Fotografiemeetings: Wat vind jij er van?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

My_Little_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 17:21

Ben ik het helemaal mee eens! Blijft tenslotte een hobby en die kosten geld!

Meraki

Re: Fotografiemeetings: Wat vind jij er van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 13:14

Nou B-) ik koop geen camera van 700 euro om hobbymatig aan de knoei te gaan B-) zo zijn er nog een aantal hier. Ik wil graag part-time aan de slag kunnen als fotograaf. En de meetings doe ik dan ook puur en alleen voor mezelf om meer portfolio materiaal te krijgen. Wanneer ik naar een meeting ga met het idee er flink wat geld op te verdienen moet ik bij mezelf even te rade gaan waar ik mee bezig ben. Aangezien je elkaar tegemoed komt.

Maar waarom, zou je mij inhuren voor 70 euro ? Als je naar iedere willekeurige meeting kunt gaan en daar een oliebol aan foto's van krijgt ? :) Meetings vind ik (nogmaals) een super initiatief, maar ieder weekend zijn er momenteel tig meetings.. waarbij je voor een minimaal bedrag relatief aardige foto's kan krijgen :j

My_Little_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 13:41

Een paard is nog wel duurder hoor ;)

Ja, natuurlijk is het hobby, je verdient er toch je geld niet mee?

Maar ja, je kunt er uren over discussiëren, die meetings gaan gewoon door. Dus, if you can't beat them, join them zou ik zeggen.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 14:12

NonaWen schreef:
Maar waarom, zou je mij inhuren voor 70 euro ? Als je naar iedere willekeurige meeting kunt gaan en daar een oliebol aan foto's van krijgt ? :) Meetings vind ik (nogmaals) een super initiatief, maar ieder weekend zijn er momenteel tig meetings.. waarbij je voor een minimaal bedrag relatief aardige foto's kan krijgen :j

Relatief aardig ja, versus kwaliteitfoto's.
Dus...waarom huren mensen je niet in? Hebben ze geen zin in een kwaliteitfoto als ze een relatief aardige kunnen krijgen? Hebben ze het budget niet (er voor over)? Weten ze jou niet te vinden? Weten ze niet welke kwaliteit jij levert? enz enz enz.
Kijk eens even heel goed naar jezelf; je werk, je vraagprijs, je vindbaarheid (doe je echt alles aan reclame?) je manier van jezelf presenteren, je verschillende mogelijkheden, je werk vergeleken met anderen enz enz enz

Het is niet altijd even leuk, en soms verdomd confronterend, maar als ik ieder jaar op mn werk een jaargesprek heb, waarom zou jij als fotograaf niet eens goed naar je werk kijken? Heb je dat gedaan, dan kan je doelen gaan stellen, dingen evt aanpassen en een 'strijdplan' maken.

Meetings zijn er. Punt. Je kunt ze niet verbieden. Je kunt blijven roepen dat het de markt verziekt, maar dat helpt jou geen steek verder. Dan kan je beter je energie gaan gebruiken om te zorgen dat jij als fotograaf op valt, mensen je (weer) weten te vinden.

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 15:56

Nonawen, jou manier van communiceren over dit onderwerp zou voor mij al een reden kunnen zijn om een andere fotograaf te kiezen ;) Misschien een idee om daar rekening mee te houden ? Zoals je zelf al zegt zijn er voldoende fotografen om uit te kiezen en ja dan kan het internet in je nadeel werken als je je als onderneemster op deze manier je mening uit. Zou daar toch mee opassen. Is overigens niet oliebol bedoelt maar zie het als een tip van een potentiele klant die daar een vreselijke hekel aan heeft en dit zeker meeneemt in haar keuze wie ze de opdracht gunt.

Irenaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 13:19

Vandaag genoeg vrije tijd en het weer zit ook niet mee dus eens op mijn gemak dit hele forum doorgelezen. Ik heb zeer interessante meningen voorbij zien komen en wat mij voornamelijk is opgevallen is de manier waarop sommige 'modellen' denken over de fotografen.
Ik heb persoonlijk het gevoel dat veel modellen net doen of het voor de fotografen een eer is om hun paardje voor de lens te mogen hebben, maar zeg nou zelf .. Alle modellen zijn toch naar de fotomeeting gekomen, omdat ze graag mooie foto's van hun trots willen hebben?
Fotomeetings bij professionele fotografen kosten nou eenmaal geld, bij de fotomeetings heb je deze problemen niet en heb je na afloop heel veel mooie foto'. Ja met een logo erdoor heen, maar dat is toch het goed recht van de fotografen? Als je foto's wil bestellen kan dat bij de meeste fotografen voor een zeer klein bedrag, in vergelijking met de doorgaande prijzen een 'lachertje'..
Het lijkt me dan ook wel netjes als de modellen er ook rekening mee houden dat de fotografen ook een eind rijden, ook met eigen belang om hun portfolio uit te breiden, maar daar zijn ook andere opties voor.
In mijn optiek helpen de modellen de fotografen en andersom. Wederzijds respect is daarom ook érg belangrijk..

janneke584

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 13:23

@Irenaa: Ben ik het helemaal mee eens. Ik vraag ook meestal van te voren aan de fotografen wat voor kleur dekje ze graag op mijn paard willen

Irenaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 13:34

janneke584 schreef:
@Irenaa: Ben ik het helemaal mee eens. Ik vraag ook meestal van te voren aan de fotografen wat voor kleur dekje ze graag op mijn paard willen

Fijn om te horen Janneke!

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 13:54

Wow, ik vind de reacties van de fotografen wel een beetje shockend hier hoor.... :=
Amable probeert puur door extremen de andere kant toe te lichten, en er wordt hevig op in gehakt.

Ten eerste lijkt mij dat een meeting nog altijd vrijwillig is, geen enkele fotograaf (of model) wordt gedwongen er toe.

Zelf ben ik ook naar een fotomeeting geweest, vond het hartstikke gezellig!
Ik heb al een mega-collectie foto's van mijn paard, dus daar hoef ik het in principe niet voor te doen.
De reden dat ik heen ging was dan ook echt om lekker op het strand rond te rijden (héérlijk in het water gespatterd die dag) en zodat de fotografen lekker konden oefenen.
De foto's zijn leuk, maar niet leuker dan foto's die ik al had.
Misschien ben ik een beetje 'verwend', doordat mijn paard door één van mijn favoriete fotografen al regelmatig heel gaaf op de foto is gezet (over het algemeen betaald, maar wel gereduceerd). Zij heeft ook een echte klik met mijn paard. En uit de fotomeeting zijn ook een aantal foto's gekomen waarvan ik gewoon schrok, daar stond ie zo onvoordelig op, leek ook helemaal niet op zichzelf.

Als model zijnde zou ik heus wel 5 euro over hebben, als de fotografen daar heel blij van worden en er goede fotografen bij zitten. Maar ik vind wel heel veel verschil zitten tussen een aantal topfotografen hier op bokt of de meeste andere fotografen hier op bokt, qua wat ik er voor over zou hebben.

Maar ik denk toch, na mijn ervaring, dat ik liever gewoon privé shoot. Mensen zijn altijd welkom om hem mooi op de foto te komen zetten, ik heb ook wel eens iemand langs gehad waar eigenlijk hele simpele foto's uit zijn gekomen, nouja, dan is al die voorbereiding een beetje jammer maar goed, wel weer een bokker ontmoet en toch leuk! En als ik écht een mooie shoot wil hebben, dan zou ik een mooie locatie regelen, zelf ook mooie kleding/make-up en uiteraard moou tuigage (maar dat heb ik allemaal al) én uiteraard een zeer goede fotograaf. Maar over het algemeen zal dat toch mijn favoriete fotograaf zijn...

Volgens mij is mijn reactie een beetje onsamenhangend af en toe, maar ik heb ook een beetje moeite om het uit te leggen. Het komt erop neer, dat deelname voor zowel fotografen als modellen niet verplicht is voor een meeting en dat wanneer iemand echt mooie foto's wilt, ze daar ook vast voor willen betalen. Ik denk ook dat de 'wildgroei' van fotografen voornamelijk tegenwerkt voor de goede fotografen, immers aanbod/vraag blijft toch heel belangrijk....
Laatst bijgewerkt door madelief88 op 18-06-12 14:14, in het totaal 1 keer bewerkt

LisaDijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 14:00

Madelief _/-\o_ goed gesproken +:)+
Laatst bijgewerkt door LisaDijk op 18-06-12 14:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Irenaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 14:01

madelief88 schreef:
Wow, ik vind de reacties van de fotograven wel een beetje shockend hier hoor.... :=
Amable probeert puur door extremen de andere kant toe te lichten, en er wordt hevig op in gehakt.

