[INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Bloempotje

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 11:58

Ik kom even langs vliegen met een vraagje haha..

Ik heb de Canon 1100D + 70-200 f4.
Voorheen heb ik altijd met de 55-250 gefotografeerd.

Maar sinds ik dus ben overgestapt van lens heb ik regelmatige onscherpe foto's, ook bij portret. Niet zo erg dat alles 'wazig' is, maar je ziet duidelijk onscherpte, zeker als je cropt. Bij mijn vorige lens had ik altijd de gekke sprongen van paarden etc altijd scherp.
Qua instellingen heb ik de sluiter altijd snel genoeg om de beweging te kunnen bevriezen. (Althans, zo zou het moeten zijn haha). Ik heb mijn diafragma op f4. Daarop word dan ook weer de iso aangepast.
Ik ken de instellingen qua diafgragma/sluitertijd/iso wel dus ik ben me er bewust van met welke waarden ik fotografeer en waarom. (Maar misschien dat daar toch een fout zit).

Maar toch doe ik blijkbaar iets fout, heeft iemand enig idee :) ?

Yvettee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 12:00

Heb je misschien een voorbeeld van die onscherpe foto's? + de exif waarde erbij? Dan kunnen we zien wat er eventueel fout gaat.

En waar heb je je scherpstelling op staan? Op ai servo?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 12:39

Als het met een goedkopere lens altijd goed ging, en nu met een andere (betere) lens ineens niet.
Dan klinkt het alsof er iets met de lens zelf aan de hand is.

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 15:14

Ik heb zo op het moment geen foto bij de hand. Maar zelfs bij portret foto's met een sluitertijd van bijvoorbeeld 500 (iso 100 a 200 ) en diafragma 4 willen de foto's vaak onscherp zijn. Scherpstelling stand maakt in principe niets uit, ik gebruik(te) altijd ai servo inderdaad.

@Femke, ja dat zou je denken. Maar hoe kan het dan zijn dat sommige foto's wel scherp zijn, en ze niet allemaal onscherp zijn?

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 16:22

Bij f/4.0 heb je een kleine scherpte-diepte. Omdat de 1100D maar 9 scherpstelpunten heeft, kun je er al makkelijk nét naast zitten. Kies je wel altijd zelf je scherpstelpunt?
Werk je op de M of op Tv of Av? Als je onderbelicht, levert dat ook foto's op die niet optimaal scherp zijn.
Een hogere ISO-instelling geeft een minder scherp resultaat dan een lage ISO-instelling.
Het kan ook zijn dat je lens last heeft van front- of backfocus.

Kortom, zonder (onbewerkte) voorbeelden met gebruikte instellingen blijft het van een afstand een beetje gissen.

Je zou eens kunnen testen met een stilstaand onderwerp. Maak steeds vanaf dezelfde plek een foto met verschillende diafragma-instellingen op verschillende brandpuntsafstanden. Misschien levert dat duidelijkheid op wanneer foto's wel of niet scherp zijn.
Je kunt ook met je lens terug naar de winkel waar je hem gekocht hebt.

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 16:34

Ik kies inderdaad zelf mijn scherpstelpunt. Ik vind het altijd wel leuk om te experimenteren met composities en als ik dan de camera laat kiezen werkt dat niet. Een heel enkele keer niet (bijvoorbeeld een paard wat aan het dollen is, dan ben ik daarvoor niet snel genoeg met instellingen wijzigen). Maar dit ging voorheen dus altijd goed.. :) Ik fotografeer altijd op M. Ik vermijd hoge iso-instellingen ook het liefst, zeker met mijn camera. Ik krijg namelijk al vrij snel ruis.

Het lastige is dat ik op de computer pas de onscherpte goed terug zie. Dus op het moment zelf niet waardoor ik ook niet weet wanneer ik goed zit of niet. Naar mijn idee zit ik dan dus wel goed en blijkt later dus dan toch onscherpte te hebben.
Naar de winkel kan ik zo 1,2,3 niet terug, daar is de winkel te ver weg voor. Heb wel al contact opgenomen maar ik kreeg enkel terug dat ik de lens dan moest opsturen anders konden ze me niet helpen.

