[INFO] Fotografie: Tips & Trics #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 10:37

:j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 10:38

Jep, das kort genoeg. In dat geval lijken me de snelheid van je geheugenkaart en/of het nog bezig zijn met wegschrijven logischere verklaringen.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 10:41

Femke, gebruik jij de burst mode veel bij het fotograferen van bewegende paarden, om het juiste moment te pakken?

Mmmm...ik heb een Scandisk geheugenkaart, zal eens kijken of ik een extreme II of III heb die verschil maakt.

Zelf heb ik het gevoel dat hij de scherpte niet snelgenoeg kan pakken, ingesteld op AF-C.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 10:44

Ik gebruik mijn burst modus bijna nooit.
De laatste keer dat ik 'm gebruikt heb, was om voor het boek de stap-, draf- en galopseries te schieten om iedere pas vast te leggen.

Ik time mijn momenten liever exact. Als je lang genoeg oefent krijg je veel feeling met je camera, en weet je precies op welk moment je de juiste houding/pas kunt schieten.
Bovendien spaart het 't leven van je sluiter, als je niet te veel in burst fotografeert. En het scheelt ook nog tijd om alles later weer uit te zoeken. Want de foto's die niet op het juiste moment zijn uit je burstmodus, gooi je later toch weer weg. Kost extra tijd...

Snelheid voor scherpstelling kan zowel met de camera als met de lens te maken hebben...

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 10:51

Owke, ik ben er geloof ik wel uit, ik wil teveel bewegen/slepen met mijn camera in burst, tja dan moet hij tussendoor nog wel scherpstellen en dat kost tijd. Zeker als het onderwerp redelijk dichtbij langskomt...

Die timing valt mij dus ontzettend tegen bij paardenfotografie, ik kan 100 foto's maken, en dan zit er maar eentje bij die op een goed moment gemaakt is :+

Het laatste wat je noemt over scherpstellen, ik heb redelijk vaak dat ik denk: kom op nou, wordt eens scherp! En tja, dan ben je vaak al te laat....ik werk met een D50 en veel met de 18-200 mm. Als het uit de camera zou komen, wat is er dan 'mis'?

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 11:02

Stel alvast scherp op iets dat vlakbij het paard is, zodat je camera en lens alleen nog maar het laatste beetje hoeven scherp te stellen. Dat scheelt al wat tijd.

Timing is een kwestie van oefenen, oefenen en nog meer oefenen. Maar als je camera en/of lens niet snel genoeg zijn, dan blijft het moeilijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 11:07

Als je 'm op AF-C hebt staan, kun je (in ieder geval bij een aantal modellen) ook instellen of de prioriteit op het scherpstellen moet liggen of juist op het ontspannen.
Als de prioriteit in het menu op scherpstellen ligt, dan maakt je camera géén foto, tot hij het helemaal scherp heeft. En dat kan de burstmodus inderdaad vertragen.

Er hoeft niet iets "mis" te zijn met de camera als het niet opschiet met scherpstellen. Het is dan gewoon een "te traag" model camera. Voornamelijk de instapmodellen zijn minder snel dan de professionele modellen. Dat zelfde geldt ook voor objectieven.
Een super trage combi is dus een instap model camera + instap model objectief. Een super snelle combi is een prof camera met een prof objectief.
Het enige dat je kunt doen om dát op te lossen is dus een duurdere set aanschaffen.
En het scheelt, als je een paard op de foto zet dat parallel aan jou loopt, dan beweegt hij minder snel ten opzichte van jou dus is scherpstellen makkelijker dan wanneer hij recht op je af komt.

