[INFO] Fotografie: Tips & Trics #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 12:24

Je kan van alles foto´s maken!

cato1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 12:31

Nou echt iets specifieks.
Hier in de buurt staan geen paarden dus dat kan niet.
Maar gewoon mooie dingen..

Anoniem

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 12:34

Dan kun je van koeien in het weiland foto's maken...
Of van bloemetjes, vlinders, mooie luchten, landschappen, schapen in de wei, mensen, gebouwen, honden in het park, etc.

Je kunt 't zo gek niet bedenken of je kunt er foto's van maken :)
Wat voor jou het leukste is, is afhankelijk van wat jij zelf leuk vindt om te doen :j

cato1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 12:38

Okee.. ik woon in een stad dus koeien en schapen enzzoo is heel erg moeilijk, bedankt voor het antwoord.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 12:49

Zelf vind ik macro erg leuk. Bloemetjes, bijtjes, andereinsectjes. Maar ook vind ik dieren erg leuk, honden, katten, cavia´s, dierentuin.
In de planning stata nog altijd een workshop fotografie in de studio.
Het is maar net wat je leuk vind om te doen.

Een stad kan ook veel te bieden hebben zoals gebouwen.
Maar wat wil je zelf graag fotograferen_

cato1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 08:37

Okee dankjewel!

Ik heb een topic gemaakt,
willen jullie daar je mening op geven?

[FK] Eerste foto's

Nils_010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 20:38

Femke schreef:
Dan kun je van koeien in het weiland foto's maken...
Of van bloemetjes, vlinders, mooie luchten, landschappen, schapen in de wei, mensen, gebouwen, honden in het park, etc.

Je kunt 't zo gek niet bedenken of je kunt er foto's van maken :)
Wat voor jou het leukste is, is afhankelijk van wat jij zelf leuk vindt om te doen :j

doe ik altijd als ik een nieuwe lens probeer, er is altijd wel iets dat jouw doel kan simuleren. Ben je een natuurfotograaf ga dan lekker bloemen of vogels fotograferen (die zijn er altijd :+ )

voor paarden is het altijd wat lastiger die zijn er niet altijd, maar bedenk wat je wilt bereiken met de lens. Wil je binnen goede foto's maken dan kan je ook gewoon binnen in een fotowinkel beetje fotograferen, ga je buiten fotograferen kan je bij wijze van spreken ook nog een auto fotograferen die langsrijd.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 12:47

Hallo,

Morgen ga ik foto's maken van een vriendin tijdens de brabanste kampioenschappen.
Ik fotografeer met een Nikon d60 en heb een 18-55 & 55-200 mm lens.
Wie kan mij aanraden welke lens ik het beste kan gebruiken en welke instellingen hiervoor het 'handigst' zijn.

Ik heb vorig jaar ook gefotografeerd en daar kwamen deze foto's uit. Alleen ben ik op het moment een beetje vergeten welke instellingen ik het beste kan gebruiken. Heb de laatste tijd vaker dat ik niet meer weet wat ik wel of niet moet doen.. Ik zou graag tips willen hebben op de S stand.
Sluitertijd had ik zelf ingedachten: 1/500 , iso 400 en witbalans op bewolkt. Ben ik zo redelijk op weg of moet het totaal anders?

Iso is afhankelijk van het weer ik weet het. Ik hoop op zonnig weer, maar aangezien de weergoden erg vreemd bezig zijn de laatste tijd..

Tips het liefste via pb, maar mag ook hier.

dit zijn de foto's van vorig jaar Brabanste Kampioenschappen:
http://img94.imageshack.us/img94/6133/dsc0230b.jpg
http://img35.imageshack.us/img35/7959/dsc0228gw.jpg
http://img268.imageshack.us/img268/9082/dsc0172wq.jpg
http://img14.imageshack.us/img14/1821/dsc0168cu.jpg
Foto's wedstrijd (Kringkampioen)
http://img62.imageshack.us/img62/1425/dsc0077xe.jpg
http://img809.imageshack.us/img809/6287/dsc0062fn.jpg

Ik mis persoonlijk de 'glans' op de foto.
Deze foto's zou ik graag willen maken:
http://img35.imageshack.us/img35/3641/13055712496h7g0.jpg

Nils_010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 14:36

Jolandaa_ schreef:
Hallo,

Morgen ga ik foto's maken van een vriendin tijdens de brabanste kampioenschappen.
Ik fotografeer met een Nikon d60 en heb een 18-55 & 55-200 mm lens.
Wie kan mij aanraden welke lens ik het beste kan gebruiken en welke instellingen hiervoor het 'handigst' zijn.

