[INFO] Fotografie: Tips & Trics

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Romyv

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 19:30

hij ziet er echt uber gemakkelijk uit de tip zwitsal!!

Wanneer je gewoon een stuk glas koopt en deze op bv 4 wcrolletjes zet met daaronder een wit laken ofzo, heb je al het zelfde effect! JE kan ook eeen spiegel gebruiken.. Gewoon lekker mee gaan spelen, dingen proberen en kijken wat het resultaat is!

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 19:54

ik heb zojuist bijna mn kamer in de fik gestoken ^^
ik heb dus die 2 lampen..alleen kon ik kiezen tussen 150 watt.. of 500 watt..
en in die link staat 300 of 500 watt.. dus ik dacht ik doe de 500.
maar nu zette ik die lampen net aan.. en ze zijn wel erg fel!
dus ik dacht, als ik er iets voor doe, dan breekt dat het licht een beetje..dus ik voor allebei de lampen een velletje wit papier gedaan..
hoor ik na een kwartiertje een gek geluid naast me.. staat dat velletje papier in de fik! en de andere begon ook al.
echt dat heb ik weer..
dus..mensen.. pas op met de lampen :P

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 20:35

ik vind 500 watt ook echt heel veel!!

Ik heb thuis deze studioset staan:

Afbeelding

En die zijn samen voluit 300 watt!! Ik heb ze altijd allebij op 25% staan haha

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 12:19

haha ja ik had geen idee hoeveel 150 of 500 watt zou zijn, maar omdat in die link stond 300/500 watt.. dacht ik..nouja, dan zal dat wel goed zijn he?:P
maargoed..voor degenen die dus ook zelf iets in elkaar willen knutselen.. 500 watt is een beetje teveel van t goeie!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 14:51

Heuu!
Als je een foto op je laptop hebt, en je duwt het scherm een beetje omlaag, dan zie je die foto veel lichter. (Bij een gewone computer van bovenaf kijken.)
Weet iemand een tool in fotoshop waarmee je hetzelfde effect kunt creëren? Want als ik hem 'gewoon' verlicht dan krijg ik heel lelijke kleuren.. Maar ik wil dat resultaat met de kleuren alsof je van bovenaf op die foto kijkt zeg maar..
Hoop dat iemand me begrijpt. :')

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 15:33

Je kan in photoshop onder curven de foto oplichten:

Afbeelding

Je moet de curve dan naar boven toe bewegen en gewoon kijken wat het resultaat is en wat je mooi vind:

Afbeelding

snap je?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 18:26

Omg wat dom van me, dat ik niet eens daar aan had gedacht! Dankjewel :D

vinos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 23:43

Hoi! *-:) bokkers!

Mag ik hier ook een vraag stellen?
A.s. zaterdag ga ik springfotos maken van een C pony tijdens de Brabantse Kampioenschappen indoor in Schijndel.
Het is om 12.30u. smiddags, een enorme, maar wel redelijk lichte hal.

nu vroeg ik me het volgende af.
ik heb een canon EOS 400D en een 18-55 lens.

Nu krijg ik als ik onder het knopje M fotografeer (bij ISO 200 / 1/320) mijn F stand niet lager als F3.5, hoe kan dat? heb ik iets verkeerd ingesteld dat ik de fstand niet lager krijg of ligt 't aan mijn lens?

Ik hoop dat jullie voor zaterdag een tip hebben :D thnx!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 23:48

Hmmmm

- Je lens is niet lichtsterker dan die F3.5. Als je volledig inzoomt (naar 55 mm) zal de lichtsterkte nog minder worden.
- Een 18-55 is qua bereik niet echt handig voor een enorme hal.
- Bereid je maar voor op ISO 1600, met ISO 200 kom je er niet :-) Wellicht wordt zelfs ISO 1600 al lastig, afhankelijk van hoe licht de hal inderdaad is.

Als ik jou was zou ik wel echt zien dat ik misschien een telelens van iemand kon lenen ofzo... Je gaat aan de 18-55 echt te weinig bereik hebben.

Ivonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 23:49

vinos schreef:
Hoi! *-:) bokkers!

Mag ik hier ook een vraag stellen?
A.s. zaterdag ga ik springfotos maken van een C pony tijdens de Brabantse Kampioenschappen indoor in Schijndel.
Het is om 12.30u. smiddags, een enorme, maar wel redelijk lichte hal.

nu vroeg ik me het volgende af.
ik heb een canon EOS 400D en een 18-55 lens.

Nu krijg ik als ik onder het knopje M fotografeer (bij ISO 200 / 1/320) mijn F stand niet lager als F3.5, hoe kan dat? heb ik iets verkeerd ingesteld dat ik de fstand niet lager krijg of ligt 't aan mijn lens?

Ik hoop dat jullie voor zaterdag een tip hebben :D thnx!

ik denk dat F3.5 je grootste opening is. Het staat meestal ook op de lens. Dus even kijken. Let ook op dat zo'n kitlens bij weinig mm vaak een vertekend beeld geeft.

