Napraten lezing over auteursrecht binnen paardenfotografie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 11:50

N.a.v. de lezing kwam (weer eens) de discussie op gang over gratis fotograferen. Een heleboel fotografen zouden voortaan geld gaan vragen voor hun foto's. Klanten moesten toch vooral 'opgevoed' worden dat fotograferen een vak is en gewoon betaald moet worden. +:)+

Sinds er sneeuw is gevallen, glibberen en glijden de fotografen door het land om paarden te fotograferen.
Nu ben ik toch benieuwd of er iemand is die een betaalde shoot heeft gedaan of dat alle principes en goede voornemens onder een laag sneeuw verdwenen zijn.

Marjo

Re: Napraten lezing over auteursrecht binnen paardenfotografie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 11:58

Ik heb wat gratis shoots gedaan, maar alleen bij bekenden van mij :)

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 12:32

Dat is een goede Jolanda. Eigenlijk zou de klant moeten denken, oeh sneeuw ik moet nu een fotograaf bestellen i.p.v. dat de fotograaf denkt, oeh sneeuw ik moet nu modellen zoeken.

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 12:48

Ik heb er heel bewust voor gekozen een gratis shoot aan te bieden. Ik heb nooit eerder sneeuwfoto's gemaakt (behalve de huis/tuin/keuken foto's van mijn eigen paard), dat risico vind ik te groot zeker omdat fotograferen in de sneeuw totaal wat anders is. Daardoor kon ik naar mijn idee onvoldoende (zekere) kwaliteit bieden. Ik heb er voor gekozen om 1 shoot bij een onbekende te doen en 1 bij een bekende. Zo heb ik de mogelijkheid om mezelf op dat vlak te ontwikkelen en ja dan "gratis" (reiskosten namelijk wel) zodat ik in het vervolg weet hoe ik ermee om moet gaan.

Daisyree

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 12:51

Ik heb mijn eerste sneeuwshoot net gehad. Dus sja die was gratis, ik kan namelijk niet garanderen dat ik ook gelukte foto's heb.
Zaterdag heb ik de tweede. Als ik een aantal goede foto's heb voor mijn portfolio dan bied ik ze betaald aan.

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 11:30

Maar in hoeverre "gratis"? Je uren niet betaald maar afdrukken/digitale bestanden wel? Of alleen je reiskosten vergoed ................

Ik geef ter promotie via bijvoorbeeld facebook acties weleens een fotoshoot weg maar dat levert mij aan het einde altijd iets op qua bestellingen en ook reclame.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 11:47

Reiskosten vergoed (al ben ik op de fiets geweest :') ) en afdrukken worden natuurlijk niet gratis weggegeven :) Enkel webformaat met logo

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 12:21

Hier ook enkel webformaat met logo, voor bestellingen moet worden betaald en de reiskosten moeten worden vergoed.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 12:30

Ik heb inderdaad 2 shoots gedaan, beide gratis. Eén van mijn nichtje en één van een stalgenootje die afscheid gaat nemen van haar paard. Beiden betalen voor de nabestellingen, niet voor de shoot zelf.
Mijn nichtje was de eerste keer binnen/studio shoot van haarzelf en haar vriendje en stalgenootje was eerste keer in de sneeuw.

Ik heb nog steeds moeite met het vaststellen van mijn prijs. Ik wéét het niet. Ik denk dat ik maar eens heel veel op een rijtje moet gaan zetten om tot een prijs te komen die voor mij wat oplevert en voor de klant acceptabel is.

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 14:35

En hoeveel mensen gaan nabestellen? Tegenwoordig is men al helemaal blij met foto's op webformaat. Printen ze lekker zelf op de printer uit en klaar. De tijd van afdrukken is al even voorbij.
Ik ken genoeg mensen met ettelijke gigabytes aan foto's en geen of maar een enkeling afgedrukt.
Fotoalbums van de kinderen oh ja daar lopen we al jaren mee achter.

My_Little_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 15:36

Hilda79 schreef:
En hoeveel mensen gaan nabestellen? Tegenwoordig is men al helemaal blij met foto's op webformaat. Printen ze lekker zelf op de printer uit en klaar. De tijd van afdrukken is al even voorbij.
Ik ken genoeg mensen met ettelijke gigabytes aan foto's en geen of maar een enkeling afgedrukt.
Fotoalbums van de kinderen oh ja daar lopen we al jaren mee achter.

Maar als je het voor je portfolio doet, zou het niet uit moeten maken of er na wordt besteld. Is natuurlijk wel leuk, maar dat is niet je doel. Mijn ervaring is overigens dat de meeste mensen toch wel foto's na gaan bestellen als ze mooi zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 17:46

My_Little_P schreef:
Maar als je het voor je portfolio doet, zou het niet uit moeten maken of er na wordt besteld. Is natuurlijk wel leuk, maar dat is niet je doel. Mijn ervaring is overigens dat de meeste mensen toch wel foto's na gaan bestellen als ze mooi zijn.

