Focussed schreef:Baheera_206: Hoe bevalt jou een prime lens?
De 50mm en 85mm bevallen prima.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Joycebunny schreef:Hier val ik weer binnen
Sinds enkele jaren heb ik een Nikon D3000 met standaard 18-55mm, maar ik merk gewoon dat mijn lens niet meer meekan met mijn 'kunnen'. Ik wil dus graag een nieuwe lens (of adviseren jullie liever een geheel nieuwe body?) waar ik mee verderkan. Maar oh de keuze is zo groot en eigenlijk ken ik er niet bijster veel van...
Het is vooral om kwalitatief scherpe portret- en actiefoto's buiten te schieten, en misschien ook rijfoto's. Met mijn 18-55je kom ik er dus absoluut niet en moet ik vaak nog vreselijk veel inzoomen waardoor ze onscherp en gewoon lelijk worden...
Kan iemand helpen?
JolandaS schreef:Wat bedoel je dat je lens niet meer mee kan met jouw 'kunnen'?
Als er iets met je lens is, dan los je dat niet op met een nieuwe body....
Voor paardenfotografie heb je in ieder geval een telelens nodig, bijv. een 55-250 mm of een 70-200 mm. Met de 18-55 mm klopt het perspectief niet.
Joycebunny schreef:Budget is te bespreken, zeg maar max 500 euro.
Is het misschien slimmer om een nieuwe body te nemen? Weet absoluut niet of m'n 'problemen' nou aan mijn body of lens liggen, of puur aan mijn onkunde.
Focussed schreef:Baheera_206: Hoe bevalt jou een prime lens?
Focussed schreef:Bagheera_206: wauw gave foto's!
Ik twijfel nog steeds wel een beetje hoor
- 50mm F1.4 (€550.-)
- 50-200 f2.8-3,5 (€1098,-)
Ik wil goede background blur bij grote objecten zoals paarden.
Kan iemand hier mij advies geven?
Leonyr schreef:Richard; met welke lens fotografeer jij normaliter in een binnenbak?
(En de instellingen?)
Bagheera_206 schreef:Leonyr schreef:Richard; met welke lens fotografeer jij normaliter in een binnenbak?
(En de instellingen?)
Met mijn 70-200mm.
Instellingen zijn afhankelijk van de situatie. Maar probeer minimaal 1/640s aan te houden met diafragma wijd open en ISO moet vaak op 3200 of hoger.Afhankelijk hoe licht/donker de situatie is kun je sluitertijd verkorten of ISO verhogen. Gewoon spelen met je instellingen tot je zelf de juiste balans hebt tussen sluitertijd en ISO. Diafragma moet toch eigenlijk altijd wijd open in de binnenbak. Daar valt vaak weinig mee te variëren.