[INFO] Welk objectief moet ik kopen? #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Julia

Re: [INFO] Welk objectief moet ik kopen? #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 15:05

Femke, als je volgende camera een fullframe wordt, dan lijkt het me een stuk handiger om daar in te investeren. Past die 28-70 niet op een fullframe? * Geen verstand van Nikon. O:)

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 15:49

Faelivrin schreef:
Ik mis dus echt helemaal niks (of klinkt dat nu heel gek?) :))

Nee. Dat komt pas als je een fullframe hebt :)

Dingen als voor de lol even een shootje buiten doen, per ongeluk op ISO 1600 schieten en toch detail genoeg hebben voor een 105x70 print hoef je bij de meeste cropcamera's niet te proberen. Sharpenen wordt bij mijn foto's over het algemeen alleen maar lelijk, bij een D90/D300 is het - zelfs met goed glas als de 17-55 - gewoon noodzakelijk..

Faelivrin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 16:48

Ik ben desondanks heel erg tevreden met mijn D300 hoor. :\ En die D300 is ook helemaal niet slecht met de ISO en perongeluk op 1600 is bij mij nooit het geval.. Ik snap niet helemaal goed waarom een cropcamera word 'afgezeken' ik zal je vast verkeerd begrijpen want sommige termen die worden genoemd gaan mij de pet te boven, maar zo slecht is alles behalve een FF toch helemaal niet? :?

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 17:00

Ik heb een D90 en een D300 gehad en weet heel goed wat er wel en niet uit komt, maak je maar geen zorgen...

Ben desondanks zelfs beter af met de vroege Canon EOS 5D Mk1 (die kwam op de markt in de nazomer van 2005!).
Het verschil in lowlightprestaties tussen crop en fullframe is wel degelijk gigantisch, vooral als je camera's met dezelfde hoeveelheid kennis (van de makers, dus bouwjaar/merk) en megapixels gaat vergelijken. Een D300 peuter ik met wat goede nabewerking een prima plaatje uit op ISO 4000, met een D700 zou ik me over ISO 12800 evenmin druk maken. De oude 5D gaat uit zichzelf niet hoger dan ISO 3200, verder ga ik er ook niet mee maar wat er dan nog uitkomt is gewoon MOOI. Met een 5DII schiet ik ISO 6400 zonder kopzorgen en dat heb ik met een D90/D300 nog niet willen doen..

Ruis is niet je grootste probleem met een cropcamera, verlies van detail wel degelijk. Juist dat detail heb je nodig om grote prints er prettig uit te laten zien. Om die reden ben ik zelf veel blijer met een fullframe dan met een cropbody, al zal ik voor een foto op 300mm nog altijd sneller een 550D achter een 70-200 2.8 zetten dan een teleconverter.

Faelivrin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 17:19

Nou goed, het zal wel. :+ Ik ga die discussie verder maar niet aan, ben blij met mijn D300 en red me daar prima mee, bovendien, de stap naar een fullframe met bijbehorende lenzen is een vrij grote, voor mij is dat pas over een jaar of 5 haalbaar. Ik red mij prima met de D300 en de details zijn net zo goed zichtbaar als jij vind van je 5D. :) Jammer dat het zo'n wending moet krijgen, vind het ook een beetje oogkleppengedrag. :o Niet iedereen heeft zoveel euro's als jij blijkbaar hebt.. :)

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 17:23

Volgens mij heeft Faelivrin een beetje lange tenen :D
Teneerste is er geen discussie: fullframe is v.w.b. de signal-to-noiseverhouding gewoon beter.
Ten tweede kraak ik cropcamera's niet af zoals jij hier beschrijft, en is het eerder oogkleppengedrag om te zeggen dat crop geen nadelen heeft tov fullframe.
Ten derde is een 2ehands 5D even duur als een 2ehands D300, dus daar zal het ook niet aan liggen.
Ten vierde heb ik een jonge onderneming en daar sindskort geen fulltime IT-baan meer naast, dus de euro's vliegen hier harder de deur uit dan in. Laten we het over mijn cash dus maar niet hebben...

...fullframe vergelijken met crop is als een nieuwe BMW 760i vergelijken met een Mini Cooper. Ze komen van hetzelfde concern, ze hebben allebei voor- en nadelen (in die directe vergelijking met name prijstechnisch), maar als je zo comfortabel en veilig mogelijk wil reizen is er geen discussie mogelijk: 760i.

