[INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 16:41

KittyDylan schreef:
Wat is een goede en niet al te dure camera. Ik wil graag een nieuwe.

Graag wat meer informatie over je budget en doel?

Likemaaike

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 16:48

Ik ben opzoek naar een nieuwe BODY Opvolger van 1000D. Wat ik eraan wil besteden ongeveer 500 euro.

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 16:56

_Denise_ schreef:
KittyDylan schreef:
Wat is een goede en niet al te dure camera. Ik wil graag een nieuwe.

Graag wat meer informatie over je budget en doel?

Budget: Ik ga veel sparen heb €70,- thuis en op de bankrekening weet ik zo even niet.
Doel: hele mooie foto's maken :+

AvWShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 18:17

Voor 70 euro ga je niet aan een fatsoenlijke spiegereflexcamera komen, zelfs niet 2ehands.

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 18:33

Weet ik. Ik ga ook SPAREN.

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 22:31

Ik denk dat je beter naar een leuke compactcamera kunt kijken waar je veel mee kunt oefenen. er is ook een centraal topic over compact ('gewone camera's', zonder verwisselbare lenzen) camera's. :)

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 10:00

Maar ik wil niet zo eentje. Ik wil echt zo'n spiegelreflex

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 10:08

Goed doorsparen en dan kopen? :)
Voor €70,- vindt je niks ben ik bang.
En vooral bij bcc de showroom modellen in de gaten houden die gaan vaak voor een prikkie weg.

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 10:10

Ik ga ook heel veel sparen. En ik snap ook dat je voor €70,- niks kunt krijgen.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 10:19

glenstorm schreef:
Probleem is dat ik een arme scholier ben en 300/400 euro toch echt wel de max is. Wil iig binnen 2/3 maand een 55-250 lens erbij kopen. Maar qua body had ik eigenlijk de 1100D besloten en toen kwam ik de 600D tegen die toevallig ook in mijn prijsklasse valt.
Daarom wat is jullie advies erin? Wil gewoon een beginnetje maken hierin als hobbyfotograaf

Mijn dochter heeft de 600D en dat is een superleuke camera met allerlei leuke mogelijkheden. Uiteraard is de 700D nog net wat leuker, maar als je daarvoor geen geld hebt, kun je heel goed verder met de 600D.

En binnenkort komt er toch weer een nieuwere... zo loop je altijd achter de feiten aan.

babli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 12:05

Ik heb al een aantal jaar een canon 400D maar ik wil nu toch overstappen op iets vernieuwends. Ik zou het fijn vinden als ik met mijn camera ook kan filmen (het belangrijkste blijft de fotografie)

Nu heb ik op internet al wel het een en ander zitten rondsnuffelen en is mijn oog gevallen op de Canon 700D. Zijn er mensen die ervaring hebben met deze camera?

Tips voor een andere camera mag ook! Graag wel van Canon.

Nu zie ik dat je bij Foka in Rotterdam je oude camera kunt inwisselen en dan korting kunt krijgen op je nieuwe camera. Iemand enig idee wat je ongeveer nog voor een Canon 400D terug zou krijgen? :o

Alvast bedankt!

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 01:16

Voel mij heel dom, voorheen schoot ik alles RAW, nu een nieuwe camera 70D canon. Dacht wacht ik nog even mee, vandaag dus gedaan.
Nu zet ik ze in mijn corel paintshop pro en nu zijn de RAW foto's dus roze getint. Wie kan mij helpen?
Met mijn 1000D canon waren ze altijd normaal zichtbaar en stond er een tekentje bij, hier is de foto dus met een roze gloed en heb meerdere dingen geprobeerd maar krijg ze niet goed.

Floepie86

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 01:33

babli schreef:
Ik heb al een aantal jaar een canon 400D maar ik wil nu toch overstappen op iets vernieuwends. Ik zou het fijn vinden als ik met mijn camera ook kan filmen (het belangrijkste blijft de fotografie)

Nu heb ik op internet al wel het een en ander zitten rondsnuffelen en is mijn oog gevallen op de Canon 700D. Zijn er mensen die ervaring hebben met deze camera?

