Paarden fotoshoppen: wat vinden jullie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 19:53

Dit lijkt héél moeilijk, maar als je wil doe ik dit voor je met bewegende beelden (video).
Kost me een lading tijd en zou een eventuele klant dus aardig geld kosten (als ik er ethisch niks tegen heb), maar je gaat het níet zien.

Ik roep het nóg maar een keer: Neem ieder plaatje dat je tegenkomt - zeker als je een paard wil gaan kopen - met een korreltje zout. Kijk een beetje of het je aanstaat en ga (meer dan eens!) bij het dier kijken.

De dingen zo mooi mogelijk laten zien doet iedereen, waar het "gemiddelde" ligt weet niemand. Heeft bij commerciële belangen nl. meer met een domme koper te maken dan met misleiding.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 20:02

Oh ja, over die video: er zijn mensen die dat nog veel beter kunnen dan ik (én meer tijd hebben om het uit te werken).

Kijk eerst dit eens:

en dan de making of:

Welcome to the world of imaging! ;)

(trouwens ook wel stijlvol dat hier reclame van Portrait Professional bij getoond wordt := )

MerelBormans

Re: Paarden fotoshoppen: wat vinden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 21:29

Die laatste filmpjes kan ik niet zien op de iPad, zo nog maar eens kijken op de laptop, misschien dat ik het daar wel kan zien.

Maar ik vind het wel grappig (hier val ik niemand mee af) dat iedereen het zo afkeurt maar daarna toch heerlijk aan de knutsel gaat :=. Overigens is het soms ook heel erg leuk om eens flink wat te proberen met een foto in photoshop.

Ilona

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 21:46

Ja tuurlijk, het is toch grappig dat dit eigenlijk zo gemakkelijk gaat.. Ik moet zeggen, ziet er een stuk gaver uit na de bewerkingen, maar om zulke foto's dan te posten bij RT-HAW of RIJ-ITP vind ik dan weer een beetje raar..

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 22:04

kgambler schreef:
Die laatste filmpjes kan ik niet zien op de iPad, zo nog maar eens kijken op de laptop, misschien dat ik het daar wel kan zien.

Maar ik vind het wel grappig (hier val ik niemand mee af) dat iedereen het zo afkeurt maar daarna toch heerlijk aan de knutsel gaat :=. Overigens is het soms ook heel erg leuk om eens flink wat te proberen met een foto in photoshop.

Ja maar daar zit ook het punt vind ik. Knutselen mag en omklooien met foto's is af en toe best leuk :)) maar meld het er dan eerlijk bij en hou niemand een ander beeld voor (bijv. met de gangen en het omhoogheffen van benen en opzetten van de nek) dan dat het in werkelijkheid is

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 22:17

Beetje klooien doen we allemaal wel eens... Maar help het dan vervolgens niet de wereld in als zijnde echt. :+

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 22:17

Laurie schreef:
Beetje klooien doen we allemaal wel eens... Maar help het dan vervolgens niet de wereld in als zijnde echt. :+

+1 :D

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 22:20

Laurie schreef:

_/-\o_

Chernique

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 23:00

Wow ik sta echt versteld van sommige verhalen in dit topic!
Wat er allemaal gedaan kan worden met photoshop poeh

xAnnouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 23:03

Goof schreef:
Ik heb er eigenlijk nooit bij stil gestaan dat dit ook in de paardenwereld gebeurd.
Jammer. Ik zie liever een 'echt' paard dan zo'n gefotoshopte. Als ik een fotoreportage zou laten doen en ik zou dit thuis krijgen zou ik absoluut niet vrolijk worden. Ik zou een fotoreportage laten doen om mijn geliefde dier vast te laten leggen zoals het is, zoals ik er een beeld van heb en zoals ik me het wil herinneren en niet om het te veranderen.

Ik sluit me hier helemaal bij aan.
Had echt niet gedacht dat dit gebeurde in de paardenwereld..

chikohaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 00:47

De hele mode en media wereld gebruikt dit en houdt ons dagelijks voor de gek. En dan wordt er als het om een paard gaat ineens moeilijk over gedaan???

Ze mogen mij best wat slanker shoppen hoor :D

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 00:54

Iets stoppen wat al zo lang gaande is kan niet, iets wat pas net begint wel.

En imo blijf je van kinderen en dieren af, die hebben een puurheid van zichzelf wat hun eigen maakt.

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 01:12

chikohaa schreef:
De hele mode en media wereld gebruikt dit en houdt ons dagelijks voor de gek. En dan wordt er als het om een paard gaat ineens moeilijk over gedaan???

