KittyDylan schreef:Wat is een goede en niet al te dure camera. Ik wil graag een nieuwe.
Graag wat meer informatie over je budget en doel?
Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
glenstorm schreef:Probleem is dat ik een arme scholier ben en 300/400 euro toch echt wel de max is. Wil iig binnen 2/3 maand een 55-250 lens erbij kopen. Maar qua body had ik eigenlijk de 1100D besloten en toen kwam ik de 600D tegen die toevallig ook in mijn prijsklasse valt.
Daarom wat is jullie advies erin? Wil gewoon een beginnetje maken hierin als hobbyfotograaf
babli schreef:Ik heb al een aantal jaar een canon 400D maar ik wil nu toch overstappen op iets vernieuwends. Ik zou het fijn vinden als ik met mijn camera ook kan filmen (het belangrijkste blijft de fotografie)
Nu heb ik op internet al wel het een en ander zitten rondsnuffelen en is mijn oog gevallen op de Canon 700D. Zijn er mensen die ervaring hebben met deze camera?
Tips voor een andere camera mag ook! Graag wel van Canon.
Nu zie ik dat je bij Foka in Rotterdam je oude camera kunt inwisselen en dan korting kunt krijgen op je nieuwe camera. Iemand enig idee wat je ongeveer nog voor een Canon 400D terug zou krijgen?
Alvast bedankt!
babli schreef:@Hazira, Bedankt voor je reactie. De camera is nog in goede staat! Altijd goed onderhouden en heb zelfs de originele doos etc. er nog bij.
Zou natuurlijk mooi zijn als ik deze kan inleveren en dan korting zou krijgen op mijn nieuwe camera
Nog iemand een mening over de Canon 700D om te kopen na een aantal jaar de Canon 400D te hebben gebruikt?
Hanna_94 schreef:Ik weet niet hoe het zit bij andere fotografie-winkels, maar toen wij met onze 400D ism 18-135 f4.5-5.6 lens naar Konijnenberg gingen, wou hij ons hier 70 euro voor geven. We hebben de combi terug mee naar huis genomen. Beetje absurd, want in het schap stond toen toevallig net een 400D 2dehands te koop voor 180 euro zonder lens...
Dus veel ga je er niet voor krijgen vrees ik. Tegen ons zei hij "Die 70 euro is voor de lens, aan de kodak geef ik niks. Die kan je eigenlijk even goed terug mee naar huis nemen".
Ik heb na 2 jaar met de 400D gewerkt te hebben, de 7D gekocht. Ik ben er erg tevreden mee, en heb er eigenlijk helemaal geen klachten over. Kwaliteitsverschil is énorm.
KittyDylan schreef:Ik weet nog steeds niet wat een goede camera is
Leonyr schreef:KittyDylan schreef:Ik weet nog steeds niet wat een goede camera is
Als eerste is het belangrijk om te beseffen waarom je nu juist op een spiegelreflex overstapt. Is het omdat die goede vriendin zulke mooie plaatjes maakt, of omdat je na zoveel jaren wel bent uitgekeken op dat kleine compact cameraatje? Dergelijke dingen zijn goed om even over na te denken, voor je een spiegelreflexcamera koopt waar uiteindelijk niet veel mee wordt gedaan. Want waarom koop je nu eigenlijk zo’n groot ding als je het ook kan redden met een nieuwe compact camera?
Het grootste verschil tussen een spiegelreflexcamera en een compact camera is dat de laatst genoemde vaker wordt gebruikt voor het welbekende gezin. Op vakantie, waar hij tig keer in het water valt, mee naar zomerkamp, waar hij te dicht langs het kampvuur komt, et cetera. Vaak kunnen de kleinere cameraatjes prima tegen een stootje. Daarnaast zijn ze zo mee te nemen en mocht een van de bovenstaande situatie's toch noodlottig worden, dan is er voor een paar tientjes een nieuwe.
