[INFO] Fotografie: Tips & Trics #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LeonieL

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 11:48

Nouks schreef:
Denk dat Zoom over het algemeen wat toegankelijker is.

EOS digitaal = specifiek Canon-gebruikers, met een ander merk ben je wel welkom hoor maar dan zit je tussen de Canon'ers. DPZ is wat minder toegankelijk; als newbie schijn je daar met argusogen bekeken te worden en vooral bepaalde leden ontvangen veel lof terwijl de gemiddelde gebruiker al gauw wat afgezeken wordt. Zoom is over het algemeen een toegankelijk en gezellig forum, is mijn indruk.

mwah. ben ik niet helemaal met je eens.
Bij zoom word er niet op je gereageerd. bij DPZ wel. en de keren dat ik daar wat gepost heb was het allemaal heel vriendelijk etc.

Anoniem

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 11:55

Hmmm, ik heb idd wel een beetje de indruk dat Zoom vooral draait om vragen en ervaringen en minder om de foto's zelf. Even naar het forum genavigeerd en ik zie idd überhaupt geen "deel hier je foto's"-sectie.... Verder vind ik Zoom wel een prettig forum. Denk dat ze willen dat je foto's toch gewoon uploadt naar je eigen profiel (maar dan krijg je inderdaad niet veel reacties).

Nog een forum... Internationaal en Canon-specifiek (hoewel ook hier wel welkom met andere merken hoor)
http://photography-on-the.net/forum/

Tooeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 13:04

Het ligt er ook maar net aan wat je zoekt natuurlijk. Het lijkt mij gewoon leuk om op een forum je ontwikkelingen te kunnen delen en waar je op een leuke manier tips krijgt. Ik heb geen canon, maar uiteindelijk gaat het om het resultaat toch en niet het gereedschap? Ik ga beide forums wel een bekijken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 13:12

Het is ook mijn ervaring dat ze op DPZ regelmatig een nogal elitaire/arrogante houding kunnen hebben tegen nieuwe mensen, en mensen die niet dagelijks wat plaatsen.
Maar niet iedereen is zo natuurlijk, en je kunt er vaak toch wel een hoop van leren, als je sommige opmerkingen met een korrel (of soms een pot) zout kunt nemen ;)

@LeonieL, ik stuur je ff een pb met wat meer uitleg.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 17:06

In aansluiting op de vraag over goede foto-websites heb ik een vraag over fotografie-tijdschriften. Ik zou graag lid zijn van een tijdschrift waar ik echt iets van kan leren, zowel praktische tips als bijv. informatie over nieuwe camera-/objectiefmodellen, of reportages over bekende fotografen, enz..vrij breed dus. Het moet wel enigszins diepgaande informatie zijn, dingen als 'wat is de gulden snede' en 'creëer leuke effecten door met je diafragma te spelen' kan ik zelf ook nog bedenken.

Ik weet alleen niet zo goed welk tijdschrift daar het beste bij aansluit?

LeonieL

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 21:13

Ik vind zoom wel een leuk fotoblad. :D

Tooeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 11:52

Even een klein vraagje. Afgelopen zaterdag heb ik foto's gemaakt van een mannelijk model.
Helaas zijn de kleuren niet helemaal mooi overgekomen op de foto en er is een foto bij die ik zwart wit wil maken, behalve dan de ogen... Is hier iemand die me misschien een beetje op weg kan helpen? Welke programma's gebruiken jullie hiervoor?

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 23:45

Vandaag lekker naar de dierentuin geweest met mijn canon eos 1000d de 1e keer met mijn 75-300 mm in de dierentuin.
Nu dacht ik eindelijk alles te snappen van de belichting aangezien ik nu zowel de sluitertijd, het diafragma en de iso redelijk onder de knie had.

Maar niks bleek weer minder waar te zijn :')
Zo snel als de wolken voor de zon kwamen of we in 1 van de binnen verblijven waren (de grote kassen, met je zou zeggen genoeg licht in burgers zoo) was het meteen drama.

