[INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Bagheera_206

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 13:28

De 60D heeft kruisgevoelige scherpstelpunten en zou het gewoon bij moeten kunnen houden. Ik heb het wel eens gehad met een klein hondje dat op mij af kwam rennen. Ik moest toen mijn AF Tracking sensitivity anders afstellen zodat mijn AF systeem het bij kon houden. Ik denk alleen niet dat die optie op de 60D zit. -O- Het zit iig op de 7D en hoger. :=

Staat jouw lens wel op 3m - oneindig ipv 1,5m - oneindig? := Hierdoor kan je lens ook iets sneller scherpstellen, omdat hij in een kleiner gebied hoeft te zoeken naar focus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 13:29

Yvettee schreef:
Lijkt me een beetje moeilijk want ik had de autofocus niet aanstaan :o
Heb namelijk het middelste scherpstelpunt gekozen, omdat die normaal gesproken ook het snelste is

Als je autofocus uit stond, moet je met de hand scherpstellen (via de ring op je lens).

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 13:37

Femke schreef:
Yvettee schreef:
Lijkt me een beetje moeilijk want ik had de autofocus niet aanstaan :o
Heb namelijk het middelste scherpstelpunt gekozen, omdat die normaal gesproken ook het snelste is

Als je autofocus uit stond, moet je met de hand scherpstellen (via de ring op je lens).

Ik heb het vermoeden dat Yvette bedoelt met "autofocus uit" dat zij handmatig het middelste AF-punt heeft geselecteerd ipv haar body automatisch een AF-punt te laten selecteren. :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 13:44

Ah zo...
Daar maak ik sowieso nooit gebruik van, want de body weet niet dat ik dierenfotograaf ben ipv bijvoorbeeld graspolletjes fotograaf _O-
Krijg je vaak fouten mee inderdaad.

Yvettee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 13:49

Bagheera_206 schreef:
Femke schreef:

Ik heb het vermoeden dat Yvette bedoelt met "autofocus uit" dat zij handmatig het middelste AF-punt heeft geselecteerd ipv haar body automatisch een AF-punt te laten selecteren. :=

Ja oeps dat bedoelde ik ook, omdat F_Orumster het volgende zei:

F_Orumster schreef:
Ik bedoel die AF scherpstelpunten, die rode blokjes in je scherm. Die kun je op verschillende manieren instellen, het lijkt hier dat ie een rode AF links en rechts geplaatst heeft op dezelfde 'dieptepunt' zeg maar. De auto AF heeft dus de verkeerde punten gekozen. en dus op dezelfde diepte scherpgesteld.

Oja Richard dat kan in inderdaad wel nog uitproberen! Of ik daar verschil in merk.
En dan dat AF-ON knopje

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 13:49

Ik kies inderdaad ook altijd zelf mijn punt, uitbreiding of zone. Bij paardjes en hondjes heb ik meestal mijn niet-kruisgevoelige AF-punten uitgeschakeld en kan ik alleen mijn kruisgevoelige AF-punten selecteren.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 13:50

Ik heb het een paar keer geprobeerd back button AF, maar ik kan er maar niet aan wennen. -O-

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 20:16

Even een vraagje. Aangezien ik op dit moment net afgestudeerd ben en nog zeeën van tijd heb, besteed ik veel tijd hiervan aan het oefenen.
Alleen loop ik tegen wat punten aan in de paardenfotografie die tijdens de cursus niet aan bod zijn gekomen. Zoals het juiste moment van afdrukken en hoe 'regisseer' je een fotoshoot.
Mijn vraag is dus, mag ik een keertje met iemand mee op fotoshoot die mij als het kan het een en ander wilt uitleggen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 20:26

Een workshop specifiek over paardenfotografie zou je ook enorm kunnen helpen daarmee. :j

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 20:33

Zijn die er dan :o Heb ik nog helemaal niet aangedacht!
Wel aan allerlei andere workshops maar niet aan deze.

NYC2B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 20:35

lucifertje schreef:

Ik heb deze week het boek Paardenfotografie gekocht van Femke Puijman, erg handig vind ik zelf.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 19:18

Ik heb even een vraagje. Waarvan is afhankelijk hoe groot een foto is qua formaat?
Ik heb al een paar keer de opmerking gekregen dat mijn foto's qua formaat aan de kleine kant zijn. Ik fotografeer met een Canon op de av stand, diafragma en iso stel ik altijd zelf in. Wie kan mij antwoord geven?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 20:57

Wie geeft je die opmerking en in welke situatie?