............................

Ok spoedcursus, als je kijkt naar die laatste foto (de foto die je wilt maken) zie je het juiste moment.
wat is het juiste moment?
Stap
bijna niet te fotograferen, geen actie dus niet echt heel leuk

draf
Afbeelding
- Voorbeen dat het dichtst bij de camera is moet naar voren grijpen
- Paard moet, voor het mooie, opwaards lopen
- Mond van het paard moet dicht zijn
- Het liefst oren naar voren
- En als laatste moet de ruiter eigenlijk ook nog leuk kijken

galop
Afbeelding (even snel een foto gezocht)
Zoals je ziet is de foto hier op het moment dat 3 benen in de lucht zijn genomen. Voor mij (smaken verschillen) is dat het enige moment om een goede foto in de galop te maken.
en voor de rest is het het zelfde als draf

Gewoon veel oefenen dan komt het vanzelf

LeonieL

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 19:20

Hallo.

Een tijdje terug heb ik bij iemand foto's gemaakt. maar omdat ik twee dagen daarna op vakantie ging, ben ik er niet aan toe gekomen om de foto's eerder te bekijken.
nu ging ik net de foto's kijken en tot mijn grote schrik zijn ze bijna allemaal fout scherp gesteld. bij de actiefoto's heb ik de achtergrond vaak scherper dan het paard. ook bij sommige portretfoto's mis ik scherpte. (de meeste portretfoto's zijn wel goed scherp,..)
Hoe kan ik dit oplossen??

Afbeelding
Afbeelding

en bij deze foto's valt het nog wel mee,..

Nils_010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 12:47

LeonieL schreef:
Hallo.

Een tijdje terug heb ik bij iemand foto's gemaakt. maar omdat ik twee dagen daarna op vakantie ging, ben ik er niet aan toe gekomen om de foto's eerder te bekijken.
nu ging ik net de foto's kijken en tot mijn grote schrik zijn ze bijna allemaal fout scherp gesteld. bij de actiefoto's heb ik de achtergrond vaak scherper dan het paard. ook bij sommige portretfoto's mis ik scherpte. (de meeste portretfoto's zijn wel goed scherp,..)
Hoe kan ik dit oplossen??

[url][img]http://oi53.tinypic.com/i4fij5.jpg[/url]
http://oi54.tinypic.com/f3rsbo.jpg

en bij deze foto's valt het nog wel mee,..

Iets meer info over gebruikte camera e.d. zou wel handig zijn, nu weet ik niet wat de camera wel en niet kan :P

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 13:21

Je kan makkelijk de exifgegevens opzoeken met http://regex.info/exif.cgi

Eerste foto:
Camera: Samsung NX11
Lens: 150 mm
(Max aperture f/5.6)
Exposure: Auto exposure, Aperture-priority AE, 1/500 sec, f/5.6, ISO 400, Compensation: +0.3

Tweede foto:
Camera: Samsung NX11
Lens: 200 mm
(Max aperture f/5.6)
Exposure: Auto exposure, Aperture-priority AE, 1/500 sec, f/5.6, ISO 400, Compensation: +0.3

Bij de tweede foto heb je aardig ingezoomd (200mm is niet niks). Dan loop je ook meer het risico dat je foto bewogen gaat zijn door de miniemste beweging die jij maakt met je hand/camera.

LeonieL

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 18:48

Bedankt. dat zijn idd de gegevens.
ja. ik heb daar idd ingezoomd. (ik zat op één plaats, paardlief was bang voor de piepjes die mijn camera maakte.) dus is dit echt bewegingsonscherpte?
Want ook veel van mijn foto's zijn de achtergronden scherp, en de voorgrond wazig. (fout scherpgesteld dus) maar hoe los ik dat op bij actiefoto's.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 19:54

Het ziet er niet uit als bewegingsonscherpte, en met die sluitertijden zou dat ook niet logisch zijn.
Het lijkt me eerder een kwestie van een scherpstelling die niet goed is gegaan.