Tips voor een andere camera mag ook! Graag wel van Canon.

Nu zie ik dat je bij Foka in Rotterdam je oude camera kunt inwisselen en dan korting kunt krijgen op je nieuwe camera. Iemand enig idee wat je ongeveer nog voor een Canon 400D terug zou krijgen? :o

Alvast bedankt!

Tweedehands worden ze bij een camera winkel voor 150 euro aangeboden. Alleen de body.
Dan moet je er vanuit gaan dat die nog in redelijke tot goede staat zijn en dus voor een hoger bedrag worden aangeboden.
Op MP is het verschillend, prijzen variëren van 80 tot 250euro. Het ligt er maar net aan hoe de camera eraan toe is en wat de gek ervoor geeft :)

babli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 12:58

@Hazira, Bedankt voor je reactie. De camera is nog in goede staat! Altijd goed onderhouden en heb zelfs de originele doos etc. er nog bij.
Zou natuurlijk mooi zijn als ik deze kan inleveren en dan korting zou krijgen op mijn nieuwe camera :j

Nog iemand een mening over de Canon 700D om te kopen na een aantal jaar de Canon 400D te hebben gebruikt? :o

Floepie86

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 15:01

babli schreef:
@Hazira, Bedankt voor je reactie. De camera is nog in goede staat! Altijd goed onderhouden en heb zelfs de originele doos etc. er nog bij.
Zou natuurlijk mooi zijn als ik deze kan inleveren en dan korting zou krijgen op mijn nieuwe camera :j

Nog iemand een mening over de Canon 700D om te kopen na een aantal jaar de Canon 400D te hebben gebruikt? :o

Dat zou inderdaad fijn zijn!

De vraag over de 700D kan ik je helaas niet mee helpen.

Hebben er hier bokkers wel eens een camera via Ebay aangeschaft?
De prijzen zijn merkwaardig lager (UK en USA).
Ik heb echter geen ervaring met Ebay nog, en vind het toch een grote gok voor minstens 1200 euro.
En komt er nog invoerbelasting over bij het bezorgen?

Hanna_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 15:59

Ik weet niet hoe het zit bij andere fotografie-winkels, maar toen wij met onze 400D ism 18-135 f4.5-5.6 lens naar Konijnenberg gingen, wou hij ons hier 70 euro voor geven. We hebben de combi terug mee naar huis genomen. Beetje absurd, want in het schap stond toen toevallig net een 400D 2dehands te koop voor 180 euro zonder lens...
Dus veel ga je er niet voor krijgen vrees ik. Tegen ons zei hij "Die 70 euro is voor de lens, aan de kodak geef ik niks. Die kan je eigenlijk even goed terug mee naar huis nemen".

Ik heb na 2 jaar met de 400D gewerkt te hebben, de 7D gekocht. Ik ben er erg tevreden mee, en heb er eigenlijk helemaal geen klachten over. Kwaliteitsverschil is énorm.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 16:13

Hanna_94 schreef:
Ik weet niet hoe het zit bij andere fotografie-winkels, maar toen wij met onze 400D ism 18-135 f4.5-5.6 lens naar Konijnenberg gingen, wou hij ons hier 70 euro voor geven. We hebben de combi terug mee naar huis genomen. Beetje absurd, want in het schap stond toen toevallig net een 400D 2dehands te koop voor 180 euro zonder lens...
Dus veel ga je er niet voor krijgen vrees ik. Tegen ons zei hij "Die 70 euro is voor de lens, aan de kodak geef ik niks. Die kan je eigenlijk even goed terug mee naar huis nemen".

Ik heb na 2 jaar met de 400D gewerkt te hebben, de 7D gekocht. Ik ben er erg tevreden mee, en heb er eigenlijk helemaal geen klachten over. Kwaliteitsverschil is énorm.

Leuk verhaal, maar 70 euro + 21% BTW is al 84 euro. Heeft ie nog 100 euro voor kosten, winst en risico. Niet eens zo raar......

AvWShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 17:19

Als je geld wilt zien voor je oude camera kun je hem beter zelf verkopen.

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 17:20

Ik weet nog steeds niet wat een goede camera is :)

Leonyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 17:29

KittyDylan schreef:

Als eerste is het belangrijk om te beseffen waarom je nu juist op een spiegelreflex overstapt. Is het omdat die goede vriendin zulke mooie plaatjes maakt, of omdat je na zoveel jaren wel bent uitgekeken op dat kleine compact cameraatje? Dergelijke dingen zijn goed om even over na te denken, voor je een spiegelreflexcamera koopt waar uiteindelijk niet veel mee wordt gedaan. Want waarom koop je nu eigenlijk zo’n groot ding als je het ook kan redden met een nieuwe compact camera?
Het grootste verschil tussen een spiegelreflexcamera en een compact camera is dat de laatst genoemde vaker wordt gebruikt voor het welbekende gezin. Op vakantie, waar hij tig keer in het water valt, mee naar zomerkamp, waar hij te dicht langs het kampvuur komt, et cetera. Vaak kunnen de kleinere cameraatjes prima tegen een stootje. Daarnaast zijn ze zo mee te nemen en mocht een van de bovenstaande situatie's toch noodlottig worden, dan is er voor een paar tientjes een nieuwe.
Een spiegelreflex echter, werkt veel meer met toegankelijke techniek. Jawel, toegankelijk. Deze camera soort daagt je uit om zelf te spelen met het licht van de dag. Mede hierdoor zijn ze wel wat meer dan die paar tientjes en ook een formaat groter. Toch lijkt dat hedendaags niet veel uit te maken. Het geld wordt bijgelegd en een dure tas gaat meteen mee, zodat ook deze camera mee kan op vakantie.

Je bent zeker dat je een spiegelreflex wilt kopen?

Je staat in de Media Markt voor allerlei dure camera’s en de werknemer naast je staat je uitvoerig te vertellen over de verbeterde kwaliteit, de superieure snelheid en de ongekende mogelijkheden van Nikon. Duidelijk, denk je. In neem de Nikon. En omdat de verkoper daar toch zo mooi over staat te praten, neem ik de Nikon D600 wel. Natuurlijk, die is duur, maar hij is toch zo goed?
Een typisch verkooppraatje maakt de koper al snel wijs om vooral die dure of die goede camera te kopen. Vaak zonder dat de koper werkelijk weet wat het verschil is met al die andere camera’s.
Voor de fotografen die graag hun eerste spiegelreflex willen kopen raad ik instapmodellen of één klasse hoger aan. Dit klinkt misschien heel saai en braaf maar ik kan met eerlijkheid zeggen dat een dergelijke camera je echt wel biedt wat je in het begin nodig hebt. Sterker nog; één van de beste fotografen die ik heb gezien (met publicaties in bladen) werkt met een compact camera. Nu is dit natuurlijk het andere uiterste, maar wat ik duidelijk wil maken is dat je, als je net begint, je handen al vol genoeg hebt aan zo’n groot en zwaar ding in je handen. Dan is het zonde om rond de € 2.000 euro meer uit te geven aan een camera die misschien wel professioneler is, maar zo in het begin haal je daar echt niet meer uit.
Met deze instapmodellen kom je vaak rond de € 500 uit. Dit zijn voor de drie al eerder genoemde merken, de volgende modellen:

Nikon:
D3100
D5100

Canon:
EOS 1100D

Sony:
Alpha 37

De keuze voor een bepaald merk is altijd al zeer persoonlijk geweest. Zo zal ik nooit voor een Nikon kiezen vanwege de zeer kleine grip, terwijl mijn vriendin met kleinere handen mijn Sony veel te grof vind. Een veel voorgestelde tip is dan ook om verschillende camera's vast te houden. Waar zitten de knopjes, zitten deze in de weg of juist perfect? Voelen je bewegingen natuurlijk aan, of is de camera een onhandige ballast?