Faelivrin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 17:27

Heb geen lange tenen hoor. :') Maar word een beetje simpel van het benadelen van dingen zoals je ook al in je RAW topic doet. :+ Snap heus wel dat een FF beter is dan een cropcamera, maar die stap kunnen maar heel weinig mensen maken en daarom zou ik het juist niet zo benadrukken. Net als het schieten in RAW voor veel mensen niet haalbaar is, en JPG word afgeschilderd als een nutteloos iets wat alleen voor huis-tuin en keuken foto's moet worden gebruikt. ;) Snappie? We gaan een beetje tè professioneel lüllen en zoveel prof's zitten er hier niet op bokt. ;)

En hier een nieuwe D300, en canon is voor mij niet mee te werken zoals ik al zei. :))

Geeft niks hoor, heb geen lange tenen en jij ook niet maar snap je mijn punt van professioneel praten (net als je RAW)? :)

Edit: Misschien moeten we dit even verder uitspreken via PB, bedenk ik me net, gaat een beetje offtopic zo. :)

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 17:34

Ik denk dat je mijn doelen een beetje verkeerd voor ogen hebt. Ik ben op de eerste plaats een fotograaf en op de tweede plaats iemand die van z'n hobby z'n werk gemaakt heeft, maar die het nog steeds heel leuk vindt om met die hobby bezig te zijn en ook anderen te helpen met die hobby.

Een hobby is in mijn optiek geen hobby als je niet je best doet om eruit te halen wat erin zit. Een situatie waarin je al helemaal moet proberen eruit te halen wat erin zit is als je vanuit je hobby een bruiloft gaat fotograferen voor geld.

Als je een bruiloft gaat fotograferen voor geld, maar je wil koste wat kost bij je standpunt JPEG schieten blijven ben je in mijn optiek gewoon niet slim bezig. Vanuit die optiek heb ik het stukje over RAW fotograferen geschreven: Wil je eruit halen wat erin zit, dan kies je voor RAW, wil je dat niet, dan kies je JPEG.
Privé-vakanties fotograferen op JPEG vind ik - zelfs voor een pro - heel normaal, een goede vriend die professioneel fotograaf is doet het op die manier. Ik kies er zelf voor om dit niet te doen, omdat ik óók als ik op vakantie ben uit m'n hobby wil halen wat erin zit.

Wat betreft fullframe: Jij zegt dat je het verschil niet ziet, ik zeg dat ik het verschil wel gezien heb, en ik heb in een aantal omstandigheden gefotografeerd met niet alleen de EOS 5D Mk1 en de EOS 5D Mk2, maar ook met cropcamera's van Canon (10D-20D-30D-40D-50D) én met diverse modellen van Nikon (D100, D70, D80, D90, D300, D700 en één keer met een D3). Kunnen we nog lang stuivers over tellen maar daar heb ik eerlijk gezegd weinig trek in... heeft niemand hier wat aan.

Dan kan je het over professionele praat hebben... als ik me niet vergis profileer jij je net zo goed als ik als een pro, dus als ik op jouw post reageer behandel ik je ook als zodanig.
Wat betreft PB: Verkeerde topic misschien (de laatste twee posts horen meer onder m'n RAW-topic dan hier), maar informatief is het zeker, dus PB vind ik niet zo heel hard nodig...

Even voor de duidelijkheid aan iedereen die hier meeleest: Ik zeg NIET dat je je moet schamen voor een cropcamera, dat doe ik zelf namelijk ook niet.

Faelivrin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 17:38

Ook ik schiet op RAW en daar heb ik het ook niet over. Natuurlijk haalt iedereen er uit wat er in zit maar 80% van de mensen hier hebben er weinig verstand van en willen gewoon leuk foto's maken en daarvoor gaat dit soort praat de pet te boven, snap? Heb het niet over mezelf maar over de rest van bokt. En we komen er verder denk ik niet echt uit dus ik ga nu dit topic verlaten en weet genoeg verder. Dankjewel!

TessaVB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 12:00

Eventjes een vraagje, er wordt op MP een 150 mm 2.8 sigma voor olympus lens aangeboden. Die is net wat goedkoper dan de 70-200 2.8 sigma. Zou dat een goede oplossing zijn, of hebben jullie ervaringen ermee? Weet namelijk niet zo goed wat ik ervan moet denken, alvast bedankt. :D

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 12:07

150mm 2.8 is een macro-objectief en daarmee een prime, dus je kan niet zoomen. Een mooie eigenschap van primes is wel dat ze vaak onwijs scherp zijn.

De Sigma is er één die je echt wel even moet testen voor aanschaf. Nog weleens exemplarische problemen.

