[INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Bagheera_206

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 08:03

Misschien een keer een fotografiecursus doen? := Dat heeft bij mij enorm geholpen in het begin om de basistheorie en -vaardigheden onder de knie te krijgen.

Voor stand- en portret is 1/500s voldoende hoor. Ga je rijfoto's maken dan kun je beter richting de 1/1000s gaan. Mochten je foto's te donker worden dan je ISO hoger of je diafragma verder open. :) Maar misschien klink ik nu iets te makkelijk. :=

NYC2B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 08:05

Maar dan krijg je te maken met veel ruis lijkt mij?

Ik heb hetzelfde probleem namelijk :) maar ik wist dit iig wel.

destiny88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 08:08

Ja was ik inderdaad wel een keer van plan :-) lijkt net wiskunde dat foto's maken :-p.. We gaan vanavond even vast oefenen met mijn eigen paard voordat we het weekend foto's gaan maken. Kunnen we vast zien of hij eindelijk goed staat..

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 08:16

Als jij veel ruis krijgt is waarschijnlijk jouw ISO van jouw body of diafragma van jouw lens de beperkende factor. := Sommige bodies kunnen beter met hoge ISO omgaan dan andere bodies. En sommige lenzen kunnen het diafragma openen tot f/2.8. De techniek gaat heel hard. Hoe nieuwer je body hoe hoger deze vaak in ISO kan zonder veel ruis te krijgen. Hou er rekening mee dat hoogste 2 a 3 stops qua ISO minder bruikbaar zijn door de ruis. Als je binnen die marge blijft zijn de foto's goed bruikbaar. ;)

Image Date: 2013-03-23 20:28:39 +0000
Focal Length: 123mm
Aperture: f/2.8
Exposure Time: 0.0013 s (1/800)
ISO equiv: 12800
Afbeelding

Ik ga zelf altijd voor een ruizige/pluizige foto dan een bewogen foto door bewegingsonscherpte. Hier zijn uiteraard uitzonderingen op. :+

Image Date: 2013-03-23 21:16:31 +0000
Focal Length: 123mm
Aperture: f/2.8
Exposure Time: 0.013 s (1/80)
ISO equiv: 500
Afbeelding

Dit was 's avonds bij Horses on Ice en zijn "ongeveer" gelijke lichtomstandigheden met weinig bestaand licht en met lampen van ijsbaan aan. De onderste had ik ietsje meer licht, omdat combinatie denk net onder een lamp reed. Je ziet goed dat bovenste foto hoge ISO en korte sluitertijd heeft en onderste foto lage ISO en lange sluitertijd.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 08:42

destiny88 schreef:
Ja was ik inderdaad wel een keer van plan :-) lijkt net wiskunde dat foto's maken :-p.. We gaan vanavond even vast oefenen met mijn eigen paard voordat we het weekend foto's gaan maken. Kunnen we vast zien of hij eindelijk goed staat..

Iedere situatie vraagt weer om andere instellingen. Dus als hij bij jouw paard goed staat staat hij waarschijnlijk niet goed voor het weekend. :=

destiny88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 09:17

Oké nou ja als het vanavond goed gaat weten we in ieder geval aan welke knopjes we moeten zitten ;-)

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 09:31

In de handleiding kun je al heel veel info vinden en wellicht is het handig om eens een cursus te doen.

NYC2B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 10:10

Ik heb inderdaad alleen maar een kitlens 18-55 van mijn nikon d3100 dus ik denk dat ik daarmee al niet ver kom nee.

Ik ben nog steeds opzoek naar een nieuwe telezoom alleen zie ik door de bomen het bos niet meer.

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 10:40

Wat is je budget Deijs, dat maakt de keus waarschijnlijk al een stuk beperkter.

NYC2B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 15:21

Mijn budget is max. 550 euro

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 16:27

Yvettee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 00:56

Wie o wie kan mijn helpen hihi :D
Ik merk dat ik vooral bij kleine dieren zoals mini paardjes of honden problemen heb met het maken van actie foto's. Veel van mijn foto's zien er als volgt uit (even gekopieerd uit een ander topic)

Dit is trouwens wat ik bedoel over het scherpstellen:
Ik heb het middelste scherpstelpunt gebruikt (ik heb even in het midden van de foto een zwarte stip gezet)

Dit is de crop
Afbeelding

Hele foto
http://i1054.photobucket.com/albums/s48 ... 1365718649

Je ziet dat het midden totaal niet scherp is maar de staart rechts wel. Dat punt was een seconde ervoor wel het midden. Dus het lijkt net een beetje alsof ik/de camera niet snel genoeg scherpstelt en een beetje achter ligt.

Dus even op een rijtje:
- Ik gebruik het middelste punt (het snelste)
- Mijn camera staat op ai servo
- Mijn diafragma heb ik meestal rond de f5
(- weet niet of het van toepassing is maar ik gebruik een canon 60d)

Wie o wie kan me vertellen wat ik fout doe/ beter kan doen/ heeft de gouden tip voor mij? :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 08:52

Dat kunnen een paar mogelijkheden zijn:
Je body+lens zijn niet snel genoeg.
Je hebt t onderwerp niet gevolgd in de beweging.
De lens heeft laat van een afwijking (maar dan zou je dit bij al je fotos moeten ervaren).