Maar je bouwt toch een portfolio op om juist (betalende) klanten aan te trekken.
Een hobbyist die altijd gratis werkt en 't alleen voor de lol doet, heeft geen portfolio nodig.

Het hele doel van 't opbouwen van een goed portfolio, is juist wat geld verdienen. Dus als geld verdienen "een" doel is, maakt 't toch ook voor portfolio shoots uit dat er flink wat besteld gaat worden? :)

Voor mij zijn stockfoto's m'n belangrijkste bron van inkomsten.
Het is voor mij dus zaak om m'n archief up to date te houden met prachtige paarden in prachtige omgevingen.
Want die foto's maak ik niet voor de eigenaar, maar juist voor de verkoop van de foto's zelf.
De eigenaar heeft de shoot dan inderdaad kosteloos (behalve m'n reiskosten!) en krijgt daar 1 digitale foto in HR en 1 digitale foto in LR voor. Verder helemaal niets. Alles wat ze meer willen, kunnen ze bestellen.

Want inderdaad; foto's die ze al op lage resolutie hebben, worden vrijwel nooit bij besteld is mijn ervaring.

My_Little_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 19:50

Precies wat je zegt, je bouwt portfolio op, om betalende klanten aan te trekken. Het aanbieden van portfolioshoots is dus een middel en geen doel op zich om geld te verdienen. Natuurlijk is het wel mooi meegenomen :D.

Het tweede deel snap ik niet helemaal, want je moet toch de foto's laten zien. Hier heb je een logo opstaan en deze kunnen (en dat gebeurt ook) dan gekopieerd en gebruikt worden op sociale media. Hoe voorkom je dat dan?

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 20:08

Maar als je logo erop staat als ze gebruikt worden op social media, dan is dat toch niet erg? Want dat is dan toch weer reclame voor jou? Zorgt er wel voor dat je je mogelijke klanten bereikt...

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 20:24

My_Little_P schreef:
Het tweede deel snap ik niet helemaal, want je moet toch de foto's laten zien. Hier heb je een logo opstaan en deze kunnen (en dat gebeurt ook) dan gekopieerd en gebruikt worden op sociale media. Hoe voorkom je dat dan?

Als ik foto's laat zien, dan staat mijn naam dwars over de foto. Gratis bestanden hebben mijn naam langs de rand. Op betaalde LR-bestanden staat mijn naam niet.

Het is slim om bij portfolioshoots de klant een paar LR-foto's te laten kiezen. Die kunnen ze, met je naam aan de rand erin, gebruiken op social media e.d. Willen ze meer foto's dan kunnen ze die bestellen.
Als je zo werkt, kom je er meteen achter of mensen bereid zijn te betalen voor je foto's.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 20:51

Ik lever nooit de fotos zo aan de klant dat ze er iets mee kunnen, want dan bedtellen ze niets meer.
Dus alles gaat bij mij op postzegelformaat online (figuurlijk gesproken).
En er staat duidelijk bij dat t contactfotos zijn die niet gebruikt mogen worden.
Want ze zijn niet in de prijs inbegrepen.

Bij de shoot zoek ik meestal zelf wel wat fotos uit die op bokt, facebook, etc kunnen.
Maar bij gratis shoots wacht ik meestal tot er al n bestelling geplaatst is.

My_Little_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 21:05

Oh zo doen jullie dat. Ik dacht eigenlijk dat het heel gebruikelijk was om de kleine bestandjes met logo 'weg' te geven (tot een paar weken terug dan).

Maar als je hele kleine bestandjes laat zien, is het voor de klant dan niet lastig oordelen welke ze het mooist vinden voor de bestelling? Ik verklein mijn bestanden altijd naar 750x500px en daar komt mijn logo op. Op dat formaat vind ik ze in ieder geval nog wel goed te beoordelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 22:15

Op dat formaat printen mensen m gerust nog op 20x30cm uit thuis... De kwaliteit boeit ze niet.
Heb k in t verleden gehad... En die printjes werden vervolgens trots op n stamboekstand op beurzen aan iedereen getoond.
Toen ik daar achter kwam was t natuurlijk al te laat... Want er werd vrolijk bij verteld dat ik de maler van die vreselijke fotos/prints was.

Ik zet t op 400 pixels langste zijde online.
Groot zat om te kijken hoe t eruit ziet. Klein genoeg om onbruikbaar te zijn.
En willen ze n gezicht bijv. beter zien, dan maak ik ff een cropje voor ze.

