[INFO] Fotografie: Tips & Trics #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 22:11

Ja zo ver was ik haha dat ik geen Canon lens moet gaan kopen voor een Nikon :D

Maar ik zag pas een lens die je op je eigen lens klikte? Dus vandaar mijn vraag.

Ik ben me wat meer aan het verdiepen in de technieken en vandaag ook flink aan het oefenen weer geweest.
Toch blijf ik 't lastig vinden en twijfel ik of het wel geschikt voor mij is en ik niet beter kan gaan kijken naar een fijne compact...

Ik wil graag mooie foto's van mijn 'eigen' honden en katten kunnen maken, zowel binnen als buiten. Daarbij is een leuke lens voor het fotograferen van de paarden ook niet verkeerd. Hoef geen prof resultaten. Maar gewoon leuke scherpe plaatjes.

Btw: De 50mm lens. Word die ook wel Pancake lens genoemd?

Alwiene

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 23:21

's Avonds binnen is gewoon geen goed moment voor foto's tenzij je over een goed verlichte studio beschikt ;) Je licht is gewoon héél weinig en ook al lijkt het voor jouw ogen best licht, dat is het vrijwel nooit. Ik heb het vanavond nog geprobeerd, was bij mijn broer en wilde wat foto's van zijn kittens maken. Zelfs met de genoemde 50mm f 1.8 lens vol open (op 1.8 dus) en een iso van 1600 én een flitser, kwam ik nog niet onder de 1/15e seconde :')

Je moet je allereerst verdiepen in sluitertijd, diafragma en iso en hoe die drie samen werken en op elkaar inwerken om goed belichte foto's te maken. Dat is gewoon de absolute basis en die moet je eerst goed begrijpen voor je echt wat kunt met een spiegelreflex. Dat wil zeggen, iets anders dan de automatische stand gebruiken ;)

Binnen is het licht bijna altijd slecht, dus dat vraagt erg veel van je foto-apparatuur. Ook met een leuke compactcamera zal je daar tegenaan lopen. Fotograferen met een SLR is echt niet zo moeilijk, maar je moet je wel even goed in gaan lezen zodat je begrijpt waar je mee bezig bent. Je kan vanalles erover op internet vinden, in dit topic staan volgens mij ook wel goede sites genoemd, maar je kan ook overwegen om een boek te kopen, bijvoorbeeld het boek paardenfotografie van Femke hier, dat neemt ook dat stuk basis mee wat je doet begrijpen waar je eigenlijk mee bezig bent en als paardenliefhebber is het altijd leuk om een stukje paardspecifieke tips mee te krijgen toch?

Je klikt nooit een lens op je lens. Heel soms houden mensen wel eens een andere lens omgekeerd op hun lens om een speciale fototechniek toe te passen, maar dat is weer iets heel aparts. Misschien heb je dat gezien of ben je in de war met een filter (hoewel dat veel te dun is om voor een lens aan te zien) of een extender :)

Die 50mm lens, ik neem aan dat je de 50mm f/1.8 bedoelt, is geen pancake-lens (dat is een aanduiding voor nog plattere lenzen). Wel is het een kort lensje. Hij wordt ook wel de 'plastic fantastic' genoemd vanwege de prijs kwaliteit verhouding, een f/1.8 lens voor rond de 100 euro is absurd goedkoop namelijk :)

DesireeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 01:56

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 08:55

Dank je wel DesireeK.

Alwiene ook bedankt voor je uitleg!

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 12:27

Deze net even gemaakt, gaat al beter met meer licht !

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 17:19

misschien even een domme vraag.

In dit toppic heb ik enkele foto's staan van mezelf.
Nu is foto nummer 2 erg flets. En had ik als tip de sluitertijd omhoog gooien..
Welke kant moet ik dan op? 1/125 is mijn sluitertijd.. dus meer richting de 1/200 ofzo?