Dus een verkeerd gekozen scherpstelveld (of misschien zelfs automatisch door de camera laten kiezen?), of een single autofocus ipv een continu autofocus, waardoor de scherpstelling blijft staan op het punt waarop scherpgesteld werd voor het indrukken van de ontspanner, terwijl het paard al verder gelopen is.

Nils_010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 22:06

Femke schreef:
Het ziet er niet uit als bewegingsonscherpte, en met die sluitertijden zou dat ook niet logisch zijn.
Het lijkt me eerder een kwestie van een scherpstelling die niet goed is gegaan.

Dus een verkeerd gekozen scherpstelveld (of misschien zelfs automatisch door de camera laten kiezen?), of een single autofocus ipv een continu autofocus, waardoor de scherpstelling blijft staan op het punt waarop scherpgesteld werd voor het indrukken van de ontspanner, terwijl het paard al verder gelopen is.

zat er ook al naar te kijken.. de haren op de kin van het paard zouden in het geval van bewegingsonscherpte ook onscherp moeten zijn, maar met een diafragma van 5,6 zou je wel aardige Depth of Field moeten hebben.

op 10 meter afstand op 200mm en F5,6 zou je in theorie:
scherp voor het scherpstelpunt 0.27 m (49%)
scherp na het scherpstelpunt 0.29 m (51%)

en op 20 meter afstand zelfde instellingen:
scherp voor het scherpstelpunt 1.06 m (47%)
scherp na het scherpstelpunt 1.19 m (53%)

dus ik snap het ook niet helemaal. Als je een portret foto nam was de foto dan wel scherp?

Probeer voor de grap eens een plant te fotograferen (staat tenminste stil) met dezelfde instellingen kan je wat makkelijker controleren of die ook helemaal scherp is.

wat is DOF en hoe bereken je het

LeonieL

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 22:16

Bedankt. ik ga je link bekijken Nils. Bewegingsonscherpte leek mij namelijk ook niet logisch. aangezien ik extra op de sluitertijden gelet heb.

Femke. Ja. ik kan maar scherpstellen op één punt. in jouw boek las ik iets over scherpstellen op meerdere plekken, maar ik kan tot nu toe niets vinden op mijn camera.

De portretfoto's zijn over het algemeen beter gelukt, maar daar heb ik andere instellingen gebruikt geloof ik.

Cadaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 22:34

ik heb even een vraag, ik heb morgen een shoot met een fjord maar ik ben nog beginnende

Nu wil ik proberen om te kijken of het lukt om een black foto te maken.
Nu weet ik dat ik m dan in de stal opening moet zetten maar moet ik verder nog iets speciaals met de instellingen doen? :)
Hoop dat jullie wat tips kunnen geven

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 08:58

LeonieL schreef:
Bedankt. ik ga je link bekijken Nils. Bewegingsonscherpte leek mij namelijk ook niet logisch. aangezien ik extra op de sluitertijden gelet heb.

Femke. Ja. ik kan maar scherpstellen op één punt. in jouw boek las ik iets over scherpstellen op meerdere plekken, maar ik kan tot nu toe niets vinden op mijn camera.

De portretfoto's zijn over het algemeen beter gelukt, maar daar heb ik andere instellingen gebruikt geloof ik.

Dat kan inderdaad... Iedere camera is anders. De ene heeft er 3, een ander 11... en zo heeft mijn camera bijv. 51 scherpstelpunten.
Dus dat wisselt nogal per camera.

Als je er maar eentje hebt, zit die waarschijnlijk in het midden?
Zorg er dan goed voor dat je onderwerp dan ook precies op dat scherpstelpunt valt. Want als er ook gedeeltelijk een stuk van de achtergrond bij zit, dan heb je kans dat je camera niet op het paard, maar liever op de (contrastrijke) blaadjes in de achtergrond scherpstelt.

* edit *
Heb even wat info over je camera opgezocht:

Selectie: 1 punt (vrije selectie)
Meervoudig: Normaal 15 punten, Close-up 35 punten
Gezichtsherkenning: max. 10 gezichten
Modes: Eenmalige AF, Continue AF, MF

Bij 'Selectie' staat hij dus steeds maar op 1 punt, maar ik denk dat je dan wél kunt schuiven tussen verschillende punten. Meestal kan dat op de achterkant van de camera om via zo'n selectie rondje (ronde butten die je naar boven, onder, links of rechts kunt drukken ook om bijv. door de menu's te bladeren) door de scherpstelpunten te bladeren. Of via het instelschijfje rechts bovenop je camera.
Kijk maar eens of je op die manier door je scherpstelpunten kunt bladeren (wel eerst even een keer de ontspanknop half indrukken om de AF te activeren).

