[INFO] Welk objectief moet ik kopen? #3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 21:11

Leonyr schreef:
Bedankt voor je reactie!
Ik heb een KS (Koelkast Sony; Alpha 350) en ik kan echt niet hoger dan ISO 400. Zal een diafragma van bijv. F/2.8 mij dan nog redden? Punt is dat ik sowieso in een binnenbak wil fotograferen en daar een nieuwe lens voor zoek.
Twee vraagpunten voor mij waren dan:
Het bereik
Diafragma
Vooral het laatste punt is iets waar ik mee worstel.

Kan je denk je wat advies geven?

Ben bang dat als je Alpha niet hoger gaat dan ISO 400 je er helaas nog niet zal komen. Eigenlijk moet je helemaal niet willen fotograferen in een binnenbak. Rommelige achtergrond en je hebt altijd ruis in je foto's en/of bewegingsonscherpte door het gebrek aan licht. :=

Misschien kun je eens een 70-200mm f/2.8 lenen/huren en daar een dag/avond mee in een binnenbak fotograferen om te kijken of het de moeite waard is om zo een bedrag erin te investeren...

Hier een voorbeeld van wat binnenbak foto's van laatst:
https://www.facebook.com/media/set/?set ... b9f643d784
Alles is op ISO3200 of hoger geschoten met diafragma wijd open. Uiteraard met de "feestboekverdoezelaar". :+ Dit was het L springen en mijn timing is 9 vd 10 keer te vroeg. :=

IloveAnoukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 21:15

Mijn lens is net binnen :D Afbeelding

Leonyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 21:17

Bagheera_206 schreef:
Leonyr schreef:
Bedankt voor je reactie!
Ik heb een KS (Koelkast Sony; Alpha 350) en ik kan echt niet hoger dan ISO 400. Zal een diafragma van bijv. F/2.8 mij dan nog redden? Punt is dat ik sowieso in een binnenbak wil fotograferen en daar een nieuwe lens voor zoek.
Twee vraagpunten voor mij waren dan:
Het bereik
Diafragma
Vooral het laatste punt is iets waar ik mee worstel.

Kan je denk je wat advies geven?

Ben bang dat als je Alpha niet hoger gaat dan ISO 400 je er helaas nog niet zal komen. Eigenlijk moet je helemaal niet willen fotograferen in een binnenbak. Rommelige achtergrond en je hebt altijd ruis in je foto's en/of bewegingsonscherpte door het gebrek aan licht. :=

Misschien kun je eens een 70-200mm f/2.8 lenen/huren en daar een dag/avond mee in een binnenbak fotograferen om te kijken of het de moeite waard is om zo een bedrag erin te investeren...

Hier een voorbeeld van wat binnenbak foto's van laatst:
https://www.facebook.com/media/set/?set ... b9f643d784
Alles is op ISO3200 of hoger geschoten met diafragma wijd open. Uiteraard met de "feestboekverdoezelaar". :+ Dit was het L springen en mijn timing is 9 vd 10 keer te vroeg. :=

Hmm, ik denk dat het lenen/huren een goed plan is, heb er nog niet eerder aan gedacht!
Dan zal me sowieso helpen bij het beslissen.
Iig bedankt voor je hulp. :)

Naar jouw foto's moet ik niet kijken, raak ik alleen maar jaloers van. :')

Trouwens:
Welke afstand gebruik jij het meest? 100 mm oid?

Bagheera_206

Re: [INFO] Welk objectief moet ik kopen? #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 21:20

Huren kost je mss ook wel paar tientjes, maar je weet iig zeker of je het wel red met je huidige body en of lens beetje bevalt. Zonde om er 1000 of 2000 euro aan uit te geven om dan een andere conclusie te trekken. :=

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 22:05

Heb aardige app van Canon gevonden voor op de iPad. :)

CanonSGLens

Laat van bijna alle Canon lenzen al voorbeelden, grafiekjes, specificaties zien. :)

Zelfs heel stuk met basistheorie fotografie wat interactief is. :)

stefan1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 22:09

IloveAnoukje schreef:
Mijn lens is net binnen :D [ Afbeelding ]

welke lens is dit?

lovey_ou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 22:15

stefan1991 schreef:
IloveAnoukje schreef:
Mijn lens is net binnen :D [ Afbeelding ]

welke lens is dit?

IloveAnoukje schreef:
ik heb de 70-300 vr nikon lens via markplaats gekocht :D
hij is nu onderweg! :)
ik hoop dat ik tevreden ga worden

70-300 dus :)

stefan1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 22:21

ow oke thnx hij leek namelijk erg veel op die van mij alleen heb ik een 150-500

showteam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 10:18

Heeft er iemand ervaring met de Sigma 18-250 mm F3.5-6.3 DC Macro?

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 10:44

Qua scherpte vind ik dit hele mooie fotos.
[RIJ-ITP] Amigo gaat los op de zandvlakte!