(ik heb toen de vraag eigenlijk niet gesteld, maar ben nu alle tips die ik ooit gehad heb terug aan het zoeken)

sfeer impressie ponykamp

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 17:25

Voor een fletse foto helpt het niet perse om de sluitertijd omhoog te doen (= snellere sluitertijd, dus "korter" dus inderdaad richting 1/200e).
Het werkt beter om achteraf in een fotoprogramma wat contrast toe te voegen. Of tijdens de fotografie goed op je soort achtergrond te letten :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 19:59

@Femke, heb je de link ook geklikt? :)

@Jolandaa: de foto is niet flets, maar overbelicht. Hoewel er geen witte vlakken in je foto zitten, is het rood/roze wel volledig dichtgelopen (er zit geen detail meer in). De oplossing hiervoor is inderdaad iets donkerder belichten, dit kan op 3 manieren:

- Sluitertijd korter
- ISO lager
- Diafragma kleiner (hoger getal, maar dan krijg je ook meer scherptediepte en het is even de vraag of je dat wel wil)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 20:33

Nee, want het was mij niet erg duidelijk dat die link bij de vraag hoorde.
Omdat ze er al boven had staan dat de foto al in het topic stond. ;)

Op de link staan 10 verschillende foto's zie ik... Die overigens lang niet allemaal verkeerd zijn qua belichting. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 20:38

Het gaat over "foto nummer 2" ;)

DesireeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 19:10

Even een vraagje..

het gaat om deze 2 camera's: De D3100 met de kitlens, en de D5000 met een 35mm lens..
Die 2 toestellen hebben gister de zelfde soort nacht foto's gemaakt..

Met de D5000 zijn ze heel erg donker en korrelig. Instellingen : Exposure Time = 1/20"
F Number = F1.8
ISO Speed Ratings = 800

met de D3100 zijn ze een stuk minder donker en minder korrelig. Instellingen: Exposure Time = 2"
F Number = F3.8
ISO Speed Ratings = 3200
Focal Length = 20mm

kan iemand mij vertellen waarom de foto's met hoger iso minder korrelig zijn dan die met de 800??
En waarom de D5000 dus de foto's veel donkerder zijn??

Ik ben er met de persoon aardig over in discussie geraakt maar we komen er nog steeds niet uit hahahaha..
misschien heeft iemand van jullie HET antwoord ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 19:27

Je zegt dat de foto's op dezelfde locatie onder dezelfde omstandigheden zijn gemaakt toch he?

Beide foto's zijn NIET met eenzelfde belichting gemaakt. Als ik de settings van de D3100 omreken naar die van de D5000 kom ik uit op:

ISO 3200 > ISO 800 = D5000 2 stops donkerder
F3.8 > F1.8 = D5000 iets meer dan 2 stops groter (meer licht doorlatend) (ISO en diafragma heffen elkaar dus ongeveer op)

Dan de sluitertijd: 1/20 versus 2 seconden.
De sluitertijd van de D5000 is veel korter (vijf stops korter ongeveer!). Dat levert een foto op die vijf keer zo donker zal zijn geweest als die met de D3100.
Er vanuitgaande dat de D3100 een goedbelichte foto heeft gemaakt, moest de foto van de D5000 dus achteraf flink worden opgehelderd voor deze goed belicht zou zijn. Gevolg van ophelderen is altijd ene bepaalde mate van kwaliteitsverlies. Bij een lichte wijziging zal dat niet zo opvallen, maar vijf stops verschil is echt heeeeel erg veel. Niet zo gek dat de foto's van de D5000 dus meer ruis hadden.

DesireeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 19:48

Tnx Nouks,

Afbeelding
Dit is een orginele foto van de D3100...
Een foto van de D5000 heb ik nog niet. maar die hoop ik vanavond te krijgen..

DesireeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 20:02

IS er nog verschil in kwaliteit van de foto's van een bv.. 10 of een 14 megapixel camera???
Daar ben ik wel benieuwd naar..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 20:32

Hmmmmm, ja en nee. Kun je niet zo zwart op wit stellen. Je hebt 10 megapixelcamera's die betere kwaliteit leveren dan 14 megapixel camera's en vice versa. Een aantal stelregels zijn:

- Meer megapixels op minder oppervlakte = meer ruis. Dat houdt in: compactcamera's hebben kleinere sensor en dus automatisch meer ruis dan spiegelreflexcamera's. Full frame camera's hebben een grotere sensor dan instapmodellen en daardoor minder ruis dan instapmodellen.

- 14 megapixel op sensor van gelijk formaat als die van 10 megapixel heeft in theorie meer ruis (op 100% bekeken), máár je hebt ook meer pixels om te verkleinen naar webformaat (zoals ze bijvoorbeeld op Bokt staan). Gevolg: soms wél een absolute toename in de hoeveelheid ruis, maar geen relatieve.

- De techniek gaat vooruit. DWZ: 10 megapixel vroeger was iets anders dan 10 megapixel nu.

Om het even op jouw voorbeeld te betrekken: met de genoemde bodies (beide vrij recente SLR's) zou het niet zo veel moeten schelen dat ISO 800 op de ene camera meer ruis heeft dan ISO 3200 op de andere camera, nee :+

DesireeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 21:01

Ik ben blij met jou Nouks :D
hier kan ik wat mee..
tnx :)

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 15:43

Topic gevonden!!