Ze mogen mij best wat slanker shoppen hoor :D

Ook in de mode en mediawereld vind ik het verschrikkelijk en vooral in de mode hoe mensen "slank"geshopt worden. Het geeft totaal geen realistisch beeld weer van de normale mens. Mensen gaan alleen maar streven naar perfectie (wat is perfect? Perfect is iemand die zichzelf accepteert en het daardoor uitstraalt). En moeten we het juist zien zien als iets moois dat iedereen uniek is, zowel mens en dier. Een foto optimaliseren (contrast etc..) ok :j, maar een mens of dier optimaliseren vind ik onlogisch want elk mens en dier is al optimaal dus waarom iets verbeteren wat eigenlijk helemaal niet bestaat. Misschien moet de branche eerder zijn beeld van perfectie optimaliseren. Ik vind persoonlijk ook dat fotografen bij hun normen en waarden moeten blijven en ook nee moeten durven zeggen tegen zulke onzin en niet gewoon klakkeloos achter de rest aan moet lopen omdat "iedereen het doet". :o

"Wees jezelf want er zijn al anderen genoeg".

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 07:09

Zijn trouwens ook modellen waarbij de billen en borsten groter worden gemaakt. Dus in plaats van "slanker" voller laten lijken.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 08:13

Leuk streven Maysie. Die fotograaf wil wel "winnen" van anderen, klus binnen = brood op tafel :)

Zelfde geldt voor wielrenners. Doping zal altijd blijven.

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 08:30

Apostrof schreef:
Leuk streven Maysie. Die fotograaf wil wel "winnen" van anderen, klus binnen = brood op tafel :)

Zelfde geldt voor wielrenners. Doping zal altijd blijven.

Tsjah het is maar net hoe dicht iemand bij zichzelf wil blijven :o. daarom zou ik ook nooit in die branche kunnen werke :p

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 15:20

Menino schreef:
JolandaS schreef:
Door al dat gephotoshop ga je je op een gegeven moment bij iedere foto afvragen of iemand een goede fotograaf is of een goede photoshopper. En of het paard echt wel in die omgeving heeft gelopen.
Zit je naar iets echts te kijken of wordt je voor de gek gehouden?

maar maakt het uit dan of iemand een goede fotograaf is of fotoshopper?

Ik vind het allemaal erg afhangen van het doel van de foto.
Is de foto er puur als artistiek product van een bepaalde artiest, dan maakt het imo geen reet uit hoe het tot stand komt. Als het product maar mooi en/of aansprekend is..

Wil je je paard laten zien, en ga je er van alles aan zitten versleutelen .... Dan houd je vooral jezelf voor de gek denk ik... Maargoed, wat de rest van de wereld er van vindt vind ik dan toch ook weer niet zo heel relevant... Je dupeert er ten slotte niemand mee...

Als je een paard voor iemand fotografeert vind ik het allemaal wat gecompliceerder :+

In bepaalde richtingen in de fotografie is bewerking normaal/noodzakelijk (bijv. reclame), in andere richtingen is het not done (bijv. journalistiek of natuurfotografie). Als ik naar een foto kijk, speelt dat onbewust een rol. Ik zal van een reclamefoto hooguit denken 'wat een mooi beeld', want dat is een beeld dat dankzij heel veel dingen, w.o. fotografie, tot stand is gekomen. Bij een nieuwsfoto in de krant ga ik er van uit dat de foto zo gemaakt is en niet bewerkt, dat het 'echt' is wat ik zie, net als bij een natuurfoto.

Bij paardenfotografie weet ik ondertussen hoe makkelijk of moeilijk het is om bepaalde foto's te maken. Als ik een foto zie, schieten er vanzelf allerlei dingen door mijn hoofd (beroepsdeformatie?) zoals 'mooi licht', 'spannende compositie', 'knap gemaakt', 'gaaf standpunt' of 'saai plaatje'.
Nou kun je een fotograaf natuurlijk niet beoordelen op een losse foto maar als je op een website door een portfolio bladert, krijg je natuurlijk wel een indruk. Ik ga er bij paardenfotografie (m.u.v. echte kunstfotografen) vanuit dat gemiddeld 90 % van de foto in de camera gemaakt wordt en dat er naderhand gemiddeld 10 % afgewerkt wordt met een of ander bewerkingsprogramma. Bewerking binnen de grenzen van wat o.a. hier in dit topic als acceptabel wordt beschouwd.

Stel je voor dat je deze foto's ziet op een website van een fotograaf:
Afbeelding
Let even niet op scherpte, lelijke bewerking, het gaat m.n. om de combinatie actiefoto-beeldvullende compositie, hoe 'moeilijk' het is om zulke foto's te maken.

Als nou blijkt dat dit de originele foto's zijn:
Afbeelding

Dan krijg ik een totaal ander beeld van het vakmanschap van de fotograaf. Sterker nog, dan voel ik me toch op een bepaalde manier bedonderd.
Omdat diegene de indruk wekt goed te kunnen fotograferen, maar eigenlijk een goeie beeldbewerker is. En er is niks mis met goeie beeldbewerkers, maar wees daar dan eerlijk over.