Ten eerste lijkt mij dat een meeting nog altijd vrijwillig is, geen enkele fotograaf (of model) wordt gedwongen er toe.

Zelf ben ik ook naar een fotomeeting geweest, vond het hartstikke gezellig!
Ik heb al een mega-collectie foto's van mijn paard, dus daar hoef ik het in principe niet voor te doen.
De reden dat ik heen ging was dan ook echt om lekker op het strand rond te rijden (héérlijk in het water gespatterd die dag) en zodat de fotografen lekker konden oefenen.
De foto's zijn leuk, maar niet leuker dan foto's die ik al had.
Misschien ben ik een beetje 'verwend', doordat mijn paard door één van mijn favoriete fotografen al regelmatig heel gaaf op de foto is gezet (over het algemeen betaald, maar wel gereduceerd). Zij heeft ook een echte klik met mijn paard. En uit de fotomeeting zijn ook een aantal foto's gekomen waarvan ik gewoon schrok, daar stond ie zo onvoordelig op, leek ook helemaal niet op zichzelf.

Als model zijnde zou ik heus wel 5 euro over hebben, als de fotografen daar heel blij van worden en er goede fotografen bij zitten. Maar ik vind wel heel veel verschil zitten tussen een aantal topfotografen hier op bokt of de meeste andere fotografen hier op bokt, qua wat ik er voor over zou hebben.

Maar ik denk toch, na mijn ervaring, dat ik liever gewoon privé shoot. Mensen zijn altijd welkom om hem mooi op de foto te komen zetten, ik heb ook wel eens iemand langs gehad waar eigenlijk hele simpele foto's uit zijn gekomen, nouja, dan is al die voorbereiding een beetje jammer maar goed, wel weer een bokker ontmoet en toch leuk! En als ik écht een mooie shoot wil hebben, dan zou ik een mooie locatie regelen, zelf ook mooie kleding/make-up en uiteraard moou tuigage (maar dat heb ik allemaal al) én uiteraard een zeer goede fotograaf. Maar over het algemeen zal dat toch mijn favoriete fotograaf zijn...

Volgens mij is mijn reactie een beetje onsamenhangend af en toe, maar ik heb ook een beetje moeite om het uit te leggen. Het komt erop neer, dat deelname voor zowel fotografen als modellen niet verplicht is voor een meeting en dat wanneer iemand echt mooie foto's wilt, ze daar ook vast voor willen betalen. Ik denk ook dat de 'wildgroei' van fotografen voornamelijk tegenwerkt voor de goede fotografen, immers aanbod/vraag blijft toch heel belangrijk....

Oeh, wat een schitterend paard heb jij <3 !!
Sorry, dat was zeer off topic.

Je hebt helemaal gelijk (Y)!

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 14:08

:o Dankjullie!

Ik denk dat eigenlijk wel een vergelijking valt te trekken voor de paardenmarkt, die op het moment ook niet al te best is. Voor echt goede, talentvolle paarden zal altijd geld worden blijven betaald....

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 14:12

madelief88 schreef:
Wow, ik vind de reacties van de fotograven wel een beetje shockend hier hoor.... :=

Joh, in een ander topic wordt zelfs nog even door gehakt, blijkbaar trekken een aantal personen zich mijn mening heel persoonlijk aan, jammer want het is niet persoonlijk bedoeld. Mooie post iig :j en helemaal mee eens :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 14:22

_/-\o_

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 14:39

Is het probleem niet de meetings maar dat iedereen met een DSLR zich (hobby)fotograaf noemt?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 14:40

nav ander topic: Sommige fotograven vergeten helaas dat het model er ook heel erg veel tijd in steekt om model te staan voor hún. Wassen, knippen, scheren, tuig poetsen, benzine kosten, paard steeds weer anders opstellen etc etc.
Dergelijke meetings zijn er toch voor, voor de fotograven, om te leren?
Ik vind het jammer dat er een aantal nogal het knopje commercieel aan hebben staan.

