[INFO] Fotografie: Tips & Trics

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ivonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 00:24

absque_dubio schreef:
Ja ik snap dat dat de belichting is. :D
Ik heb een canon eos 450D. ;)
Maar ik snap niet hoe jij dus ergens op een knopje drukt om daarna aan een wieltje te draaien om de belichting aan te passen. Lijkt me wel heel handig, maar heb het nergens in mn boekje gezien. Stelt je camera dan automatisch de sluitertijd etc. in als je aan dat wieltje draait?

Vraag het anders even in het fotografie topic waar je je net hebt aangemeld. Daar zijn ook mensen met een canon. Ik heb een Nikon... vandaar :o

EDIT: Nee je sluitertijd en de rest blijft hetzelfde ;)

Auky

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 10:03

Knopje (A/V knopje in dit geval) indrukken en wieltje draaien om de belichting aan te passen, werkt alleen in stand Tv, Av en P.
In de M stand werkt dit niet, omdat het balkje in je scherm dan als lichtmeter dient, zoals al eerder gezegd werd. Tenminste, dit geldt voor mijn Canon EOS 300D, maar denk dat dat bij de 450D niet veel anders is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 14:02

Ivonka schreef:
je hebt (bij mijn cam iig) +2''''1''''0''''1''''2-. Van 0 naar 1 zitten vaak nog stops tussen.
Bv overbelicht 0 | 0.3 | 0.7 | +1 | 1.3 | 1.7 | +2 en dat ook bij onderbelicht -0.3 | 0.7...etc.
Snap je dat?

Niet helemaal, er zitten geen stops tussen maar derde stops. Op de meeste camera's kun je instellen of je de belichting in wilt stellen aan de hand van halve stops of derde stops. Van -2 naar -1 of van -1 naar 0 of van 0 naar 1 of van 1 naar 2 is één stop, daar tussenin kun je stapjes maken van "derde" stops.

Eén stop verschil is een halvering of verdubbeling van de hoeveelheid licht. Als je op F4.0 op 0 een sluitertijd van 1/100 hebt, zul je op F4.0 en 1 een sluitertijd hebben van 1/50 (een keer zo lange sluitertijd: een keer zo veel licht: sluitertijd één stop langer) en op F2.8 en 0 een sluitertijd van 1/200 (één stop groter diafragma = één stop kortere sluitertijd).

Ivonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 16:01

Nouks schreef:
Ivonka schreef:
je hebt (bij mijn cam iig) +2''''1''''0''''1''''2-. Van 0 naar 1 zitten vaak nog stops tussen.
Bv overbelicht 0 | 0.3 | 0.7 | +1 | 1.3 | 1.7 | +2 en dat ook bij onderbelicht -0.3 | 0.7...etc.
Snap je dat?

Niet helemaal, er zitten geen stops tussen maar derde stops. Op de meeste camera's kun je instellen of je de belichting in wilt stellen aan de hand van halve stops of derde stops. Van -2 naar -1 of van -1 naar 0 of van 0 naar 1 of van 1 naar 2 is één stop, daar tussenin kun je stapjes maken van "derde" stops.

Klopt. dat bedoelde ik eigenlijk ook. :o

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 23:56

Ivonka schreef:
imd schreef:
Ik heb mij laatst door Nouks laten vertellen dat dat de lichtmeter is. Je licht is dus goed (=niet onder- of overbelicht) als hij op 0 staat. Uit ervaring ( :+ ) weet ik dan weer dat het gewoon niet uitmaakt wat je aanpast, de sluitertijd of diafragma, want als je het goed doet gaat hij bij beide richting 0. Als hij t elicht is bijvoorbeeld, kun je je sluitertijd verhogen, of je diafragmagetal verhogen. Beide hebben een soortgelijk effect op de lichtmeter (niet op je beeld natuurlijk).

Edit: Ivonka was me voor :o

Hihi. Maar dat klopt ja :j
Alleen sluitertijd verhogen zou ik verlagen noemen... dus langer open dus lager getal ;)

Nee toch? Je wilt de foto donkerder = minder licht = sluiter korter open = hogere sluitertijd. Of ben ik nou gek?

Ivonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 00:05

imd schreef:
Ivonka schreef:

Hihi. Maar dat klopt ja :j
Alleen sluitertijd verhogen zou ik verlagen noemen... dus langer open dus lager getal ;)

Nee toch? Je wilt de foto donkerder = minder licht = sluiter korter open = hogere sluitertijd. Of ben ik nou gek?

ja dat klopt. Maar ik zei het vanuit een ander standpunt. Dus bij tè donkere foto, langer open, meer licht :D
Hoezo verwarrend :+

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 01:40

Ja zo :P Ik ging uit van het standpunt dat de foto te licht was, ook in het diafragma-verhaal :D Maar dan is dat duidelijk..

N_fotografie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 15:08

Zou iemand die veel ervaring heeft met Nikon (ik heb zelf D60, maar doet er niet toe welk type) mij een PB willen sturen? Ik heb een aantal vragen :-)

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 16:06

Ik denk dat je beter je vragen hier neer kunt zetten, dan kunnen de mensen die jij zoekt daar antwoord op geven ;)

Ivonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 16:55

Auky schreef:
Ik denk dat je beter je vragen hier neer kunt zetten, dan kunnen de mensen die jij zoekt daar antwoord op geven ;)

En ook andere kunnen er van leren. Ik heb een Nikon maar ik ga niet alles per pb doen :n

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 16:56

En ik lees mee, en leer daar ook weer van :)

Ronnie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 12:34

Hayhay,

Ik heb laatst een nieuwe lens gekocht een Sigma macro 50 mm F2.8 1:1 .. alleen ik snap hem niet echt :+

Ik snap niet hoe ik een groter diafragma krijg.. dat lukt namelijk niet echt.

Had net ff paar test fototjes gemaakt van een plukje stof aan een plantje:
Afbeelding

maar zelf bij zo een foto krijg ik maar een heel klein stukje dat scherp is...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 12:45

Waarschijnlijk bedoel je juist KLEINER diafragma, met een kleiner diafragma krijg je meer scherp.

Camera op M of Av en diafragma in plaats van op F2.8 (dat is het grootst mogelijk met deze lens) of F3.5 (daarop is deze foto gemaakt) op F8 ofzo (of wat maar nodig is om de juiste scherptediepte te krijgen) instellen.

_Michelle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 17:02

Wist niet dat je bepaalde vragen hier moet stellen dus dan een nieuwe poging:

Wie heeft er tips voor productfotografie?
Ik heb een eigen bedrijfje in verkoop van woonaccessoires, sieraden en tassen (op braderieën en thuisparty's). Hiervoor heb ik een informatieve website, dus geen webshop. Op mn website staan wel een aantal foto's om een indruk te krijgen van de producten die ik verkoop. Alleen, ik ben totaal niet tevreden over die foto's, vind het zelfs lelijk staan :o
Heeft er iemand tips hoe je het beste producten kunt fotograferen? Watvoor achtergrond kan je het beste gebruiken? Meerdere producten bij elkaar, of enkele? Heel product in beeld of details? Leg of zet je producten neer? Ik zou graag willen dat er meer één lijn in de foto's op mn website komt. Nu heb ik allemaal verschillende onder- en achtergronden en ik denk dat het vooral daardoor al lelijk oogt. Heb in het begin wel eens geprobeerd met een doek als onder-en achtergrond maar dat vond ik ook niet mooi, zie je al die kreukels in de doek. Mijn vader heeft laatst een sony a300 gekocht. Ik heb daar alleen totaal geen verstand van en hij is er nog mee in de oefen fase :P Foto technische tips zouden wel mogen maar ik weet dus niet of mijn vader kan helpen uitvoeren :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 17:14

Hmm Michelle, ik waardeer je inzet dat je het graag zelf wil doen, maar ik denk toch dat je met jouw ervaring (en die van je vader) wellicht beter iemand zou kunnen vragen om het voor je te doen. Dan kun je gewoon precies je wensen doorgeven en is 't aan de fotograaf om mooie foto's aan te leveren ;)

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 17:26

Er werd mij als tip gegeven dat ik eerst eens goed in de theorie moet gaan verdiepen. Met als gevolg dat mijn paps mij ruim 30 tijdschriften over fotografie heeft gegeven _O-

Ik ben ze nu rustig aan het doorlezen, vooral wat betreft de begrippen en tips enz :j

Jammer dat het nu bagger weer buiten is, ik zou graag wat dingen hebben uitgeprobeerd :)