Wat timing betreft; ga er eens rustig voor zitten.
Gewoon een middag langs de bakrand zitten en een model regelen (of foto's maken terwijl iemand les heeft).
Blijf 1 paard volgen.
Doe dat al heeeeeel vroeg. Als je het paard op de lange zijde bij B wil fotograferen, dan volg je het paard met je camera al vanaf A. Dan heb je rustig de tijd om je compositie te bepalen, scherp te stellen, je licht te controleren, etc.
De laatste paar passen voor B kun je dan beginnen met passen tellen, en bij B maak je dan 1 of hooguit 2 foto's.
Die bekijk je direct en je kijkt of je goed, te vroeg of juist te laat was.
Op die manier heb je direct feedback en heb je ook het "gevoel" nog in je vingers zitten wanneer je die foto hebt gemaakt. Dus kun je jezelf makkelijker corrigeren bij het volgende shot.
Maak je 3 of meer foto's, dan weet je niet meer precies wanneer je bij iedere foto hebt gedrukt en dan is het moeilijker om jezelf daarop te corrigeren. De truc is dus om tijdens het oefenen rustig te blijven en vooral niet te veel foto's te maken.
Liever zelfs rustig passen tellen en een rondje over slaan, tot je zeker weet dat je in het goede ritme zit, dan "toch maar" een foto maken en er super naast zitten. Want daar leer je minder van en de foto gooi je toch weer weg. :)

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 11:11

In pricipe kan ik richten (op een paard in draf), scherpstellen, afdrukken een seconde later weer willen afdrukken en dan wil het niet meer scherp worden, zonder mijn camera veel te hebben bewogen.

Ik loop zowiezo tegen de uiterste van mijn D50 aan, maar voordat ik alles toeschrijf aan mijn camera en morgen nog een D700 aanschaf, moet ik toch eerst kritisch naar mezelf kijken :+.

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 11:13

Klinkt alsof je door je apparatuur beperkt wordt....

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 11:14

Femke schreef:
En het scheelt, als je een paard op de foto zet dat parallel aan jou loopt, dan beweegt hij minder snel ten opzichte van jou dus is scherpstellen makkelijker dan wanneer hij recht op je af komt.

Juist bij parallel schiet het scherpstellen niet echt op.

Thanks voor de verdere info!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 11:14

JolandaS schreef:
Stel alvast scherp op iets dat vlakbij het paard is, zodat je camera en lens alleen nog maar het laatste beetje hoeven scherp te stellen. Dat scheelt al wat tijd.

Die tip hoor ik vaker voorbij komen van mijn collega's.
Maar ik vraag me dan af hoe je tot een correcte scherpstelling kunt komen... en tegelijk ook een goed beeld kunt maken (als beginnend fotograaf).

Want veel fotografen vinden het nog moeilijk om "vlot" een goede compositie te maken (benen er allemaal op, neus van het paard er op, staart er op, ruiter z'n hoofd er op, etc.).
Dus daar hebben ze tijd voor nodig.

Als je al scherp stelt achter "B" en je wacht tot het paard er is, dan kun je het paard van te voren dus niet meer volgen. En heb je geen tijd meer om de compositie rustig te bepalen of goed passen te tellen. Want 't paard komt dan ineens je beeld in.
Bovendien kun je dan ook je camera niet meer meetrekken met het paard, waarbij je met krappere sluitertijden in de problemen van bewegingsonscherpte kunt komen (scherpe achtergrond, streperig paard). En je lichtmeting is ook niet perse correct, omdat het paard er dan niet aan te pas is gekomen. Tenzij je die op een eerder moment al hebt gedaan, maar dat is ook geen materiaal voor beginnende fotografen.
Je moet bovendien je camera op AF-C (continu) zetten om te zorgen dat je paard wél scherp is zodra die in beeld komt, maar hoe voor kom je dan dat je scherpstelling ondertussen niet gaat hunten terwijl je op het paard wacht (voornamelijk een probleem met de goedkopere lenzen die juist door beginnende fotografen veel gebruikt wordt)...
Als je 'm op AF-S (single) zet, dan staat ie vast op de achtergrond en dus niet op het paard als die voorbij komt, dus dat is ook niet echt een oplossing.

En een gevorderde fotograaf hoeft niet eerst op de achtergrond scherp te stellen om een goede foto te maken.

Dus wanneer is die methode dan wél echt handig vraag ik me altijd af, als hij voorbij komt....
Want het scheelt wel scherpsteltijd, maar voor al het andere heeft een beginnend fotograaf dan juist een gigantisch tijdgebrek omdat ze moeten klikken zodra het paard in beeld komt.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 11:18

JolandaS schreef:
Klinkt alsof je door je apparatuur beperkt wordt....