Ik wil best mijn paarden een keer beschikbaar stellen voor zoiets, maar niet als me op voorhand al min of meer verplicht wordt om betaalde foto's af te nemen :n

MerelBormans

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 14:53

Dit is hoe ik er (als fotograaf) over denk:

Over de "dit zijn mijn kosten" discussie. Ik denk zelf eigenlijk dat er niet helemaal sprake is van dat soort kosten op het moment dat je naar een meeting gaat. Het is een hele andere situatie dan wanneer je een betaalde shoot doet.

Dus naar mijn mening zijn de rekensommetjes van een paar pagina's terug niet van toepassing. Ik snap wel dat ze gemaakt zijn, maar als fotograaf zijnde, wanneer zou je nou dit soort kosten wel rekenen als je een reguliere shoot hebt? De meeste mensen komen niet aan zulke bedragen wanneer ze geld vragen voor een shoot (enkele uitzonderingen daar gelaten natuurlijk, en vaak zijn die kosten dan wel gerechtvaardigd naar mijn mening, deze fotografen zijn al een aantal keer genoemd in dit topic).

Als model zijnde is het zeer uitzonderlijk dat er geld toe gegeven wordt bij een fotoshoot. Een show is natuurlijk een ander verhaal, maar dat is niet waar dit topic over gaat. Ik snap wel dat Amable graag wat tegengas wilde geven aan het geluid van sommige fotografen (zelfs ik kreeg die neiging een beetje). Ik denk ook dat het niet te persoonlijk aangetrokken moet worden wat er gezegd en berekend wordt ;). offtopic: je hebt wel mooie paarden zeg!

Als fotograaf heb je het voordeel dat je binnen een dag veel verschillende modellen voor je lens hebt in een vaak mooie omgeving. Dat is dan een mooie uitbreiding van je portfolio. De enige reden dat je als fotograaf naar zo'n meeting komt is voor een uitbreiding van je portfolio en omdat je het gezellig vind. Als je naar een meeting gaat met de verwachting of hoop dat je geld eraan gaat verdienen heb je het verkeerde idee. Maar volgens mij is er ook niemand die met zo'n verwachting naar een meeting gaat.

Er moet trouwens ook wel veel worden nabesteld als de fotografen hun reiskosten er alleen maar uit willen halen. Naar mijn mening zijn dit (afgezien van de afschrijving van de camera) ook de enige werkelijke kosten die je maakt als fotograaf op zo'n meeting.

Uiteraard ben je een aantal uur bezig met het bewerken van foto's zodat je ze in topics e.d. kan laten zien. In mijn geval zou ik daar een stuk langer mee bezig zijn dan bij een reguliere fotoshoot. Maar dat komt door de manier waarop ik de foto's aan lever. Het "moeten" nabewerken van alle foto's is de consequentie van het gaan naar zo'n meeting. Je maakt toch de keuze om dat wel of niet te doen. Ik heb er persoonlijk voor gekozen om de laatste tijd niet naar meetings te gaan vanwege de reiskosten die er gemaakt moeten worden en de tijd die het kost om foto's na te bewerken

Het voordeel dat je hebt als model is dat er binnen een dag door veel verschillende fotografen foto's van je paard worden gemaakt zonder dat je de kosten hoeft te betalen van een reguliere fotoshoot. Na afloop heb je in ieder geval veel foto's op web-formaat. Daarnaast heb je de mogelijkheid om voor een veelal klein bedrag foto's na te bestellen bij je favoriete fotografen. (Maar volgens mij gebeurt dit erg weinig, maar dat is vaak ook niet de insteek van het gaan naar zo'n meeting).