Ik zal is kijken of ik ergens nog verwijderde foto's heb staan die ik kan laten zien.
Edit: heb er ook een foto bijgevoegd die wel scherp is. De instellingen staan erbij. Maar ook bij een sluitertijd van bijvoorbeeld 1/500 krijg ik deze onscherpte. Misschien dat jullie zien wat ik fout doe :) .

Onscherp, F4, ISO100, 1/250
Scherp, F4, ISO100, 1/250

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 16:50

xChantal94 schreef:
Ik kies inderdaad zelf mijn scherpstelpunt. Een heel enkele keer niet (bijvoorbeeld een paard wat aan het dollen is, dan ben ik daarvoor niet snel genoeg met instellingen wijzigen). Maar dit ging voorheen dus altijd goed.. :) Ik fotografeer altijd op M. Ik vermijd hoge iso-instellingen ook het liefst, zeker met mijn camera. Ik krijg namelijk al vrij snel ruis.

Je 55-250 mm heeft een verlopend diafragma. Ingezoomd fotografeer dan al snel op f/5.6 i.p.v. f/4.0.
Op http://www.dofmaster.com/dofjs.html kun je berekenen hoeveel scherpte diepte je hebt bij bepaalde instellingen.
Als je op 200 mm fotografeert, op 10 meter afstand van je onderwerp is je scherpte maar 37 cm bij diafragma f/4.0.
Op f/5.6 is het 53 cm. Bij een bewegend onderwerp kan die ene stop makkelijk het verschil zijn tussen nét wel of nét niet scherp.
En als je de camera een scherpstelpunt laat kiezen, wordt het een loterij of je foto's wel of niet scherp gaan worden.

Heb je op de M-stand vaak donkere foto's die je daarna nog wat moet oplichten, of heb je altijd een correcte belichting direct uit de camera?

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 16:54

xChantal94 schreef:
Edit: heb er ook een foto bijgevoegd die wel scherp is. De instellingen staan erbij. Maar ook bij een sluitertijd van bijvoorbeeld 1/500 krijg ik deze onscherpte. Misschien dat jullie zien wat ik fout doe :) .

Onscherp, F4, ISO100, 1/250
Scherp, F4, ISO100, 1/250

Stond het paard stil op de eerste foto? Hoe ver heb je ingezoomd?
Waarop heb je scherpgesteld bij beide foto's?

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 16:59

Ik heb wel altijd een vrij correcte belichting, hier sjoemel ik dan ook mee qua instellingen. Ik bewerk wel het contrast bijvoorbeeld wat na op de computer omdat ik hiermee het optimale uit de foto haal naar mijn idee. Ik heb wel veel moeite met overbelichting bij bijvoorbeeld een wit paard. Maar dit is puur door mijn fout/ontwetendheid nog want dat had ik met mijn vorige lens ook :j .

Ik ga even de link bekijken die je doorgeeft! Maar (als ik het goed begrijp) vermoed jij dus dat het aan mijn instellingen (het diafragma) ligt?

Het paard stond op beide foto's stil, dat was in ieder geval de bedoeling :+ .
Eerste foto: 140 ingezoomd
Tweede foto: 145 ingezoomd

Bij de eerste foto was het de bedoeling om op het oog scherp te stellen. De tweede foto heb ik gewoon 'algemeen' scherp gesteld.

Edit: ben me er bewust van dat je een bepaalde afstand moet hebben om een scherpe foto te kunnen maken. Ook hiermee houd ik rekening en ook bij verschillende afstanden krijg ik ditzelfde onscherpe beeld. Of het nou een paard in actie is of bijvoorbeeld portret. (Hierbij rekening houdend met de instellingen).

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 17:14

xChantal94 schreef:
Ik ga even de link bekijken die je doorgeeft! Maar (als ik het goed begrijp) vermoed jij dus dat het aan mijn instellingen (het diafragma) ligt?

Hoe kleiner het diafragma hoe nauwkeuriger je scherpstelling moet zijn. Via die link kun je zien hoe 'diep' je scherpte is bij bepaalde instellingen.
Heb je met deze lens wel eens uitgeprobeerd hoe de resultaten zijn met diafragma f/5.6? Dan kun je beter vergelijken met de 55-250.
xChantal94 schreef:
Bij de eerste foto was het de bedoeling om op het oog scherp te stellen. De tweede foto heb ik gewoon 'algemeen' scherp gesteld.

