centraal foto-thema / opdracht?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

123468086

Re: centraal foto-thema / opdracht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 20:49

Ik vind het orgineel al vele stukken fijner dan de ingestuurde versie :))

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 20:51

I agree. :D

Lipydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 20:59

Haha jaaaa, véél mooier! Wat een verschil haha :o Qua bewerken heeft hij echt niet veel nodig, misschien de lichtere partijen wat frisser maken (niet spierwit, want dan mis je weer details). De kleuren zijn zo al prachtig van zichzelf, maar je kan het geheel wat frisser maken door iets meer satureren en de lucht plus sneeuw wat koeler te maken: http://img690.imageshack.us/img690/892/bokt2g.jpg

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 21:11

Bedankt voor de tips!
De verzadiging is een kwestie van smaak denk ik, ik vind Lypido's foto veel te verzadigt. Kan ook liggen aan verschillende computerschermen, laptops zijn eigenlijk heel verkeerd. Ik vind vooral wat weinig contrast, maar dat is nu eenmaal met sneeuw...

Lipydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 21:17

Hoe bedoel je dat laptops eigenlijk heel verkeerd zijn? Mijn beeldscherm van MacBook is gekalibreerd en komt vaak ook bijna overeen met als je deze foto zou afdrukken. Het verzadigen is zeker smaakgebonden. Ben het echter niet met je eens over het te weinig contrast, in mijn ogen (of beeldscherm :P ) moet het absoluut niet meer zijn omdat je dan kwaliteit (detail) verliest.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 21:18

Ja, een mac :D Mac is veel grafischer ingesteld. De meeste laptops staan te warm en te licht ingesteld.
Veel schermen staan op 9200K, waar 6500K correcter zou zijn.

Lipydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 21:21

Oftewel: een middenweg vinden hihi.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 21:23

Ik heb een externe monitor erbij gehaald, maar ik loop vast met het calibreren, ik kom niet uit met de gamma correctie, die krijg ik maar niet goed. Even met de laptop op de bank zitten is dus vaak verleidelijker.

Lipydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 21:27

Nja het blijft een lastig iets dat gedoe met verschillende standen van beeldschermen. Daarom het kalibreren: een vastgestelde standaard. Elk beeldscherm zou gekalibreerd moeten zijn om dit probleem enigszins op te lossen. Ik zie bij je eerdere bewerking verlies van kwaliteit, wat zou betekenen dat je printje minder zou zijn en verschillen met wat je op je beeldscherm ziet en da's zonde.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 21:54

Lipydo schreef:
Agossie - Foto
Boeiende foto, als ik door het (sorry, maar echt niet mooie) kader en logo heen kijk. Het geel van de kader vloekt met de wat rodere tint van de foto. Gewoon zwart/wit en ietsje groter laten zien: top foto (panorama?)!

Ik maar denken dat dat kadertje een mooie uitstraling gaf... _O- Maar ik hoor er meer erover, dus volgende keer maar achterwege laten.
Dat logo, tja, dat heb ik gewoon. Dat doe ik op al mijn (geplaatste) foto's aangezien ik al eens foto's van mij heb zien verschijnen waar ik ze niet geplaatst had... Ik ben dus wat voorzichtig geworden :(

Het is geen panorama, maar geschoten op 70mm en bijna in de plomp vallen... :D Dan 30x10 croppen.

Dank je wel!! :D

Ik ga in het andere topic ook eens proberen om echt gericht commentaar te gaan geven. Eerst zelf nog een foto plaatsen... (heb al een idee... )

Overigens... jouw foto vind IK dus weer helemaal top. Juist het niet zien van het gezicht geeft het iets mysterieus, waardoor je blijft kijken en gaat fantaseren. "Waarom loopt die persoon daar?"

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 22:38

Lopido bedankt ziet er indd intresanter uit
Ik heb op dat soort dingen nog niet zo veel zicht. Hier leer ik echt van!

Hannemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 08:14

Lipydo schreef:
Hannemarie - foto
Aaah nu krijg ik zin in de zomer en lekker on-road op vakantie te gaan :D Mooi zonnetje, mooi moment. De auto voegt absoluut wat toe en de sloot maakt de compositie compleet. Enig minpuntje: mis toch een beetje details in het donkere gedeelte. Voorbeeldje: http://img837.imageshack.us/img837/3903/bokt1.jpg

bedankt!
ja, die donkere vlek is idd wat minder, maar deze foto is op goed geluk geschoten,
zal er de volgende keer op letten! :)

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 10:08

Marjoow schreef:
Laatst kwam hier het idee voor het bewerken van dezelfde foto, maar dan niet manipuleren maar nabewerken? Daar is toen niets mee gedaan, maar het leek mij wel leuk dus heb ik er een topic van geopend :P
[FK] [Centraal] Foto's nabewerken

[edit] Ik ga in onderhandeling met de mods, er staat NU al een slotje op _O-
Het blijft dicht he, jammer. Dit is ook de reden dat ik nog geen topic had geopend, ik wilde er even voor zitten om het concept in een dusdanig jasje te steken dat het voldoende verschillend is met het topic waarnaar verwezen wordt. Ik vind dat een heel ander topic, een beetje kitsch en nep, maar zo kun je dat niet formuleren.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 10:31

Waarom blijft het dicht dan? Omdat het 'hetzelfde' is?

