My_Little_P schreef:Maar als je het voor je portfolio doet, zou het niet uit moeten maken of er na wordt besteld. Is natuurlijk wel leuk, maar dat is niet je doel. Mijn ervaring is overigens dat de meeste mensen toch wel foto's na gaan bestellen als ze mooi zijn.
Maar je bouwt toch een portfolio op om juist (betalende) klanten aan te trekken.
Een hobbyist die altijd gratis werkt en 't alleen voor de lol doet, heeft geen portfolio nodig.
Het hele doel van 't opbouwen van een goed portfolio, is juist wat geld verdienen. Dus als geld verdienen "een" doel is, maakt 't toch ook voor portfolio shoots uit dat er flink wat besteld gaat worden? 
Voor mij zijn stockfoto's m'n belangrijkste bron van inkomsten.
Het is voor mij dus zaak om m'n archief up to date te houden met prachtige paarden in prachtige omgevingen.
Want die foto's maak ik niet voor de eigenaar, maar juist voor de verkoop van de foto's zelf.
De eigenaar heeft de shoot dan inderdaad kosteloos (behalve m'n reiskosten!) en krijgt daar 1 digitale foto in HR en 1 digitale foto in LR voor. Verder helemaal niets. Alles wat ze meer willen, kunnen ze bestellen.
Want inderdaad; foto's die ze al op lage resolutie hebben, worden vrijwel nooit bij besteld is mijn ervaring.