Edit: ben me er bewust van dat je een bepaalde afstand moet hebben om een scherpe foto te kunnen maken. Ook hiermee houd ik rekening en ook bij verschillende afstanden krijg ik ditzelfde onscherpe beeld. Of het nou een paard in actie is of bijvoorbeeld portret. (Hierbij rekening houdend met de instellingen).

Wat bedoel je met 'algemeen' scherpgesteld?

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 17:18

Dat zou ik inderdaad nog is kunnen doen. Het onderwerp op zowel f4 als f5.6 nemen vanaf dezelfde afstand en dergelijke om te vergelijken. De eerst volgende keer als ik ga fotograferen maar is doen!

Gewoon het beeld in het algemeen en niet dat ik speciaal het oog scherp stelde bijvoorbeeld.

Ben blij dat je de moeite en tijd wil nemen om me te helpen!

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 17:36

Je kunt je lens ook altijd een keer laten controleren op front- en backfocus. Ik heb de Canon 70-200 f/4.0 als backup lens en het is een prima ding waar je haarscherpe foto's mee kunt maken. Maar er kan natuurlijk een exemplaar tussen zitten met een afwijking.

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 18:06

Ik had ook gedacht dat ik er zeker heel erg op vooruit zou moeten gaan met deze upgrade..
In ieder geval heel erg bedankt!

Ik heb deze link gevonden: http://www.maartenvandekamp.nl/front-back-focus-lens/
Ik ga is kijken of ik zelf hiermee creatief kan zijn. Mocht ik mijn lens gaan opsturen naar de winkel waar ik hem gekocht heb, hebben jullie dan nog tips om hem zo veilig mogelijk in te pakken?

DesireeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 18:35

Ik heb wel eens iemand gehoord die had de lens in luiers gewikkeld..

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 19:24

Gewoon doodordinaire bubblewrap misschien? Lens wikkelen in bubblewrap en dan in een doosje met opgefrommelde kranten lijkt mij het veiligst :)

Op jouw foto vind ik het meer lijken op bewegingsonscherpte.. Ik heb recentelijk (ahum, gisteren) dezelfde overstap qua lenzen gemaakt als jij, van een 55-250 naar de 70-200 F4. Ik heb dan de non-IS variant maar tot nog toe zie ik details en scherpte in mijn foto's waar ik bij de 55-250 alleen van kon dromen haha, en zelfs gisteravond in de schemering een behendigheidstraining gefotografeerd, nou met die 55-250 had ik daar niet eens aan begónnen omdat ik je zo al had kunnen vertellen dat die niet snel genoeg zou zijn :') Nu zitten er zelfs best een aantal aardig gelukte foto's tussen! Ja, veel ruis, dat wel, maar dat hou je toch als je je iso omhoog gooit, maar zo voor een eerste dagje oefenen ben ik helemaal niet ontevreden :)

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 20:29

Ik heb pas 3 lenzen laten kalibreren, de 70-200 f/2.8 IS, de 24-105 f/4.0 IS en de Sigma 50 mm f/1.4. Bij alledrie was een aanpassing nodig. Kostte me 3 tientjes (en een retourtje Malden) en ik ben blij dat ik het gedaan heb. Als ik weer een keer een nieuwe lens koop, ga ik hem meteen laten controleren.

Je lens opsturen kun je doen in de lenscase waarin je hem gekocht hebt. Dan in een doos, opgevuld met kranten, bubblewrap o.i.d.

Marleeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 14:45

Ik heb een probleem met mijn camera.
Als ik mijn camera op de AF stand heb, kan ik opeens geen foto's meer maken?
Dit was naar mijn mening voorheen wel mogelijk. Als ik heb op de MF stand heb, doet hij het gewoon?
Kan iemand mij helpen hiermee? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 15:48

Iets meer info kan een hoop helpen.
Zoals het merk en type camera.
En waar je 'm nog meer op hebt ingesteld.

En wat je camera precies doet (of niet doet) en of je een foutmelding krijgt. etc.

