[INFO] Welk objectief moet ik kopen? #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Spruit

Re: [INFO] Welk objectief moet ik kopen? #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 17:06

Die is er niet voor Olympus (betaalbaar in ieder geval niet).. Dat is wel een groot nadeel tov Canon.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 17:06

Even voor de duidelijkheid: "Zoom" is dus de mogelijkheid om de brandpuntsafstand te veranderen, d.w.z. door aan een ring te draaien je beeld wat dichterbij te halen of juist van "wat verderweg" te zien. De "prime" is hiervan de tegenhanger: hier zit geen ring aan om je kijkhoek te veranderen.

Dan zijn er drie bereiken binnen objectieven in de fotografie:
"Standaard" is 50mm (op een fullframe! Zie ook de uitleg van Nouks hierboven). Een "standaardzoom" valt echter in of om het bereik 28-80mm.
"Groothoek" is alles dat een kleinere brandpuntsafstand heeft dan 28mm (wederom: op een fullframe!), "Tele" is alles vanaf zo'n beetje 80mm.

Groothoek is dus voor als je van héél dichtbij heel veel op de foto wil zetten, tele is voor als je een onderwerp van grote afstand vast wil kunnen leggen.

Leuk om te weten is dat brandpuntsafstand 50mm (op een fullframe!) ongeveer overeenkomt met de beeldhoek van het menselijk oog. Kijk je door een fullframe met een lens die ingesteld is op 50mm (zoom of prime, dat maakt niet uit!), dan zie je ongeveer hetzelfde als wanneer je langs de camera kijkt.

Op een "cropcamera" (de meeste spiegelreflexen) bereik je dit effect ergens tussen de 30 en 35mm.

Wat betreft de prijzen van objectieven: Het is nogal wat ingewikkelder om een zoomlens te maken dan eentje die maar één brandpunt heeft. Als er ook nog ge-eist wordt dat ie op alle brandpunten goed scherp is... dan stijgt de prijs. Moet daar ook nog een groot diafragma bij, dan wordt zo'n objectief niet alleen groter en zwaarder maar ook véél moeilijker om te maken en dus ook fors duurder. Conclusie: Als je per se een lichtsterk objectief wil hebben voor bijv. fotografie in een donkere rijbak en je zou een zoomring enigszins kunnen compenseren met "benenzoom" (heen en weer wandelen :D), kijk dan eens tussen de "primes"! Zoals Manon al aangeeft is een 50 1.8 of 50 1.4 vrij betaalbaar, ook de 35 2.0 is bij de meeste merken goed te doen en de 85 1.8 (of 100 2.0 bij Canon) passen ook nog wel in één jaar verjaardagsgeld als je veel vrienden hebt :)
Laatst bijgewerkt door Apostrof op 19-05-10 17:11, in het totaal 2 keer bewerkt

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 17:08

Ooh dat is wel heel erg jammer. Heb 'm zelf besteld, maar kan nog 2-3 weken duren voor ik 'm heb (helaas).

TessaVB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 17:11

LETS schreef:
Die is er niet voor Olympus (betaalbaar in ieder geval niet).. Dat is wel een groot nadeel tov Canon.

Dat is wel jammer indd, heb wel een 105 mm gevonden:

http://www.digitalstreet.nl/product_inf ... ts_id=2868

Misschien is dat wat voor mij om mee te beginnen... Thanks iedereen voor de info & tips. :)

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 17:11

Dat is een macrolens :j.

TessaVB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 17:12

Oh, niet goed gelezen. :Y)

Spruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 17:13

HLPhoto schreef:
Conclusie: Als je per se een lichtsterk objectief wil hebben voor bijv. fotografie in een donkere rijbak en je zou een zoomring enigszins kunnen compenseren met "benenzoom" (heen en weer wandelen :D), kijk dan eens tussen de "primes"! Zoals Manon al aangeeft is een 50 1.8 of 50 1.4 vrij betaalbaar, ook de 35 2.0 is bij de meeste merken goed te doen en de 85 1.8 (of 100 2.0 bij Canon) passen ook nog wel in één jaar verjaardagsgeld als je veel vrienden hebt :)

De benenzoom haha! Die is goedkoper én goed voor de lijn, ik zie voordelen met de zomer en de bikini voor de deur :D

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 17:16

Hahah, klopt, maar kan je wel vertellen dat je het tijdens een springwedstrijd nogal druk hebt op de benenzoom :)

Dressuur is prima te doen, 50mm op crop vanaf de zijkant van de bak is best wel fijn :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 21:35

Prima uitleg van HL hierboven! :)

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 01:18

Nouks schreef:
Prima uitleg van HL hierboven! :)

Dank u! :D

monique1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 15:49

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 16:17

Haha had een beetje een domme discussie met FotoKonijn over een bestelling die vandaag verstuurd moet worden, maar ze doen een beetje moeilijk. Zet ik iets op Twitter over BAHH Konijnenberg, krijg ik meteen een DM van ze. Wat het probleem is :').