Het is precies hetzelfde als met de recente commotie over paardenvlees. Ik vind het prima dat ze het in allerlei producten verwerken, maar vermeld het gewoon op de verpakking.

LisaDijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 15:39

En dat is ook weer precies zo met beginnende/hobby fotografen, wees gewoon eerlijk dat je oefent of het voor de hobby doet en gebruik geen benamingen als "professioneel" want dat is het niet. dan lieg je ook de klant voor. Is toch ook iets wat ik veel op bokt langs zie komen :j

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 15:48

Vind die spring foto nou niet echt netjes bewerkt hihi :))

Maar natuurlijk moet de basis van de foto ook goed zijn, anders kan je er in mijn ogen sowieso al weinig mee :) Maar het is wel leuk om zo nu en dan eff extreem te bewerken

LisaDijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 15:52

lifaya schreef:

"Let even niet op scherpte, lelijke bewerking"

Als je even goed leest :P

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 15:53

Het mooi maken van paarden zoals modellen in een blad word gedaan word in amerika veel gedaan!

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 15:54

LisaDijk schreef:
lifaya schreef:

"Let even niet op scherpte, lelijke bewerking"

Als je even goed leest :P

oeps heb zand in mijn ogen xD

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 15:55

Ik zou zeggen laten we dat lekker in Amerika houden.... die hebben wel meer dingen wat ik niet hier hoef.

Ilona

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 15:55

lifaya schreef:
Maar het is wel leuk om zo nu en dan eff extreem te bewerken

Extreem bewerken is wel leuk ja, maar als je de benen etc gaat bewerken en dat verkondigen als echt, vind ik niet kunnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 16:05

JolandaS schreef:
Dan krijg ik een totaal ander beeld van het vakmanschap van de fotograaf. Sterker nog, dan voel ik me toch op een bepaalde manier bedonderd.
Omdat diegene de indruk wekt goed te kunnen fotograferen, maar eigenlijk een goeie beeldbewerker is. En er is niks mis met goeie beeldbewerkers, maar wees daar dan eerlijk over.

Ik zie het probleem met croppen niet zo hoor.
Er bestaan vaak genoeg omstandigheden waarbij het niet mogelijk is om een beeld op een bepaalde manier te maken zoals je 't in je hoofd had.

Bijv. paard staat achterin de wei... Te ver voor je 200mm objectief.
Maar hij doet wat briljants. Klik, je schiet toch de foto hebt "the move" te pakken (wat ook al flink wat vaardigheid vereist).

Als je zo'n beeld zonder verlies van kwaliteit nog kunt bijsnijden en daardoor een bruikbaar beeld kunt overhouden, zie ik daar niets in dat onder bedonderen of onkunde valt.
Niet iedereen heeft "even" een 800mm objectief bij de hand om dat shot alsnog te maken (bovendien mis je het moment voordat je je lens gewisseld hebt als je wel zo'n dure 800mm in je fotokist hebt liggen).

Voorbeeldje van toepassing;
Paar jaar geleden heb ik een groep paarden in de wei op de foto gezet.
Als ze langs kwamen heb ik ze zowel compleet als in portret gefotografeerd.
Op 1 na. Want die struikelde na het complete shot en was daarna kreupel waardoor het portret in actie (wapperende manen) niet meer gemaakt kon worden.
De eigenaar wilde toch graag van alle paarden zowel een complete actie foto als een actie portret.
Dat had ik dus van ieder paard liggen, op die ene na.

Maar, omdat de camera voldoende resolutie had en het beeld van goede kwaliteit was, kon ik van het éne paard waarbij we de opname miste toch een héél mooi portret croppen uit één van de actie foto's.

Ik blij, eigenaar blij... Je ziet geen verschil in eindresultaat.
En de foto is later zelfs nog een keer als cover gebruikt in een magazine.

Zoiets heeft niets met onkunde of bedrog te maken. Zo zwart/wit is 't niet (altijd).

Natuurlijk.... er zijn hobbyisten die alleen zo'n kitlensje van 17-55mm hebben.
En daar op evenementen fotograferen en dan alle foto's croppen en dat een portfolio noemen.
Terwijl de beelden die ze zo hebben gemaakt, helemaal niet afdrukbaar zijn als de eigenaar van 't paard daar om zou vragen.
Ja... dán is dat erg vervelend inderdaad. Niet eens onkunde, eerder een gebrek aan de juiste apparatuur.
Dan vind ik 't kwalijker als zo iemand zich "professioneel paardenfotograaf" noemt en dan kwaliteit aflevert die vergelijkbaar is met de kwaliteit van foto's van een absolute beginnende hobbyist.