Luxe foto's van paarden/fotoshoot één pot nat aan het worden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Rennie89

Re: Luxe foto's van paarden/fotoshoot één pot nat aan het worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 20:49

ga mee met fif, het is een leuke foto justine, maar ik vind hem ook kwalitief niet mooi.

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 20:49

lifaya schreef:
Ik vind de foto aan de ene kant wel iets hebben van Sall, maar ik vind dat dat groothoekeffect een beetje raar tot zijn recht komt. Ik had dan liever écht groothoekeffect gezien.

ik ben het onderwerp, niet de maker :) Maar ben het met je eens, dat het sterker had gekund.
De foto die uiteindelijk bij het interview geplaatst is, is ook heel apart (en ik sta er echt verschrikkelijk op :D )

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 20:51

lifaya schreef:
maar het is toch leuk om zelf je sluitertijd, ISO en diafragma te bepalen? daar
kun je heel leuke dingen mee doen.
Ik vond er weinig spannends aan moet ik zeggen, nadat ik de oefeningen had gedaan liet ik dat verder met plezier aan mijn camera over. (Hoewel, je hebt een functie 'program shift' en daarmee kun je de combinatie beinvloeden terwijl de belichting verder gewoon klopt. Dat is nog wel handig. Maar ik ben vooral dol op foto's bij weinig licht om een of andere reden, dus meestal had ik toch nauwelijks speelruimte.)
En ik ben nog (was nog) van de rolletjes, dus ik kon ook niet echt varieren met ISO. 400 voor normaal en 1600 voor theater, dat vond ik op zich genoeg.

_JL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 20:52

Sall, ik vind het persoonlijk ook geen mooie foto, oftewel overdrijf je qua groothoek (neigend naar fisheye dan) oftewel doe je het helemaal niet...
maar dat is mijn mening dan...

en Renee, jouw eerste foto vind ik best speciaal, die tweede doet mij daarentegen que belichting echt niets...

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 20:52

Sall schreef:
lifaya schreef:
Ik vind de foto aan de ene kant wel iets hebben van Sall, maar ik vind dat dat groothoekeffect een beetje raar tot zijn recht komt. Ik had dan liever écht groothoekeffect gezien.

ik ben het onderwerp, niet de maker :) Maar ben het met je eens, dat het sterker had gekund.
De foto die uiteindelijk bij het interview geplaatst is, is ook heel apart (en ik sta er echt verschrikkelijk op :D )

nee weet dat je het onderwerp bent haha, maar wist niet hoe ik het anders kon zeggen :P ik kan uit de foto opmaken dat ze het "reportage" gevoel naar voren wouden halen door middel van dat alles scherp was, maar ik vind het verder niet uitdagend genoeg :+ ik heb ooit eens eeen shoot gehad (ja ík als model :') moeilijk maarja, met mijn verzorghaf) door six, en dat vind ik dan superstoer, ook het reportage-effect maar echt heel vet :P ook gewoon weer wat anders :P

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 20:56

Shadow0 schreef:
Arabesk schreef:
Als ik zo weleens door bokt blader en topics tegenkom van fotoshoots etc, zie ik eigenlijk dat het onderhand allemaal eenheidsworst begint te worden, fototechnisch dan he.
Ik denk niet dat het mogelijk is om duizenden foto's met vergelijkbaar onderwerp te maken en dan toch origineel te blijven. Zoals je ook de Eiffeltoren niet meer creatief op de foto kunt zetten en de meeste bruidsfoto's ook allang een keer gemaakt zijn
Dat geeft ook helemaal niks, want de meeste foto's worden niet gemaakt om de fotograaf onsterfelijk beroemd te maken, maar om de eigenaar van het paard een dierbare en mooie herinnering te geven

Inderdaad :j .

Waarom moet het creatiever of anders, moet je je in allerlei bochten wringen om iets "origineels" te maken. Het is leuk als er een keer een verrassende foto voorbij komt, maar ook dat wordt dan overgenomen.

Er zijn tegenwoordig betaalbare goede camera's, dus ook meer "fotografen". Waarbij de kwaliteit erg wisselend is, maar je kiest altijd zelf nog van wie je een shoot wil.

Ik ben blij met mijn "doorsnee hans worst" foto's van mijn geweldige peerd :D

Edit; typfout
Laatst bijgewerkt door Grit op 18-01-10 21:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Rifi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 21:03

als je een goed camera hebt kunt je ook in het licht foto graferen
met zonsondergang of van onderaf :p en met infrarood
worden de foto's in het donker ook heel mooi!

