Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
JolandaS schreef:Stel alvast scherp op iets dat vlakbij het paard is, zodat je camera en lens alleen nog maar het laatste beetje hoeven scherp te stellen. Dat scheelt al wat tijd.
JolandaS schreef:Klinkt alsof je door je apparatuur beperkt wordt....
Femke schreef:JolandaS schreef:Stel alvast scherp op iets dat vlakbij het paard is, zodat je camera en lens alleen nog maar het laatste beetje hoeven scherp te stellen. Dat scheelt al wat tijd.
Die tip hoor ik vaker voorbij komen van mijn collega's.
Maar ik vraag me dan af hoe je tot een correcte scherpstelling kunt komen... en tegelijk ook een goed beeld kunt maken (als beginnend fotograaf).
Want veel fotografen vinden het nog moeilijk om "vlot" een goede compositie te maken (benen er allemaal op, neus van het paard er op, staart er op, ruiter z'n hoofd er op, etc.). Dus daar hebben ze tijd voor nodig.
Dus wanneer is die methode dan wél echt handig vraag ik me altijd af, als hij voorbij komt....
Want het scheelt wel scherpsteltijd, maar voor al het andere heeft een beginnend fotograaf dan juist een gigantisch tijdgebrek omdat ze moeten klikken zodra het paard in beeld komt.