Voor- en nafoto's (fotografie en Photoshop)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 13:56

Ik post er ook even een overdreven geval van mij ;) Normaal bewerk ik niet zó erg, hoor!

Voor (al wel gecropt zoals je kan zien, en lekker verscherpt door Flickr omdat ik te lui was om hem alvast te verkleinen voor ik hem uploadde) en na:
AfbeeldingAfbeelding

ODonoghue

Re: Voor- en nafoto's (fotografie en Photoshop)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 16:18

:wow: <3

Roadracer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 11:57

Ik volg dit topic al een tijdje, erg leerzaam. Deze laatste vind ik ook weer ontzettend knap gedaan! Een gewone "HTK"foto die er ineens uitziet alsof er een heuse fotoshoot geweest is. +:)+ Ik (complete leek :+ ) vind het vooral knap dat je al die haartjes gewoon zo duidelijk blijft zien. Ik heb wel eens geprobeerd een beest "uit te snijden" met Photoshop Elements, maar dat was duidelijk niet de juiste manier...
Met welk programma en welke tools heb je dit gedaan?

spruitje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 16:33

Hallo, ik lees al een tijdje mee en bewonder alle mooie gelukte bewerkingen. Ik bewerk nog niet zo lang en sinds gisteren met een nieuw programma. Dit is dus een van mijn eerste bewerkte foto's met dit programma.
Gebruik sinds gisteren Fotor hiervoor photofiltre.

Voor:

Afbeelding

Na:

Afbeelding

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 18:32

Dank jullie! Mooie bewerking hierboven ook :) mooi helder! En prachtige ogen :D
Hoe ik het heb gedaan? Ehm :+

Ik maak heel erg veel gebruik van laagmaskers eigenlijk! Als allereerste heb ik wat oneffenheden weggewerkt. Daarna heb ik de hele achtegrond donkerder gemaakt, met gewoon helderheid/contrast en dan wat spelen. En dan een laagmasker eroverheen en een hele hoop donker maken! Ik heb een soort 'halo' rond Jelle (de poes, haha) gelaten omdat ik het mooier vond als het midden van de foto wat lichtergeel (toen was het nog geel) te laten. Daarna nogmaals gedaan om het echt mooi donker te krijgen. Voor de rest daarna veel met de kleurbalans gespeeld (hierdoor werd de oorspronkelijk gele achtergrond ook bruin/rood en Jelle kreeg een minder geel vachtje) en nogmaals met de helderheid/contrast. Op het einde heb ik dat gewoon vaak herhaalt met veel verschillende laagmaskers, het was maar net wat ik er graag wel of niet uit wilde laten 'poppen' :) . Dus eigenlijk zijn de haartjes gewoon zo, omdat ik de achtergrond zelf niet echt veranderd heb, ik heb Jelle niet 'uitgeknipt' en hem in een andere achtergrond gezet, maar ik heb uit de foto gehaald wat erin zat, haha :)

MariaMaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 19:15

Mooie foto's hierboven!

Hier een voor-en-na foto van mij. Eigenlijk dacht ik dat de foto mislukt was, maar ik zag het als een uitdaging en dus ging ik er mee aan de slag :Y) Lucht is iets te heftig geworden en het is niet perfect, maar ik wilde vooral kijken wat allemaal mogelijk was :D

Afbeelding

Afbeelding

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 23:31

Wow, knap gedaan zeg hierboven!

_Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 12:15

Ik plaats ook een keer een voorbeeldje!

Hierboven ook mooi gedaan zeg!

Afbeelding

Afbeelding

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 13:10

Mooie sfeer hierboven <3

Een paar mensen die hebben gereageerd in mijn topic van de dubble regenboog hadden graag de voor/na gezien, bij deze ;)

AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Afbeelding

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 15:24

Mooi opgelost MariaMaaike! Wel had ik met een laagmasker iets weggegumt op het paard, omdat je de lucht zo heftig hebt gemaakt doen de buitenste randen van de Friezen ook een beetje mee (beetje vage uitleg, maar oké). Waardoor ze er een beetje 'opgeplakt' uit zien. Wel bijzonder mooi weggewerkt, en die lucht zo heeft ook wel wat, zeg!
Mooi, Denise en xTitanic :D

Nog een voor/na van mij:
Afbeelding
Afbeelding

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 16:18

Ik zal ook weer eens een voor en na laten zien :)

AfbeeldingAfbeelding

MariaMaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 17:02

Mariett schreef:
Mooi opgelost MariaMaaike! Wel had ik met een laagmasker iets weggegumt op het paard, omdat je de lucht zo heftig hebt gemaakt doen de buitenste randen van de Friezen ook een beetje mee (beetje vage uitleg, maar oké). Waardoor ze er een beetje 'opgeplakt' uit zien. Wel bijzonder mooi weggewerkt, en die lucht zo heeft ook wel wat, zeg!
Mooi, Denise en xTitanic :D
Nog een voor/na van mij:
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Snap wat je bedoelt, daar kan ik inderdaad nog wel even naar kijken :j Goeie tip :D
En mooi bewerkt. De randen (vignette) zou ik persoonlijk iets lichter houden, maar dat is een kwestie van smaak ;)

Fijne sfeer in je foto Denise! Paard is nu alleen wel meer oranje/vos-achtig, maar het past wel in de sfeer van de foto :)

Prachtige foto Nenah, maar dat had ik in het stormchasetopic ook al gezegd :o Heb je ze handmatig aan elkaar gezet of met een automatische optie?