Formaat van een foto kan op twee manieren:
De afmetingen; het aantal pixels
De grootte van het bestand; het aantal megabyte

DesireeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 21:28

lucifertje schreef:

Ik heb 2 workshops gedaan bij Femke (hypofocus) ;) en daar leer je heel veel. ben er super blij mee dat ik die gedaan heb toen der tijd.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 21:44

Femke schreef:
Wie geeft je die opmerking en in welke situatie?

Formaat van een foto kan op twee manieren:
De afmetingen; het aantal pixels
De grootte van het bestand; het aantal megabyte

Zodra ik de foto s op de pc zijn zijn ze orgineel formaat na het bewerken 3 keer zo klein. Ik weet dat dat verkleind kan worden alleen kan ik de instelling nergens vinden ook niet in de gebruiksaanwijzing.

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 16:21

Sorry dat ik inbreek maar ik moet het toch even met jullie delen.
http://www.facebook.com/pages/Mari%C3%A ... 3991907915 is op zoek naar iemand die interesse heeft in fotografie en zich wil ontwikkelen. Het mijne weet ik er ook niet van maar wellicht is er iemand die zich herkent in de beschrijving en dit een mooie kans vindt?

Ik duik weer onder hoor, veel plezier in dit topic. :D

lovey_ou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 16:24

Oef beetje jammer dat ik in NH woon en niet echt in de buurt van Den haag -O-

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 10:14

Deijs schreef:
lucifertje schreef:

Ik heb deze week het boek Paardenfotografie gekocht van Femke Puijman, erg handig vind ik zelf.

Ik heb ook net het boek besteld :) Ben benieuwd wat Femke ons allemaal te vertellen heeft :D

Sani

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 10:50

Ik denk dat mijn vraag hier het beste kan.
Ik ga aanstaande zondag naar Londen en eigenlijk wil ik mijn SLR meenemen, maar.. ik heb er een grote slingshot bij die niet echt handig meenemen is. Ik ben dus eigenlijk zoekend naar een makkelijke manier om mijn body+55-200 en eventueel 50mm 1.4 mee te nemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 10:52

Rugzakje...
Ik heb m'n fotospullen al jaren in een normale Samsonite rugzak zitten.
Die zijn top van kwaliteit (gaan dus ook jaren mee, zonder schade of gebruikssporen), valt niet zo op dat je fotospullen bij je hebt.
En ik heb m'n camera gewoon in een klein beschermtasje zitten en de lenzen in de originele lenskokers die meegeleverd zijn bij aanschaf (krijg je meestal alleen bij de duurdere lenzen).

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 11:22

Ben vorige maand naar Dublin geweest en ik heb mijn spiegelreflex en lens ook in een rugzak, als handbagage meegenomen. Ik heb het toestel en de lens wel in een handdoekje gewikkeld ter bescherming. Ik had even niets handigers.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 11:30

Ik vind een slingshot juist wel handig om mee te nemen?

Sani

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 12:07

F_Orumster schreef:
Ik vind een slingshot juist wel handig om mee te nemen?

Hij is ook ideaal en handig enzo, daar niet van!
Maar ik heb de meest rechter van het plaatje: http://www.fotoapparatuur.nl/Artikelen/ ... family.jpg
En die is toch behoorlijk groot en lomp om mee te nemen.

Unleash

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 18:03

Ik ben al een tijdje op zoek naar een nieuwe accu voor mijn canon 350D.
Ben bij een paar winkels geweest en op internet gekeken en de prijzen liggen tussen de 20 en 100 euro.
Wat ik ervan kan maken is dat je verschil hebt tussen originele (Li-ion?) accu's en universele accu's?
Ik denk niet dat mijn oudje nog lang mee gaat maar ik zou toch nog wel graag een andere accu erbij willen hebben waarbij ik zeker weet dat ik een hele dag kan fotograferen. Ik heb nu namelijk 2 originele canon Li-ion accu's (tweede hands bij mijn camera gekregen) maar die werken samen voor een halve accu ongeveer. Ik kan er een middagje mee fotograferen en dan zijn ze helemaal leeg. Ze zijn ook super onvoorspelbaar, want ze springen van het ene op het andere moment 2 blokjes terug. Kan stressvolle situaties opleveren :')
In de winter gaan ze welgeteld 2 uurtjes mee.

Ik snap het principe van die universele accu's ook niet helemaal. Passen die in elke camera (en oplader)? Bijna elke camera heeft toch een ander formaat accu dus hoe kan een universele accu hier dan in passen?

Wat is handig om te doen? Raden jullie universele accu's aan?
Of zijn die van 20 euro zo low budget dat je er alsnog weinig aan hebt?

(ff een linkje van iets wat mij wel wat lijkt, een Li-ion accu voor 15 euro http://www.digidingen.nl/foto-video-cam ... medium=cpc)

Sani

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 18:09

Ik heb een accu van hama. (hamaholst)