Mijn sluitertijd stond gemiddeld ergens tussen de 1/250 tot 1/400. Graag had ik hoger gewild om wat minder bewegingscherpte te hebben maar dat ging niet. Mijn diafragma stond op 5 nogiets en kon niet lager, terwijl ik mij toch kon herinneren dat hij naar een 4 kon? De iso moest dus vaak op 800 of 1600 waardoor de foto`s meerendeel gruizig zijn en alsnog echt te donker, ook de kleur valt totaal weg. De witbalans had ik vaak op bewolkt staan omdat deze de kleuren nog het beste leek op te vangen.

Als het zonnetje er weer was was ik eindelijk weer in mijn element, dan ging het weer zoals normaal. Maar het lijkt mij toch wel mogelijk om met minder licht nogsteeds een goede foto te krijgen?

Alvast bedankt :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 09:09

Je objectief heeft een verlopende lichtsterkte.
Op 75mm is de lichtsterkte f4, en naar mate je naar 300mm gaat, loopt die op tot f5.6

Op 300mm kun je dus geen f4 meer gebruiken, maar is je maximale opening f5.6 ;)

Bepaalde plaatsen zijn helaas gewoon té donker om in te fotograferen.
Onze ogen wennen geleidelijk aan donkere ruimtes, waardoor het soms lijkt alsof het wel meevalt met hoe donker het is. Maar je camera kan dat niet....

Als je je iso al op z'n hoogst hebt staan, je diafragma al maximaal open, en je sluitertijden zo krap als je ze kunt hebben.... Dan is het er gewoon te donker om te fotograferen.
Je zou eventueel (als de dieren goed stil zitten) met een statief nog wat van je eigen bewegingsonscherpte op kunnen vangen. Dan kun je een nog iets tragere sluitertijd gebruiken en heb je nét nog wat meer licht.

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 22:22

Femke schreef:
Je objectief heeft een verlopende lichtsterkte.
Op 75mm is de lichtsterkte f4, en naar mate je naar 300mm gaat, loopt die op tot f5.6

Op 300mm kun je dus geen f4 meer gebruiken, maar is je maximale opening f5.6 ;)

Bepaalde plaatsen zijn helaas gewoon té donker om in te fotograferen.
Onze ogen wennen geleidelijk aan donkere ruimtes, waardoor het soms lijkt alsof het wel meevalt met hoe donker het is. Maar je camera kan dat niet....

Als je je iso al op z'n hoogst hebt staan, je diafragma al maximaal open, en je sluitertijden zo krap als je ze kunt hebben.... Dan is het er gewoon te donker om te fotograferen.
Je zou eventueel (als de dieren goed stil zitten) met een statief nog wat van je eigen bewegingsonscherpte op kunnen vangen. Dan kun je een nog iets tragere sluitertijd gebruiken en heb je nét nog wat meer licht.

Maar met bewolkt weer heb ik er ook vaak last van, het kan dus zo zijn dat mijn camera dit gewoon niet kan? Of is dit iets wat ik kan verbeteren door een lens te kopen die een onder de f4 kan, of bestaat dat niet :o ?

Heel erg bedankt voor de duidelijke uitleg!

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 23:11

Met bewolkt weer kan het zeker zo zijn dat je weinig licht hebt en dus al snel naar 800 iso moet om een korte sluitertijd te kunnen halen, zeker als je ver ingezoomd bent en dus 'maar' een diafragma van 5.6 kan gebruiken.
Er bestaan zeker wel objectieven die lager kunnen van die f/4-5.6 je hebt het dan over een f2.8 of lichtsterker objectief. Een objectief wat een grote diafragma-opening kan hebben, en dus veel licht door kan laten, noem je lichtsterk. Het grote nadeel van lichtsterke lenzen is de prijs, ze zijn over het algemeen erg prijzig. Een lichtsterke zoomlens voor jouw camera is bijvoorbeeld de 70-200 f 2.8 en de versie zonder image stabilizer kost even over de 1000 euro :o De versie met IS het dubbele :)

Andere optie is een body die beter met hogere ISO waardes om kan gaan, dus met minder ruis, maar ook daar komt natuurlijk een behoorlijk financieel plaatje bij kijken.