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 08:53

Even een paar dagen niet in dit topic gekeken, maar ik zie dat er geen posts meer zijn geweest van betaalde shoots. Jammer!

verography schreef:
Eigenlijk zou de klant moeten denken, oeh sneeuw ik moet nu een fotograaf bestellen i.p.v. dat de fotograaf denkt, oeh sneeuw ik moet nu modellen zoeken.
Die omslag is deze winter in ieder geval nog niet gemaakt. Maar het is pas januari, wie weet krijgen we nog wel een keer sneeuw. :brr:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 09:48

Voor die omslag ligt 't balletje natuurlijk wel bij de eigenaren zelf.
Zij zijn degene die de shoot dan moeten boeken. Misschien vind men het helemaal niet zo leuk in de sneeuw, of een te groot risico. Of ze wachten liever tot 't voorjaar/zomer als het paard optimaal in z'n vacht zit.

Dan kun je als fotograaf wel betaalde shoots "willen", maar als de eigenaren ze niet boeken, dan kun je daar geen enkele fotograaf op aanspreken natuurlijk ;)

Tenminste, ik ga er vanuit dat als klanten een bericht sturen naar een fotograaf dat ze een betaalde shoot willen, dat die fotografen dan niet gaan zeggen: Oh, maar je mag nu gratis hoor...

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 10:46

Het ging toch om de omslag van gratis naar betaalde shoots?
Het feit dat veel eigenaren nu denken dat een reportage niks kost (en zelfs hun paard als portfolio-model aanbieden) komt toch echt door het overstelpende aanbod van gratis shoots.
Als de fotografen daar niks aan doen, zullen klanten ook nooit meer 'leren' dat reportages geld kosten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 10:52

Daarmee zeg je eigenlijk dat een klant álleen een fotograaf kiest om z'n prijs en op geen enkele manier let op kwaliteit...

Mensen die graag een shoot van hun paard in de sneeuw willen hebben van een goede fotograaf, boeken die shoot toch wel.
Er is meer dan 1 soort klant.

En mensen die toch niet willen betalen voor een shoot, of voor wie de kwaliteit helemaal niet uit maakt, zullen altijd alleen maar gratis shoots willen doen en toch nooit een betaalde boeken.

Tja, er zijn erg veel gratis shoots. Zo is de markt op dit moment nu eenmaal.
Veel hobbyisten die 't gratis en voor niets willen doen.

Ik denk niet dat de markt er heel veel beter van zal worden als ze allemaal 2 of 3 tientjes gaan vragen. Want ze blijven met elkaar concurreren op prijs.

En ik heb niet de illusie dat echte fotografen daar echt veel "last" van hebben.
Als dat wel zo is, is 't een kwestie van flexibel zijn en naar andere oplossingen kijken. Je kunt niet de hele markt willen veranderen. Dat gaat niet gebeuren namelijk. Er zullen (zelfs met alle voorlichting van de wereld) altijd hobbyisten blijven die gewoon lekker gratis willen blijven fotograferen, of voor heel weinig.

Zo is de markt nu gewoon geworden. Daar kun je tegen blijven "vechten" (en daar veel energie/tijd in stoppen) of je kunt 't accepteren en zelf aanpassen zodat er ondanks dat stukje kapotte markt toch genoeg werk overblijft :)

In een markt waar hobbyisten ook deelnemen, zal je (niet alleen bij fotografie) dat probleem gewoon altijd houden.

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 11:18

Ik dacht dat een belangrijk deel van de bijeenkomst over de tarieven voor foto's ging, over jezelf en je werk serieus nemen en dat veel fotografen er nog nooit goed over nagedacht hadden wat het maken van een foto eigenlijk kost. Maar ik was er helaas niet bij, dus ik zal het wel verkeerd begrepen hebben. :o

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 11:19

archief/portfoliomateriaal is natuurlijk ook nodig he :P dus wat dat betreft doe ik wel afentoe gratis fotoshoots. Ook in de sneeuw. Maar ik zoek zelf de modellen uit en maak geen advertenties meer aan :) Of een oproepje op FB als het echt kortdag is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 11:29

JolandaS schreef:
Ik dacht dat een belangrijk deel van de bijeenkomst over de tarieven voor foto's ging, over jezelf en je werk serieus nemen en dat veel fotografen er nog nooit goed over nagedacht hadden wat het maken van een foto eigenlijk kost. Maar ik was er helaas niet bij, dus ik zal het wel verkeerd begrepen hebben. :o

Inderdaad, een groot deel van de bijeenkomst ging over hoe je jezelf in de markt kunt zetten, hoe tarieven tot stand komen, etc in de huidige markt...

En natuurlijk je auteursrechten, en hoe je je rechten op foto's kunt beschermen tegen bijv. wurgcontracten, etc.

Maar daarmee spreek je vooral de meer serieuze fotografen aan.
Hobbyisten die 't voor gratis of voor niets willen doen zijn er en zullen niet zomaar verdwijnen.

Voorlichten is natuurlijk altijd goed.
Maar je bereikt in zo'n topic en in zo'n bijeenkomst nou juist de mensen die zichzelf en hun werkzaamheden wél serieus willen nemen.
De groep die 't zo hard nodig heeft; de mensen die zichzelf (nog) niet serieus nemen, die lezen dit niet... Of lezen 't wel maar doen er vervolgens niets mee.