateriaal hebben. Krijg je een hele mooie portfolio van. :)

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 17:10

hoe bedoel je toch wel?

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 17:10

KoudbloedKim schreef:

En tips, ja die waardeer ik (toch grappig dat bepaalde reacties van mij niet gelezen worden), maar ik heb ook het recht om onterechte opmerkingen te corrigeren. :)

Dat is je goed recht, maar het gaat niet om onterechte opmerkingen. Dat is het punt. Mensen geven je tips, dingen die hen opvallen, en dat wordt vervolgens weggewuifd. Je hebt amper portfolio materiaal maar blijft volhouden dat je heel veel shoots hebt gedaan, op je voorpagina en in je portfolio staan 99% dezelfde paarden (of iig dezelfde types) maar dat ontken je of wuif je weg, etc.
Zo kom je niet verder...

Overigens lees ik alles hoor ;) Maar blijf kritisch naar jezelf kijken en wees realistisch, het is natuurlijk hartstikke leuk dat je je passie hebt gevonden maar dat wil nog niet zeggen dat alles eromheen allemaal even makkelijk zal gaan of jullie aan zou komen waaien. Dit soort dingen kosten gewoon ontzettend veel tijd en werk.

hamsterfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 17:11

Lees ook al vanaf het begin mee in het topic.
Allereerst top dat je een website hebt opgezet! Dit werkt vaak echt een stuk beter dan alleen een facebook pagina. Ik bood eerst shoots aan voor 15 euro. De tijd die ik er aan kwijt was (nabewerken) was gewoon niet leuk meer en ik ging mijn tarieven vergelijken met anderen. Toen kwam ik er wel achter dat ik echt goedkoop ben (nu 25 euro, nog steeds niet duur). Dit heeft wel ongeveer 2 jaar geduurd. 2 jaar van leren, mee gaan op meetings, veel kijken en veel doen en ik ben nog lang niet uitgeleerd :D Echt een vetpot is het natuurlijk niet, maar ik vind het leuk om te doen en het is een stukje ontspanning voor mij :) Nu stromen de shoots langzaam aan wat meer binnen, naarmate ik mijn eigen fotografie uitbreid (dus niet alleen paarden, maar ook langzaam aan honden en mensen). Veel mond op mond reclame helpt echt een hoop heb ik gemerkt! Dus als mensen blij zijn met de foto's die je hebt gemaakt en die dus volop gaan delen (want dat doen mensen :D) krijg je vanzelf meer naamsbekendheid en denken mensen; Hé maar dat zijn mooie foto's.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 17:12

KoudbloedKim schreef:

Wij hebben ook recht om commentaar te geven. Van alle poespasjes word je ook niet beter. Je wilt niet weten wat voor commentaar ik voorheen bij het tekenen kreeg. Maar weet je? Mooie tip van de zaak. Achteraf kun je denken 'ik heb het wel even mooi geflikt!'. Wij geven jullie tips, jezelf erin blijven verdedigen zal uiteindelijk niet helpen. je zou ook kunnen accepteren en juist een soort 'kick ass' willen geven om te laten zien dat je het wel kan.

En absoluut niet je hobby hierdoor laten verpesten want zoals je zegt, je hebt er plezier in. :)

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 17:15

Tsja, er is gewoon heel veel aanbod en vrij weinig vraag aangezien tegenwoordig iedereen een (broertje, vader, kennis met) vrij goede camera heeft.

Verder is een eigen bedrijfje geen kwestie van een website maken en advertenties zetten maar vooral van netwerken (dus overal aanwezig zijn bij evenementen, wedstrijden, beurzen en noem maar op); naam maken. Dat kost veel tijdsinvestering maar dan gunnen de mensen je wat en zullen ze naar jullie gaan in plaats van één van de 100 anderen.

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 17:16

Ten eerste heb ik altijd enorm respect voor mensen die gaan voor hun droom (ben er zelf ook zo eentje).

Mijn tips

- registreer een domeinnaam en zorg voor hosting. Voor ca. 40 euries in het jaar heb je bij mijndomein.nl een pakket met domeinnaam en bijbehorende emailadressen. Dat staat echt zoveel professioneler! Bij een weebly site heb ik altijd het gevoel van winkeltje spelen :o

- In een verzadigde markt met veel meer aanbod dan vraag moet je er uitspringen met wat je aan te bieden hebt. Als dat je lukt, is het succes al een grote stap dichterbij.

- Wees nooit te goedkoop! Klanten zitten vreemd in elkaar; bij iets emotioneels als een fotoreportage willen ze het gevoel hebben dat het iets speciaals is (tenslotte heeft bijna iedereen tegenwoordig de mogelijkheid om kwalitatief leuke foto's met hun smartphone te maken) Dus als je goedkoop bent dan denken ze al gauw dat de kwaliteit bijbehorend is (het aldi en action effect noem ik dat)

Verder heel veel succes :)

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 17:21

Ik had je graag gehad, maar je woont aan de andere kant van nederland dan ikke. |(

desi92

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 17:22

Als ik zo de website en fb pagina bekijk vind ik het niet waard om er voor te betalen. Voor mijn komen ze over als huis tuin en keuken kiekjes. Veelal hetzelfde, en op mijn persoonlijk niet het wauw! Effect wat ik graag terug wil zien als ik besluit een betaalde fotoshoot te boeken. Op een foto wil ik de liefde en band tussen paard en ruiter terug kunnen zien.
Je geeft zelf aan dat je meerdere meetings hebt gehad, waar staan die foto's? Persoonlijk zou ik 2 a 3 fotos per paard in verschillende stijlen ( hoofdfoto, standfoto, bewegings/rijfoto, immers is het ook een kunst om de ruiter er ook mooi op te krijgen) in het portfolio willen terug zien en niet het grote deel fries of NL trekpaard, hoe trots je er zelf ook op bent.
Meerdere mensen hebben dit ook al hier aangegeven maar toch blijf je er aan vasthouden.
Daarbij ben ik van mening dat een echt goede fotograaf het meest standaard paard spectaculair op de foto kan zetten mits zij de skills hiervoor hebben!
Laatst bijgewerkt door desi92 op 08-12-14 17:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Nonnetje18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 17:22

opzich vind ik het wel mooie foto's maar niet dat ik denk WAUW!
En als ik een fotoshoot met mijn paard zou doen betaal ik liever 60 euro voor echt knal foto's dan 30 euro voor leuke foto's die de vriend van mijn zus ook kan maken zonder enig verstand van een paard. het klinkt misschien banketstaaf maar het is wel de waarheid.
en een kleine tip of naja meer mijn mening ik stoor mij heel erg aan je logo... ik vind hem echt te groot en te opzichtig.
Ik denk wel als jullie meer gaan fotograferen en betere spulletjes hebben dat jullie echt hele mooie foto's kunnen gaan maken want er zitten wel een paar mooie tussen!
nog een tip: Een vriendin van mij is pas begonnen met fotograferen en geeft op dit moment veel shoots weg en fotografeert mijn dieren veel en die van andere vriendinnen, vooral voor ervaring, ze wordt er bekender door en haar facebook en website word hier gewoon voller door.
veel succes want ik denk en hoop voor jullie dat het best wel wat kan worden! :D