[INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

cillusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 21:46

http://www.aq4you.nl (hoop dat ik de website zo goed heb) heeft een 'merkloze' canon accu die mij goed bevalt; ik merk geen verschil met de orginele.

Anoniem

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 22:02

Third party accu's (want zo horen ze eigenlijk te heten... de niet-originele accu's... ze zijn namelijk inderdaad NIET universeel, want vaak zijn ze maar op 1 of 2 modellen te gebruiken).

Mijn persoonlijke ervaring is er erg goed mee.
Alleen de originele accu die bij de camera zelf is geleverd heb ik altijd origineel.
Verder koop ik uitsluitend third party accu's.

En tot op heden doen die het minstens zo goed en soms zelfs béter dan de originele!
Maar kies wel voor een degelijk merk. Geen goedkope import troep uit een sweatshop in China.
Een kortsluiting of andere problemen zijn er relatief snel met accu's, en dan kan het een hoop schade toebrengen aan je camera. Let op, want je hebt daar dan helemaal géén garantie op voor je camera. Daar in "mag" je dus eigenlijk alleen originele accu's gebruiken. Wil je je garantie behouden.

Ik heb zelf ervaringen met Lenmar en Hähnel.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 22:38

Misschien dat ik hier helemaal verkeerd zit, maar weet nietwaar anders :=
Ben nu verder in fotografie, en wil graag mijn foto's voorzien van een 'logo'. Nu had ik deze gemaakt, (puur naam en dan een bepaald soort letterype), alleen nu blijkt dus dat die al wordt gebruikt door een ander..
Maar als ik nu een ander verzin, die niet wordt gebruikt zegmaar, moet ik dit dan perse vast laten leggen? Want ik zag dat dat 240,- kost voor 10 jaar en das mij iets te veel zegmaar :=
Kan iemand vertellen hoe men dat heeft gedaan enzo :) ?

DesireeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 22:44

Je hoeft een naam niet gelijk per 10 jaar vast te leggen.. kan ook per jaar..

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 22:49

Dan nog, voor het feit dat ik er verder geen geld voor vraag..

Maar jullie hebben het dus allemaal vastgelegd?

DesireeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 22:51

Sinds ik een website heb is het vastgelegd.. De naam van de website is nu van mij.

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 22:52

Ik heb niks vast laten leggen.. Maar mijn achternaam gebruikt sowieso niemand :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 08:39

Een handelsnaam hoef je niet vast te leggen. Zodra je een unieke naam in gebruik neemt, issie van jou.
Je kunt wel een merknaam laten vastleggen. Maar dar is eigenlijk alleen iets voor grote bedrijven zoals coca cola, philips, etc.

Handelsnamen worden in nederland zonder registratie dus gewoon al beschermd. In zoverre dat je natuurlijk altijd je eigen achternaam mag gebruiken. En voor zelf verzonnen namen geldt dat er bijv geen bloemie-bloemisten in dezelfde regio mogen vestigen. Maar een kapsalon zou zich wel weer bloemie kunnen noemen. Al is dat niet handig.

Maar als hobbyist is t niets om je druk over te maken.
Je hebt dan ook geen handelsnaam nodig. T zou zelfs de suggestie wekken dat t geen hobby is maar een onderneming. En dat kan verwarring geven bij je 'klanten'.

Sani

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 14:54

Sani schreef:
F_Orumster schreef:
Ik vind een slingshot juist wel handig om mee te nemen?

Hij is ook ideaal en handig enzo, daar niet van!
Maar ik heb de meest rechter van het plaatje: http://www.fotoapparatuur.nl/Artikelen/ ... family.jpg
En die is toch behoorlijk groot en lomp om mee te nemen.

Afbeelding
Vandaag deze binnengekregen en ik ben helemaal blij *\o/*
In theorie kan deze functioneren als cameratas, handtas en noem maar op. Mijn body met 55-200 + zonnekap past erin, samen met 50mm + zonnekap en daarnaast is er nog ruim voldoende (en nog uit te breiden) ruimte over voor persoonlijke dingetjes en kan er een fles water aan de buitenkant. :D

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 15:14

Leuke tas, waar heb je die vandaan?

Sani

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 15:18

Hij is van Lowepro en ik heb hem via kamera-express.nl besteld.

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 20:15

Ik heb eigenlijk geen idee of ik hier goed zit, maar gezien de hoeveelheid fotografen hier..

Ik heb van de week, voor mezelf, foto's gemaakt van een groep honden. Onder andere mijn eigen hond, maar ook drie anderen. Foto's heb ik verkleind doorgestuurd naar de eigenaresse van de andere honden. Tot zo ver prima. Nu gaat het hier ingewikkeld worden, maar de eigenaresse van de vader van een van de andere honden, heeft blijkbaar de foto's ook gekregen en publiceert ze nu op haar facebook en website. Zonder mijn toestemming of naamsvermelding. Ik ben hier op z'n zachtst gezegd niet content mee, want ik ben ongeveer de grootste miep die er bestaat als het gaat om foto's van mij "pikken", dus ik vind het irritant dat ze mijn foto's publiceert.

Kan ik hier iets mee?