Natuurlijk is het jammer dat de fotografie markt moeizamer is geworden, maar het is de vraag of het alleen door meetings komt of omdat er ook zo'n wildgroei is aan "professionele fotografen". Ik denk zelf dat het een combinatie is van beiden. Ik heb wel eens te horen gekregen dat iemand geen reiskosten wilde betalen omdat er genoeg meiden waren die geheel gratis foto's wilde komen maken. Op dat moment is dat natuurlijk erg jammer, maar het is nu eenmaal zo dat je dat vaker te horen gaat krijgen. Het vergt misschien wat creativiteit om op andere plekken te zoeken waar je wel mensen tegen gaat komen die wat over hebben voor mooie foto's. Ze zijn er namelijk nog wel. (soms verbaas ik me er over wat voor mooie paarden er rond lopen die geen "fatsoenlijke" foto's hebben nog).

Verder is het nu de kunst om op te vallen tussen de andere fotografen. Dit is natuurlijk lastig omdat er veel fotografen zijn, maar naar mijn mening niet onmogelijk.

Mijn mening over fotomeetings is als volgt: het kan een mooie aanvulling zijn voor een fotograaf op een portfolio, in dat geval halen zowel de fotograaf als het model voordeel uit zo'n meeting (en ik denk dat de fotografen in zo'n geval niet moeten proberen te commercieel te zijn). Daarnaast kan een meeting ook erg gezellig zijn. Wat ik persoonlijk wel jammer vind is dat er zo'n wildgroei is aan meetings, ieder weekend kan je naar een meeting toe als je wilt. Aan de andere kant is er niet zoveel aan te doen. Zolang er genoeg aanbod is en de meetings goed genoeg gevuld kunnen worden met zowel fotografen als modellen blijven ze worden georganiseerd. (Het enige wat er dus tegen gedaan kan worden is er niet meer naartoe gaan, als er minder mensen gaan kunnen er minder meetings worden georganiseerd).

Sommigen (o.a. HPE) organiseren de meetings erg goed, er wordt dan niet alleen rekening gehouden met de fotografen en modellen maar er is ook oog voor de omgeving, de vergunningen etc. Helaas zijn er volgens mij ook meetings waarin dit soort dingen minder goed geregeld zijn. (waar ik zelf bang voor ben is dat er daardoor steeds minder mogelijk gaat zijn vanuit vergunningen etc omdat er ook situaties zijn waarin er minder oog is voor de natuur, maar volgens mij is dat een andere discussie).

Verder is het natuurlijk ook jammer dat er veel mensen zijn die claimen een professioneel fotograaf te zijn terwijl dit duidelijk niet het geval is. Eigenlijk mag je jezelf zo pas noemen als je (een deel van) je levensonderhoud uit je fotografie kan halen, dat is duidelijk vaak niet het geval. Dit komt natuurlijk omdat een DSLR steeds betaalbaarder wordt, hierdoor wordt het voor meer mensen betaalbaar om ook op een leuke "professionele" manier foto's te maken. Daardoor kunnen ook steeds meer mensen er hun hobby van maken. Dat is wel degelijk anders dan vroeger, want toen moest je nog behoorlijk sparen om zo'n camera te kopen. Het wordt steeds makkelijker om een aardig setje bij elkaar te krijgen. Er zijn ook genoeg mensen voor wie de foto's van een beginnend fotograaf meer dan mooi genoeg zijn, niet iedereen heeft een even goed oog voor fotografie.

Zoals ik al eerder zei, het is zeker mogelijk om wél op te vallen tussen de wir-war aan fotografen. Je moet er alleen wel iets meer je best voor doen om dit voor elkaar te krijgen. Maar het is toch een mooie uitdaging lijkt me ;). Ik doe er in ieder geval mijn best voor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 15:19

Sappos schreef:
Is het probleem niet de meetings maar dat iedereen met een DSLR zich (hobby)fotograaf noemt?

lpvervang dat hobby maar door semi-professioneel... Da's meer hetnprobleem denk ík :D
Dat iedereen maar meent er geld mee te moeten verdienen. En als dat dan niet lukt is dat de schuld van de 'verpeste markt' ipv hun eigen kwaliteitem.

verder is het allemaal een beetje vrije markt werking ( of hoe heet dat, heb geen econmie gehad) .

Als er een geliefd model komt, die vpheel veel fotografen graag willen gebruikennom foto's te maken. Tja. Dan mogen de fotografen wat mij betreft in hun handjes klappen dat ze dat model kunnen fotograferen.. zo'n (eigenaar van) model zal geen gebrek aan foto's hebben.

als er een niet zo bijzonder model komt, met een eigenaar die gewoon graag veel foto's van z'n paard wil... Mag dat baasjenin z'n handen klappen dat al die fotografen zijn paard fotograferen.
en soms is er een goede balans tussen beide....