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 16:18

Wat is een DM :o?

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 16:19

Direct message.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 16:25

Ahzo. Nou misschien dat je het zo kan oplossen? Van negatieve twitters worden ze ook niet blijer neem ik aan :P

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 16:29

Ahh super negatief was het niet maar ben er gewoon klaar mee. Had 800 euro betaald voor een lens, maar die bleek niet leverbaar te zijn. Dus ik zeg oké maak maar terug over. Dag later zie ik toch iets wat ik wil. Goed ik dat besteld à ruim 400 euro en per overmaking betaald omdat Ideal niet werkte. Nu wil ze het niet vandaag versturen omdat ze dat geld nog niet heeft, maar ze hebben nog wel die 800 euro van mij. Zegt zij dus van ja ik kan het wel versturen en dat je het dan aan de postbode betaald en dan betalen wij daarna die 400 terug. Ja dikke banketstaaf dat is in totaal 1600 euro die ik dan tijdelijk niet heb waarvan er eigenlijk maar 400 echt voor de betaling is. En ik vind dat ze het best vast kunnen versturen en zo lang die 800 euro als waarborg houden en die dan terugbetalen zodra ze de betaling van 400 binnen hebben.

Maargoed dat ben ik :+. Ze mogen wel wat moeite doen als je zo'n bedrag uitgeeft vind ik.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 16:31

Manon_ schreef:
Haha had een beetje een domme discussie met FotoKonijn over een bestelling die vandaag verstuurd moet worden, maar ze doen een beetje moeilijk. Zet ik iets op Twitter over BAHH Konijnenberg, krijg ik meteen een DM van ze. Wat het probleem is :').

Dat doe ik ook altijd, dat soort dingen. En dan het liefst BAHH #Konijnenberg #slechte #service, zodat iedereen het leest :P
Soms vinden mensen je dan eikels... maar ik merk dat mensen langzaam beginnen te begrijpen dat ik best aardig ben zolang je goed zaken met me doet :D

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 16:33

Nouja als je bovenstaande leest dan ben ik toch niet heeeeeel erg onredelijk? Ze hebben knaken en er zijn knaken onderweg. Zorg dan gewoon dat ik mijn spulletjes krijg :j. En kreeg steeds hetzelfde antwoord van zo'n mutske zovan.. "Uw bestelling wordt verstuurd zodra wij uw betaling hebben ontvangen. Deze hebben wij tot op heden niet mogen ontvangen." DOHHH Leeeees eens wat ik typ joohhh!

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 16:33

HLPhoto schreef:
En dan het liefst BAHH #Konijnenberg #slechte #service, zodat iedereen het leest :P
:')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 16:34

Ik heb 't laatst ook eens gedaan. Heb me 120419 keer geprobeerd uit te schrijven voor de nieuwsbrief van de HKU, maar bleef de nieuwsbrief ontvangen. Heb ze gemaild, geen reactie. Wilde ik ze nog een keer mailen, lag de website plat. Heb toen effe geklaagd op Twitter en een mail gestuurd aan alle standaardmailadressen (info@, mail@, contact@, administratie@, etc) gestuurd die ik me maar kon bedenken. Kreeg de helft terug, maar dat betekent dus dat de andere helft wel over zal zijn gekomen :+

10 minuten later had ik iemand van de HKU aan de telefoon en een reactie op Twitter :D

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 16:34

@Manon: Je bent ook niet onredelijk :) Maar ik shop sowieso niet meer bij Konijnenberg.... liever Cameranu :)
@Nouks: Twitter=powerful! Ik weet het deels dankzij jou :P

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 16:38

Cameranu heb ik een tas besteld. Ze mauwen nog steeds. Heb nu gemaild als jullie inderdaad die 800 euro al overgemaakt hebben dan ga ik ervan uit dat dit morgen weer op mijn rekening staat. Dat is mooi want dan annuleer de boel maar, haal ik het morgen wel ergens anders. Dat is sneller :)).

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 16:40

Cameranu mauwt? :S Daar nog niks raars meegemaakt, erg toffe gasten. De helft is zelf ook écht op de eerste plaats fotogek en niet op de eerste plaats verkoper. Prettig!

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 16:41

Neenee.. Konijn mauwt. Sorry.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 16:44

Sorry is een vies woord :D Lijkt er een beetje op dat Konijn pech heeft v.w.b. jou :)

KE en Foka vond ik trouwens ook erg fijn.