FleurHunter schreef:Hoi,
Deze vraag is vast al te vaak gesteld, maar kon het zo snel niet vinden.
Ik heb een Canon EOS 500D met een Kitlens 18-55 en een Canon zoom lens 75-300mm. Dit heb ik 1,5 jaar geleden als totaal pakket gekocht. Maar over de kitlens ben ik niet zo tevreden, je kunt er te weinig mee en de kwaliteit is niet altijd top. Ook het zoombereik is minimaal. Over de zoomlens, ik heb niet altijd een hele vaste hand dus als ik maximaal inzoom dat is mijn foto vaak onscherp en voor dichtbij kun je hem niet goed gebruiken.
Nu wil het liefst een allround lens zodat ik niet hoef te wisselen. Het is puur alleen hobby van mij. Welke raden jullie mij aan? Het liefst fotografeer ik dieren.
Alvast bedankt.
Groetjes Fleur
Met een allround lens doel jij in dit geval op een superzoom denk ik. Maar besef wel dat je met een superzoom zoals een 18-200 altijd kwaliteit inlevert ten opzichte van 2 losse lenzen. Een superzoom is namelijk áltijd een compromis om alles in één lens gepropt te krijgen. Je kan daarvoor kiezen als je niet hoeven wisselen héél erg belangrijk vind.
Voor dierenfotografie zou je uit de voeten moeten kunnen met het bereik van een zoomlens. Vanwege het perspectief (vervorming) wil je ook geen dieren doen met het bereik wat daaronder ligt.
De 75-300 is géén toplens en kan zeker op het einde wat soft zijn, maar toch snap ik iets niet helemaal. Jij geeft aan vooral dieren te fotograferen, in vrijwel alle gevallen zal je dan moeten werken met korte sluitertijden. Wanneer jouw sluitertijd 1/500e of korter is dan zou je zelfs op 300mm geen last moeten hebben van jouw eigen trillingen (of je moet écht extreem shaken ofzo). Ik vraag me dus af of jij zo vaak te maken hebt met situaties waarbij je niet een sluitertijd kan halen die kort genoeg is?
Ik vraag me af of je werkelijk een andere lens moet willen. Je geeft aan dat het hobby is, dus ik vermoed dat het niet te veel mag gaan kosten. Dan zal je er met een superzoom qua kwaliteit zeker niet op vooruit gaan.
Uiteraard weet ik niet hoeveel je na 1,5 jaar weet van fotografie, maar het zóu kunnen dat je meer geholpen bent met meer kennis dan met een andere lens. Wat bedoel je met 'de kwaliteit is niet altijd top'? Wat verwacht je dat een andere lens (behalve het wisselen) voor je op zou gaan lossen?