Er is nog wel een lichtsterke optie van Canon die wél betaalbaar is, maar dat is een prime en geen zoomlens. Het gaat om de 50mm F1.8 II van Canon zelf. Deze zit op ongeveer 100 euro en wordt ook wel de 'plastic fantastic' lens genoemd vanwege de lage prijs voor een lens met deze lichtsterkte. Nadeel is dus dat hiermee niet kan in- of uitzoomen, dus je onderwerp moet op de juiste afstand zitten om gebruik van deze lens te kunnen maken. Je zal vast wel een 18-55 kitlens hebben ook, de 50mm f1.8 geeft dus bijna hetzelfde beeld als je 18-55 volledig ingezoomd. Je kan zelf het beste beoordelen of je daar wat aan hebt voor wat je ermee wil doen :)

Belangrijk is wel dat je in gedachten blijft houden dat sommige plekken gewoon te donker zijn om goede foto's te kunnen maken. Je ogen houden je wat dat betreft aardig voor de gek, dingen die voor ons nog best redelijk licht lijken zijn vaak al te donker om nog goede foto's te kunnen maken. Denk hierbij aan plekken als een binnenbak, en dit zou dus ook goed kunnen kloppen voor de dierenverblijven waar je het over hebt :)

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 02:55

@alwien

Heel erg bedankt voor de uitleg. Een nieuwe body komt er nog wel, maar eerst deze maar eens helemaal door en door leren kennen he :) (Heb ik meteen wat tijd om te sparen :') )

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 19:19

Ik heb een vraagje,
Weet iemand hoe je van bewegende beelden een fatsoenlijke foto kan maken met de nieuwste Sony Cybershot?
Met mn oude Olympus zette ik hem op de beweegstand en hoppa, mooie springfoto's!
Nu zit er op deze niet zo'n knop en heb ik wazige vlekken op mn foto

Graag een PB.............ik lees niet alles!

Zeeuwsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 19:25

Ik wil graag een soort studio foto van mijn katten maken, maar ik heb geen zin om er dure spullen voor te gaan kopen want het is slechts een proef voor mezelf :D
Dus heeft iemand tips hoe je gewoon huis, tuin en keuken spullen kan gebruiken om toch een soort studio effect te creëren? Ik heb al 2 oude rollen met wit behang, een camera en een statief :))

Kimvicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 21:56

Lisa_H schreef:
Ik wil graag een soort studio foto van mijn katten maken, maar ik heb geen zin om er dure spullen voor te gaan kopen want het is slechts een proef voor mezelf :D
Dus heeft iemand tips hoe je gewoon huis, tuin en keuken spullen kan gebruiken om toch een soort studio effect te creëren? Ik heb al 2 oude rollen met wit behang, een camera en een statief :))

Dan heb je het belangrijkste. Zorg dat je midden op de dag de foto's neemt dicht bij een groot raam wat veel licht doorlaat. Statief heb je trouwens niet eens nodig. Het zijn levende dieren, beweeg een beetje met ze mee. Speel met compositie, instellingen etc. Gebruik eventueel speeltjes om de aandacht te trekken. En nog belangrijker... heb geduld. Ze zullen niet altijd even gewillig zijn om netjes ervoor te gaan zitten zodat jij plaatjes kan schieten.

Tooeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 10:06

Hoi allemaal, vanaf morgen begint de kermis hier in de stad weer en aangezien ik aan het inspirimenteren ben met mijn camera wil ik eens gaan proberen om leuke creatieve foto's te maken. Ik hoop dat jullie me kunnen helpen met tips, trucs en inspiratie!