Xxx

heidiLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 22:19

Dit is niet alleen zo met paardenfoto's ook met ander soort foto's zoals macro, altijd bloemen en bijtjes op bloemen en druppels, ja dat vind ik ook wel leuk om te doen en dat doe ik ook maar iedereen maakt van zulke foto's en de echt goede die springen er uit.

Zoetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 23:42

wat een intressante discussie :)

erg leuk om te lezen hoe mensen denken over de foto's en de technishe dingen zoals bijv scherpte-diepte..

ik volg een fotografie-opleiding, en we krijgen daar dus ook les over..
idd zoals eerder gezegd word, DoF is ervoor om de aandacht naar het onderwerp toe te trekken, de rest eromheen is minder belangrijk en word door de onscherpte ook minder aantrekkelijk om te bekijken.. heb ik nog wel een leuk voorbeeldje van:

http://i44.tinypic.com/2mzl27p.jpg
bij deze foto zie je dat je aandacht naar de bak met materialen word getrokken, je ziet wel wat er op de achtergrond gebeurt, maar doordat het onscherp is weet je dat dat het onderwerp niet is

http://i46.tinypic.com/1z6xjq0.jpg
hier is het juist andersom, je ziet de hoefsmid aan het werk, en op de voorgrond zie jezijn materialen

tevens denk ik dat veel mensen hier op bokt in dezelfde catergorie vallen ( waaronder ik ook) omdat veel net zijn komen kijken in de fotografie en dus proberen ze vooral de dingen uit.. en dat is idd veel "nadoen" van andere fotografen, al is het alleen maar om de techniek onder de knie te krijgen (zie blackfoto's).
ik zie vooral bij een aantal amateurfotografen die ik al een tijdje volg dat ze steeds meer een eigen stijl gaan ontwikkelen en zich gaan onderschijden.

daarbij is er nu een markt die overstroomd word door mensen die een camera kopen en zich ook maar meteen fotograaf noemen..
een camera maakt de foto niet, dat maakt de fotograaf.. of dat met een DSLR is, een compactje of een analoge van 30 jaar terug..
Laatst bijgewerkt door Leo op 21-01-10 10:31, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Foto's in link

_JL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 09:19

Zoetje, laat mij dan zeggen dat ik de materialen die op de tweede foto op het voorplan staan, storend vind...
net als de ruiter trouwens op de achtergrond...
dus qua foto vind ik die zeker niet geslaagd...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 12:54

Het 'probleem' is wat Shadow al beschrijft: op een gegeven moment is er maar weinig echt 'origineel' meer, als er zoveel fotografen zijn die van een bepaald onderwerp foto's maken. Daarbij kan de één iets prachtig vinden terwijl een ander dat vreselijk vindt. Bijv 'Six' op bokt heeft een vrij uitgesproken stijl, heel kunstig en niet altijd het paard in de perfecte verhoudingen op de foto zetten. De één vind het prachtig (ikke ;) ) de ander vindt het maar niets. Het is maar net wat iemand wilt zien, en wat dat betreft hebben de meeste mensen natuurlijk "gewoon" een mooie herinnering aan hun paard die niet altijd kunstzinnig of origineel hoeft te zijn.
Het is dus ook maar net wat je doel is als fotograaf :) Een leuk centje bijverdienen door leuke foto's te maken, of fotografie echt als kunstvorm benaderen en je eigen stijl creëeren (help, dat is fout geschreven) en proberen te verrassen en vernieuwen.

Zelf probeer ik mensen ten eerste te geven wat ze vaak willen: mooie plaatjes als blijvende herinnering van hun paard. Maar ik experimenteer ook tijdens een shoot en probeer meerdere dingen. Een goed voorbeeld hiervan is met Indy van Bojangles@bokt. Het steigeren heb ik op meerdere manieren geprobeerd vast te leggen, en ik vind het leuk daarmee te experimenteren.

Zo heb je 'gewoon': http://i34.tinypic.com/aebf5t.jpg of wat meer experimenteren met het licht en de nabewerking, dus zo: http://i33.tinypic.com/ztggpl.jpg Of tenslotte gewoon eens wat anders doen dan normaal qua compositie: http://i37.tinypic.com/33kfbrn.jpg
Ik vind het wel spannend om eens wat nieuws te proberen tijdens een shoot. Wat andere details of gebruik maken van kunstmatig licht om zo bepaalde effecten te krijgen. De één vindt dat wel mooi, de ander vindt het niets. Blijft een kwestie van smaak.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 13:01

Ik probeer zelf ook nét iets andere foto's te maken dan het standaart. Zoiezo probeer ik altijd op een mooie lokatie foto's te maken, niet in een bak ofzo :P Maar dan nog steeds is het heel moeilijk om iets nieuws te fotograferen. Iets dat nog niet eerder is gedaan. Maar toch, als je je eigen styl hebt ontwikkeld vind ik niet dat je iemand echt standaart kan noemen. Ik heb zoiezo ook natuurlijk de standaart kiekjes, maar ik probeer ook nieuwe dingen uit :P Net zoals WildWings zegt over die steigerfoto's, waarvan ik diegene die op je af komt heel cool vind, dat het je smaak moet zijn.

Zoetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 13:21

_JL_ schreef:
Zoetje, laat mij dan zeggen dat ik de materialen die op de tweede foto op het voorplan staan, storend vind...
net als de ruiter trouwens op de achtergrond...
dus qua foto vind ik die zeker niet geslaagd...

dat zal best, het gaat er juist om bij deze foto's om duidelijk het verschil te laten zien wat er bedoelt word met een wazige achtergrond..

in dit geval voor mij een oefening om te kijken hoe en wat met welke instellingen, ik zou die foto ook niet in mijn portfolio plaatsen, de 1e daarintegen wel.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 13:51

Bij alle shoots die ik maak van honden of paarden probeer ik wat creatiefs eruit te halen, maar dat is meestak helemaal niet dat wat de opdrachtgever wil. Meestal zijn deze voor mij zelf want de opdrachtgever kiest voor de standaard dingen waar TS het over heeft.
Dus fotografeer je zo als de klant dat wil.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 10:23

In overleg is besloten dit topic naar FK te verplaatsen.
Moderatoropmerking:
We verzoeken wel om foto's in link te plaatsen, om een verzameltopic te voorkomen!

Bij voorbaat dank

PP --> FK

Cyn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 16:52

Leuk topic :Y)
Ik ben het vooral eens met Fiffill.
Vroeger heb ik ook de standaard paarden foto's gemaakt.
Maar dat vond ik op een gegeven moment niks meer aan, ik begon steeds meer van foto's met een bepaalde gedachte te houden.
En daar kan ik simpelweg nooit een paard bij bedenken, of het wordt onuitvoerbaar.
Ik houd meer van creatieve foto's, iemand anders kan meer van de (in mijn ogen) standaard foto's houden.
Het een is niet beter het de andere, het is gewoon persoonlijke stijl. :)

Deze foto van philippe halsman vind ik geweldig.
Maar dit is ook niet geschikt voor de doorsnee klant.
http://farm1.static.flickr.com/32/95165 ... 1d217f.jpg

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 17:09

Ten eerste: voor mij is iedereen fotograaf, prof of hobbies, oud of jong..ect. Een fotograaf is zo'n breed vak, van commerieel tot autonoom, voor ieder wat wils. De klant bepaald wie er succesvol is of niet, en dat ligt soms niet alleen aan de fotgrafische kwaliteiten..maar als de klant dat wil, prima!

Qua paardenfotografie zit de commercie veel in de 'standaard' plaatjes zoals Arabesk deze omschrijft.
De 'afwijkende' foto's die hier langkomen vind ik vaak in de uitwerking niet goed (uitsnede/licht).

Mijn voorbeeld voor commerciele fotografie, die toch 'anders' is, maar technisch erg goed: qua licht, gebruik van omgeving en persoonlijkheid:

http://www.lonnekeruesink.nl/beeldbank2/

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 17:16

Ik vind 't alleen moeilijk om te bepalen in hoeverre dat helemaal d'r " eigen " stijl is.

Ze staat op de loonlijst bij Bit als fotograaf.
En dat zie je ook in die gallery, allemaal "bit type" foto's.

Ik werk zelf ook af en toe voor Bit.
En je krijgt daar héle specifieke opdrachten mee.
Zo specifiek dat je er vaak niet eens een eigen stijl in kwijt kunt. Omdat ze graag alle foto's dezelfde soort uitstraling mee willen geven.

Dus ik vind dit een lastig geval om te beoordelen. ;)

Ik krijg zelf ook vaak opdrachten met een voorbeeld foto van hoe het precies moet worden.
Daar zit weinig tot geen enkele creatieve ruimte in.

Beeldhoek, belichting, etc. is dan allemaal al voorgeschreven. Enige wat je doet is "uitvoeren".

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 17:20

Het maakt me niet uit of het haar stijl of bit zijn stijl is (haar andere niet-paarden foto's vind ik ook mooi trouwens)...ik vind het 'anders' dan wat de meeste fotograven hier op bokt produceren.... net even een ander standpunt, net even wat meer de focus op de berijder, even goed het licht pakken, spelen met de achtergrond...ect wellicht voor hun leuk om naar te kijken en inspiratie uit te halen.