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 12:08

Ik ga toch niet voor de 150-500 zoomlens, maar in plaats daarvan voor een 17-85 met USM en een 50mm :j. Denk dat ik hier voorlopig meer mee kan en het is een stuk minder duur.

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 12:10

Wij hebben een sigma 150mm 2.8 gehad maarja ik heb echt zoom nodig en daarom dus verkocht hij was echt heel erg scherp..

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 12:33

Manon_ schreef:
Ik ga toch niet voor de 150-500 zoomlens, maar in plaats daarvan voor een 17-85 met USM en een 50mm :j. Denk dat ik hier voorlopig meer mee kan en het is een stuk minder duur.

Ermm... dat is een GROOT verschil?

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 12:54

Weet ik :j. Maar bedacht me dat ik voorlopig meer heb aan een lens die sneller scherpstelt als aan een lens met een belachelijk grote zoom :j. Maar ik ben me ervan bewust dat het iets HEEL anders is :j.

TessaVB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 14:35

HLPhoto schreef:
150mm 2.8 is een macro-objectief en daarmee een prime, dus je kan niet zoomen. Een mooie eigenschap van primes is wel dat ze vaak onwijs scherp zijn.

De Sigma is er één die je echt wel even moet testen voor aanschaf. Nog weleens exemplarische problemen.

Scherpe foto's zijn altijd leuk. :)) _O-
Maar is 150 mm niet onwijs zoom, volgens mij moet ik dan 50 meter van het paard gaan staan of niet? :Y)

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 14:44

TessaVB schreef:
HLPhoto schreef:

Maar is 150 mm niet onwijs zoom, volgens mij moet ik dan 50 meter van het paard gaan staan of niet? :Y)

Nou dat had ik ook hoor :')
Vandaar dat ik hem weg gedaan heb..

TessaVB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 14:52

Ach ik kan hem voor 380 overnemen, dus opzich is het wel een mooi iets om mee te beginnen. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 15:21

TessaVB schreef:

Als het de 150mm is, heb je überhaupt geen zoom. Helemaal niet "onwijs zoom" dus. Gewoon "überhaupt niet".

Je hebt wel ook een Sigma 50-150 F2.8, dat is wel een zoomlens, én goedkoper dan de 70-200.

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 15:25

Denk dat ze bedoelt dat je dan alles standaard vrij dichtbij/ingezoomd hebt :j.

TessaVB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 15:26

Nouks schreef:
TessaVB schreef:

Als het de 150mm is, heb je überhaupt geen zoom. Helemaal niet "onwijs zoom" dus. Gewoon "überhaupt niet".

Je hebt wel ook een Sigma 50-150 F2.8, dat is wel een zoomlens, én goedkoper dan de 70-200.

Ja, excuse me, verkeerde term. Fotografeer ook nog maar 2 maanden. :Y) Is die 50-150 ook voor de Olympus te krijgen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 16:32

Oh, je fotografeert met Olympus? Dan is een 150mm inderdaad een behoorlijk telebereik, gezien de Olympus een cropfactor van 2 heeft (lees: voor de "echte" mm's moet je de mm's van je lenzen x2 doen).

Een 150mm op full-frame (bijvoorbeeld Canon 5D) is functioneel ook echt 150mm
Een 150mm op bijvoorbeeld een Canon 450D (1.6 crop) = 150x1.6= 250mm
Een 150mm op Olympus (2x crop) = 150x2 = 300mm

Terwijl 70-200 voor paardenfotografie voor de meeste merken een ideaal bereik is, kan ik me daarom goed voorstellen dat dat op Olympus misschien al een beetje "too much" is en dat 50-150 een prachtig bereik is.

Heb alleen even de site van Konijnenberg gecheckt, daar staat 'ie voor Olympus niet tussen... Zou dus niet met zekerheid durven zeggen of 'ie er wel of niet is voor Olympus. ;(

TessaVB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 16:49

Wow, thanks voor de info :D

Hmmz, dat wordt wel lastig inderdaad. Heb nu de 40-150, denk dat ik daar al een end mee kom, maar vind die lichtsterkte nog te weinig. Hoor iedereen over een 2.8, dus dat wordt tijd dat ik daar ook maar aan begin. :)) Kan een 70-200 2ehands voor 450 krijgen, dus misschien ga ik daar maar gewoon voor. :)

Spruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 17:03

Nee, die is er niet voor Olympus. Helaas.
Ik heb de 70-200 mm f2.8 op mijn Olympus, heel erg fijn :).

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 17:04

Lichtsterke lenzen zijn duuuurrr :j. Behalve 50mm :').