Het beginnende (hobby) fotografen forum

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

mmvs

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 14:50

Ik heb ruzie met mijn camera... zucht...
ik heb de iso op 800 gehad en verder 1/800 en f2.8 op 70mm. Maar ten eerste al erg donker, dacht kan ik wel ff oplichten op de computer. Heb ik suuuuper veel ruis in de foto. Terwijl ik dat niet verwacht bij 800 iso met mijn camera... kan het zijn dat ik ergens iets aan heb staan wat uit moet ? Of uit wat aan moet?

Hierbij even voor en na (alleen even heel snel bewerkt in lightroom)

Afbeelding
Afbeelding

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 15:10

Nee, dat heet een niet zo handig gekozen instelling.

Met een 1/250 had ie het ook gedaan en was ie waarschijnlijk wel goed belicht geweest.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 17:43

Ruis wordt helaas ook stuk duidelijker met oplichten. Vaak kan je beter iso hoger dan nog verder oplichten. Welke camera heb je? Ik zou zelf niet veel langer gaan in sluitertijd. Mijn ervaring is toch dan al bewegingsonscherpte.

paljaslaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 17:47

Afbeelding
Gisteren deze heerlijke foto geschoten. Heb mezelf verbaast in photoshop. Paard was druk aan het kauwen dus heb van een andere foto het hoofd erop gezet :+

Met bovenstaande vraag kan ik je niet helpen, zover gaat mijn technische kennis niet door een scherm heen haha

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 18:01

Gaaf Paljeslaura! Je bent alleen het grasplukje vergeten.. :D

mmvs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 18:47

Gianti schreef:
Ruis wordt helaas ook stuk duidelijker met oplichten. Vaak kan je beter iso hoger dan nog verder oplichten. Welke camera heb je? Ik zou zelf niet veel langer gaan in sluitertijd. Mijn ervaring is toch dan al bewegingsonscherpte.

Dat is ook mijn ervaring idd. Had daarvoor ook foto’s van dr gemaakt als ze pootje geeft en dan lager wordt het pootje weer onscherp dus dat leek mij hier al zeker geen succes. Maar ook een goede lichte foto heb ik ruis op. Vandaag ook rijfotos op iso 100 Max 200 zie ik al ruis komen...

Ik heb de Canon 90D ..

susupluus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 19:00

mmvs schreef:
Gianti schreef:

Dat is ook mijn ervaring idd. Had daarvoor ook foto’s van dr gemaakt als ze pootje geeft en dan lager wordt het pootje weer onscherp dus dat leek mij hier al zeker geen succes. Maar ook een goede lichte foto heb ik ruis op. Vandaag ook rijfotos op iso 100 Max 200 zie ik al ruis komen...

Ik heb de Canon 90D ..

Ik dit ook een keer gehad en kwam toen na veel geklooi erachter dat ik mijn witbalans niet goed had ingesteld.... maar ik denk dat je hier al naar gekeken hebt?

paljaslaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 20:01

Ketly schreef:
Gaaf Paljeslaura! Je bent alleen het grasplukje vergeten.. :D

Thanks, niet vergeten :P . Heb echt het hele hoofd vervangen ;) Ze had de mond echt open. Gras vond ik in deze setting niet storend verder.

mmvs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 20:42

susupluus schreef:
Ik dit ook een keer gehad en kwam toen na veel geklooi erachter dat ik mijn witbalans niet goed had ingesteld.... maar ik denk dat je hier al naar gekeken hebt?

Ik heb em op automatische witbalans staan. En dan heb ik dit nog maar daar doe ik helemaal niks mee want snap ik niks van haha ;

Afbeelding

En even beeld zoals ik de instellingen als laatste had bij die actie foto van de hond;

Afbeelding

Tenno7

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 12:56

Nou het wordt tijd voor een nieuwe labtop. Had altijd Photoshop cs6 en nu een abbo genomen voor Photoshop 2021. Maar mn labtop trekt dit echt niet haha..nu maar weer terug naar cs6, werkt ook prima voor nu.

Gister weer foto gemaakt van een hond.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Iemand nog een tip hoe je ruis kan verminderen ? In deze erg mooi. Maar zit teveel ruis op.
Afbeelding

Afbeelding

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 14:16

Mooi Tenno!

Ik heb een tijdje geleden deze foto gemaakt
Afbeelding

En vandaag even bewerkt :D
Afbeelding

paljaslaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 14:37

Wauw die eerste 2 Tenno, gaaf licht!

Schattig een bambi en mooi scherp :)

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 18:10

Wil iemand deze hebben? Op te halen in Hoorn of Amsterdam of tegen verzendkosten.

Afbeelding

Super leuk boek met basisuitleg en wat meer diepte. Ik dacht, is misschien wel leuk voor een beginnende fotograaf.

Tenno7

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 22:30

Voor het eerst ook eens met blaadjes gespeeld. Wat vinden jullie ervan?
Afbeelding
Afbeelding

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 22:51

Ketly schreef:
Mooi Tenno!

Ik heb een tijdje geleden deze foto gemaakt
[ [url=m/Unrk9F.jpg]Afbeelding[/url] ]

En vandaag even bewerkt :D
[ [url=m/3c0mLh.jpg]Afbeelding[/url] ]

Niets zoals licht door de bomen <3 <3

@Tenno7: Ziet er leuk uit! Heb alleen gevoel dat de tweede niet helemaal scherp is.