Een spiegelreflex echter, werkt veel meer met toegankelijke techniek. Jawel, toegankelijk. Deze camera soort daagt je uit om zelf te spelen met het licht van de dag. Mede hierdoor zijn ze wel wat meer dan die paar tientjes en ook een formaat groter. Toch lijkt dat hedendaags niet veel uit te maken. Het geld wordt bijgelegd en een dure tas gaat meteen mee, zodat ook deze camera mee kan op vakantie.
Je bent zeker dat je een spiegelreflex wilt kopen?
Je staat in de Media Markt voor allerlei dure camera’s en de werknemer naast je staat je uitvoerig te vertellen over de verbeterde kwaliteit, de superieure snelheid en de ongekende mogelijkheden van Nikon. Duidelijk, denk je. In neem de Nikon. En omdat de verkoper daar toch zo mooi over staat te praten, neem ik de Nikon D600 wel. Natuurlijk, die is duur, maar hij is toch zo goed?
Een typisch verkooppraatje maakt de koper al snel wijs om vooral die dure of die goede camera te kopen. Vaak zonder dat de koper werkelijk weet wat het verschil is met al die andere camera’s.
Voor de fotografen die graag hun eerste spiegelreflex willen kopen raad ik instapmodellen of één klasse hoger aan. Dit klinkt misschien heel saai en braaf maar ik kan met eerlijkheid zeggen dat een dergelijke camera je echt wel biedt wat je in het begin nodig hebt. Sterker nog; één van de beste fotografen die ik heb gezien (met publicaties in bladen) werkt met een compact camera. Nu is dit natuurlijk het andere uiterste, maar wat ik duidelijk wil maken is dat je, als je net begint, je handen al vol genoeg hebt aan zo’n groot en zwaar ding in je handen. Dan is het zonde om rond de € 2.000 euro meer uit te geven aan een camera die misschien wel professioneler is, maar zo in het begin haal je daar echt niet meer uit.
Met deze instapmodellen kom je vaak rond de € 500 uit. Dit zijn voor de drie al eerder genoemde merken, de volgende modellen:
Nikon:
D3100
D5100
Canon:
EOS 1100D
Sony:
Alpha 37
De keuze voor een bepaald merk is altijd al zeer persoonlijk geweest. Zo zal ik nooit voor een Nikon kiezen vanwege de zeer kleine grip, terwijl mijn vriendin met kleinere handen mijn Sony veel te grof vind. Een veel voorgestelde tip is dan ook om verschillende camera's vast te houden. Waar zitten de knopjes, zitten deze in de weg of juist perfect? Voelen je bewegingen natuurlijk aan, of is de camera een onhandige ballast?
Nu ben je er met alleen een camera natuurlijk nog niet. Je camera is immers alleen je ‘body’, vergelijkbaar met een computer zonder beeldscherm. Een lens is essentieel en in veel gevallen zelfs bijna belangrijker dan je camera zelf. Vaak krijg je bij het kopen van een camera al een zogenaamde ‘kitlens’ erbij. Deze lens is een lens waar je mee kunt werken, maar die op veel fronten vaak tekort schiet als je graag meer wilt. Veel mensen kopen dan, samen met de koop van hun eerste DSLR (Spiegelreflexcamera) ook meteen een ‘telelens’ erbij. Deze lens kan, om het even simpel te zeggen, voorwerpen van veraf, heel dichtbij halen. Ongeveer vergelijkbaar met een verrekijker.
Maar daarvoor kun je beter in het andere topic over lenzen gaan kijken.
Overigens is het bovenstaande lichtelijk verouderd, ondertussen zijn er van zowel Canon als Nikon al weer nieuwe modellen. Al ben ik van mening dat de bovengenoemde modellen nog steeds de beste keuze is als instapmodel.
ikke schreef:Leuk verhaal, maar 70 euro + 21% BTW is al 84 euro. Heeft ie nog 100 euro voor kosten, winst en risico. Niet eens zo raar......
KittyDylan schreef:Ik heb een spiegelreflex nu. (als dat er een is)
En bedankt voor de uitleg