Deze fotos maak ik. Toevallig dezelfde pony

[RIJ-ITP] Amigo in de sneeuw!

Mijn streven en ja te hoog gegrepen is toch wel dit. Maar dan wel puur voor mezelf en niet opdrachten. Dat vind ik niet leuk.

Profiel van bokker lifaya
memberlist.php?mode=viewprofile&u=115482

Beide fotograferen met canon, ik heb een nikon. Welke lens zou beter geschikt zijn voor mij om zulke fotos te maken. De lens moet een scherpstel motor hebben die heeft mijn camera niet helaas. Budget rond de 800,-

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 12:17

Je vergelijkt foto's van Amigo in zomervacht en in wintervacht onder heel verschillende lichtomstandigheden.
Bij sommige foto's ligt het scherpstelpunt niet op het oog. Bij de 2e foto fotografeer je de schaduwkant. De eerste serie heeft meer variatie in compositie/standpunt. Sta je rechtop als je fotografeert? Zo ja, ga dan eens door je hurken, daar worden je foto's 'spectaculairder' van.
Bij de eerste serie zijn de bewegingen van het paard veel expressiever. Bovendien is het paard veel groter in beeld dan bij jouw serie.

Zonder nieuwe apparatuur te kopen, kun je dus nog een aantal dingen doen om de wow-factor van je foto's te verbeteren.

Wil je toch geld uitgeven?
Canon of Nikon maakt in principe niet uit. Beide merken maken camera's waar je goeie foto's mee kunt maken.
Als je een betere lens wilt voor paardenfotografie, dan kom je bij Nikon uit op een 70-200 mm. De goedkoopste versie daarvan ligt ruim boven je budget.

mariekeoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 18:59

hee mensen

heb een paar lenzen op internet gevonden, die op rij afstand liggen. welke zouden jullie me aanraden voor paardenfotografie?

1.
http://www.marktplaats.nl/a/audio-tv-en ... um=2&pos=8

2.
de tamron

http://www.marktplaats.nl/a/audio-tv-en ... m=2&pos=10

3.
http://www.marktplaats.nl/a/audio-tv-en ... um=1&pos=1

4.
http://www.marktplaats.nl/a/audio-tv-en ... um=1&pos=8

5.
http://www.marktplaats.nl/a/audio-tv-en ... m=1&pos=14

6.
http://www.marktplaats.nl/a/audio-tv-en ... m=1&pos=23

het moet op een canon eos 1000d

Libiris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 19:31

Jolandaa_ schreef:
Qua scherpte vind ik dit hele mooie fotos.
[RIJ-ITP] Amigo gaat los op de zandvlakte!

Deze fotos maak ik. Toevallig dezelfde pony

[RIJ-ITP] Amigo in de sneeuw!

Mijn streven en ja te hoog gegrepen is toch wel dit. Maar dan wel puur voor mezelf en niet opdrachten. Dat vind ik niet leuk.

Profiel van bokker lifaya
memberlist.php?mode=viewprofile&u=115482

Beide fotograferen met canon, ik heb een nikon. Welke lens zou beter geschikt zijn voor mij om zulke fotos te maken. De lens moet een scherpstel motor hebben die heeft mijn camera niet helaas. Budget rond de 800,-

ik sluit mij aan bij het commentaar van Jolanda en verder kun je met een goed fotobewerkingsprogrammaatje ook nog veel doen...
en verder gewoon veel oefenen en spelen met standen en mss eens een keer een lens van iemand lenen

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 22:44

Jolandas & Libris,

Hier ga ik mee aan de slag. :) Bedankt voor de info.

Verder heb ik nog wel interesse voor een macro lens, Bij voorkeur bloemen en insecten. Heb zelf een kleine vlindertuin bij mijn ouders in de tuin (tuinieren is ook een hobby van me) en in de juiste jaargetijde een overvloed aan vlinders. Iemand een leuke lens, of goed alternatief met de lenzen die ik al heb (nikon d60 18-55 en 55-200 mm )

Over het scherp stellen op het oog. Mijn camera heeft maar drie scherpstel punten [][][]
Is het dan het gemakkelijkst als ik deze dan op het oog richt? ze zijn horizontaal op mijn camera namelijk.
ik heb maar 3 veldopties (leg ik het goed uit zo zodat jullie begrijpen wat ik bedoel := )

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 12:39

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 13:47

Jolandaa_ schreef:
Verder heb ik nog wel interesse voor een macro lens, Bij voorkeur bloemen en insecten. Heb zelf een kleine vlindertuin bij mijn ouders in de tuin (tuinieren is ook een hobby van me) en in de juiste jaargetijde een overvloed aan vlinders. Iemand een leuke lens, of goed alternatief met de lenzen die ik al heb (nikon d60 18-55 en 55-200 mm )