Dat gevoel heb ik ook, zeker het laatste halfjaar. Alleen wil ik mezelf niet wijs maken dat met een betere body alles ook beter wordt :+

Ik 'volg' trouwens ook, anders schiet het scherpstellen juist helemaal niet op, dan raakt de camera helemaal in de war! :+
Laatst bijgewerkt door Yucca op 13-09-11 11:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 11:19

Misschien niet alles, maar vaak wel heel veel!
Op een bepaald moment groei je als fotograaf uit je apparatuur, en is het ideaal om betere apparatuur aan te schaffen om zelf weer verder te leren.

Als je zelf al aangeeft dat jíj op je camera aan het wachten bent qua scherpstelling, geeft dat al heel duidelijk aan dat jij al sneller geworden bent dan je camera, en dat je camera je nu beperkt om verder te kunnen en betere foto's te maken.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 11:22

Vind je de Nikor 18-200 mm 3.5-5.6 ook een instapmodel lens?

WilmaBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 11:23

Yucca schreef:
Vind je de Nikor 18-200 mm 3.5-5.6 ook een instapmodel lens?

dit is de lens die ik heb. Veelzijdig net voldoende om eens te kunnen inzoomen indien nodig.
Heel dichtbij is dan weer iets moeilijker heb ik ondervonden...
zit op de D3100 bij mij... (VRII)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 11:44

De lens is al wel van betere kwaliteit dan de absolute instappertjes, er zitten ook goede glaselementen in en wat luxe opties.
Maar het is een zogenaamde 'superzoom' en daar gaat een hoop kwaliteit mee verloren.
Vanwege het grote bereik (van groothoek naar tele).

Wat dat betreft zal een lens met wat minder zoomfactor vaak wat gunstiger uitpakken.
Dat is ook de reden dat je vaak lenzen tegen komt met wat minder zoom bereik. Dus bijv. 70-200mm of 18-55mm.
Lenzen zonder zoom (de "prime" lenzen) zijn qua kwaliteit natuurlijk helemaal de top.

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 11:44

Femke schreef:
JolandaS schreef:

Die tip hoor ik vaker voorbij komen van mijn collega's.
Maar ik vraag me dan af hoe je tot een correcte scherpstelling kunt komen... en tegelijk ook een goed beeld kunt maken (als beginnend fotograaf).
Want veel fotografen vinden het nog moeilijk om "vlot" een goede compositie te maken (benen er allemaal op, neus van het paard er op, staart er op, ruiter z'n hoofd er op, etc.). Dus daar hebben ze tijd voor nodig.

Dus wanneer is die methode dan wél echt handig vraag ik me altijd af, als hij voorbij komt....
Want het scheelt wel scherpsteltijd, maar voor al het andere heeft een beginnend fotograaf dan juist een gigantisch tijdgebrek omdat ze moeten klikken zodra het paard in beeld komt.

Als je wil oefenen om het goeie moment te leren fotograferen, dan is de totale compositie nog niet zo heel belangrijk.
Want heb je aan een geweldige compositie als het moment waardeloos is...

Als je een sprong schuin van voren wilt fotograferen, dan kan het heel zinvol zijn om alvast scherp te stellen op de hindernis. Als de combinatie dan in beeld verschijnt, hoeven je camera en lens nog maar een klein beetje te focussen.
Je hebt natuurlijk lang niet overal de mogelijkheid om een combinatie een heel stuk te volgen voordat ze op het punt komen waar je je foto wilt maken.
Maar ook als je aan de rand van een bak zit en wél kunt volgen, is het handig om alvast op de bakrand bij A scherp te stellen voordat de combinatie daar is. Dan heb je je onderwerp sneller in focus dan dat je camera nog gefocussed was op een onderwerp dat maar 1,5 meter van je verwijderd was.

