[INFO] Fotografie: Tips & Trics

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Romyv

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 18:32

moet je even uitzoeken in het boekje waar je de diafragma (F of f) kan instellen... Hoe kleiner het Fgetal (bv F2.0) hoe groter het diagfragma, hoe meer scherpte diepte je hebt. Hoe groter het Fgetal (bv F32), hoe kleiner het diafragma en hoe minder scherpte diepte je hebt..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 18:37

Andersom juist, Romy... Klein diafragma = groot getal = meer scherptediepte, groot diafragma = klein getal = minder scherptediepte (en "wazige achtergrond")

mieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 18:47

moet ik dan zo dicht mogelijk op het voorwerp staan of juist niet.ik heb alleen nog maar een 18-55 lens.ga deze week kjiken voor een andere.maar dat is weer een ander verhaal.in ieder geval,ik ga het eens uit proberen

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 15:10

Eventjes een vraagje voor de snelle antwoorders (het is voor binnen een half uurtje :+), welke instellingen zijn aan te raden voor modelfotografie in dit grauw-grijze weer buiten? (simpele kitlens) Twee vriendinnen waren van plan om een 'fotoshoot' onder elkaar te doen, dus ik heb voorgesteld dat ik het wel wilde doen, zo kan ik ook eens oefenen... Maar dat weer doet toch wel moeilijk..

Diafragma helemaal open, sluitertijd redelijk klein (hoewel ik wel liefst nog uit de hand fotografeer), eventueel bij problemen iso omhoog... En de witbalans, daar iets aan veranderen? Tips zijn welkom!

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 15:23

Gewoon handmatig instellen alles. Als ik hier naar buiten kijk dan zou ik iso rond de 800 gaan zitten. Inderdaad groot diafragma. Kan je zat uit de hand schieten hoor! Succes! :)

Mikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 17:06

mieske schreef:
moet ik dan zo dicht mogelijk op het voorwerp staan of juist niet.ik heb alleen nog maar een 18-55 lens.ga deze week kjiken voor een andere.maar dat is weer een ander verhaal.in ieder geval,ik ga het eens uit proberen

Als je de achtergrond "waziger" wilt, dan moet je inderdaad je diafragma-waarde instellen op de camera en waar je rekening mee moet houden is dat je onderwerp niet te dicht op de achtergrond staat/ zit/ ligt.

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 13:30

gisteren heb ik mijn allereerste spiegelreflex camera gekocht, de Canon EOS 1000D.
Het is, voor zover ik kan beoordelen, best een fijne camera. Maar ik heb er wel een probleempje mee...
Het lukt me niet de flitser uit te zetten! (bij de standen: portret, macro, en uiteraard nacht portret) Bij de andere functies krijg ik hem juist niet aan...

Tips?

Rozzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 13:37

Bij die automatische standen bepaald de camera zelf of hij de flitser gebruikt of niet. Je kunt hem, na het scherpstellen (knopje in blijven drukken probeer ik hiermee te zeggen ;) ) , weer terugduwen.

Rozzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 13:38

owja: in de andere standen moet je het zelf bepalen door op het knopje naast de flitser te drukken (eenmalig, knopje met een soort bliksemding).

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 13:41

bedankt!
alle niet automatische standen, welke zijn dat?

zijn dat P, Tv, Av, M, A-DEP enzo?
Laatst bijgewerkt door Jaimyliefje op 08-02-09 13:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Rozzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 13:43

ehm , even uit mijn hoofd: tv, av, m

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 13:44

ok, dan had ik dat iig goed :)
Of zijn het alleen die drie?

Rozzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 13:44

*rent naar de camera:
a-dep en P ook nog ;)

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 11:22

Nouks schreef:
Andersom juist, Romy... Klein diafragma = groot getal = meer scherptediepte, groot diafragma = klein getal = minder scherptediepte (en "wazige achtergrond")

dat zeg ik!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 12:57

Nee, dat zeg je niet.