Vraagje hopelijk hebben jullie wat tips. Ik heb dit gekopieerd van het topic wat ik net opende, maar bedacht me dat ik de naam van het centrale topic verkeerd schreef.

Hoi,

Ik dacht dat er ergens een centraal topic was voor dit soort vragen, maar helaas niet kunnen vinden.
Op het moment ben ik een weekje weg/ oppassen op kittens en 2 poezen, hartstikke leuk en super om de camera weer eens uit de kast te pakken.
De kittens zitten binnen in een vrijwel donkere hoek met een helderblauwe muur of turkooise.. blauwig in ieder geval.
Ze zijn lekker actief en dat is leuk!
Maar toch hoop ik op wat tips, de foto's zijn vrij donker en ik hoop dat jullie mij een eindje op weg willen helpen.

De info:
Camera: 350D Canon
Objectieven: voornamelijk 150mm macro 2.8, 70-300mm 5.6 en de standaard 18-55mm.
Externe flitser: Speedlite 430 EXII
De sluitertijd staat op het moment op 60 wat in mijn ogen eigenlijk te laag is, de iso staat op 100 en 200 maar heel veel verschil is er niet. Hoe kan ik er nu toch voor zorgen dat mijn foto's wat lichter gaan worden zonder dat ik kwaliteit verlies?

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 16:40

In een donkere hoek is altijd lastig...iso 100 of 200 moet toch de helft schelen hoor! Maar zijn wel iso standen voor buiten met goed zonnig weer, dus zal binnen bijna zeker tekort schieten. Ik mis info over je diafragma? Als die al vol open staat is je enige optie je iso verder omhoog. Ik vind zelf 400 op een 350d nog wel te doen, daarboven krijg je m.i. erg veel ruis, maar als je licht te kort komt heb je geen keuze hè?

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 17:46

Daar was ik al bang voor de diafragma weet ik zo niet, ik schiet op de tv stand gaat de diafragma niet automatisch dan?. Vanaf 400 vind ik het al erg ruisen, maar ik zal het toch eens gaan proberen.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 18:05

Klopt, beste kans maak je met een zo groot mogelijk diafragma, dus klein getal, zet hem eens op av in plaats van tv en kijk welke sluitertijd je kan halen bij een zo groot mogelijk diafragma, je 2.8 lens kan dus het verste open, maar kan me voorstellen dat je daarvoor niet ver genoeg weg kan staan om die katten erop te krijgen, hihi.
Als je diafragma vol open staat en je sluiter tijden zijn dan nog te lang heb je weinig andere keuze dan je iso omhoog of proberen te zorgen voor meer licht van buitenaf!

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 18:10

Dat fotograferen op AV vind ik altijd zo rottig :D
De 2.8 is wel fijn om te fotograferen, aan de andere kant ze zijn zo klein ;) En het houd me in beweging haha. Maar ik ga eens wat puzzelen ook met de andere twee.
Oh ja nog een vraag, de diafragma moet ik dus op 2.8 zetten? Ik kan me herinneren (het is al even terug voor me) dat ik de diafragma bijvoorbeeld op 22 zet, maar dan blijft het langer open. Op die 22 is hij toch helemaal open of juist dichter?

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 18:20

Hoe kleiner het getal hoe groter je diafragma, dus op 22 heb je maar een klein gaatje wat heel lang open moet blijven om voldoende licht binnen te krijgen, gevolg is duidelijk bewogen foto' s. Zet je diafragma zover open als kan op de av stand en je camera zal proberen een bijpassende sluitertijd te vinden, lukt dat niet dan is er dus gewoon te weinig licht!
Iso omhoog is dan je enige optie. En reken maar dat der kans heel groot is dat het binnen in een donkere hoek bijna onmogelijk is om foto' s met een korte sluiter tijd te krijgen, je hebt gewoon te weinig licht!

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 19:02

Ok het is weer helemaal helder voor me. Ik zal er morgen eens iets mee gaan puzzelen. Dank je wel Alwiene voor je uitleg! +:)+

cato1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 11:28

Ik heb een vraag,
waarvan kan ik foto's maken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 12:18

cato1 schreef:
Ik heb een vraag,
waarvan kan ik foto's maken?

Uhm... van alles wat je ziet? :?

Als je iets specifieker bent in je vraagstelling, is het wat makkelijker om je concreet te helpen ;)