Maar ik denk dat het toch echt per geval verschilt wie je het meest dankbaar moet zijn, wie het meeste recht heeft op een vergoeding. etc. Imo valt er weinig over te zeggen, want het is per geval verschillend en hangt samen met de populariteit van de fotografen / het model.

Elmars_Floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 15:31

Laatste paar pagina´s werden me even teveel heb ik overgeslagen maar wil wel mijn mening geven.

Ik ben nog nooit mee geweest naar een meeting, al zou ik bij een bepaalde meeting wel graag mee willen als model.
Veder zelf slechts een hobby fotograaf. (of mocht ik het zo niet meer noemen := )

Ik ben het er wel mee eens dat er gezamenlijk van beide kanten kosten-tijd gemaakt word.
Als ik een trailer moet huren, mijn vriend een dag vrij moet nemen (eigen bedrijf) en zijn auto (land-rover) moet gebruiken om te reizen ben ik ook een klap geld kwijt voor wat foto's met copyright dus dat vind ik heen en weer gejojo want iedereen heeft en maakt kosten. Daarin steken de fotografen behalve hun apparatuur ook nog veel tijd erna beschikbaar. Voor de een meer dan de ander. dus een nutteloze discussie.

Maar goed dat neemt zeker niet weg dat ik het er wel over zou hebben bij bepaalde meetings, dat zeker. Daar weet ik dat goede fotografen komen, daar weet ik dat het kwaliteit een stuk hoger ligt dus ja hoor dat heb ik een "klein" bedrag voor over.

Maar goed door geld te vragen bij een fotomeeting neemt niet weg dat er minder georganiseerd gaat worden.. Want dan word er toch een andere meeting georganiseerd? En nog een andere als iemand anders bij meeting1 moet betalen, en meeting2 niet uitgekozen word nou dan begin je meeting3 gewoon zelf op te zetten. En lost het probleem niet op denk ik.
Wel kijk ik vaak de resultaten,vind ik gewoon leuk om te zien, welke modellen er waren en wat de fotografen ervan gemaakt hebben. Maar veel foto's vind ik tegenwoordig "minder" zonder arrogantie maar dan denk ik dat kan ik zelf nog beter.. Voor zulke foto's zou ik inderdaad niet naar zo'n meeting gaan. Want die sla je op in je computer en beland in een
mapje. Leuk voor de heb niet voor aan je muur.
Er word geroepen dat er niet tot nauwelijks word nabesteld. Gezien de prijzen die gehanteerd worden zou ik eerlijk gezegd ook niet veel nabestellingen doen. Wellicht een of paar enkele foto's die voor mij er echt uitspringen maar nee zullen er niet veel worden. (tel maar op als je het digitaal voor een fotoalbum wilt..)

Of de markt verpest word door meetings nee dat niet, wellicht wel door personen zoals ik, als eerste noem ik mezelf absoluut niet een (semi) professionele fotograaf want dat ben ik ook niet en heb dat woord zelf nog nooit over mezelf uitgesproken. Wel vind ik het heerlijk om foto's te maken en beter in mezelf te worden. Helaas word dan opstal en in je omgeving misbruik van je gemaakt omdat je leuke en mooie foto's maakt. Heb er toen een bedrag voor opengezet (destijds begonnen met €17,50) Ik denk dat 80% van de mensen die interesse hadden af viel. Nu hebben we op stal nog een meisje (13) met een Spiegelreflex en die is ook geld gaan vragen de helft van mij) en wat denk je, heb zeker nog minder mensen met interesse. Er word dan gezegd, jou foto's zijn zo mooi maar je bent alleen zo duur :') Als ik aangeef dat een professionele shoot rond de 50-75 euro ligt geloven ze me geen eens... Dus of het probleem zo zeer aan mensen ligt zoals ik dat weet ik niet, we dragen er zeker een steentje aan bij maar als ik al duur ben, mensen niet geloven dat de bedragen van de professionele shoot vele male hoger liggen heeft het dan ook niet meer met de economie en de bijzonderheid van foto's te maken...