Citaat:
Hoe kleiner het Fgetal (bv F2.0) hoe groter het diagfragma, hoe meer scherpte diepte je hebt. Hoe groter het Fgetal (bv F32), hoe kleiner het diafragma en hoe [b]minder scherpte diepte[b] je hebt..

Groter diafragma = MINDER scherptediepte,
kleiner diafragma = MEER scherptediepte

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 13:43

Nouks schreef:
Nee, dat zeg je niet.

Citaat:
Hoe kleiner het Fgetal (bv F2.0) hoe groter het diagfragma, hoe meer scherpte diepte je hebt. Hoe groter het Fgetal (bv F32), hoe kleiner het diafragma en hoe [b]minder scherpte diepte[b] je hebt..

Groter diafragma = MINDER scherptediepte,
kleiner diafragma = MEER scherptediepte

oww hahaha ik bedoelde het zelfde, heb het net 5x ovegelezen maar keek er echt overheen hahaha ooops!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 15:06

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 16:36

Ik ben nu net bezig met mijn eigen camera.
Ik heb alleen nog heel veel moeite met alle instellingen. Er komen al wat leuke fotootjes uitrollen, maar ik wil wat meer zelf doen.

De begrippen als sluitertijd, diafragma, ISO etc. ken ik wel. Ik weet echter niet waar ik het allemaal kan vinden?
Ik ben al wel op zoek geweest.. Maar er valt veel in te stellen, ik kan alleen alle instellingen die ik nodig heb niet vinden..

Ik ben ook benieuwd of ik uit moet kijken met bepaalde instellingen? En blijven de instellingen het zelfde nadat je de camera uit hebt gedaan, of moet je alles dan opnieuw invoeren?

En dan nog iets, hoe krijg ik de kleuren intenser?

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 16:37

Misschien de handleiding doorlezen?

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 16:56

Die heeft mijn moeder per ongeluk weg gegooid := (zal ff zoeken of ik hem nog in de papierbak kan vinden)
Anyway, dan nog zoek ik antwoord op de laatste vragen?

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 17:05

handleiding staat vaak ook op internet, het helpt misschien ook als je erbij zet welke camera je hebt maar de handleiding werkt toch echt het beste!

Bij de meeste blijven de instellingen bewaard tot je ze wijzigd, maar bij een compact is dat niet altijd zo..

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 17:19

Jaimyliefje schreef:
Die heeft mijn moeder per ongeluk weg gegooid := (zal ff zoeken of ik hem nog in de papierbak kan vinden)
Anyway, dan nog zoek ik antwoord op de laatste vragen?

Op die laatste vragen weet ik het niet zeker, maar geloof dat de instellingen blijven staan ja. Ik raad je verder aan om echt de handleiding door te lezen, is zó veel makkelijker. Als je hem echt niet meer hebt (en ook niet op internet kan vinden) mag je me wel een pbtje sturen en wil ik je wel uitleggen waar alles zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 17:47

Jaimyliefje schreef:
Ik ben ook benieuwd of ik uit moet kijken met bepaalde instellingen? En blijven de instellingen het zelfde nadat je de camera uit hebt gedaan, of moet je alles dan opnieuw invoeren?

Dat lijkt me een kwestie van proberen....

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 17:57

Romyv schreef:
handleiding staat vaak ook op internet, het helpt misschien ook als je erbij zet welke camera je hebt maar de handleiding werkt toch echt het beste!

Bij de meeste blijven de instellingen bewaard tot je ze wijzigd, maar bij een compact is dat niet altijd zo..

Staat een paar posts hierboven, ik heb de canon eos 1000D :)

Ik zal even op I-net zoeken..

X_spirit_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 18:54

Oeh ik lees ook ff mee! Ik heb owk een 1000d en heb precies dezelfde problemen..probeer wel wat maar t lukt niet. nou kan k alleen in t weekend oefenen dus de hele week lees k over de problemen die k weer ben tegengekomen..maar k heb idd ook het probleem dat mn foto's snel overbelicht raken en gwn amper kleur hebben ??