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 10:21

Wil je overdag of 's avonds gaan fotograferen? Wat wil je gaan fotograferen? Kermis attracties of mensen? Vooral als je 's avonds gaat fotograferen is een opzetflitser en/of lichtsterk objectief ideaal. :) Met de flitser kun je leuke effecten bereiken met lange sluitertijden en dan de actie te bevriezen door te flitsen. Let op bij sommige bewegingen op dat je flitst op 2nd curtain om een logische foto te krijgen. Of praat ik nu Chinees? :=

Tooeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 10:29

Haha, ja! Voor mij praat je Chinees. Ik wil het liefst 's avonds fotograferen en dan vooral de lichtjes op de foto krijgen. Experimenteren met lange sluitertijden inderdaad. Statief ga ik aanschaffen, heb ik toch nodig voor mijn cursus en anders kan ik geen lange sluitertijd hanteren. Ik heb geen externe flitser, kan ik die dan toch wel instellen zoals jij zegt?

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 10:37

Haha! Een mooie kans om maatjes te worden met je interne flitser dan. ;) Dat werk ook, maar is minder krachtig en geeft vaak iets "harder" licht ipv subtiel te flitsen. Dat wordt waarschijnlijk dan ook experimenteren met sluitertijden in P-stand, Tv-stand of M-stand. Statief is denk ik niet perse verplicht, maar kan wel handig zijn. :) Vooral als het erg druk is met mensen op de kermis is zo een ding niet zo heel praktisch. :=

Tooeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 10:40

Ik moet voor mijn cursus alle foto's in de M-stand schieten... Vanaf mijn balkon zie ik ook al een hele hoop, dat is wel een klein voordeeltje! hihi

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 11:02

Met de interne flitser kun je ook een boel. Grootste nadeel vind ik dat je hem niet kunt richten. En met grotere objectieven (groter dan kitlens of 50 F1.8 ofzo) heb je kans dat je tegen je eigen objectief aan flitst.

_Loes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 18:35

Hallo allemaal,

Sinds een tijd heb ik de nikon d100 in mijn bezitmet een sigmalens 18-50mm, 6 megapixel.
Gisteren was er een concours bij ons in de buurt en hier heb ik een aantal foto´s gemaakt.

http://www.mijnalbum.nl/Album=EBOK33NY

toch ben ik niet tevreden, ik vind ze niet scherp en de kleur is ook niet helemaal zoals ik zou willen.

Ligt het aan de 6 megapixels dat mijn foto's niet heel scherp zijn of doe ik zelf iets verkeerd?

Alvast bedankt!

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 09:37

_Loes, weet je welke instellingen je hebt gebruikt?

Ik heb ook een vraag: mijn burst mode is heel verschillende in snelheid. Op het ene moment schiet hij gewoon 3 beelden per seconde, het andere lijkt er wel een seconde tussen te zitten, dan blijf ik de ontspanknop indrukken maar lijkt het wel of de camera het eruit moet persen. Tussen door verander ik mijn instellingen niet....

Ik vraag me af waaraan dit ligt; camera/lens/scherpstelling?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 09:54

Om 3 beelden per seconde uit je camera te kunnen halen, moet je sluitertijd ook minimaal 1/3e seconde zijn. Anders is de sluitertijd al trager dan je burstmodus en kan hij dus niet fullspeed foto's maken.
En afhankelijk van je geheugenkaartje, kan dat ook wat snelheid weg halen. Als hij nog bezig is met opslaan, terwijl jij je volgende burst al begint, dan is hij nog bezig met wegschrijven van de vorige bestanden en kan hij de snelheid nog niet aan.

Dat zijn zomaar al 2 mogelijke opties.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 10:32

1/350 zou dan toch wel snel genoeg moeten zijn?