Eén dingetje dat het bijv. kan zijn is dat hij op een focus prioriteit staat en niet goed op het onderwerp kan focussen, dan maakt hij inderdaad geen foto als je de ontspanknop in drukt.
Maar het kunnen nog heeeeeel veel andere dingen zijn.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 15:53

Iemand nog een flitser in de verkoop? Ben op zoek naar een tweedehandsje, iets als speedlight 430 (canon) bijvoorbeeld.

Marleeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 16:27

Femke schreef:
Iets meer info kan een hoop helpen.
Zoals het merk en type camera.
En waar je 'm nog meer op hebt ingesteld.

En wat je camera precies doet (of niet doet) en of je een foutmelding krijgt. etc.

Eén dingetje dat het bijv. kan zijn is dat hij op een focus prioriteit staat en niet goed op het onderwerp kan focussen, dan maakt hij inderdaad geen foto als je de ontspanknop in drukt.
Maar het kunnen nog heeeeeel veel andere dingen zijn.

Ik heb een Canon 1100D.
Had hem ingesteld op Tv? Was gisteren wat instellingen wezen uitproberen.
Volgens mij had ik de sluitertijd op 1/1000. Gewoon om te kijken wat die zal doen.
Als ik een foto wil maken stelt hij niet scherp, geldt ook voor inzoomen.
Lijkt alsof hij op een punt wel scherp is en de rest is heel onscherp tot streperig/blokjesachtig toe.
Ik krijg verder geen foutmelding.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 00:13

Ik heb me suf gezocht, maar ik kan het eigenlijk niet echt vinden.

Ik ben amateur fotograaf, maar mijn foto's worden wel gebruikt door derden voor promotie. Echter wil ik er graag een regeltje copyright opzetten. Moet ik dat dan op elke foto opnieuw doen of is er een manier om foto's te selecteren en allemaal in één keer van zo'n regel tekst te voorzien?

Verder vroeg ik me af welke site jullie het fijnst vinden om foto's te uploaden. Ik gebruikte vroeger photobucket.com, maar die loopt hier echt constant vast...

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 00:15

Ik weet niet welk programma je gebruikt?
In lightroom kun je copyright in bulk erop zetten, in photoshop kun je de copyright als vaste handeling instellen.

Ik heb ook een vraagje. Ik krijg mijn iso niet lager dan 200, waar dat voorheen wel nog lager kon. Heeft idt te maken met een instelling die ik niet ken of?

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 00:23

Ik heb eigenlijk helemaal geen programma om foto's te bewerken :P . Ik heb nog niet echt de tijd genomen om er echt iets van te maken, dat is een project voor de zomer, als ik even geen studie heb.
Maar ik maak zo nu en dan foto's van evenementen, die ik wel wil delen, maar het is niet mijn bedoeling om die foto's vervolgens overal zomaar terug te vinden. Ik maak die foto's in opdracht van mensen, en ik wil dat zij als enige dan het origineel zonder watermerk tot hun beschikking hebben.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 08:07

F_Orumster schreef:
Ik weet niet welk programma je gebruikt?
In lightroom kun je copyright in bulk erop zetten, in photoshop kun je de copyright als vaste handeling instellen.

Ik heb ook een vraagje. Ik krijg mijn iso niet lager dan 200, waar dat voorheen wel nog lager kon. Heeft idt te maken met een instelling die ik niet ken of?

Op sommige bodies kun je onder en bovengrens van ISO aangeven. Dit zorgt er voor dat je niet per ongeluk te hoge ISO kiest. Ook met Auto ISO is dit erg handig. Wat voor body heb jij? Per ongeluk een ondergrens ingesteld? :=

Cadaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 09:57

eilleen333 schreef:
Ik heb eigenlijk helemaal geen programma om foto's te bewerken :P . Ik heb nog niet echt de tijd genomen om er echt iets van te maken, dat is een project voor de zomer, als ik even geen studie heb.
Maar ik maak zo nu en dan foto's van evenementen, die ik wel wil delen, maar het is niet mijn bedoeling om die foto's vervolgens overal zomaar terug te vinden. Ik maak die foto's in opdracht van mensen, en ik wil dat zij als enige dan het origineel zonder watermerk tot hun beschikking hebben.

Bordermaker is heel makkelijk en gratis te downloaden

die zet hem dan op al je fotos in 1x