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 23:50

De omstandigheden in een evenementen hal zullen opzich te doen moeten zijen met 3.5 en hogere ISO maar je bereik is echt te weinig. ALs ik in kleine bakken fotografeer heb ik toch vaak 70 mm nodig. Misschien kun je er een lenen wat nouks zegt?

vinos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 23:53

Thnx!
Dan ga ik er een kopen, want ik loop hier vaker tegenaan, tips voor een goede? Waar moet ik op letten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 23:56

Fairytail schreef:
De omstandigheden in een evenementen hal zullen opzich te doen moeten zijen met 3.5 en hogere ISO

Vergeet niet dat de kitlens volledig ingezoomd op max. 5.6 zit... Das alweer 1 1/3 stop verlies ;)

@ Vinos: daarvoor kun je beter in het objectieven-topic kijken :j Vermeld daar ook even je budget.

dierenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 10:25

Ik heb hetzelfde probleem als hierboven.
Binnenkort naar een Indoor evenement en zit dus helemaal in de knoei met mijn instellingen.
Ik werk met een Canon 400D en een 80-200mm lens.
Kan ik genoeg inzoomen met deze lens?
Welke precieze instellingen moet ik gebruiken zodat mijn kleuren niet te donker zijn maar de beweging wel scherp blijft?
Nog verdere tips?
Alvast bedankt!

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 10:43

Hoe lichtgevoelig is je lens?

Indoor fotografie is gewoon rot, zelfs met een hele lichtgevoelige lens is het vaak niet te doen.. Je moet echt gaan spelen emt je instellingen, zou iig je diafragma zo groot mogelijk houden en je shutter niet onder de 1/80 doen.. Je iso is dan afhankelijk van het licht..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 13:00

Hmm, ik vind 1/80 erg lang eigenlijk.

Inderdaad diafragma helemaal open, ISO omhoog, bereid je maar vast voor op 1600, en sluitertijden van 1/250 tot 1/400 en op z'n langst 1/200 proberen te houden.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 13:05

En dat is dus een klein diafragama getal ;) (ff voor de zekerheid :+).

1/250e is eigenlijk altijd mijn minimum voor paarden :j

dierenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 16:44

Ik heb me veregist , het is geen 80-200mm lens maar een 18-200mm lens :)
Kan ik hiermee voldoende inzoomen op een evenement?
En jullie raden dus aan hoogste ISO-waarde, zo kort mogelijke sluiertijd (dit is mijn grootste zorg) en zo groot mogelijk diafragma?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 17:13

dierenlover schreef:
En jullie raden dus aan hoogste ISO-waarde, zo kort mogelijke sluiertijd (dit is mijn grootste zorg) en zo groot mogelijk diafragma?

Het bereik zal met jouw lens geen probleem zijn, de lichtsterkte is minder. Zet je camera op Av en stel de ISO in op 1600. Diafragma zo groot mogelijk, dan heb je automatisch de kortst mogelijke sluitertijd. Houd wel je sluitertijd een beetje in de gaten, wordt deze echt te lang kun je eventueel nog iets onderbelichten (en de foto weer optrekken in het nabewerken).

dierenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 20:15

Nouks schreef:
dierenlover schreef:

Het bereik zal met jouw lens geen probleem zijn, de lichtsterkte is minder. Zet je camera op Av en stel de ISO in op 1600. Diafragma zo groot mogelijk, dan heb je automatisch de kortst mogelijke sluitertijd. Houd wel je sluitertijd een beetje in de gaten, wordt deze echt te lang kun je eventueel nog iets onderbelichten (en de foto weer optrekken in het nabewerken).

Ok, heel erg bedankt :)
jullie weten toevallig geen 'oefen'plaats waar je ong dezelfde instellingen gaat nodig hebben? :+ Binnenshuis ofzo , dan kan ik alvast wat knoeien en testen.
Nu ik dit nalees lijkt dit een heel domme vraag, kan me niet zo meteen een plaats indenken, maargoed. :\

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 20:25

dierenlover, das heel lastig "na te bootsen" omdat je zit met een combinatie van relatief weinig licht en hoge snelheid. Geen binnenbak en stalgenoot beschikbaar op stal? :D

dierenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 21:34

Nouks schreef:
dierenlover, das heel lastig "na te bootsen" omdat je zit met een combinatie van relatief weinig licht en hoge snelheid. Geen binnenbak en stalgenoot beschikbaar op stal? :D

Helaas niet, enkel buitenbak :+
Ja, ik kon me ookal moeilijk zo'n plaats voorrstellen... dan zal het klooien worden op het evenement zelf hea ^^.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 22:23

Mag ik even een vraagje tussendoor stellen;
Er blijkt op de Boktwiki een uitleg te staan over Blackfoto's hoe te maken e.d.
Iemand die link voor mij?

mieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 16:28

hoi,

ik heb een vraag over me camera die ik pas heb en nog aan het uit proberen ben.Dit is me eerste spiegelreflex,een canon 1000D.
en ik ben al van alles aan het proberen om een scherpte diepte te krijgen maar het wil nog niet echt lukken.iemand een idee hoe ik deze het beste kan instellen dan.