Yvettee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 09:31

- ik gebruik een 60d met een canon 70-200mm 2.8 lens. Die lens moet sowieso snel genoeg zijn, weet alleen niet of mijn body dan snel genoeg is?
- Wat bedoel je daar precies mee? (: Ik heb met mijn camera het onderwerp gedurende de actie zeg maar de hele tijd gevolgd. Of bedoel je iets anders? (:
- Met portretfoto's heb ik hier nu geen last meer van, had ik eerst wel een beetje maar ik heb mijn set na laten kijken dus dat is nu ook opgelost. Dus dat kan het al niet zijn!

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 10:09

Ik heb precies hetzelfde Yvette! Maar jou foto's vond ik juist altijd zo vreselijk scherp :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 10:39

-De lens zou dan inderdaad in theorie snel genoeg moeten zijn :j
-Met meebewegen zit 't dus ook goed...
-Dan is het geen lensfout, want zou het bij zowel portret als actie moeten gebeuren.

Dan dénk ik dat het in 't scherpstel systeem van je camera zit.
Dat niet accuraat genoeg op de actie kan reageren. Want zo te zien is het nét te laat. De hond is al voorbij het punt waarop de scherpstelling ligt.

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 10:44

Mag ik hier een vraag stellen :)

Als ik de camera zelf laat scherp stellen etc. (dus de automatische stand) Welke stand is dan het beste voor bewegingsfoto's? Boven op zit zo'n draaiknop met standen, met een sportplaatje, schemerplaatje, flits, automatisch, etc. Ik gebruik meestal de automatische. Maar zou de sportstand misschien beter zijn? Omdat die voor bewegende beelden?

Hoop dat jullie mijn verhaal snappen :P

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 10:47

Sportstand werkt met snellere sluitertijden dus is dan inderdaad beter voor bewegende onderwerpen :)

Yvettee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 10:47

Hmm minder, want daar kan ik dus op het moment niks aan veranderen. Dan maar vragen of de honden/paarden wat rustiger willen rennen hahaha. Of van de zijkant fotograferen want dan gaat het wel redelijk goed.
En iemand kwam nog met de tip om mijn back button focus te gebruiken, dus dan ga ik dat nog maar eens proberen!

@Marit ja ze zijn scherp totdat een hond/paard op mij komt afgerend haha.. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 11:03

Als ze op je af komen rennen, gaan ze relatief sneller. Dus moet de autofocus ook waanzinnig snel zijn om 't scherp te maken.
Loopt het dier parallel aan je (vanaf opzij), dan verplaatst het zich nauwelijks ten opzichte van jou, en kun je zelfs met een super trage autofocus nog makkelijk alles bijhouden.

Dus inderdaad; als je merkt dat 't niet goed gaat als het dier op je af komt lopen; maak dan actiefoto's vanaf opzij :j

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 11:22

Femke schreef:
-De lens zou dan inderdaad in theorie snel genoeg moeten zijn :j
-Met meebewegen zit 't dus ook goed...
-Dan is het geen lensfout, want zou het bij zowel portret als actie moeten gebeuren.

Dan dénk ik dat het in 't scherpstel systeem van je camera zit.
Dat niet accuraat genoeg op de actie kan reageren. Want zo te zien is het nét te laat. De hond is al voorbij het punt waarop de scherpstelling ligt.

Ik zie bij haar foto 2 verschillende scherpstelpunten: de staart van de hond én de pol links van de hond. Ik zou dus denken dat er iets misgaat met de AF scherpstelpunten?

Yvettee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 11:28

De pol ligt ongeveer op de zelfde hoogte als de hond, vandaar dat ze beide scherp zijn.
Je kunt geen twee verschillende scherpstelpunten hebben ;)

Of denk ik nu verkeerd?
Laatst bijgewerkt door Yvettee op 12-04-13 11:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 11:28

Een camera kan niet in 2 verschillende gebieden scherpte maken.
Het polletje gras links in de foto ligt waarschijnlijk wat verder naar achteren; in dezelfde diepte als de staart van de hond. Dus de scherpstelling van de pol gras én de staart liggen in dezelfde dieptelijn.

*edit*
precies yvette :j

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 11:42

Ik bedoel die AF scherpstelpunten, die rode blokjes in je scherm. Die kun je op verschillende manieren instellen, het lijkt hier dat ie een rode AF links en rechts geplaatst heeft op dezelfde 'dieptepunt' zeg maar. De auto AF heeft dus de verkeerde punten gekozen. en dus op dezelfde diepte scherpgesteld.

Yvettee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 11:46

Lijkt me een beetje moeilijk want ik had de autofocus niet aanstaan :o
Heb namelijk het middelste scherpstelpunt gekozen, omdat die normaal gesproken ook het snelste is