_Michelle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 17:34

Nouks schreef:
Hmm Michelle, ik waardeer je inzet dat je het graag zelf wil doen, maar ik denk toch dat je met jouw ervaring (en die van je vader) wellicht beter iemand zou kunnen vragen om het voor je te doen. Dan kun je gewoon precies je wensen doorgeven en is 't aan de fotograaf om mooie foto's aan te leveren ;)

Ik denk dat zoiets veel te duur is. Kijk, ik vind het leuk als er betere foto's opstaan maar het is niet van zó groot belang dat ik er een fotograaf voor zou inhuren. Omdat het geen webshop is maar puur informatief stel ik niet zulke hoge eisen aan de foto's :) Ik denk dat het opzich wel zelf (of bedoel meer mijn vader) moet lukken om iets betere foto's te maken dan dat er nu opstaat :+

Ivonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 17:37

Dan zou ik eens googelen naar produkt fotografie. Ikzelf gebruik er een fotocube ervoor.

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 15:29

voor michelle, en ook anderen: ik vond net op internet een super handige doe-het-zelf-tip voor een mini studio'tje.

http://forum.belgiumdigital.com/f20/goe ... 53699.html

weet niet hoe groot de producten zijn die je wil fotograferen, maar misschien helpt zo'n mini studio'tje wel om een beetje alle foto's op dezelfde 'manier' te maken :)

Astridvk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 14:01

Handig topic dit. Ga het eens een keer goed doorlezen..

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 16:58

_Michelle_ schreef:
Nouks schreef:

Ik denk dat zoiets veel te duur is. Kijk, ik vind het leuk als er betere foto's opstaan maar het is niet van zó groot belang dat ik er een fotograaf voor zou inhuren. Omdat het geen webshop is maar puur informatief stel ik niet zulke hoge eisen aan de foto's :) Ik denk dat het opzich wel zelf (of bedoel meer mijn vader) moet lukken om iets betere foto's te maken dan dat er nu opstaat :+

wat je kan doen is de producten op een glaze tafel leggen, zorgen dat het niet te licht is en je een donkere achtergrond hebt en dan gewoon schieten, schieten, schieten.. zo heb ik een keertje met toeval deze gemaakt:

Afbeelding

niet heel bijzonder of portfoliowaardig, maar wel een mooi beeld van wat je kan met een glaze tafel..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 17:53

Weet iemand hoe je bij de Fuji Finepix S5600 het formaat van de foto kunt veranderen op de camera zelf? Dus dat alle foto's in dát formaat worden geschoten. We moeten animaties maken, en mijn computer kan zulke grote foto's denk ik niet aan. Hopelijk kan iemand me helpen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 16:21

Inmiddels heb ik het al gevonden :)

_Michelle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 17:05

Romy, als ik (of mijn vader) zoiets zou kunnen maken zou ik al heel tevreden zijn. Ik verkoop ook sieraden dus dan krijg je zo wel een heel mooi effect :) Helaas hebben wij geen glazen meubels thuis. Misschien moet ik dan even ergens een stukje glas scoren... Tip van Zwitsal is ook goed!

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 17:19

nou, die tip is miss minder goed als ie lijkt, want probeer m maar eens uit te voeren :P

ik wilde m ook in elkaar gaan knutselen.. alleen kon ik punt 1 al geen witte bak vinden.. die licht door laat..
alleen maar donkerblauwe bakken ( die 0 licht door laten) en doorzichtige bakken (die al het licht doorlaten).
dan punt 2: de bouwlampen. geen idee waar die man ze vandaag heeft..maar bij mij kosten ze minimaal 30 euro per stuk, en geen 8 euro.
ik heb een alternatief gekozen: een hallogeen straler. (zo'n ding voor aan je buiten muur die aangaat als er iemand langsloopt, maar die vanmij dan zonder bewegingssensor).
daar zitten ook alweer 2 moeilijkheidsfactoren in: 1. er zit geen snoer/stekker aan. dus die heb ik er zelf gister avond op moeten zetten (ik voel me heel technisch nu). en 2. er zit geen houder aan, je kan ze dus niet neerzetten. daar heb ik nog even niets op gevonden.

dan moeilijkheidsfactor 3 van de ministudio: mijn doorzichtige bak, is doorzichtig.. dus hoe krijg ik een egale achtergrond?
bij de boekhandel een groot vel papier/karton gekocht. is ie weer te breed voor mn doorzichtige bak.

kortom..die tip lijkt heel simpel.. maar vergt nog wel even wat creativiteit :P