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 15:55

Elmars_Floor schreef:
Of de markt verpest word door meetings nee dat niet, wellicht wel door personen zoals ik, als eerste noem ik mezelf absoluut niet een (semi) professionele fotograaf want dat ben ik ook niet en heb dat woord zelf nog nooit over mezelf uitgesproken. Wel vind ik het heerlijk om foto's te maken en beter in mezelf te worden. Helaas word dan opstal en in je omgeving misbruik van je gemaakt omdat je leuke en mooie foto's maakt. Heb er toen een bedrag voor opengezet (destijds begonnen met €17,50) Ik denk dat 80% van de mensen die interesse hadden af viel. Nu hebben we op stal nog een meisje (13) met een Spiegelreflex en die is ook geld gaan vragen de helft van mij) en wat denk je, heb zeker nog minder mensen met interesse. Er word dan gezegd, jou foto's zijn zo mooi maar je bent alleen zo duur :') Als ik aangeef dat een professionele shoot rond de 50-75 euro ligt geloven ze me geen eens... Dus of het probleem zo zeer aan mensen ligt zoals ik dat weet ik niet, we dragen er zeker een steentje aan bij maar als ik al duur ben, mensen niet geloven dat de bedragen van de professionele shoot vele male hoger liggen heeft het dan ook niet meer met de economie en de bijzonderheid van foto's te maken...

Bekend probleem. Mijn camera en mijn lenzen zijn super, echter ben ik niet constant in mijn foto's en kan ik niet bewerken, daarom kies ik ervoor geen foto's te verkopen/ af te drukken. Enkel als ik speciaal op shows foto's maak kunnen mensen kleine of originele bestanden kopen maar dan hanteer ik geen 30 euro per foto :=

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 16:44

Ik lees mijn reactie nu opnieuw en hij staat er wat sarcastischer als dat ik bedoelde. Sorry daarvoor!

Misschien is het wel een idee, om vaker als fotograaf te specificeren hoe lang je er nou precies mee bezig bent en wat de handelingen nog een keer ná een shoot zijn :j Dan krijgt het model ook meer inzage in wat er nog meer bij komt kijken.

Zelf ben ik nog steeds pro meeting ! :j Maar ik denk dat de invulling van de meetings beter kan, dmv een workshop (zoals ik in de eerste post op pagina 1) al opperde :D

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 17:04

Nona, waarom zou je? Moet het model ook een lijst maken dan? Denk je dat die geen werk eraan heeft?
De meetings zijn vrijwillig, je hoéft niet te gaan.
Beide partijen hebben hun werk en kosten, en als je daar moeilijk over wil doen, moet je er imo niet aan mee doen

LisaDijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 17:39

Elmars_Floor schreef:

Ouch.. dat is zelfs al héél weinig voor een prof reportage, daar vind je er geen een van volgens mij :+ (ja iemand die zich voordoet als prof maar het niet is..)
Laatst bijgewerkt door LisaDijk op 18-06-12 18:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 18:03

Idd Lisa :')

Wat betreft meetings. Ik vind het belangrijkste dat IEDEREEN blij is :) dat niemand een gegeven paard in de bek kijkt zeg maar :P Ik ga vrijwel niet naar meetings omdat de reiskosten toch best een hoop zijn soms en ik van het OV afhankelijk ben. Maar denk dat ik binnekort als ik weer in NL ben wel weer een meeting wil bezoeken als de omgeving gaaf is en gave modellen. Tis toch altijd wel leuk om te doen!

Elmars_Floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 18:58

LisaDijk schreef:
Ouch.. dat is zelfs al héél weinig voor een prof reportage, daar vind je er geen een van volgens mij :+ (ja iemand die zich voordoet als prof maar het niet is..)

Ik weet ook wel dat een proff veel hoger ligt vanaf €120 alleen als ik dat tegen dat soort mensen zeg dat staan ze me helemaal aan te kijken of ik niet goed snik ben :+ dan doen ze nu namelijk al :')
Gaat mij om het punt dat mensen er of het geld er niet meer voor over hebben, of de bijzonderheid van een foto alleen nog waarde hecht zoals inslapen, verkoop of dergelijke (voor particulier)