Ik weet verder niet hoe het er bij de Bit aan toegaat, maar je moet nog wel steeds te plaatse het juiste licht pakken wil de foto slagen... hoe beschrijven ze dat van te voren? (gewoon een vraag, geen aanval ;) )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 17:31

Ik vind het ook een leuke stijl hoor :)
Het is heel onderscheidend, maar aan de andere kant ook wel gelijk heel herkenbaar voor bit.

Je krijgt van te voren niet alleen een exacte beschrijving.
Maar ook een foto, zoals ze het willen hebben. En dan is 't een kwestie om te zorgen dat jouw foto zoveel mogelijk op de voorbeeldfoto lijkt.

Vaak is zelfs het licht al van te voren voor je bedacht.

Een tijdje terug bijvoorbeeld, kreeg ik de opdracht om een bekende jeugd ruiter op haar pony te fotograferen.
In wedstrijd outfit.
In een binnenbak met cleane achtergrond (bodem).
Met 1 lamp belicht vanaf schuin voren.
Vanuit "vogel perspectief" gefotografeerd (dus op trappetje vanaf boven).
Met groothoek lens.
Pony moet vierkant staan, ruiter moet trots kijken.
Verticale opname met ruime beeld uitsnede zodat de vormgeving zelf nog kan snijden.

Dan is er weinig ruimte voor je eigen creatieve inbreng ;)
En dat is ook precies de bedoeling. Want ze sturen verschillende fotografen af op 1 serie opdrachten voor 1 artikel.
Het kan dus zijn dat ze 6 dezelfde foto's moeten plaatsen van 6 verschillende ruiters op 6 verschillende plekken in het land, gefotografeerd door 3 of 4 fotografen. En het moet dan allemaal wel precies dezelfde stijl zijn omdat het in 1 artikel naadloos moet passen.

Dus het moet 't gevoel hebben alsof het door dezelfde fotograaf gemaakt is, in de hele serie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 17:33

Niet ieder blad is zo "streng" hoor ;)
Maar ik weet van Bit dat ze deze eisen wel stellen.
Amazone, Hoefslag, en vele andere bladen laten juist wel wat meer creatieve vrijheid bij de fotograaf liggen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 18:16

Cyn_ schreef:
Ik houd meer van creatieve foto's, iemand anders kan meer van de (in mijn ogen) standaard foto's houden.
Het een is niet beter het de andere, het is gewoon persoonlijke stijl. :)

Zelfs dat niet. Het hangt ook gewoon van de gelegenheid af. In sommige gevallen wil je foto's die vooral functioneel zijn - bijvoorbeeld om eens te zien hoe het rijden gaat en of de combinatie een beetje goed is, of omdat het een bijzondere gebeurtenis is, of omdat je voor- en nafoto's van je huis wilt of...
In sommige gevallen wil je foto's die wel mooi zijn maar vooral ook herkenbaar - een foto van een dierbare of van je paard bijvoorbeeld.
En soms wil je kunstige, creatieve foto's.
Toevoeging: de foto's van de Bit geven gelijk nog een vierde doel aan: als reportage ter ondersteuning van een verhaal. Die hoeven niet per se zo herkenbaar te zijn als de tweede, maar ze moeten wel wat bijdragen aan het verhaal en gaan dus uit van iets dat breder is dan alleen het beeld zelf.

Ik denk dat dat niet alleen maar persoonlijke stijl is - ik maak en bekijk alledrie de soorten foto's. Het hangt gewoon van het doel af.

Cyn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 18:55

Jaa idd, maar dan is er nog een verschil.
Ik maak bijvoorbeeld ook wel eens voor mijn zus foto's van haar paarden. Die stuur ik dan op, maar verder doe ik er niks mee.
Omdat het niet mijn ding of doel is, en daarin zit dan ook het verschil.
Ik maak foto's van de paarden van mijn zus omdat ze dit zo graag wilt & niet omdat ik dat wil.
In mijn portfolio zitten dan ook niet die foto's, omdat ik totaal niet commercieel gericht ben, maar juist mijn eigen visie wil ontwikkelen.
Hypofocus is wel commercieel gericht, dus die moet die foto's juist in haar portfolio hebben, anders krijgt ze ook geen opdrachten. :)

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 19:11

Sall schreef:
Mijn paard en ik zijn ooit op de foto gezet voor het blad Garp, door een proff fotograaf.
Dit was 1 van de foto's:
http://94.100.121.136/48450001-48500000 ... _2Cl5.jpeg

Veel paardenliefhebbers vonden de serie helemaal niks, en ik heb ook veel lovende reacties over de foto's gehad.

Hele gave foto! Ik vind dit dus wel een tof effect. Wellicht had de uitvoering nog iets plastischer (lees: extremer) gekund, maar ziet er tof uit zo.

Reflectionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 21:16