Daarnaast is het natuurlijk ook afhankelijk van de hoeveelheid en de richting van het licht en de aanwezigheid van contrast hoe makkelijk of moeilijk het voor je apparatuur is om scherp te stellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 11:48

Klopt, aan een foto met een waardeloos moment en een geweldige compositie heb je niets.
Maar aan een foto van een geweldig moment met een ruiter zonder hoofd heb je net zo goed niets ;)

Als iemand merkt dat het nog te veel werk is om zowel de compositie te bepalen als op het juiste moment af te drukken, dan is het inderdaad goed om nog een extra stapje terug te doen en eerst alles stap voor stap te oefenen.
Maar ik merk (vooral ook tijdens de beginners workshops) dat 't multitasken met 90% van de cursisten eigenlijk wel prima gaat, zo lang ze er maar rustig de tijd voor nemen. Als ze bij A beginnen met de compositie, dan is die tussen F en B al prima en kunnen ze dan nog ruim op tijd op hun gemak concentreren op de passen. En sla je 2 vliegen in 1 klap :)

Sprongen zijn dan alweer een stapje moeilijker. Daar zou ik ook niemand op aanraden om mee te beginnen als het scherpstellen, passen tellen en compositie maken nog niet lekker loopt. Want er komt dan wel in heel snel tempo ineens heel veel op de fotograaf af.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 12:31

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 13:59

nou heb ik eigenlijk een vraag wat betreft het fotograveren van onweer...ik merkte afgelope week met deze storm dat de camera het gewoon niet wou doen alsof het licht te kort kwam ofzo...
ik had mijn iso op t hoogst staan en eigenlijk de diafragma ook behoorlijk hoog maar evengoed wou de camera geen foto maken of gewoon een foto die zo langzaam was dat er geen flits of iets op t zien was...
wel had ik de flitser uitstaan...
wat doe ik fout? wat zijn dingen waar je naar moet kijken als je b.v onweer fotograveert?

zo kwam ik eigenlijk op horse event met nog een vraag maar eigenlijk ben vergeten te vragen aan jou femke..
want ik begon mezelf eigenlijk teidens het fotograveren op horse event af te vragen welke instelling qua scherpstellen hierbij nou t fijnst is..
helemaal scherp?of alleen het centrum? of een spot?

vind dat nog best lastig en het is ook nog wel lastig om je diafragma te kiezen bij wat slechter weer

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 14:15

Als je het hebt over "helemaal, centrum of spot" klinkt dat voor mij als lichtmeting en niet als autofocus ;) Hoe veel er scherp is (en wat precies) hangt af van je diafragma (hoe groot, hoe klein), je autofocuspunt (waar stelt je camera precies scherp) en hoe stelt je camera scherp (continu of 1x).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 14:15

Ik selecteer zelf het liefst een scherpstelpunt waar ik op scherpstel.
Die stel ik dan handmatig in. Mijn camera heeft er geloof ik 51, dus dat zijn er behoorlijk wat en het geeft ook de mogelijkheid om echt op het oog scherp te stellen bij portretten.

Onweer heb ik zelf nog nooit op de foto gezet, maar ik denk dat je daarbij het beste een BULB opname kunt maken. Dus gewoon een suuuuuuuuuuuuuuuuper lange sluitertijd (bijv. 30 seconden), en hopen dat er in die tijd een flits langs is gekomen. Dan kan je iso ook gelijk weer een stukje omlaag :)

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 14:25

Lange sluitertijd bij onweer heb ik ook gehoord ja, er lopen op FK wel een aantal onweer topics waar dezelfde vraag wordt gesteld en zij zeiden ook: lange sluitertijd, hopen dat er wat komt en ik dacht dat ze iso zelfs op 100 hadden. Ik zoek het anders wel even op :)

edit: gevonden! [FK] [FOTO] Onweer!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 14:28

Ja, precies... Je iso kan inderdaad flink omlaag omdat de sluitertijd zo gigantisch lang is :)
Daardoor krijg je voldoende licht op je sensor.

Ik las trouwens laatst op een webshop dat er speciale triggers zijn die je camera ontspannen op het moment dat er daadwerkelijk een flits is, dat is ook een gaaf apparaatje!

Axel_Clauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 14:40

Kan iemand mij een snelle geheugenkaart aanraden met 4G of 8G geheugen? Wil er best wat meer voor betalen als hij de foto's snel verwerkt.

En ik had nog een vraagje. Als ik een zwarte en witte hond op de foto wil zetten in het park heb ik vaak het probleem dat OF de witte hond overbelicht is en de zwarte hond goed. Of dat de zwarte hond onderbelicht en de witte hond goed. Wat doe ik fout? En hoe is dit op te lossen? Ik fotograveer met een Canon1000D en verschillende lensjes.