Zoveel in planning staan :oo

Afbeelding

Drico

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 22:20

Zijn er toevallig op Instagram ook chat groepen voor Nederlandse (beginnende) fotograven? :)

Ik heb sinds afgelopen weekend (eindelijk :P ) ook eens een fotografie Instagram account aangemaakt

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 22:41

Drico schreef:
Zijn er toevallig op Instagram ook chat groepen voor Nederlandse (beginnende) fotograven? :)

Ik heb sinds afgelopen weekend (eindelijk :P ) ook eens een fotografie Instagram account aangemaakt

Leuk! Hoe heet je ? Dan zal ik je even volgen :j

Gaaf hierboven Gina! Heel tof.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 00:08

Normaal hou ik niet zo erg van landschappen fotograferen omdat het mij nooit zint hoe de foto's worden. Maar ik vond deze wel leuk. Ik heb de M stand gebruikt en de foto met het fotograferen al wat donker gezet. Nog wel wat aan bewerkt want ik had een bepaald effect voor ogen. Aan het einde was een perfecte opening met zon , in het bos zelf aardig donker.

Ik ben alleen vergeten om een bepaalde instelling goed te doen , dus het is denk ik iets onscherp via bokt. ben de naam alweer even kwijt van de instelling :')

In ieder geval wou ik het 'er brand altijd licht aan het einde van de tunnel' effect erop hebben. Bos heb ik niet te donker gedaan , omdat je dan niet meer ziet dat het een bos is.

En met dank aan de zon die afgelopen zondag heel mooi aan het schijnen was.

Tips and tricks?

Afbeelding

Drico

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 00:14

Amado7 schreef:

Mijn instagram account is ryanneheikampfotografie :)

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 09:07

Zebrastreep schreef:
Normaal hou ik niet zo erg van landschappen fotograferen omdat het mij nooit zint hoe de foto's worden. Maar ik vond deze wel leuk. Ik heb de M stand gebruikt en de foto met het fotograferen al wat donker gezet. Nog wel wat aan bewerkt want ik had een bepaald effect voor ogen. Aan het einde was een perfecte opening met zon , in het bos zelf aardig donker.

Ik ben alleen vergeten om een bepaalde instelling goed te doen , dus het is denk ik iets onscherp via bokt. ben de naam alweer even kwijt van de instelling :')

In ieder geval wou ik het 'er brand altijd licht aan het einde van de tunnel' effect erop hebben. Bos heb ik niet te donker gedaan , omdat je dan niet meer ziet dat het een bos is.

Tips and tricks?

[ [url=m/M0dELn.jpg]Afbeelding[/url] ]

De foto is veel te donker, je wilt met bos wel detail blijven zien in de bomen. Je moet met een kleiner diafragma schieten, denk aan f8-f13. Het probleem dat je oploopt is dat je dan lange sluitertijden krijgt in donker bos, dus een statief is handig (zet wel je VR uit als je op statief werkt). Stel scherp op een boom die beeldbepalend is ongeveer 1/3 van de afstand van je weg, dan krijg je het meeste scherp in beeld.

Bos is het best vroeg in de ochtend te fotograferen. Midden op de dag is het contrast tussen donker en licht te hard en wordt het licht hard. En hou je histogram in de gaten. Deze foto is veel te donker, tot het punt dat je informatie in je zwarte delen verliest.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 16:26

maaikemuis schreef:
Zebrastreep schreef:

Tips and tricks?

[ [url=m/M0dELn.jpg]Afbeelding[/url] ]

De foto is veel te donker, je wilt met bos wel detail blijven zien in de bomen. Je moet met een kleiner diafragma schieten, denk aan f8-f13. Het probleem dat je oploopt is dat je dan lange sluitertijden krijgt in donker bos, dus een statief is handig (zet wel je VR uit als je op statief werkt). Stel scherp op een boom die beeldbepalend is ongeveer 1/3 van de afstand van je weg, dan krijg je het meeste scherp in beeld.

Bos is het best vroeg in de ochtend te fotograferen. Midden op de dag is het contrast tussen donker en licht te hard en wordt het licht hard. En hou je histogram in de gaten. Deze foto is veel te donker, tot het punt dat je informatie in je zwarte delen verliest.

Ben ik het we mee eens :j

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 16:27

Amado7 schreef:
Drico schreef:

Dank je wel <3

Even weer wat anders :D
Afbeelding

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 16:49

Wat een lieve foto van die baby!

Ik vind deze foto's nog steeds echt mooi. Ik had zo veel geluk met het licht.
Afbeelding
Afbeelding

Die met de witte achtergrond is natuurlijk wat extremer bewerkt ;)

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 17:27

Gianti schreef:
Amado7 schreef:

Dank je wel <3

Even weer wat anders :D
[ Afbeelding ]

Wat een mooie scherpe foto zeg! <3

Tenno7

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 02:05

Hier ook een keer heeel wat anders. Voor het eerst een New Born mogen fotograferen voor vrienden. Super dankbaar dat ik dit mocht doen!
Afbeelding

Afbeelding