Mooi gedaan Marit :)

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 17:05

Automatische, zou niet weten hoe ik eraan moet beginnen handmatig :P

MariaMaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 17:09

Haha nee, ik ook niet :D Maar ik vroeg het me af omdat bij de tweede onbewerkte foto de regenboog ronder lijkt te zijn dan in de uiteindelijk foto. Daar lijkt hij iets puntiger :)

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 17:11

Ja klopt hoor, ik kreeg het alleen niet ronder := lastig gevalletje :P

Irene2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 11:00

MariaMaaike schreef:
Mooie foto's hierboven!

Hier een voor-en-na foto van mij. Eigenlijk dacht ik dat de foto mislukt was, maar ik zag het als een uitdaging en dus ging ik er mee aan de slag :Y) Lucht is iets te heftig geworden en het is niet perfect, maar ik wilde vooral kijken wat allemaal mogelijk was :D

Wil je de bewerking hiervan iets toelichten? Ben erg benieuwd!

MariaMaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 11:20

Ik weet het niet precies meer, maar zoiets is het ongeveer gegaan:

Eerst heb ik met lightroom de foto opgelicht, was in RAW geschoten. Dus belichting wat omhoog, schaduwen wat omhoog en iets meer contrast. Dat geëxporteerd als .psd bestandje om daar verder in te werken. Daar heb ik als eerst de biksbrokjes die door de lucht vliegen weggekloond (waren er om de aandacht te trekken :') ). Vervolgens alle 'makkelijke' stukken weggekloond, zoals het meisje en de teugels. Behalve de teugels voor het borst van het rechter paard, want dat was iets ingewikkelder.

Het moeilijkste gedeelte was de teugels voor de borst van het rechter paard. Ik heb de borst van het linkerpaard gekopieerd en in een nieuwe laag gezet. Vervolgens werkte ik met een laagmasker om stukjes weg te poetsen of erbij te houden. Sommige stukjes op 50% enz.

Als laatste heb ik in nieuwe curven-laag aangemaakt en in een laagmasker alleen de lucht geselecteerd. Hier heb ik wat mee lopen spelen om de lucht zo te krijgen.

Het klinkt allemaal redelijk makkelijk, maar het was best lastig. Bijvoorbeeld klonen bij het bit of de randen van de paarden netjes houden. Er zat heel wat uren werk in :D

Irene2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 12:01

Was dat biks! :D Ik dacht blaadjes! haha.. schitterend. Dankjewel voor je toelichting :)

MariaMaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 12:22

Jaa :') Ze waren nergens van onder de indruk eigenlijk, dus probeerden we het zo :P
Graag gedaan, hopelijk was het een beetje duidelijk :)

ODonoghue

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 13:52

Dit is gewoon gemaakt met een iPad tijdens de les (verveling) maar wilde hem toch even showen :o

Voor:
Afbeelding

En na:

Afbeelding

Herlinde98

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 16:23

Wow super gaaf! Welk programma/ app heb je gebruikt? Ik zou dat zo niet na kunnen doen haha

ODonoghue

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 16:42

Herlinde98 schreef:
Wow super gaaf! Welk programma/ app heb je gebruikt? Ik zou dat zo niet na kunnen doen haha

Dankjeee haha, ik heb picsart gebruikt :)

Ik vind die foto's boven mij ook enorm mooi zeg :))

YentlShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 23:46

Heeele gave dingen staan hierboven weer! Ik heb ook weer iets leuks, heb mijn nieuwe fullframe camera sinds gisteren, dus die ben ik mooi gaan uitproberen en natuurlijk gelijk met de resultaten aan de slag gegaan in Lightroom
Dit is er een beetje uit komen rollen, overigens geschoten met de Canon 1DS Mark III en de 24-70 mm f/2.8L USM lens voor de geïnteresseerden :)
Afbeelding

En met behulp van Lightroom heb ik er dit van kunnen maken, het is zo fijn dat deze 1DS zeer weinig ruis heeft. Al schiet je hem donker, dan heb je in elk geval alle data van je foto erin zitten en met het oplichten heb je geen last van lelijke plekken of veel ruis, superchill!
Afbeelding

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 01:51

Mooi opgekuist in de nabewerking, maar je raw opname is naar mijn gevoel wel gewoon onderbelicht! Wat met zo een camera en lens wel op te lossen valt :D

YentlShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 08:27

k_m schreef:
Mooi opgekuist in de nabewerking, maar je raw opname is naar mijn gevoel wel gewoon onderbelicht! Wat met zo een camera en lens wel op te lossen valt :D

Klopt! Dit was ook echt de eerste keer dat ik er echt geconcentreerd mee stond te schieten, en ik kom van een Canon 1000D af, dus het is enooorm wennen en heel veel uitproberen. De camera komt nu bij mij nog even niet tot zijn recht, maar ik kan er wel enorm veel van leren
Op de camera ziet het er dan redelijk licht uit, alleen het kan nog een stuk lichter natuurlijk. Alhoewel ik ze zelf het liefst wat donkerder schiet, ivm de data die dan sowieso in je foto zit (in overbelichte stukken zit niks meer, daar is het gewoon wit) Maar wat minder donker dat moet sowieso mogelijk zijn natuurlijk, thanks voor de tip en ik ga er rekening mee houden!