Marcolenzen hebben een vaste brandpuntsafstand. Je moet dus eerst uitzoeken welke brandpuntsafstand je nodig hebt/welke handig is voor de onderwerpen die je wil fotograferen. Bloemetjes kun je met je lens bovenop kruipen, maar bij vlinders heb je al wat meer afstand nodig.
Jolandaa_ schreef:
Over het scherp stellen op het oog. Mijn camera heeft maar drie scherpstel punten [][][]
Is het dan het gemakkelijkst als ik deze dan op het oog richt? ze zijn horizontaal op mijn camera namelijk.
ik heb maar 3 veldopties (leg ik het goed uit zo zodat jullie begrijpen wat ik bedoel := )

Als het oog van het paard niet scherp is, is je foto in principe mislukt. Je moet dus het scherpstelpunt kiezen dat bij het oog ligt of op dezelfde afstand t.o.v. de camera. Bij gebruik van een groot diafragma (beperkte scherpte-diepte) luistert dat heel nauw en zit je er dus vrij makkelijk naast.
Om het effect van de diverse diafragma-instellingen uit te proberen, kun je het beste eerst even een stilstaand onderwerp gebruiken.

heidiLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 15:01

Wie gebruikt hier een canon 70-200mm F4.0? Ik wil wel eens wat voorbeeld foto's zien.
Ik zit me sterk af te vragen of ik niet beter voor de F2.8 kan gaan, niet vanwege de lichtsterkte maar die wazige achtergronden, ik ben gek op DOF. ;)

LynnDenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 15:32

Kijk eens in de op. Genoeg voorbeeldropics van verschillende lenzen.

heidiLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 15:40

LynnDenise schreef:
Kijk eens in de op. Genoeg voorbeeldropics van verschillende lenzen.

Daar staat maar 1 topic 1 met 2 nogal donkere foto's.. Ik zou dus graag meer willen zien dan die 2 foto's :)

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 16:24

Iedereen hier nog bedankt voor de uitleg en het advies.

Heb toch besloten geen nieuwe lens te kopen (a 1100 euro) maar beter mijn huidige camera te verkopen en een mooie (tweedehands) Nikon of Canon te kopen. Budget is €2000,- dus daar moet denk wel wat leuks in te vinden zijn.
Mijn huidige camera heeft een kleine sensor, waardoor ik zelfs met het grootste diafragma (1.4 geprobeerd) geen mooie blur krijg. Dus zonde om dan veel geld te investeren in iets wat niet mijn wens gaat vervullen.
Advies is altijd welkom, en verder begeef ik mezelf even naar het "welke camera moet ik kopen" topic.

FleurHunter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 16:51

Hoi,

Deze vraag is vast al te vaak gesteld, maar kon het zo snel niet vinden.

Ik heb een Canon EOS 500D met een Kitlens 18-55 en een Canon zoom lens 75-300mm. Dit heb ik 1,5 jaar geleden als totaal pakket gekocht. Maar over de kitlens ben ik niet zo tevreden, je kunt er te weinig mee en de kwaliteit is niet altijd top. Ook het zoombereik is minimaal. Over de zoomlens, ik heb niet altijd een hele vaste hand dus als ik maximaal inzoom dat is mijn foto vaak onscherp en voor dichtbij kun je hem niet goed gebruiken.

Nu wil het liefst een allround lens zodat ik niet hoef te wisselen. Het is puur alleen hobby van mij. Welke raden jullie mij aan? Het liefst fotografeer ik dieren.

Alvast bedankt.

Groetjes Fleur

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 17:08

heidiLOVER schreef:
Wie gebruikt hier een canon 70-200mm F4.0? Ik wil wel eens wat voorbeeld foto's zien.
Ik zit me sterk af te vragen of ik niet beter voor de F2.8 kan gaan, niet vanwege de lichtsterkte maar die wazige achtergronden, ik ben gek op DOF. ;)

Hier heb ik pas de volgende opmerkingen over gemaakt:
JolandaS schreef:
Voor een mooie wazige achtergrond is niet alleen een groot diafragma belangrijk maar ook de afstand van het onderwerp t.o.v. de achtergrond en je eigen afstand t.o.v. het onderwerp.

JolandaS schreef:
Om de verschillen in scherpte-diepte bij diverse camera's, brandpuntsafstanden en afstanden tot het onderwerp te zien, is http://www.dofmaster.com/dofjs.html een leuke site.

De 4 versies van de Canon 70-200 mm zijn allemaal goeie lenzen. De prijskaartjes lopen wel uiteen van € 550,= tot € 2.000,=, dus de vraag is hoeveel geld je over hebt voor een beetje meer DOF.

mariekeoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 17:16

niemand tips voor mij?

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 17:26

@mariekeoo: ik heb geen ervaring met die lenzen. Sorry!
Qua bereik is het handig als je tussen 50 en 200 mm bereik hebt.
Is een nieuwe 55-250 mm geen optie?

mariekeoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 17:27

zoveel geld heb ik niet. dus het word sowieso tweedehands