En verder moet hij voor foto's in beweging niet op eenmalige af, maar op continu af staan :)

Tooeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 09:23

Even een vreemde vraag misschien, maar wat is nou hét fotografie forum?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 09:31

Voor welk doel en niveau?
Want wat voor de één hét forum is, kan voor een ander helemaal niets zijn ;)

Je kunt bijv. naar het EOS digitaal forum, Nikon club, Zoom, DPZ, etc. etc.

Tooeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 09:58

Dat is misschien inderdaad wel handig om erbij te vermelden. Ik ben bezig met een cursus basiscursus fotografie. En ik ben me op dit moment aan het verdiepen in portret fotografie. Op dit forum heb je natuurlijk wel wat topics lopen waar je van kunt leren, maar over het algemeen krijg je weinig commentaar op foto's. Ik zoek dus eigenlijk een forum waar ik meer van kan leren én waar ik wat inspiratie op kan doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 10:00

Dan kunnen Zoom en DPZ wel iets voor je zijn (beide ".nl").
Ik zou zeggen, registreer je op beide community's en kijk of ze je bevallen en je er vindt wat je zoekt :)

Tooeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 10:18

Bedankt Femke, ga ik doen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 11:39

Denk dat Zoom over het algemeen wat toegankelijker is.

EOS digitaal = specifiek Canon-gebruikers, met een ander merk ben je wel welkom hoor maar dan zit je tussen de Canon'ers. DPZ is wat minder toegankelijk; als newbie schijn je daar met argusogen bekeken te worden en vooral bepaalde leden ontvangen veel lof terwijl de gemiddelde gebruiker al gauw wat afgezeken wordt. Zoom is over het algemeen een toegankelijk en gezellig forum, is mijn indruk.

LeonieL

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 11:47

Femke schreef:
LeonieL schreef:

Dat kan inderdaad... Iedere camera is anders. De ene heeft er 3, een ander 11... en zo heeft mijn camera bijv. 51 scherpstelpunten.
Dus dat wisselt nogal per camera.

Als je er maar eentje hebt, zit die waarschijnlijk in het midden?
Zorg er dan goed voor dat je onderwerp dan ook precies op dat scherpstelpunt valt. Want als er ook gedeeltelijk een stuk van de achtergrond bij zit, dan heb je kans dat je camera niet op het paard, maar liever op de (contrastrijke) blaadjes in de achtergrond scherpstelt.

* edit *
Heb even wat info over je camera opgezocht:

Selectie: 1 punt (vrije selectie)
Meervoudig: Normaal 15 punten, Close-up 35 punten
Gezichtsherkenning: max. 10 gezichten
Modes: Eenmalige AF, Continue AF, MF

Bij 'Selectie' staat hij dus steeds maar op 1 punt, maar ik denk dat je dan wél kunt schuiven tussen verschillende punten. Meestal kan dat op de achterkant van de camera om via zo'n selectie rondje (ronde butten die je naar boven, onder, links of rechts kunt drukken ook om bijv. door de menu's te bladeren) door de scherpstelpunten te bladeren. Of via het instelschijfje rechts bovenop je camera.
Kijk maar eens of je op die manier door je scherpstelpunten kunt bladeren (wel eerst even een keer de ontspanknop half indrukken om de AF te activeren).

En verder moet hij voor foto's in beweging niet op eenmalige af, maar op continu af staan :)

Bedankt. Ik heb even m'n camera erbij gepakt om het eens op te zoeken. Ik heb de selectie idd op 1 punt staan. dat punt kan ik wel groter en kleiner maken, en ook wel verplaatsen. met Continu AF bedoel je dat als je de ontspanknop helemaal indrukt, de camera foto's blijft maken? want ook dat heb ik zo ingesteld bij mijn camera.

edit: dat had ik dus niet. heb net even zitten zoeken in mijn menu. heb nu het AF-gebied op multi-AF gezet.misschien dat dat beter werkt ipv. keuze-AF
bedankt voor de moeite :D