[INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

thoraklover

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 17:47

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 18:11

Ik heb zelf van allerlei verschillende merken reflectie schermen...
Nooit problemen met dat ze snel kapot zijn of dat 't doek niet strak meer is... ;)

En dat terwijl er regelmatig paarden, honden en katten overheen lopen of erop trampoline springen _O-

Kies dus daarom gewoon de goedkoopste die je kunt vinden :j

thoraklover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 18:21

Oké! Dus deze zou bijvoorbeeld ook goed zijn?:
http://www.koopgoedkoop.nl/vrije-tijd/f ... gn=beslist

Welke merken heb je allemaal Femke? Merk je verschil met kleuren van bepaalde merken (dus warmte etc.)?

Ik had gelezen op internet dat van sommige de kleuren vervellen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 20:15

Ik zou persoonlijk eerder kiezen voor een 2-in-1 scherm.
Omdat je dan geen gedoe hebt met ritsen.
Goud en zilver gebruik ik eigenlijk alleen. En bij sommige zit goud aan de buitenkant en zilver aan de binnenkant. Als je dan even wil wisselen, moet je steeds ritsen.

Ik heb in ieder geval een Linkstar en een Falcon Eyes.
Heb er nog meer gehad, maar ik heb er 1 in een huurauto in Kentucky (VS) laten liggen (lekker handig...) en eentje is al zo oud dat de verf van het logo er afgesleten is :P

Verschil in kleurtemperatuur zal er wel ietsje zijn. Bij de ene is het goud wat roder, bij de ander misschien iets geler. Maar heel erg veel zal 't niet uitmaken.
Het zilver is altijd wel mooi neutraal zilver.

Vervellende kleuren heb ik zelf nog niet meegemaakt.
Maar, na 7 jaar intensief gebruik rondom paarden (vaak op de grond laten liggen op het gras en stenen, of paarden die er overheen lopen), merk ik wel dat m'n scherm wat ouder begint te worden en wat intensiteit/glans verliest.
Nog niet dramatisch hoor, want 't werkt nog prima. Maar hij ziet er niet meer "als nieuw" uit. _O-

thoraklover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 20:57

Oké, en welke gebruik je het meest? De Linkstar, de Falcon Eyes of de 'merkloze'? :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 21:18

Hmmm ik merk zelf dat ik de vijf in één schermen wel erg nuttig vind en dat ik goud en zilver juist het minst gebruik van alle opties. Maar dan kijk ik wel breder dan alleen paardenfotografie.

Wat evt ook zinvol kan zijn is een reflectiescherm met "zebra" zijde. Die geven redelijk warm, maar niet zo'n gekleurd licht als goud. Persoonlijk mijd ik goud veelal als de pest, maar vind ik "zebra" wel erg nuttig.

thoraklover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 21:21

Ik wel ook perse een reflectiescherm van vijf in een omdat ik er ook portretfotografie mee wil gaan doen :j .

Nouks, een reflectiescherm met een 'zebra' zijde is toch duurder? Ik heb daar nog geen 'budget' versie van gevonden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 21:53

Het zou me niet verbazen als ze inderdaad wat duurder zijn, maar ik heb voor m'n post hierboven niet echt prijzen gecheckt ofzo ;)

thoraklover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 21:58

Heb even gezocht op internet, en ze vallen helaas niet in mijn budget.. Wat vind jij goede merken van reflectieschermen Nouks?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 22:04

Mijn ervaring is dat dat echt niet uitmaakt. Ze doen allemaal wat ze beloven, het enig verschil is evt de kleur enzo.

Miss_DJS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 22:17

Hoi, ik heb even een vraagje.
Ik ga een schimmel fotograferen, maar weet iemand hoe ik hem niet ontzettend overbelicht krijg?
Met dat zonnetje erop gebeurt dit helemaal snel, maar ik ben er nog niet echt achter wat ik aan moet passen om dit te voorkomen.

thoraklover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 22:58

Nouks schreef:
Mijn ervaring is dat dat echt niet uitmaakt. Ze doen allemaal wat ze beloven, het enig verschil is evt de kleur enzo.

Oke, bedankt voor het beantwoorden van mijn vragen! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 09:35

thoraklover schreef:
Oké, en welke gebruik je het meest? De Linkstar, de Falcon Eyes of de 'merkloze'? :D

Nou, het zijn allemaal schermen van een andere maat.
Ik gebruik de 107cm 't meest. Omdat die qua maat ideaal voor me is. Als ik me niet vergis is dat de Falcon Eyes.

Ik heb nog een 90x120cm scherm liggen van Linkstar.
Die gebruik ik alleen in uitzonderlijke gevallen, omdat die eigenlijk te groot is om goed vast te houden door 1 persoon.

En ik heb nog een kleintje (weet de maat niet uit m'n hoofd) voor productfoto's in de studio.
Maar dat doe ik niet wekelijks, dus die gebruik ik niet zo vaak :P

Wat Nouks zegt over goud klopt inderdaad... Het geeft nogal een gele vlek.
Ik gebruik goud daarom ook echt alleen op vosjes en bruine paarden.
Op zwarte, witte en bonte paarden geeft goud namelijk een gele vlek op het paard, dus dan gebruik ik zilver.

M'n grote linkstar scherm is zo'n 5-in-1 scherm met rits.
Maar ik heb zelf de andere functies nog nooit gebruikt in al die jaren :P
Echter, ik kan me heel goed indenken dat voor portretten met mensen, etc. je heel goed gebruik kunt maken van o.a. wit en de diffusor. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 09:37

Miss_DJS schreef:
Hoi, ik heb even een vraagje.
Ik ga een schimmel fotograferen, maar weet iemand hoe ik hem niet ontzettend overbelicht krijg?
Met dat zonnetje erop gebeurt dit helemaal snel, maar ik ben er nog niet echt achter wat ik aan moet passen om dit te voorkomen.