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 10:52

Dat kan ik uit de mod opmerking afleiden, ik weet niet wat Marjo en de mod onderling hebben besproken?

ElizeVdS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 12:31

Zou wel zonde zijn, ik vind het echt een leuk idee!

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 13:07

LibertyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 18:24

Hoe laat gaan jullie stmmen?
misschien kan ik mijn inzendig al insturen.
het thema is toch zo dat je een foto moet insturen waar een straat op staat hè?

123468086

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 18:52

Ik weet het eigenlijk niet meer haha :D

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 19:03

LibertyHorse, de uiterste inzenddatum is 1 februari, dat is vandaag, dus je kunt nog inzenden. Het thema is "straatfotografie". Dat betekent niet zozeer dat er een straat op de foto moet staan, maar hoe jij straatfotografie ziet. Jouw interpretatie daarvan.

Succes!!

mowgli7

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 19:11

super leuk topic, ik heb zelf geen tijd gehad deze keer een foto te maken, mag je dan wel meestemmen? en ben al benieuwd naar het volgende thema :D

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 19:13

Inzenden.tot 20.00 dan 2dagen stemmen,.

LibertyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 19:42

Hmm, ik doe wel mee met het volgende thema.. :)

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 21:59

Even getwijfeld tussen Magda en Romy, maar mijn stem gaat uit naar Romy.

Feedback:
Magda: Fijne plaat, fijne sfeer vastgelegd. Niets op aan te merken.
Bellatrix: Mysterieus! De vignettering heeft zich wat misdragen in de rechterbovenhoek. Nu ga ik het toch eens vragen, heb je je door harry potter laten inspireren toen je je nick moest bedenken?
Romytjuh: Mooi! Vaak wordt de groothoeklens gezien als ideale lens in de straatfotografie, maar in deze foto zie je hoe fijn beeld een telelens geeft, de objecten worden wat ineen getrokken (hoe omschrijf je dat). Denk dat mijn stem naar jouw foto uitgaat.
Dancer: je hebt al wel gevoel voor de mooie momenten. De lucht leent zich er goed voor en waarschijnlijk was het ter plekke voor jou een hele mooie wereld. Deze foto maakt alles een beetje plat, compositie is erg belangrijk. Maar je gevoel voor het moment is er dus dat ontwikkeld wel. Ga op zo'n plaats een rondje lopen en bedenk wat een spannende foto maken kan, let hierbij op lijnen (van bomen, wegen of sloten) die je aandacht tot diep in de foto brengen.
MarjoleinS: ik weet precies waar dit is :D Het pakt goed het live moment. De kleuren vind ik ook iets te geel en rood.
Ash: volgens mij heb je je contrast heel erg verhoogd? De bossages ogen een beetje vreemd links. Ook dit is een beetje een moment dat het ter plekke mooi is, maar moeilijk om 'fototechnisch' spannend op de plaat te krijgen.
Agossie: goed gevonden. Ik ben het met je eens over het kader, dat past er nu niet bij. Ook vind ik het iets te rood maar sneeuw is niet eenvoudig.
Eline: Fijne compositie maar de scherptediepte is een beetje misgegaan waardoor het niet lekker kijkt, omdat de ogen blijven zoeken. De takken van de boom op de voorgrond (treurwilg?) hadden imo scherp gemoeten en je ziet nu dat de camera die takken niet goed los kan zien van de takken van de bossages. Bovenin begint de wilg (?) scherp, om in een blur over te gaan.
Hannemarie: mooi moment, prachtige lucht. Pas op met de zon in het midden zetten, al levert de boom een mooi perspectief erbij.
Ik had iets meer met de sloot gedaan, een stukje zoeken dat de lucht of misschien zelfs de zon wordt gereflecteerd in het water.
De bewerking met een lichtere voorgrond vind ik niet per se mooier omdat deze voorgrond niet fraai is en een zonsondergang mag best wel een zwarte silhouet voor.
Edit: lipydo vergeten: Ook erg mooi, de weerspiegeling op de straten vind ik erg fijn en sfeervol. Ik vind je bewerking op de lampen niet zo mijn smaak. Ik zou hier kiezen voor een fiks gesloten diafragma zodat je een stervorm krijgt, maar goed dan had je weer een lange sluitertijd gehad en daardoor geen persoon op de foto. Wat de persoon betreft vind ik het niet storend dat het gezicht neit te zien is.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 22:03

Wat mijn Boktnaam betreft :D Ja. :j Ik heette eerst anders en toen zat ik samen met een paar bokkers in een HP HK topic en toen hebben we met een stel onze namen veranderd. :=