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 22:50

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 22:58

Bedankt! Ik heb inmiddels ongeveer WO3 ontketend door via mail te vragen of ze de foto's van haar pagina af wil halen, dus dit zal nog wel een staart krijgen :') Maar ze zijn er van af :)

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 14:59

Hebben jullie hier nog goede tips voor het werken aan compositie? Ik probeer steeds meer het plaatje te gaan "zien" en ben soms erg blij met mijn compositie.
Ik heb verschillende dingen erover gelezen en bekeken online en bekijk altijd achteraf mn foto's om te bekijken hoe ik het beter of aantrekkelijker had kunnen maken.

Het zal met de tijd wel komen, maar wellicht kunnen jullie me vertellen hoe jullie je compositie interessanter maken en hoe jullie dit jezelf hebben aangeleerd?

Jola

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 15:24

Een tip die ik ooit gekregen heb: neem een foto vanuit meerdere standpunten. Dus niet alleen staand maar ga ook eens op de grond liggen bij wijze van spreken :D Achteraf kun je aan de resultaten zien wat je het mooiste vindt en dit meepakken naar nieuwe foto's.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 15:26

Let ook goed op dat je geen lichaamsdelen van je foto afsnijdt.
Veel mensen fotograferen een paard dat iets opzij kijkt, maar halen er dan de hele schouder vanaf.
Dan lijkt 't net alsof er 2 paarden op de foto staan, omdat je niet ziet waar het hoofd vanaf komt.

Grass

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 15:38

Ja, dat niet amputeren vind ik ook heel belangrijk! Heb dat destijds gelezen in je boek, Femke. En als ik het nu op foto's van anderen zie dan kan ik me daar inderdaad aan storen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 15:48

En als uitsnijden tijdens de fotoshoot nog erg moeilijk is, kun je ook beter iets te ruim dan iets te krap fotograferen.
Want je kunt achteraf de foto eventueel nog wel iets afsnijden, maar je kunt er niets meer "bij" plakken (net zoals bij de kapper :P )

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 16:03

Ik wil even weten wat jullie hier van vinden :=
Afbeelding

en resultaat;
Afbeelding

Brand los := !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 16:09

Vrij krap uitgesneden.
Ik zou de teugel niet wegwerken, tenzij je ook het hele hoofdstel er af haalt. Je blijft de musketon haak nu aan de bitring zien zitten. En een paard dat zonder teugel los staat kan ook zonder hoofdstel los staan, dus alleen de teugel weghalen daar zie ik het nu niet zo van in ;)

Rondom het paard is de zwarte rand nu érg hard en rafelig. Vooral rechts bij de hals/schouder.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 16:15

Top daar kan ik wat mee +:)+
Dus meer ruimte, of t musketonhaakje weg, of t helemaal houden, kijken naar rechterschouder

nog iets :)) ?

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 16:19

Babel schreef:
Hebben jullie hier nog goede tips voor het werken aan compositie? Ik probeer steeds meer het plaatje te gaan "zien" en ben soms erg blij met mijn compositie.
Ik heb verschillende dingen erover gelezen en bekeken online en bekijk altijd achteraf mn foto's om te bekijken hoe ik het beter of aantrekkelijker had kunnen maken.

Het zal met de tijd wel komen, maar wellicht kunnen jullie me vertellen hoe jullie je compositie interessanter maken en hoe jullie dit jezelf hebben aangeleerd?

Er zijn een heleboel 'regels' voor compositie. Die zijn zo ontstaan omdat is gebleken dat die over het algemeen foto's opleveren die prettig zijn om naar te kijken. Maar er zijn ook fantastische foto's die juist heel erg afwijken van die 'regels'.
Het heeft absoluut zin om je te verdiepen in die 'regels' en foto's te maken waarin je ze toepast. Het heeft ook zin om naar foto's van anderen te kijken en niet alleen te denken 'mooie foto' of 'vind er niks aan' o.i.d., maar om te proberen te ontdekken waarom je een foto wel/niet mooi vindt.
Compositie heeft ook te maken met kleurgebruik en lijnenspel.

Ik weet niet hoe ik die dingen heb geleerd, ik 'zie' altijd overal composities. Vaak betekent het ook dat je even om je onderwerp heen moet lopen, iets door de knieën moet gaan, beetje in- of uitzoomen, niet alleen naar je onderwerp kijken maar ook naar de omgeving etc.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 01:01

Ik heb me inderdaad ook al verdiept in de regels voor compositie en merk dat ik altijd al automatisch de regel van derden heb toegepast, zonder daar iets van te weten.
Wat ik heel moeilijk vind is om de lijnen op een foto te zien.

Wat jij zegt, dat je overal een compositie in ziet, dat begin ik ook steeds meer te krijgen, maar ik zou zo graag wat originelere composities willen dan die standaard dingen. Waarschijnlijk wil ik gewoon teveel en te snel!

Wel heb ik een foto net even bewerkt, ik ben ook nog een leek als het om PS en mijn DSLR gaat, maar wellicht hebben jullie tips over de foto en de bewerking ervan. Dus hier komt ie dan:

Afbeelding

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 09:26

Bij deze foto gaat mijn blik het hele beeld rond en blijft dan 'hangen' bij letters op de plastic tas. Als het een reclamefoto voor Pull & Bear is, dan is je foto geslaagd. :D
Wil je de aandacht ergens anders naar toe trekken, dan moet je anders met licht en schaduw werken. Of achteraf in PS het gedeelte oplichten waar je de kijker mee naar toe wil nemen.

Nog een hulpmiddel om een compositie te beoordelen: bekijk de foto ondersteboven, of 90 graden gedraaid. Waar wordt je blik naar toe geleid?