Je kunt op je camera belichtingscorrectie toepassen als je problemen hebt met overbelichting.
Dat is het +/- knopje.
Zet die dan bijv. op -0,3 of -0,7. Dan wordt de hele foto wat donkerder.

Je kunt ook in RAW werken, dan heb je achteraf ook evt. nog de mogelijkheid om goed bij te stellen.

Zorg met de lichtmeting dat je Evaluatieve (of Matrix bij Nikon) of evt. een deelmeting / of centrumgerichte meting kiest.
Geen spotmeting.

thoraklover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 12:05

Femke schreef:
thoraklover schreef:

Nou, het zijn allemaal schermen van een andere maat.
Ik gebruik de 107cm 't meest. Omdat die qua maat ideaal voor me is. Als ik me niet vergis is dat de Falcon Eyes.

Ik heb nog een 90x120cm scherm liggen van Linkstar.
Die gebruik ik alleen in uitzonderlijke gevallen, omdat die eigenlijk te groot is om goed vast te houden door 1 persoon.

En ik heb nog een kleintje (weet de maat niet uit m'n hoofd) voor productfoto's in de studio.
Maar dat doe ik niet wekelijks, dus die gebruik ik niet zo vaak :P

Wat Nouks zegt over goud klopt inderdaad... Het geeft nogal een gele vlek.
Ik gebruik goud daarom ook echt alleen op vosjes en bruine paarden.
Op zwarte, witte en bonte paarden geeft goud namelijk een gele vlek op het paard, dus dan gebruik ik zilver.

M'n grote linkstar scherm is zo'n 5-in-1 scherm met rits.
Maar ik heb zelf de andere functies nog nooit gebruikt in al die jaren :P
Echter, ik kan me heel goed indenken dat voor portretten met mensen, etc. je heel goed gebruik kunt maken van o.a. wit en de diffusor. :j

Super, bedankt voor de toelichting! Ik denk dat ik ga voor de 5 in 1 Falcon Eyes 107 cm ga :j Die foto's die in je paardenfotografieboek staan, dus de met de foto's van diegene die het reflectiescherm opklapt, is dat het reflectiescherm van Falcon Eyes?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 12:13

Klopt ja, dat is m'n falcon eyes scherm.
Dat is het scherm dat dus al behoorlijk mishandeld is door de jaren heen _O-

Cadaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 13:01

Nou ik heb ook mn reflectiescherm gekocht :)

5 in 1, 110cm voor 14,- incl verzenden op ebay :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 13:02

+:)+

Cadaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 13:03

RobinBuck

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 15:17

wat van instellingen kan je het beste gebruiken voor:
-paarden die los lopen/rennen??
-marco foto's?

ik heb de canon eos 1100D en wil mn verzorg pony vanavond graag fotograveren, dus weet iemand dit??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 15:23

Ga vooral niet té laat fotograferen.
Want onze ogen wennen aan het donker worden, maar de camera niet ;)
Dus het kan zomaar te donker zijn, voordat je er erg in hebt.

Ik vind het zelf fijn om deze instellingen te gebruiken:
Camera op Av stand. Diafragma waarde instellen op zo ver mogelijk open (is klein f getal. Bijv. f2.8 of f4).
Dan op je onderwerp controleren wat je sluitertijd is. En indien nodig de ISO waarde daar op aanpassen.
Om te bevriezen heb je vaak een sluitertijd van 1/500e tot 1/1.000e nodig. Is de sluitertijd te laag (trager, bijv. 1/100e of 1/20e ofzo), dan moet je de ISO waarde wat hoger zetten, tot je sluitertijd wél goed is.

Macro betekend gewoon dat je foto's maakt van een onderwerp, van heel dichtbij.
Daar hoef je niet perse bepaalde instellingen voor te gebruiken. Maar daar heb je eerder juist een geschikte lens voor nodig, die je van heel dichtbij nog kunt gebruiken. Let dus op de minimale scherpstelafstand van je lens (sommige lenzen is dat 1,5 meter, bij anderen maar 45cm, etc.).

RobinBuck

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 15:25

ohja, en weet ook iemand hoe je van die foto's maakt dat de achtergrond gewoon zwart is, en ook een beetje een zwarte schaduw over het paard (snappen jullie het?)
en of zat (die achtergrond) zo op de computer word gemaakt of dat dat echt foto's zijn uit een studio?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 15:30

Graag gedaan 8-)

Dat kun je doen door het paard in de zon te zetten voor een donkere schuur.
De opening van de schuur is dan je achtergrond. Die wordt dan vanzelf zwart.

RobinBuck

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 15:35

ohhh... oke, nu hebben wij alleen geen opening in de zon, nouja, alleen zo'n heel klein deurtje, maar de pony hoeft dan niet door de opening?

(wel bedankt voor de adviezen trouwens! :D kan alleen nog niet vinden hoe je de sluitertijd moet instellen)

RobinBuck

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 15:45

ohja, en ik heb ondekt dat ik met mn linker oog door de camera kijk, terwijl er in het boekje staat met je rechter oog....
alleen moet ik heel erg moeilijk doen om met mn rechter oog door dat ding te kijken, maar mn linker oog is volgens mij wel slechter als mn rechter (moet nog naar de oog arts)
moet ik het nou dan gaan veranderen? of maakt het niet zo veel uit?