Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Femke schreef:Dan kun je van koeien in het weiland foto's maken...
Of van bloemetjes, vlinders, mooie luchten, landschappen, schapen in de wei, mensen, gebouwen, honden in het park, etc.
Je kunt 't zo gek niet bedenken of je kunt er foto's van maken
Wat voor jou het leukste is, is afhankelijk van wat jij zelf leuk vindt om te doen
Jolandaa_ schreef:Hallo,
Morgen ga ik foto's maken van een vriendin tijdens de brabanste kampioenschappen.
Ik fotografeer met een Nikon d60 en heb een 18-55 & 55-200 mm lens.
Wie kan mij aanraden welke lens ik het beste kan gebruiken en welke instellingen hiervoor het 'handigst' zijn.
............................
LeonieL schreef:Hallo.
Een tijdje terug heb ik bij iemand foto's gemaakt. maar omdat ik twee dagen daarna op vakantie ging, ben ik er niet aan toe gekomen om de foto's eerder te bekijken.
nu ging ik net de foto's kijken en tot mijn grote schrik zijn ze bijna allemaal fout scherp gesteld. bij de actiefoto's heb ik de achtergrond vaak scherper dan het paard. ook bij sommige portretfoto's mis ik scherpte. (de meeste portretfoto's zijn wel goed scherp,..)
Hoe kan ik dit oplossen??
[url][img]http://oi53.tinypic.com/i4fij5.jpg[/url]
http://oi54.tinypic.com/f3rsbo.jpg
en bij deze foto's valt het nog wel mee,..
Femke schreef:Het ziet er niet uit als bewegingsonscherpte, en met die sluitertijden zou dat ook niet logisch zijn.
Het lijkt me eerder een kwestie van een scherpstelling die niet goed is gegaan.
Dus een verkeerd gekozen scherpstelveld (of misschien zelfs automatisch door de camera laten kiezen?), of een single autofocus ipv een continu autofocus, waardoor de scherpstelling blijft staan op het punt waarop scherpgesteld werd voor het indrukken van de ontspanner, terwijl het paard al verder gelopen is.
LeonieL schreef:Bedankt. ik ga je link bekijken Nils. Bewegingsonscherpte leek mij namelijk ook niet logisch. aangezien ik extra op de sluitertijden gelet heb.
Femke. Ja. ik kan maar scherpstellen op één punt. in jouw boek las ik iets over scherpstellen op meerdere plekken, maar ik kan tot nu toe niets vinden op mijn camera.
De portretfoto's zijn over het algemeen beter gelukt, maar daar heb ik andere instellingen gebruikt geloof ik.
Femke schreef:LeonieL schreef:Bedankt. ik ga je link bekijken Nils. Bewegingsonscherpte leek mij namelijk ook niet logisch. aangezien ik extra op de sluitertijden gelet heb.
Femke. Ja. ik kan maar scherpstellen op één punt. in jouw boek las ik iets over scherpstellen op meerdere plekken, maar ik kan tot nu toe niets vinden op mijn camera.
De portretfoto's zijn over het algemeen beter gelukt, maar daar heb ik andere instellingen gebruikt geloof ik.
Dat kan inderdaad... Iedere camera is anders. De ene heeft er 3, een ander 11... en zo heeft mijn camera bijv. 51 scherpstelpunten.
Dus dat wisselt nogal per camera.
Als je er maar eentje hebt, zit die waarschijnlijk in het midden?
Zorg er dan goed voor dat je onderwerp dan ook precies op dat scherpstelpunt valt. Want als er ook gedeeltelijk een stuk van de achtergrond bij zit, dan heb je kans dat je camera niet op het paard, maar liever op de (contrastrijke) blaadjes in de achtergrond scherpstelt.
* edit *
Heb even wat info over je camera opgezocht:
Selectie: 1 punt (vrije selectie)
Meervoudig: Normaal 15 punten, Close-up 35 punten
Gezichtsherkenning: max. 10 gezichten
Modes: Eenmalige AF, Continue AF, MF
Bij 'Selectie' staat hij dus steeds maar op 1 punt, maar ik denk dat je dan wél kunt schuiven tussen verschillende punten. Meestal kan dat op de achterkant van de camera om via zo'n selectie rondje (ronde butten die je naar boven, onder, links of rechts kunt drukken ook om bijv. door de menu's te bladeren) door de scherpstelpunten te bladeren. Of via het instelschijfje rechts bovenop je camera.
Kijk maar eens of je op die manier door je scherpstelpunten kunt bladeren (wel eerst even een keer de ontspanknop half indrukken om de AF te activeren).
En verder moet hij voor foto's in beweging niet op eenmalige af, maar op continu af staan