Nu ben je er met alleen een camera natuurlijk nog niet. Je camera is immers alleen je ‘body’, vergelijkbaar met een computer zonder beeldscherm. Een lens is essentieel en in veel gevallen zelfs bijna belangrijker dan je camera zelf. Vaak krijg je bij het kopen van een camera al een zogenaamde ‘kitlens’ erbij. Deze lens is een lens waar je mee kunt werken, maar die op veel fronten vaak tekort schiet als je graag meer wilt. Veel mensen kopen dan, samen met de koop van hun eerste DSLR (Spiegelreflexcamera) ook meteen een ‘telelens’ erbij. Deze lens kan, om het even simpel te zeggen, voorwerpen van veraf, heel dichtbij halen. Ongeveer vergelijkbaar met een verrekijker.
Maar daarvoor kun je beter in het andere topic over lenzen gaan kijken.

Overigens is het bovenstaande lichtelijk verouderd, ondertussen zijn er van zowel Canon als Nikon al weer nieuwe modellen. Al ben ik van mening dat de bovengenoemde modellen nog steeds de beste keuze is als instapmodel.

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 17:38

Leonyr schreef:
KittyDylan schreef:

Als eerste is het belangrijk om te beseffen waarom je nu juist op een spiegelreflex overstapt. Is het omdat die goede vriendin zulke mooie plaatjes maakt, of omdat je na zoveel jaren wel bent uitgekeken op dat kleine compact cameraatje? Dergelijke dingen zijn goed om even over na te denken, voor je een spiegelreflexcamera koopt waar uiteindelijk niet veel mee wordt gedaan. Want waarom koop je nu eigenlijk zo’n groot ding als je het ook kan redden met een nieuwe compact camera?
Het grootste verschil tussen een spiegelreflexcamera en een compact camera is dat de laatst genoemde vaker wordt gebruikt voor het welbekende gezin. Op vakantie, waar hij tig keer in het water valt, mee naar zomerkamp, waar hij te dicht langs het kampvuur komt, et cetera. Vaak kunnen de kleinere cameraatjes prima tegen een stootje. Daarnaast zijn ze zo mee te nemen en mocht een van de bovenstaande situatie's toch noodlottig worden, dan is er voor een paar tientjes een nieuwe.
Een spiegelreflex echter, werkt veel meer met toegankelijke techniek. Jawel, toegankelijk. Deze camera soort daagt je uit om zelf te spelen met het licht van de dag. Mede hierdoor zijn ze wel wat meer dan die paar tientjes en ook een formaat groter. Toch lijkt dat hedendaags niet veel uit te maken. Het geld wordt bijgelegd en een dure tas gaat meteen mee, zodat ook deze camera mee kan op vakantie.

Je bent zeker dat je een spiegelreflex wilt kopen?

Je staat in de Media Markt voor allerlei dure camera’s en de werknemer naast je staat je uitvoerig te vertellen over de verbeterde kwaliteit, de superieure snelheid en de ongekende mogelijkheden van Nikon. Duidelijk, denk je. In neem de Nikon. En omdat de verkoper daar toch zo mooi over staat te praten, neem ik de Nikon D600 wel. Natuurlijk, die is duur, maar hij is toch zo goed?
Een typisch verkooppraatje maakt de koper al snel wijs om vooral die dure of die goede camera te kopen. Vaak zonder dat de koper werkelijk weet wat het verschil is met al die andere camera’s.
Voor de fotografen die graag hun eerste spiegelreflex willen kopen raad ik instapmodellen of één klasse hoger aan. Dit klinkt misschien heel saai en braaf maar ik kan met eerlijkheid zeggen dat een dergelijke camera je echt wel biedt wat je in het begin nodig hebt. Sterker nog; één van de beste fotografen die ik heb gezien (met publicaties in bladen) werkt met een compact camera. Nu is dit natuurlijk het andere uiterste, maar wat ik duidelijk wil maken is dat je, als je net begint, je handen al vol genoeg hebt aan zo’n groot en zwaar ding in je handen. Dan is het zonde om rond de € 2.000 euro meer uit te geven aan een camera die misschien wel professioneler is, maar zo in het begin haal je daar echt niet meer uit.
Met deze instapmodellen kom je vaak rond de € 500 uit. Dit zijn voor de drie al eerder genoemde merken, de volgende modellen:

Nikon:
D3100
D5100

Canon:
EOS 1100D

Sony:
Alpha 37

De keuze voor een bepaald merk is altijd al zeer persoonlijk geweest. Zo zal ik nooit voor een Nikon kiezen vanwege de zeer kleine grip, terwijl mijn vriendin met kleinere handen mijn Sony veel te grof vind. Een veel voorgestelde tip is dan ook om verschillende camera's vast te houden. Waar zitten de knopjes, zitten deze in de weg of juist perfect? Voelen je bewegingen natuurlijk aan, of is de camera een onhandige ballast?

Nu ben je er met alleen een camera natuurlijk nog niet. Je camera is immers alleen je ‘body’, vergelijkbaar met een computer zonder beeldscherm. Een lens is essentieel en in veel gevallen zelfs bijna belangrijker dan je camera zelf. Vaak krijg je bij het kopen van een camera al een zogenaamde ‘kitlens’ erbij. Deze lens is een lens waar je mee kunt werken, maar die op veel fronten vaak tekort schiet als je graag meer wilt. Veel mensen kopen dan, samen met de koop van hun eerste DSLR (Spiegelreflexcamera) ook meteen een ‘telelens’ erbij. Deze lens kan, om het even simpel te zeggen, voorwerpen van veraf, heel dichtbij halen. Ongeveer vergelijkbaar met een verrekijker.
Maar daarvoor kun je beter in het andere topic over lenzen gaan kijken.

Overigens is het bovenstaande lichtelijk verouderd, ondertussen zijn er van zowel Canon als Nikon al weer nieuwe modellen. Al ben ik van mening dat de bovengenoemde modellen nog steeds de beste keuze is als instapmodel.

Ik heb een spiegelreflex nu. (als dat er een is)

En bedankt voor de uitleg :)

Hanna_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 23:24

ikke schreef:
Leuk verhaal, maar 70 euro + 21% BTW is al 84 euro. Heeft ie nog 100 euro voor kosten, winst en risico. Niet eens zo raar......

Hij wou die 70 euro niet geven voor de body, maar voor de lens :)
Body mochten we "gratis" afgeven, of terug mee nemen. Stel dat wij hem wel gewoon mee hadden afgegeven, dan had hij 180 euro winst kunnen doen ;)

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 19:43

KittyDylan schreef:
Ik heb een spiegelreflex nu. (als dat er een is)

En bedankt voor de uitleg :)

Als je niet eens weet wat voor camera je nu bezit is het misschien beter om gewoon eerst wat geld te steken in een goed boek (of een cursus) om de basis een beetje te begrijpen. En als je al een spiegelreflex hebt kan je misschien ook beter investeren in een betere lens?

Sabine_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 09:20

Mag ik jullie om advies vragen?

Ik wil graag een spiegelreflex aanschaffen omdat ik dit zelf prettiger vind werken dan een compact camera. Maar het is wel voor de hobby.
Met de camera wil ik vooral voor de paarden gaan gebruiken en dan portret foto's maar ook bewegings foto's in binnen en buitenbaan.
Mijn budget ligt rond de € 400,- eventueel kan ik het via iemand zonder btw kopen.

Nu zag ik zelf de Canon eos 1100D en de Nikon D3100.
Wat denken jullie wat een fijne beginnerscamera is? Graag wil ik jullie mening hierin en daar vooral ook om in het paarden gebied er foto's mee te maken.
Ik heb wel broers in de familie die veel verstand van camera's hebben maar niet van paarden :+

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 09:50

Beide zijn prima bodies om mee te beginnen. Hou er alleen wel rekening mee dat je naast body ook nog moet investeren in een lens voor bij de paardjes en dat buiten wel zal gaan lukken, maar binnen je rekening moet houden dat het een grote uitdaging zal zijn om daar fatsoenlijke foto's te kunnen trekken.... :=