[INFO] Fotografie: Tips & Trics

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

absque_dubio

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 22:27

Ik vind de M stand juist het makkelijkst om mee te werken..
Vind het veel fijner om alles zelf in te stellen, dan deels door de camera zelf te laten doen.
Zelf weet ik de iso waarden, diafragma, en sluitertijd wel, maar vind het idd heel lastig om te bedenken in welke situatie en wanneer je precies welke instelling aanpast.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 23:00

Ja, ik ook. Maar ik kan me voorstellen dat je - als je je camera net hebt - beter eerst met Tv of Av kunt werken, om ze om de beurt te leren kennen :)

Ivonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 23:03

absque_dubio schreef:

Maar niet voor iemand die amper van toeten of blazen weet!

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 23:05

Ivonka schreef:
absque_dubio schreef:

Maar niet voor iemand die amper van toeten of blazen weet!

Ik heb mn camera ook pas net hoor!

Ivonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 23:13

Vind je dit dan gek?
Citaat:
heel lastig om te bedenken in welke situatie en wanneer je precies welke instelling aanpast.

Leer je camera stap voor stap als je nog niet alles weet. Verdiep je in dingen. Kijk wat de camera doet bij sluitertijdstand en diafragmastand. Zo weet je straks ook hoe je het beste bij welke omstandigheden je je camera moet instellen op M ;)

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 23:21

Ivonka schreef:
Vind je dit dan gek?
Citaat:
heel lastig om te bedenken in welke situatie en wanneer je precies welke instelling aanpast.

Leer je camera stap voor stap als je nog niet alles weet. Verdiep je in dingen. Kijk wat de camera doet bij sluitertijdstand en diafragmastand. Zo weet je straks ook hoe je het beste bij welke omstandigheden je je camera moet instellen op M ;)

Ik weet wat de camera doet bij sluitertijd en diafragma, maar ik vind het lastig om te bepalen wanneer je welke aanpast. Ik de camera is vaker op de andere 2 standen zetten, maar tot nu toe vind ik dat juist niet prettig werken. :)

Ivonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 23:23

Okè, dat kan :)

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 23:25

bijv. als je een foto maakt terwijl t wat schemerig begint te worden, van bijv. een paard. De sluitertijd zet je dan hoog, maar dan zie je dat je te weinig licht hebt. Ga je dan met t diafragma, de sluitertijd, of met de isowaarden spelen. Dat vind ik dan moeilijk te bepalen. zegmaar. Even een raar voorbeeldje, maar ik vind het in een situatie waarbij je 'iets' moet aanpassen, lastig om te bedenken wélke je van alle aanpast.
Ondertussen ben ik er wel al veel mee aan het oefenen geweest, heb al 700 foto's gemaakt, waarvan heel veel van mn labello die hier op mn kamer staat. Gewoon om te oefenen wat er gebeurt als je iets verandert etc.

Ivonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 23:29

absque_dubio schreef:
bijv. als je een foto maakt terwijl t wat schemerig begint te worden, van bijv. een paard. De sluitertijd zet je dan hoog, maar dan zie je dat je te weinig licht hebt. Ga je dan met t diafragma, de sluitertijd, of met de isowaarden spelen. Dat vind ik dan moeilijk te bepalen. zegmaar. Even een raar voorbeeldje, maar ik vind het in een situatie waarbij je 'iets' moet aanpassen, lastig om te bedenken wélke je van alle aanpast.
Ondertussen ben ik er wel al veel mee aan het oefenen geweest, heb al 700 foto's gemaakt, waarvan heel veel van mn labello die hier op mn kamer staat. Gewoon om te oefenen wat er gebeurt als je iets verandert etc.

Absoluut! Door oefenen kom je achter veel dingen. Maar ook door te lezen of zelfs een cursus. Het is ook heel moeilijk. Ik kom nog geregeld in de knoei dus hou ik het bij beweging vaak nog op sluitertijd en stilstaand op diafragmastand.
Maar je moet toegeven dat als iemand die nog praktisch niks van de drie grondbeginsselen afweet zich nog niet aan de M stand moet wagen ;)

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 23:34

Ik ben het er zeker mee eens dat als je niet weet waar de begrippen voor staan, je je niet aan de M stand moet wagen. :j Maar ik heb mn camera nog geen maand, en hij staat nu dus standaard bij mij op de M stand, voor mij werkt dat gewoon een stuk prettiger heb ik gemerkt. Maar bij beweging pas jij dus vaak de sluitertijd aan, en bij stilstaand de diafragma? Ik heb de gewoonte om mn diafragma zo laag mogelijk te zetten, en verder met de sluitertijd te spelen. Tot nu toe gaat dat nog goed. Maar nav jouw berichtje ga ik daar ook is wat meer mee bezig, en hem niet de hele tijd zo laag mogelijk houden. :+

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 23:37

Oh dan heb ik ook nog een vraagje nu we toch bezig zijn. :P
Op je camera als je bijv. in de zoeker kijkt zie je ook zo'n rijtje met -2 -1 0 1 2, het is toch de bedoeling om het pijltje op 0 te houden? Dat stukje snap ik nog niet helemaal, want bij mij lukt dat nooit. Als hij bijv. op -2 staat, wat moet je dan aanpassen om hem op 0 te krijgen? Weer een keuze tussen diafragma/sluitertijd/iso? En moet je die dan juist omhoog, of omlaag gooien?

Ivonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 23:38

Dat ligt er maar net aan in hoeverre je je achtergrond wazig wilt hebben. Ik fotografeer ook veel landschap e.d. en dan gebruik ik de diafragma stand. Die staat dan al gauw op F11 tot F18. Bij paarden zou ik dat niet zo gauw doen ivm mooi wazige achtergronden.

Ivonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 23:45

absque_dubio schreef:
Op je camera als je bijv. in de zoeker kijkt zie je ook zo'n rijtje met -2 -1 0 1 2, het is toch de bedoeling om het pijltje op 0 te houden? Dat stukje snap ik nog niet helemaal, want bij mij lukt dat nooit. Als hij bijv. op -2 staat, wat moet je dan aanpassen om hem op 0 te krijgen? Weer een keuze tussen diafragma/sluitertijd/iso? En moet je die dan juist omhoog, of omlaag gooien?

Ik heb hem standaard onderbelicht. Ik schiet altijd in RAW en kan dan de belichting makkelijk naar mijn zin aanpassen in een progje. Meestal moet je een knopje indrukken en draaien aan het wieltje totdat hij op 0 of b.v -0.3/0.7 staat. Dat is 1 tot 2 stops onderbelichten. Of in je menu. Dat doe ik ook bv bij de interne flitser. Zo is die niet te hard als je eens moet flitsen of inflitst (ook buiten).

maar je vraag: Dat hangt dus van de situatie af. Licht of donker. Zon of regenachtig. Door je sluitertijd langer te maken krijg je meer licht. Ook bij je diafragma maar wil je dat op het moment? en gaat ie misschien naar de nul. Zo niet dan de iso omhoog. Denk eraan dat schieten met een sluiter onder de 1/60-80ste wel heel gevaarlijk wordt qua beweging (of je moet een hele vaste hand hebben) ;)

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 23:48

absque_dubio schreef:

Ik heb mij laatst door Nouks laten vertellen dat dat de lichtmeter is. Je licht is dus goed (=niet onder- of overbelicht) als hij op 0 staat. Uit ervaring ( :+ ) weet ik dan weer dat het gewoon niet uitmaakt wat je aanpast, de sluitertijd of diafragma, want als je het goed doet gaat hij bij beide richting 0. Als hij t elicht is bijvoorbeeld, kun je je sluitertijd verhogen, of je diafragmagetal verhogen. Beide hebben een soortgelijk effect op de lichtmeter (niet op je beeld natuurlijk).

Edit: Ivonka was me voor :o

Ivonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 23:50

imd schreef:
absque_dubio schreef:

Ik heb mij laatst door Nouks laten vertellen dat dat de lichtmeter is. Je licht is dus goed (=niet onder- of overbelicht) als hij op 0 staat. Uit ervaring ( :+ ) weet ik dan weer dat het gewoon niet uitmaakt wat je aanpast, de sluitertijd of diafragma, want als je het goed doet gaat hij bij beide richting 0. Als hij t elicht is bijvoorbeeld, kun je je sluitertijd verhogen, of je diafragmagetal verhogen. Beide hebben een soortgelijk effect op de lichtmeter (niet op je beeld natuurlijk).

Edit: Ivonka was me voor :o

Hihi. Maar dat klopt ja :j
Alleen sluitertijd verhogen zou ik verlagen noemen... dus langer open dus lager getal ;)

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 23:57

Hmm wat jij daar dan weer allemaal zegt, daar begrijp ik niet heel veel van als ik eerlijk zeg. :o
Met een sluitertijd onder de 1/60-80 schiet ik echt nooit. Alleen als ik weer even aan het spelen en oefenen ben. Wat jij bedoelt met dat je op een knopje moet drukken en aan een wieltje moet draaien begrijp ik niet helemaal, en ook niet wat je dan met die flitser bedoelt.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 00:00

Ik snap het, bedankt!
Dan heb ik dus pas een hele reeks onderbelichte foto's gemaakt, en ik vond ze nog best wel wat hebben. Was ook wel iets moeilijks, foto's maken van een zwarte pony met een witte brede bles, in de witte sneeuw. :+ Dus dan zou ik de volgende keer de sluitertijd moeten verlagen? Maar dat is in zo'n situatie vaak niet mogelijk, arme pony blijft helaas niet 5 minuten stilstaan. Dan zou ik dus met het diafragma aan de gang moeten, maar dan krijg je dus meer het landschap effect zegmaar.
Lastig allemaal. Maar vind het wel heel interessant zo met hulp van jullie. :j

Ivonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 00:01

absque_dubio schreef:
Hmm wat jij daar dan weer allemaal zegt, daar begrijp ik niet heel veel van als ik eerlijk zeg. :o
Met een sluitertijd onder de 1/60-80 schiet ik echt nooit. Alleen als ik weer even aan het spelen en oefenen ben. Wat jij bedoelt met dat je op een knopje moet drukken en aan een wieltje moet draaien begrijp ik niet helemaal, en ook niet wat je dan met die flitser bedoelt.

Is ook wat moeilijk uit leggen zo :D Pak je handleiding erbij en zoek het even op. zal er vast in staan waar je dat kan vinden op je camera ;)

Ivonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 00:03

absque_dubio schreef:
Ik snap het, bedankt!
Dan heb ik dus pas een hele reeks onderbelichte foto's gemaakt, en ik vond ze nog best wel wat hebben. Was ook wel iets moeilijks, foto's maken van een zwarte pony met een witte brede bles, in de witte sneeuw. :+ Dus dan zou ik de volgende keer de sluitertijd moeten verlagen? Maar dat is in zo'n situatie vaak niet mogelijk, arme pony blijft helaas niet 5 minuten stilstaan. Dan zou ik dus met het diafragma aan de gang moeten, maar dan krijg je dus meer het landschap effect zegmaar.
Lastig allemaal. Maar vind het wel heel interessant zo met hulp van jullie. :j

Meld je ook eens hier http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=34&t=949496 en op het forum in mijn onderschrift. Kun je nog een hoop extra leren :D
Laatst bijgewerkt door Ivonka op 19-01-09 00:03, in het totaal 1 keer bewerkt

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 00:03

Ivonka schreef:
Ik heb hem standaard onderbelicht. Ik schiet altijd in RAW en kan dan de belichting makkelijk naar mijn zin aanpassen in een progje. Meestal moet je een knopje indrukken en draaien aan het wieltje totdat hij op 0 of b.v -0.3/0.7 staat. Dat is 1 tot 2 stops onderbelichten. Of in je menu. Dat doe ik ook bv bij de interne flitser. Zo is die niet te hard als je eens moet flitsen of inflitst (ook buiten).

Dat stukje snap ik zegmaar niet, ik heb genoeg knopjes ontdekt, ook wat ze doen, en ik weet denk ik ook wel welk wieltje je bedoelt, maar wat bedoel je met 0 of -0.3/0.7 etc. Dat is me niet helemaal duidelijk. ;)

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 00:05

Ik ga me daar is aanmelden! :D

Ivonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 00:12

absque_dubio schreef:
Ivonka schreef:

Dat stukje snap ik zegmaar niet, ik heb genoeg knopjes ontdekt, ook wat ze doen, en ik weet denk ik ook wel welk wieltje je bedoelt, maar wat bedoel je met 0 of -0.3/0.7 etc. Dat is me niet helemaal duidelijk. ;)

je hebt (bij mijn cam iig) +2''''1''''0''''1''''2-. Van 0 naar 1 zitten vaak nog stops tussen.
Bv overbelicht 0 | 0.3 | 0.7 | +1 | 1.3 | 1.7 | +2 en dat ook bij onderbelicht -0.3 | 0.7...etc.
Snap je dat?

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 00:15

Ja dat snap ik. Maar bij mij staan er alleen 2 puntjes zegmaar, bedoel je daar die getallen mee?
Maar bedoel je dan met een knopje indrukken en aan dat wieltje draaien, dat je de diafragma aanpast? Of is het echt wat anders?

Ivonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 00:18

absque_dubio schreef:
Ja dat snap ik. Maar bij mij staan er alleen 2 puntjes zegmaar, bedoel je daar die getallen mee?
Maar bedoel je dan met een knopje indrukken en aan dat wieltje draaien, dat je de diafragma aanpast? Of is het echt wat anders?

nEE, DAT JE JE BELICHTING (DAT VOORBEELDJE VAN MIJ) AANPAST. Oeps capslock :o
Maar ik weet niet wat voor een cam je hebt dus ook niet hoe het er bij jou uitziet ;)

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 00:21

Ja ik snap dat dat de belichting is. :D
Ik heb een canon eos 450D. ;)
Maar ik snap niet hoe jij dus ergens op een knopje drukt om daarna aan een wieltje te draaien om de belichting aan te passen. Lijkt me wel heel handig, maar heb het nergens in mn boekje gezien. Stelt je camera dan automatisch de sluitertijd etc. in als je aan dat wieltje draait?